att slipa upp avgasporten

Posta förslag på guider som ni skulle vilja ha genomförda

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

att slipa upp avgasporten

Inlägg av ajonson »

som rubriken lyder. En liten guide hur man slipar upp avgasporten. Om ni ska porta hela cylindern släng upp det också :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Re: att slipa upp avgasporten

Inlägg av Mura »

ajonson skrev:som rubriken lyder. En liten guide hur man slipar upp avgasporten. Om ni ska porta hela cylindern släng upp det också :)
nä men om du slipar så ser nån inte det, och du säger du inte slipat vad händer då?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Egentligen skall man inte porta efter en guide, utan efter kunskap.
Eller en väldigt informativ guide då, och inte "slänga ihop nåt, och köra".


Men läs:

Portningens abc

Och

http://tinyurl.com/Two-Stroke-Performance-Tuning
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

Inlägg av ajonson »

hmm ? vill ha en guide på detta ?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Re: att slipa upp avgasporten

Inlägg av CaToXXo »

Mura skrev:
ajonson skrev:som rubriken lyder. En liten guide hur man slipar upp avgasporten. Om ni ska porta hela cylindern släng upp det också :)
nä men om du slipar så ser nån inte det, och du säger du inte slipat vad händer då?
:lol:
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

ingen bra ide att bara ta på avgasen. då variationerna i avgas och flöde helst inte ska variera mer än 5 grader på durationen. så lika br att porta hela cylindern. om de avviker mer än 10 grader kommer motorn att bete sig mkt märkligt och lika så om du bara portar flödesportarna.
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

Inlägg av ajonson »

Beckvall, du tänker på en vattenkyld motor ? eller kanske är samma på en luftkyld ? Detta är för mycket einstein för mig. Får lära mig på nåt billigt först. Tack iallafall :)
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

beckvall skrev:ingen bra ide att bara ta på avgasen. då variationerna i avgas och flöde helst inte ska variera mer än 5 grader på durationen. så lika br att porta hela cylindern. om de avviker mer än 10 grader kommer motorn att bete sig mkt märkligt och lika så om du bara portar flödesportarna.
men visst är det lungt om man polerar avgasporten?
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

Inlägg av ajonson »

De gör att avgaserna glider lättare genom avgasporten till rörets början. bättre att porta och sen polera skulle ja säga.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

ajonson skrev:hmm ? vill ha en guide på detta ?
Tycker Karlsson^ beskrev ganska bra vad som gäller.

Läs igenom och porta sedan.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 525
Blev medlem: 22 september 2010, 20:20
Ort: Kumla

Inlägg av ajonson »

bensinskalle skrev:
ajonson skrev:hmm ? vill ha en guide på detta ?
Tycker Karlsson^ beskrev ganska bra vad som gäller.

Läs igenom och porta sedan.
Såg tyvärr inte vad han länkade fram. Men har sett det nu.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Aerox_Isse skrev:
beckvall skrev:ingen bra ide att bara ta på avgasen. då variationerna i avgas och flöde helst inte ska variera mer än 5 grader på durationen. så lika br att porta hela cylindern. om de avviker mer än 10 grader kommer motorn att bete sig mkt märkligt och lika så om du bara portar flödesportarna.
men visst är det lungt om man polerar avgasporten?
ja då allt så länge du inte ändrar durationerna :)
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

beckvall skrev:ingen bra ide att bara ta på avgasen. då variationerna i avgas och flöde helst inte ska variera mer än 5 grader på durationen. så lika br att porta hela cylindern. om de avviker mer än 10 grader kommer motorn att bete sig mkt märkligt och lika så om du bara portar flödesportarna.
Precis, det även kallas blowdown, och man räknar ut det med formeln (avgasduration-spolduration)/2 Blowdownen skall ligga mellan 30 och 35 grader.
Skriv svar