Elfel i massor - tändning m.m.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Elfel i massor - tändning m.m.

Inlägg av 2stroke »

Elfelen blir bara fler och fler, jag HATAR el :shock:

Började med att baklampan inte fungerade alls (vilket den fortfarande inte gör), har kollat varenda jävla sladd som finns och inget sitter glappt eller så. Förra var originallampan, först fungerade bara bromsljuset och sen fungerade den inte alls, nya är KOSO LED-lampa och den fungerar inte heller öht, har bytt alla kabelskor etc 2 gånger för att vara på den säkra sidan, inget resultat
Kontakterna vid bromshandtagen sitter i som dom ska..

Bytte tändkabel, tändhatt och tändstift, först ville den inte starta alls så bytte fram och tillbaka hejvilt mellan original och de nya, men den startade bara ibland, verkar som om den bara startade när man rullade den lite.. Och nog fan är det så, måste rulla den ca 3 meter innan den kan gå igång, vad är detta? Behövs ny tändspole eller nåt? Aldrig varit med om något liknande

Och när jag bromsar med högra handtaget är det som att något jordas konstigt för det låter som om när man vrider om nyckeln och stänger av tändningen i farten, men den dör ju inte helt.. Vad jag vet än, brukar släppa den bromsen när det händer

Och så funkar inte tutan eller någonting när moppen är avstängd men tändningen påslagen, mycket skumt..

Och framlampan funkar inte heller nu, batteriet är nyladdat över natten och inget fel med det

Ska jag skrota elsystemet eller försöka byta säkring eller liknande?


Tacksam för alla svar
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Det låter som din kabelstam är skadad någonstans...
Det är därför du får så många olika fel förmodligen blir det kortslutning någonstans mellan kablarna.
Om du börjar att följa den från framänden av moppen bakåt

1. Titta i skarvkontakter i fall det är bränt i dem
2. Kolla om det är "mekanisk åverkan" någonstans på kablarna.

Men det du kan börja med är att demontera ditt blinkersrelä och baklampa (eftersom du var osäker på dem).
Går den bra då och inte dör när du bromsar så har du felet i någon av de två komponenterna

Lycka till
//Hasse
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

HasSse666 skrev:Det låter som din kabelstam är skadad någonstans...
Det är därför du får så många olika fel förmodligen blir det kortslutning någonstans mellan kablarna.
Om du börjar att följa den från framänden av moppen bakåt

1. Titta i skarvkontakter i fall det är bränt i dem
2. Kolla om det är "mekanisk åverkan" någonstans på kablarna.

Men det du kan börja med är att demontera ditt blinkersrelä och baklampa (eftersom du var osäker på dem).
Går den bra då och inte dör när du bromsar så har du felet i någon av de två komponenterna

Lycka till
//Hasse
Haha att jag inte tänkte på det.. Tack Hasse, skall testas ikväll! :D
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild

Ett tips
Dra ett tuschstreck på bilden ovan del för del du kollar så glömmer du inte någon "gren".
Vi brukar kalla det "gröna av" eftersom vi brukar ha en grön tuschpenna när vi gör det :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Tänkte till lite och testade mig fram..

Kunde inte starta moppen med bromshandtagen intryckta, den startar på första kicken utan bromshandtagen intryckta och den dör ifall man bromsar inom 2s efter start och dör efter några sekunder med bromsarna inne på tomgång etc, kopplade ur baklampan och det funkar fint

Så nu vet jag att det är baklampan som saboterar för mig, då börjar det roliga imorgon och kolla alla sladdar på den.. :(
Låst