Moped: PGO pmx naked
Setup:
Polini 70cc sport.
Original förgasare @ 122 huvudmunstycke Lågfart @ 35 (original).
Vikter @ 6g
Kopplingsfjädrar @ 60%
Sportluftfilter
Övrigt:
Blandar själv i tanken (ca 3-5% olja)
Malossi x-kevlar rem.
Så då har ni det.
I alla fall så här är det. Efter min motor renovering började jag ställa in moppen. Testa först 118 men tyckte den gick för fett så satte i ett 108 och tyckte den gick bra.
1: Åkte en lång vända på ca 3 mil och sen nöp den. Bakhjulet låste sig. Men det var bara kicka 3 gånger så var den igång. HADE 108 MUNSTYCKE!
2: Dagen efter skulle jag åka hem från min kompis. Började åka, gick bra ett tag tills den nöp. (Och då körde jag med choken i hela tiden.) HADE 108 MUNSTYCKE
När jag kom hem bytte jag munstycke, det blev 122. Den gick bra, hade fin färg på stiftet och tänkte att nu borde det vara lugnt. Den 4-takta till och med på max varv / max gas. Kan bero på ganska mycket olja med.
3: Började åka mot byn och nu kommer det mystiska. I början när jag svängde ut på 90 vägen höll jag full gas en bra bit, men sen kommer en ganska lång uppförsbacke så jag släppte av till halv gas. Men då uppstår ett ljud som inte alls låter bra (har hört det förr när jag kört, men trodde det var från variatorn. Har luft hål i kåpan och då låter det ju ut en del.) Det låter högt och ljust, svårt o förklara. Iaf det ljudet uppstod och sen började den tappa kraften så jag började pumpa lite på gasen men så nöp den. Dock samma sak denna gång, bara att kicka igång och åka igen. HADE 122 MUNSTYCKE
Sen när jag skulle hem från "byn" så höll jag aldrig halvgas. Det var fullt eller inget. Alltså så höll jag fullt, släppte av, höll fullt osv hela vägen om och det gick kanon.
Slutsatser:
122 munstycke är inte för litet (4-taktar på max gas / max varv)
Jag VET att jag har tillräckligt med olja.
Den nyper bara på halv gas.
Så jag misstänker lågfarts munstycket. Vad tror ni ?