HoFFeN´s Båtprojekt - Bestämt formen på skrovet ! - 2011-4-1

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

HoFFeeN
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2010, 17:53

HoFFeN´s Båtprojekt - Bestämt formen på skrovet ! - 2011-4-1

Inlägg av HoFFeeN »

UPDATES NERIFRÅN UPP .
Bild
Tjaah :D

Jag ska snart börja bygga på en båt som jag räknat med kommer ta några år innan den blir klar .

Kommer byggas i plast med en träkärna och storleken blir någonstans runt 8 meter lång och 2,8 meter bred.

Målet med detta bygget är att få en båt som är precis så jag vill ha den , få kunskaperna om hur en båt är uppbyggd och under tiden ha kul .

Men nu vill jag ha lite förslag på hur den kan se ut .
Ge förslag ,, ska den vara öppen eller med överbyggnad , ska det finnas kojplatser i , hur ska formen vara eller vad som helst ... kom med ide´er


//Kanske blir att jag gör en mindre båt på 3-4 meter innan så jag vet hur mycket tid och pengar det kan ta senare när det är dags för att börja med den ¨stora¨ .

Båten ritad i skala 1:10´
2011-4-3


Ändrade en hel del på skissen från igår ,, Och har nu skissat på hur hela båten ska se ut .
Säg nu vad ni tycker , och vad jag kanske borde ändra :)
Bild
/Tycker det blev ganska bra för att ha ritat på fri hand :D


Skissat lite på hur skrovet kan komma att se ut´
2011-4-2


Gjort som innan , att jag ritat skrovet i skala 1:10 - 1 m - 1 dm

Bild
Fören kommer nog ändras lite då jag inte tycker det ser helt rätt ut nu .. /Men säg vad ni tycker :)
Aktern¨ kommer inte heller vara så ¨rak¨ som jag har ritat nu .



Räknat ,, och bestämt formen på skrovet´
2011-4-1


Idag gick jag ut och gjorde en mindre spant ,, men när jag gjort den så kom jag på att ...
Jag kan ju inte bara göra spant i olika storlekar och hoppas att det blir rätt ,,. Så jag la spanten på hyllan och gick in och har nu suttit i några timmar och pysslat .

Har räknat ut hur stora alla spant ska vara , hu långt mellanrum det ska vara och fixat med formen på båten .

Gjorde det i mindre skala , 1 m = 1 dm -

Här kommer bild -
Bild

Klippt och klistrat :D
//Säg nu vad ni tycker :)


Tre Spant färdiga´
2011-3-31


Idag räknade jag på att det skulle nog behövas iallafall tre stycken spant i samma storlek som jag gjorde igår , så idag när jag kom hem från skolan så gick jag ut och sågade , mätte och räknade .

Så efter flera timmar av justeringar så var dom äntligen klara :) / Förstärkte även alla spant .

Här kommer lite bilder . (Ursäkta för dom dåliga bilderna)
Bild
Bild
Bild
/Någon bild på hur jag vill ha båten har jag inte kunnat fixa än , så det kommer någon annan dag.


¨För delen¨ limmad på bottenstocken´
2011-3-30

Del 1

Var idag ute och lossade delen som ska bli ¨fören¨ och limmade sedan fast den på ¨botten stocken¨ .

Började med att plocka fram vinkelslipen som jag använde för att få en bra yta på bottenstocken som jag skulle limma på ,, sen för att limmet ska torka snabbare och för att försäkra mig om att trät inte är blött så värmde jag först lite med värmepistolen .

(Ursäkta för dom dåliga mobil bilderna)
Bild
Bild
Bild
/Nu ska bara formen på fören sågas ut så är det klart :)

Sen satt jag o skissade lite igår kväll/natt på spanten´
Är på ett ungefär såhär jag kommer göra och sedan klä allt med någon skiva ,, troligtvis masonit, som jag sedan kommer plasta på -
Bild

Nu sitter jag bara o funderar på vad jag ska ha för vinklar på alla olika spant ..
Men det kommer snart :)

Del 2


Nu har jag suttit i flera timmar och räknat på hur spanten ska vara -
Men nu har jag nog gjort det svåraste iaf .-

Började med att mäta och se vad jag behövde ha för vinklar för att få ¨rätt form¨ på spanten (Den mellersta som också är den bredaste och största som jag nu kommer utgå från när jag gör dom andra) .
Och hade tillslut vinklarna och bredden jag behövde :rolling:
Och började såga bitarna jag skulle ha när jag plötsligt kom på att ...

Jag hade inte rätt höjd på den ._.
Då hade jag suttit i flera timmar o räknat på något som jag gjort helt fel .

Så var bara att börja om ,, la små ¨pinnar¨ och försökte fixa med rätt vinklar , längder och form innan jag började göra den ¨riktiga¨ .

Började med att såga bitar i rätt längder utav en bräda , sen la jag upp dom istället för ¨pinnarna¨ .
Kollade sedan vinklarna och mätte och fixade innan jag markerade där det skulle kapas -

Sen var det bara att förstärka lite och sedan skruva ihop skiten ,, sen var det klart :D

Här kommer lite bilder´ :)
(Tar inga bilder steg för steg då jag inte har tid med det ifall jag ska bli klar med båten dom kommande åren, så det blir kanske inte lika täta updates sen heller)

Hittade inget att kollar vinklarna med ,, så gjorde denhär..
Bild
Bild
Måste säga att den blev riktigt fin ^^

Här är lite bilder på den klara ¨spanten¨
Bild
Bild
Bild
/Kommer förstärkas lite mer sen ,.
Det här var nog allt för idag , nu är jag frisk igen och blir skola imorron , så hinner inte göra lika mycket ,.. ,men ska försöka komma med en update om hur det går minst en gång per dag :)


Fortsatt att limma och tvinga´
2011-3-29


Var idag ute och tog loss bitarna jag hade tvingat ihop , två och två ., Limmade ihop dom och är nu klar med delen som ska bli ¨fören¨ .

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är det daxx att börja göra spanten ,, det som blir som ¨revbenen¨ som jag sen ska klä med masonit .
Bild
Kommer update med hur det går lite senare . :)


Limmat och tvingat´
2011-3-28


Orkade mig ut lite idag när jag ändå var hemma från skolan , dethär är vad jag har gjort idag .

Började med att lägga upp bitarna som ska bli ¨fören¨ , och markerade sedan med tejp hur ¨formen skulle vara .
Bild
Bild
Letade fram lim och tving
Bild
och .. började sedan limma och tvinga ..
Bild
Bild
Bild
Bild


Börjat lite smått´
2011-3-27


Nu har jag börjat lite på bygget , har kommit på vad jag ska ha , och hur jag ska göra skrovet ..
Har fixat material för bottenstocken och spant ,,

Kommer först göra bottenstocken av trä .
Bild
Sen kommer det limmas på bitar längst fram som ska bli ¨fören .
Bild
Sen ska jag rita upp ¨formen¨ .
Bild
Som jag sen kommer såga ut.
Bild

/Men jag har nu gått och blivit sjuk , så kommer nog inte någon ¨riktig¨ update på ett tag , Men idag var jag ute o sågade och hyvlade till bitarna som ska limmas på bottenstocken och sedan bli för .[/img]
Senast redigerad av HoFFeeN den 3 april 2011, 14:38, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

kanske inte bästa forumet att fråga om båtar :D
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

den ska vara ganska stängd och ha förarplatsen långt bak lite som en racing båt en lång badbrygga och lite racingstuk
Kommentera mina bilder:)
HoFFeeN
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2010, 17:53

Inlägg av HoFFeeN »

Mura skrev:kanske inte bästa forumet att fråga om båtar :D
haha ^^ njaah , men behöver ha mitt projekt någonstans ;)

Kommer lite updates snart :)

Men förstår mig inte riktigt på tsr :oops:
HoFFeeN
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2010, 17:53

Inlägg av HoFFeeN »

Pontusandersson95 skrev:den ska vara ganska stängd och ha förarplatsen långt bak lite som en racing båt en lång badbrygga och lite racingstuk
Precis såna tips jag vill ha :D

//Sry för dubbelposten *
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

kul projekt :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

bror ju på fall du hade tänkt dej en sport båt eller en snipa.

köpte själv en selco som hade lagat på land i 6 år för 2 år sen, motor ingick. fick ge 100 spänn, så jag rodde bort han till vår brygga (köpte han av en som bodde på ön mittemot vår där vi har sommarstugan) så jag provade att dra runt motorn (en yamaha 55hk 2t från 88) och den jäveln startade direkt! skojjar du att han som sålde den blev snopen när man körde med det dag ut och dag in i resten av veckan ;) den gick redigt fint och toppar ungf 30-35 knop:P

men ta och bygg nånting som liknar selco, dom går fint i vattnet och ser okej ut för sin ålder :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

yamaha2pwn skrev:bror ju på fall du hade tänkt dej en sport båt eller en snipa.

köpte själv en selco som hade lagat på land i 6 år för 2 år sen, motor ingick. fick ge 100 spänn, så jag rodde bort han till vår brygga (köpte han av en som bodde på ön mittemot vår där vi har sommarstugan) så jag provade att dra runt motorn (en yamaha 55hk 2t från 88) och den jäveln startade direkt! skojjar du att han som sålde den blev snopen när man körde med det dag ut och dag in i resten av veckan ;) den gick redigt fint och toppar ungf 30-35 knop:P

men ta och bygg nånting som liknar selco, dom går fint i vattnet och ser okej ut för sin ålder :P
haha fan va nice 100 spänn å en båt som man kan åka vattenskidor efter:D
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
FThunberg
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 353
Blev medlem: 31 maj 2009, 19:24
Ort: Rönnäng

Inlägg av FThunberg »

Bygg den som en gammal sportbåt, typ Selco! :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

Pontusandersson95 skrev:
yamaha2pwn skrev:bror ju på fall du hade tänkt dej en sport båt eller en snipa.

köpte själv en selco som hade lagat på land i 6 år för 2 år sen, motor ingick. fick ge 100 spänn, så jag rodde bort han till vår brygga (köpte han av en som bodde på ön mittemot vår där vi har sommarstugan) så jag provade att dra runt motorn (en yamaha 55hk 2t från 88) och den jäveln startade direkt! skojjar du att han som sålde den blev snopen när man körde med det dag ut och dag in i resten av veckan ;) den gick redigt fint och toppar ungf 30-35 knop:P

men ta och bygg nånting som liknar selco, dom går fint i vattnet och ser okej ut för sin ålder :P
haha fan va nice 100 spänn å en båt som man kan åka vattenskidor efter:D
jaa visst är det ;) men gubben som sålde den glor fortfarande lite snett när man bålar förbi :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
HoFFeeN
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2010, 17:53

Inlägg av HoFFeeN »

yamaha2pwn skrev:
Pontusandersson95 skrev:
yamaha2pwn skrev:bror ju på fall du hade tänkt dej en sport båt eller en snipa.

köpte själv en selco som hade lagat på land i 6 år för 2 år sen, motor ingick. fick ge 100 spänn, så jag rodde bort han till vår brygga (köpte han av en som bodde på ön mittemot vår där vi har sommarstugan) så jag provade att dra runt motorn (en yamaha 55hk 2t från 88) och den jäveln startade direkt! skojjar du att han som sålde den blev snopen när man körde med det dag ut och dag in i resten av veckan ;) den gick redigt fint och toppar ungf 30-35 knop:P

men ta och bygg nånting som liknar selco, dom går fint i vattnet och ser okej ut för sin ålder :P
haha fan va nice 100 spänn å en båt som man kan åka vattenskidor efter:D
jaa visst är det ;) men gubben som sålde den glor fortfarande lite snett när man bålar förbi :P
Haha bra köp där ^^,

Kommer upp en skiss/ritning snart på hur jag vill ha den när den är klar :)
HoFFeeN
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 april 2010, 17:53

Inlägg av HoFFeeN »

UPDATE ! ^^
Användarens profilbild
Pontus_PGO
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 februari 2011, 15:34
Ort: Östergötland

Inlägg av Pontus_PGO »

najs du skulle kunna bygga den som en sweet sixteen :twisted:
lite italiensk sport båt stuk. 8)
PGO PMX NAKED :D
Skriv svar