bli stoppad?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Quackarn
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2010, 21:40
Ort: umeÅ

bli stoppad?

Inlägg av Quackarn »

vad exakt händer om man blir stoppad eller vad händer oftast när man blir stoppad och har urplugad moppe?:) undrar jag om nån har blivit stoppad av polisen kan berätta:)
Rieju!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Re: bli stoppad?

Inlägg av karlssonlysekil »

Quackarn skrev:vad exakt händer om man blir stoppad eller vad händer oftast när man blir stoppad och har urplugad moppe?:) undrar jag om nån har blivit stoppad av polisen kan berätta:)
Dom vill kolla ditt körkort, sen frågar dom om mopeden är trimmad. sen varvar dom upp moppen eller kör den och sen får du böter.
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Quackarn
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2010, 21:40
Ort: umeÅ

Re: bli stoppad?

Inlägg av Quackarn »

karlssonlysekil skrev:
Quackarn skrev:vad exakt händer om man blir stoppad eller vad händer oftast när man blir stoppad och har urplugad moppe?:) undrar jag om nån har blivit stoppad av polisen kan berätta:)
Dom vill kolla ditt körkort, sen frågar dom om mopeden är trimmad. sen varvar dom upp moppen eller kör den och sen får du böter.
ok tack, jag kör inte urplugad men har större munstycke:)
men får man typ inte indraget körkort eller nåt?
Rieju!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
zhindraz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:02

Re: bli stoppad?

Inlägg av zhindraz »

Quackarn skrev:
karlssonlysekil skrev:
Quackarn skrev:vad exakt händer om man blir stoppad eller vad händer oftast när man blir stoppad och har urplugad moppe?:) undrar jag om nån har blivit stoppad av polisen kan berätta:)
Dom vill kolla ditt körkort, sen frågar dom om mopeden är trimmad. sen varvar dom upp moppen eller kör den och sen får du böter.
ok tack, jag kör inte urplugad men har större munstycke:)
men får man typ inte indraget körkort då eller?
Munstycke räknas inte som trim :) (eller har jag fel?)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Får inte ske några förändringar alls :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
zhindraz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:02

Inlägg av zhindraz »

karlssonlysekil skrev:Får inte ske några förändringar alls :)
män ere inte så att munstycke och vikter är nödvändiga motor byten? :S
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

varför är de nödvändiga byten?
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

Är ju så att det inte får ske några ändringar från original alls. De lär ju dock inte märka att du har bytt munstycke när de stoppar dig.

Sen om man har trim som inte är helt uppenbart så brukar man ibland komma undan med det om de provar moppen, då det ofta är en gubbe på över hundra kilo som ska testa. :lol:
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

soltari skrev:Är ju så att det inte får ske några ändringar från original alls. De lär ju dock inte märka att du har bytt munstycke när de stoppar dig.

Sen om man har trim som inte är helt uppenbart så brukar man ibland komma undan med det om de provar moppen, då det ofta är en gubbe på över hundra kilo som ska testa. :lol:
Får ske ändringar, dock ska det bara vara orignal delar eller likvärdiga som är oem godkända, dock även förändringar som ej syns och inte gör någon prestanda skillnad får bytas ut även om det ej är original.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

toxicstone skrev:
soltari skrev:Är ju så att det inte får ske några ändringar från original alls. De lär ju dock inte märka att du har bytt munstycke när de stoppar dig.

Sen om man har trim som inte är helt uppenbart så brukar man ibland komma undan med det om de provar moppen, då det ofta är en gubbe på över hundra kilo som ska testa. :lol:
Får ske ändringar, dock ska det bara vara orignal delar eller likvärdiga som är oem godkända, dock även förändringar som ej syns och inte gör någon prestanda skillnad får bytas ut även om det ej är original.
+ besiktning(för att de ska va lagligt) vilket inte är värt.
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

toxicstone skrev:
soltari skrev:Är ju så att det inte får ske några ändringar från original alls. De lär ju dock inte märka att du har bytt munstycke när de stoppar dig.

Sen om man har trim som inte är helt uppenbart så brukar man ibland komma undan med det om de provar moppen, då det ofta är en gubbe på över hundra kilo som ska testa. :lol:
Får ske ändringar, dock ska det bara vara orignal delar eller likvärdiga som är oem godkända, dock även förändringar som ej syns och inte gör någon prestanda skillnad får bytas ut även om det ej är original.
Sant, men om det är originaldelar som byts ut mot en likadan är det väl inte så stor ändring. ^^

Men visst, klart man får byta ut sådant. Dock ska ju allting besiktas, och som karlssonlysekil säger är det inte värt.
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

soltari skrev:
toxicstone skrev:
soltari skrev:Är ju så att det inte får ske några ändringar från original alls. De lär ju dock inte märka att du har bytt munstycke när de stoppar dig.

Sen om man har trim som inte är helt uppenbart så brukar man ibland komma undan med det om de provar moppen, då det ofta är en gubbe på över hundra kilo som ska testa. :lol:
Får ske ändringar, dock ska det bara vara orignal delar eller likvärdiga som är oem godkända, dock även förändringar som ej syns och inte gör någon prestanda skillnad får bytas ut även om det ej är original.
Sant, men om det är originaldelar som byts ut mot en likadan är det väl inte så stor ändring. ^^

Men visst, klart man får byta ut sådant. Dock ska ju allting besiktas, och som karlssonlysekil säger är det inte värt.
Nä kan vara sant, dock var det inte det han sa.

Men beror på, orignal förgasare - 2000kr t ex , dellorto 900kr, båda är godkända sålänge dem håller samma mm. och nästintill lika bra ju om inte lika.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

toxicstone skrev:
soltari skrev:
toxicstone skrev: Får ske ändringar, dock ska det bara vara orignal delar eller likvärdiga som är oem godkända, dock även förändringar som ej syns och inte gör någon prestanda skillnad får bytas ut även om det ej är original.
Sant, men om det är originaldelar som byts ut mot en likadan är det väl inte så stor ändring. ^^

Men visst, klart man får byta ut sådant. Dock ska ju allting besiktas, och som karlssonlysekil säger är det inte värt.
Nä kan vara sant, dock var det inte det han sa.

Men beror på, orignal förgasare - 2000kr t ex , dellorto 900kr, båda är godkända sålänge dem håller samma mm. och nästintill lika bra ju om inte lika.
Aa, precis. Lagligt så länge den kommer igenom besiktning efter bytet av t.ex förgasare.

Sen brukar ju poliser inte precis stanna dig och ge dig böter för att du har satt på nudebar styre eller andra kåpor, även om de flesta missar besiktning. Här frågar de mest om trim och inflyttade skyltar och sånt.
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 1 oktober 2009, 20:19
Ort: Finland

Inlägg av Motard-Man »

beror på om de har jävligt lite att göra eller om de har alkoholrazzia, blev stoppad av polisen då moppen gick 75 och hade på en kompis som var lite "full" xD . Då skulle jag ta av mig hjälmen och ge körkortet åt dem och blåsa i mätarn, och så frågade de ifall moppen "var i skick" ? Då sa jag jag " jo, den funkar som den ska" :Pmen inte att den var trimmad xD sedan fick jag tillbaks kortet och jag fick fortsätta :)
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

ett jävligt bra sak att tänka på
om du inte kör som en jäkla ....fartdåre ?
då stannar du inte
dem bryr sig inte om du inte kör FÖR fort eller bryter ngn annan lag

åkte fast för jag körde hem sent om kvällen och bakljust inte funka ....
han visste jag körde för fort men han gav mig en chans för det var sent och kalt ute och där jag körde så hade ALLA prorace

men surt att pröjsa 800 kr för ett glapp :(
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
soltari
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2010, 21:50

Inlägg av soltari »

Motard-Man skrev:beror på om de har jävligt lite att göra eller om de har alkoholrazzia, blev stoppad av polisen då moppen gick 75 och hade på en kompis som var lite "full" xD . Då skulle jag ta av mig hjälmen och ge körkortet åt dem och blåsa i mätarn, och så frågade de ifall moppen "var i skick" ? Då sa jag jag " jo, den funkar som den ska" :Pmen inte att den var trimmad xD sedan fick jag tillbaks kortet och jag fick fortsätta :)
Sedär ja. :)

Här har polisen oftast OTROLIGT lite att göra. En gång fick de för sig att jaga en kompis som kör en helt original Derbi med en motorcykel och en bil. 4 poliser totalt. Patetiskt. :(
Användarens profilbild
ellac99
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 november 2010, 17:40
Ort: Stockholm!!! :D

Inlägg av ellac99 »

Har blivit stoppad 3 gånger på de 8 veckor jag har haft moped "Två av gångerna på natten".
Alla tre gångerna har de gjort en U sväng och slagit på blåljusen och sirenerna och kört i fatt. Sedan vill de bara att man ska blåsa och se körkort. Har alldrig ens frågat om skick eller trimm :lol:
Men beror så klart på vilken polis det är och var du bor.
Lazer94
Elmoped
Inlägg: 59
Blev medlem: 25 augusti 2008, 08:10

Inlägg av Lazer94 »

Har blivit stoppad några gånger, sista gången så hade jag 70cc och effekt rör på och ingen nummer plåt, dom velade se körkortet sen frågade dom om moppen var trimmad, då sa jag nej, det enda jag hade gjort var att byta avgassystem för att det såg fränare ut än original röret men att det var godkänt. Och dom gick på det xD fick bara en varning för att jag inte hade någon plåt på och om dom såg mig utan igen så skulle jag få böter.
X-tream SM 09
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

När jag körde urpluggat, blev jag stoppad i ca 70 av våran snälla polis som frågar om jag har trim, så svarar jag nej. sen drar han bara :D
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

svar på diskutionen åvan: jag VET hur det är. munstycke ingår inte i trim utan det räknas som nödvändig inställning. som att ställa in förgasaren rätt.

bad cop: denna kör ju över 60! du åker in för olåvlig körning och får vänta med körkortet! :evil:

normal cop: den går aldeles för fort! iom att den inte är speciellt grovt trimmad så får du en varning. fixa problemet.

snäll(trög) cop: den låter org. kör vidare
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Allt som förändras på en moppe som förhöjer effekten på motorn oavsätt om det är byte av munstycke eller något annat räknas som trim. Men den lilla effekthöjning ett större munstycke ger "1-2 km" märks inte när polisen testar moppen. Men talar du om för polisen att du bytat munstycket och att den gör 2 km fortare kan polisen (om de vill vara stygga) sätta dig för trim. Men jag tror inte att de skulle bry sig.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

karlssonlysekil skrev:Får inte ske några förändringar alls :)
men håll käften
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

kgponken skrev: När jag körde urpluggat, blev jag stoppad i ca 70 av våran snälla polis som frågar om jag har trim, så svarar jag nej. sen drar han bara :D

Hade du kört i 70 så hade du fått en böters lapp direkt ;)
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

Born2Ride skrev:
kgponken skrev: När jag körde urpluggat, blev jag stoppad i ca 70 av våran snälla polis som frågar om jag har trim, så svarar jag nej. sen drar han bara :D

Hade du kört i 70 så hade du fått en böters lapp direkt ;)


Konstigt att jag inte fick det då :P

Christer polis är snäll ibland, pluss att det ösregna ute så han orka la inte bry sig.
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

kgponken skrev:
Born2Ride skrev:
kgponken skrev: När jag körde urpluggat, blev jag stoppad i ca 70 av våran snälla polis som frågar om jag har trim, så svarar jag nej. sen drar han bara :D

Hade du kört i 70 så hade du fått en böters lapp direkt ;)


Konstigt att jag inte fick det då :P

Christer polis är snäll ibland, pluss att det ösregna ute så han orka la inte bry sig.
Haha onödigt att gå ur bilen och bli blöt liksom ;)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

karlssonlysekil skrev:
kgponken skrev:
Born2Ride skrev:
Hade du kört i 70 så hade du fått en böters lapp direkt ;)


Konstigt att jag inte fick det då :P

Christer polis är snäll ibland, pluss att det ösregna ute så han orka la inte bry sig.
Haha onödigt att gå ur bilen och bli blöt liksom ;)

Det roliga var att han åkte mc :P
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Jaha :roll:
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
kgponken
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:52

Inlägg av kgponken »

karlssonlysekil skrev:Jaha :roll:
Haha :)
Användarens profilbild
lule
Kinaraket
Inlägg: 824
Blev medlem: 9 april 2008, 16:21
Ort: veberöd

Inlägg av lule »

du får endast lov att byta ut något till orginal, alltså inte byta till större munstycke, det är ju nog inget jag skulle tro att dom sätter dit dig för men om man ska dra lagen hårt så får du inte inte byta till större munstycke.

när min första moppe (Rieju mrx pro) var inne på servis så sa dom till oss att dom hade bytat till större munstycke för att den inte gick bra, men att dom inte tog på sig ansvaret för att den var trimmad om polisen tog mig, då de större munstycket räknades som trim!
vivacity rules
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:17

Inlägg av vivacity rules »

är inflyttad reg-skylt olagligt?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Numera blir jag aldrig stoppad på moppen men när jag var 15-17-år så kunde man inte se en polisbil föränn de nog fan skulle stoppa mig. Det som hände var att statsdrängarna "poliserna" ville hitta trim förståss. När de inte kunde hitta sådant så försökte de alltid hitta något som var trasigt på moppen så de kunde få skriva böter på. Mer än så vill dem inte. Men sura som fan brukar de bli när de inte hittar någon anledning att skriva böter. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
vivacity rules
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:17

Inlägg av vivacity rules »

[quote="runners"]Numera blir jag aldrig stoppad på moppen men när jag var 15-17-år så kunde man inte se en polisbil föränn de nog fan skulle stoppa mig. Det som hände var att statsdrängarna "poliserna" ville hitta trim förståss. När de inte kunde hitta sådant så försökte de alltid hitta något som var trasigt på moppen så de kunde få skriva böter på. Mer än så vill dem inte. Men sura som fan brukar de bli när de inte hittar någon anledning att skriva böter. :wink:[/quote]

men är det lagligt?
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 737
Blev medlem: 6 oktober 2009, 23:07
Ort: Falun

Inlägg av kevinspeedfight »

Kom på ett litet knep som man kan använda när man bor i stan eller nått när det inte är bara en snut ute. jo såhär lyder den, en snut stanna mig runt kl 9 på kvällen och då fick jag blåsa och visa körkort, och sen så vart jag stannad igen runt kl 1 på natten samma "dag" lixom. och då sa jag att jag hade blivit stannad en gång innan och då sa dom okej men du får blåsa så får du åka vidare, så jag blåste sen vare bara att åka. så om man blir stannad så säg bara att ni vart stannade av en annan snut några timmar innan och säg att dom provkörde moppen och sånt då om jag skulle ha varit en snut så hade jag nog inte orkat provköra den igen. men det gäller att man är lugn och inte värkar närvös eller liknande :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

vivacity rules skrev:är inflyttad reg-skylt olagligt?
Ja, det är olagligt. 1500kr böter. Sen om alla bryr sig är en annan sak :)
vivacity rules
Elmoped
Inlägg: 137
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:17

Inlägg av vivacity rules »

[quote="CaToXXo"][quote="vivacity rules"]är inflyttad reg-skylt olagligt?[/quote]
Ja, det är olagligt. 1500kr böter. Sen om alla bryr sig är en annan sak :)[/quote]
ok
Låst