Nyper på halv gas.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Nyper på halv gas.

Inlägg av antis »

Moped: PGO pmx naked

Setup:
Polini 70cc sport.
Original förgasare @ 122 huvudmunstycke Lågfart @ 35 (original).
Vikter @ 6g
Kopplingsfjädrar @ 60%
Sportluftfilter

Övrigt:
Blandar själv i tanken (ca 3-5% olja)
Malossi x-kevlar rem.

Så då har ni det.
I alla fall så här är det. Efter min motor renovering började jag ställa in moppen. Testa först 118 men tyckte den gick för fett så satte i ett 108 och tyckte den gick bra.

1: Åkte en lång vända på ca 3 mil och sen nöp den. Bakhjulet låste sig. Men det var bara kicka 3 gånger så var den igång. HADE 108 MUNSTYCKE!

2: Dagen efter skulle jag åka hem från min kompis. Började åka, gick bra ett tag tills den nöp. (Och då körde jag med choken i hela tiden.) HADE 108 MUNSTYCKE

När jag kom hem bytte jag munstycke, det blev 122. Den gick bra, hade fin färg på stiftet och tänkte att nu borde det vara lugnt. Den 4-takta till och med på max varv / max gas. Kan bero på ganska mycket olja med.

3: Började åka mot byn och nu kommer det mystiska. I början när jag svängde ut på 90 vägen höll jag full gas en bra bit, men sen kommer en ganska lång uppförsbacke så jag släppte av till halv gas. Men då uppstår ett ljud som inte alls låter bra (har hört det förr när jag kört, men trodde det var från variatorn. Har luft hål i kåpan och då låter det ju ut en del.) Det låter högt och ljust, svårt o förklara. Iaf det ljudet uppstod och sen började den tappa kraften så jag började pumpa lite på gasen men så nöp den. Dock samma sak denna gång, bara att kicka igång och åka igen. HADE 122 MUNSTYCKE

Sen när jag skulle hem från "byn" så höll jag aldrig halvgas. Det var fullt eller inget. Alltså så höll jag fullt, släppte av, höll fullt osv hela vägen om och det gick kanon.




Slutsatser:
122 munstycke är inte för litet (4-taktar på max gas / max varv)
Jag VET att jag har tillräckligt med olja.
Den nyper bara på halv gas.

Så jag misstänker lågfarts munstycket. Vad tror ni ?
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Prova byta till större förgasare typ 19mm då får du en finare och bättre luft/bränsleblandning.
Bild
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Om den tappar fart i uppförsbacke TROR jag att du ska byta tryckfjäder :)
Tror det iaf.
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

Tänker inte byta förgasare, har inte pengar och en sport cylinder ska gå bra med original förgasare.

zx: Har du ens läst mitt inlägg ?
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 698
Blev medlem: 18 januari 2011, 16:32

Inlägg av TheMidnightRider »

Tror det kan vara så att den inte ger olja nog om du har separat blandning så mitt råd är ju att blanda i samma tank
Köper bromsok fram till viva city
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

TheMidnightRider skrev:Tror det kan vara så att den inte ger olja nog om du har separat blandning så mitt råd är ju att blanda i samma tank
Som jag skrev i första inlägget så blandar jag i tanken.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

har du kollat hur nålen står?

sen kan behöver inte saker och ting nypa bara för att det är fel bränsleblandning. hur är det med kylningen? kolla över det.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Låst