Polisjakt

Berätta dina roligaste/galnaste mopedhistorier.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

Pontooz skrev:
toxicstone skrev:Kan bara säga såhär att man kan ligga i 90 på en 30 väg om man vet att man kan hantera det, när jag får min moped klar och stuntvänlig kommer jag åka på bakljulet på vägarna, även när där är bilar, men jag kommer att räkna ut mina möjligheter med en bra marginal, börja inte dra upp den på bakdäcket precis när jag ska in i en rondell t ex, kör inte mot motsatt håll av rondellen som man ser andra gör osv.

Sen det med att polisen prejjar en tycker jag är absolut fel, utgör man inget hot mot andra så ska dem inte få göra det, tror inte ens dem får, då utgör dem ett hot mot oss 1-0 = fel
Vad händer om du möter en bil med en förare som tänker likadant som dig på 30vägen?
Hoppades att man åtminstonde kan förstå att det inte gäller bilar, att preja en bil är helt annorlund än en liten moped, det är som att ge en liten tjej en örfil istället för en vuxen kille.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

zebban111 skrev:
Pontooz skrev:
toxicstone skrev:Kan bara säga såhär att man kan ligga i 90 på en 30 väg om man vet att man kan hantera det, när jag får min moped klar och stuntvänlig kommer jag åka på bakljulet på vägarna, även när där är bilar, men jag kommer att räkna ut mina möjligheter med en bra marginal, börja inte dra upp den på bakdäcket precis när jag ska in i en rondell t ex, kör inte mot motsatt håll av rondellen som man ser andra gör osv.

Sen det med att polisen prejjar en tycker jag är absolut fel, utgör man inget hot mot andra så ska dem inte få göra det, tror inte ens dem får, då utgör dem ett hot mot oss 1-0 = fel
Vad händer om du möter en bil med en förare som tänker likadant som dig på 30vägen?
haha tror inte den bilföraren blir speciellt farlig då det är ganska svårt att få upp en bil på bakhjulen :lol:
+1 på det :lol:
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
toxicstone
Kinaraket
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 augusti 2010, 11:03
Ort: staffanstorp

Inlägg av toxicstone »

När jag precis köpte min första moped, så åkte jag och bruden i stan utan att "jag" hade min hjälm eftersom vi glömt den andra hos min syrra, skulle åka och hämta den, vet man kunde gå eller ta buss men vi skulle iväg sen, så kom snutten, snattade :P men var för att den inte var trimmad, hon satt där bak och man var nybörjare, slapp iaf, hade ingen reg skylt, ingen försäkring, inget eu kort och ingen hjälm och körde på cykelbannan. :P

dock körde jag inte som en idiot, nu hade jag troligtvis stuckit om jag inte blivit för rädd, eftersom jag riskerar annars att få körkort uppskjutit, tänkte ta det till nästa sommare, även om jag ska göra vinterprojekt och göra vid min sen ut.

Dock haft tur, kört eu moped i många år, förvisso qingqi:P men endå polisen har kommit när jag t ex kört över ställen man inte får, för genvägens skull såklart.

Ajja sålänge man tar sitt ansvar, och det menar jag inte med att följa lagen, inga trim, 30 max här osv, för att inga bilar gör det, hade det inte varit för att bilar oftast kan dra upp sig till 160-180 km/h som standard så hade även dem trimmat.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

Har man lagt ut 10 000 på trim m.m. och älskar motorer och satsat alla pengar på moppen så vill man ju såklart inte bli av med trimmet och lämplighetsintyget och tar risken och smiter. Skiter det sig blir det såklart ännu värre men funkar det så är det ju bra gjort.

klart att det kan vara bra att stanna ibland om man kanske klarar sig ändå. men om man har trimpipa o synlig 70cc och kåpor bortplockade så tror jag inte att polisen stoppar dig bara för en vänlig pratstund. :D

men om man ändå tänkt leka med sin trimmade moppe kan man tänka på att köra utanför trafiken så man inte utgör någon fara för sig själv och sina med trafikanter. bara dem som vill leka tuffa som kör som galningar i trafiken enligt mig
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

blackout1994 skrev:
daveneos skrev:
Robiin93 skrev: hahaha, ja jag har lite konstig syn på saker men ja skiter fullständigt i om 5% dör om det inte är ngn jag känner. Folk kommer fortsätta dö av detta ändå.. O nä, jag ser det inte som starka argument eller vad du sa, de va gnäll --
Hur kan man skita i att folk dör?
asså går du runt och börjar gråta var 5te sekunde bara för att det dör någon då ty eller vafan det är...
nejdå, men sättet han sa det på..
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

toxicstone skrev:
Snygg tripple post :wink:
Bild

Jag är odödlig
Robiin93
Varnad
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 augusti 2008, 16:35

Inlägg av Robiin93 »

Pontooz skrev:
runners skrev: Jag har själva erfarenhet av att smita från polisen när jag kört trimmat, men mest när jag var 15-17-år. Jag påpekar om vad jag skrev om att smita inte är något man aktivt väljer att göra, utan snarare en slags instinkt som man gör. Konsekvenserna av att bli stoppad och ertappad för trim är höga. Böter, uppskjutet körkortstillstånd och inte minst fråntagen allt dyrbart trim på moppen.

Jag håller med dig om att leka i stadstrafiken inom tätbebyggt område i 80-100 km är idiotiskt. Ingen kan veta var någonstans det lurar en civil-polis bil, eller ännu värre MC-polis där. Men om man kör på en landsväg utgör man största faran för sig själva såvida inte en älg plötsligt kutar ut framför en. Att smita från polisen är ingen lek? Vem har pratat om att det skulle vara en lek? De flesta när jag var 15-år som trimmat hade någon gång smitigt från polisen och de flesta kommit undan. Men jag vill verkligen lova att det verkligen var surt för de som blev stoppade. De som cyklade när vi sedan kom i bilar. Böterna är en sak, men att skjuta upp körkortstillståndet är verkligen ett vanvettigt straff.
Det är upp till en och var om man vill smita när man har trim och samma sak om någon väljer att råna en bank så stannar rånarna knappast kvar när de hör polissirenerna och ser blåljusen närma sig eller hur?
Poliser är människor precis som alla andra. Dom har valt ett yrke där man hjälper andra människor. Väldigt ofta överskattar man sig själv på sin trimmade moppe när man är 15år och aldrig kört förut i trafiken.
Ju sämre du kör desto hårdare straff får du. Och är du schysst och stannar kanske du inte åker på något straff alls.

Instinkten du pratar om är en illusion som skapas av andra människor.
Vem har inte hört att man ska köra ifrån snuten? Jag känner flertalet polare som stannat för snuten och inte åkt på någon böter alls bara för dom var schyssta och stannade. Och jag känner också polare som jämt snackar om hur tuff man är om man drar bakan och bara gasar iväg och som snackar om hur man ska komma ifrån snuten på bästa sätt - som aldrig ens sett en polis i trafiken...

Straffen blir bara hårdare och hårdare för ungdomarna kör mer och mer som idioter - MITT i stan och utsätter sig själva och andra för olyckor. Inte bara det utan oftast blir man väldigt självsäker när man får körkortet och sen kanske råkar ut för något riktigt obehagligt...
du o ja har inte mött samma sorts poliser ...
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Pontooz skrev:
runners skrev: Jag har själva erfarenhet av att smita från polisen när jag kört trimmat, men mest när jag var 15-17-år. Jag påpekar om vad jag skrev om att smita inte är något man aktivt väljer att göra, utan snarare en slags instinkt som man gör. Konsekvenserna av att bli stoppad och ertappad för trim är höga. Böter, uppskjutet körkortstillstånd och inte minst fråntagen allt dyrbart trim på moppen.

Jag håller med dig om att leka i stadstrafiken inom tätbebyggt område i 80-100 km är idiotiskt. Ingen kan veta var någonstans det lurar en civil-polis bil, eller ännu värre MC-polis där. Men om man kör på en landsväg utgör man största faran för sig själva såvida inte en älg plötsligt kutar ut framför en. Att smita från polisen är ingen lek? Vem har pratat om att det skulle vara en lek? De flesta när jag var 15-år som trimmat hade någon gång smitigt från polisen och de flesta kommit undan. Men jag vill verkligen lova att det verkligen var surt för de som blev stoppade. De som cyklade när vi sedan kom i bilar. Böterna är en sak, men att skjuta upp körkortstillståndet är verkligen ett vanvettigt straff.
Det är upp till en och var om man vill smita när man har trim och samma sak om någon väljer att råna en bank så stannar rånarna knappast kvar när de hör polissirenerna och ser blåljusen närma sig eller hur?
Poliser är människor precis som alla andra. Dom har valt ett yrke där man hjälper andra människor. Väldigt ofta överskattar man sig själv på sin trimmade moppe när man är 15år och aldrig kört förut i trafiken.
Ju sämre du kör desto hårdare straff får du. Och är du schysst och stannar kanske du inte åker på något straff alls.

Instinkten du pratar om är en illusion som skapas av andra människor.
Vem har inte hört att man ska köra ifrån snuten? Jag känner flertalet polare som stannat för snuten och inte åkt på någon böter alls bara för dom var schyssta och stannade. Och jag känner också polare som jämt snackar om hur tuff man är om man drar bakan och bara gasar iväg och som snackar om hur man ska komma ifrån snuten på bästa sätt - som aldrig ens sett en polis i trafiken...

Straffen blir bara hårdare och hårdare för ungdomarna kör mer och mer som idioter - MITT i stan och utsätter sig själva och andra för olyckor. Inte bara det utan oftast blir man väldigt självsäker när man får körkortet och sen kanske råkar ut för något riktigt obehagligt...

Du kan glömma att polisen släpper i väg någon på en trimmad moped som dessa stannat. Då begår dessa polismen allvarligt tjänstefel, vilket ett mycket fåtal poliser skulle begå i detta sammanhang. Om de låter dig köra vidare trots att din moped är trimmad och du strax efter råkar ut för en olycka kan detta stå de enskilda polismennen mycket dyrt om saken kommer fram om att de släppt dig strax innan olyckan skedde.

Instinkten är inte en illusion som skapats av andra människor utan belagd i psykologisk grund hos människans sätt att reagera vid fara. Ju högre straffet är ju mera stark blir denna psykologin hos mäniskan. Chansen är trots allt stor att komma undan på en trimmad moped om omgivningen är rätt och mopeden är snabb. Då blir valet i en stressad situation förhastat eller ett lätt val när en polisbil dyker upp och man har mycket att förlora.

Har du möjligen någon patentmedicin åt vad som ska göras åt att ungdomar kör som galningar? Kom fram med den då i stället i stället för dina konstateranden. Problemet ligger inte bara hos ungdomar på mopeder utan även motorcyklar och bilar som även de kör som galningar. Jag ser ständigt MC-förare som kör som galningar trots att man numera ska gå både riskettan och risktvåan för ta MC-kort. Bilister som bara tvärbromsar framför en, för att visa frugan som sitter brevid med pekfingert var han jobbat eller vad det nu kan vara.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

toxicstone skrev:Kan bara säga såhär att man kan ligga i 90 på en 30 väg om man vet att man kan hantera det, när jag får min moped klar och stuntvänlig kommer jag åka på bakljulet på vägarna, även när där är bilar, men jag kommer att räkna ut mina möjligheter med en bra marginal, börja inte dra upp den på bakdäcket precis när jag ska in i en rondell t ex, kör inte mot motsatt håll av rondellen som man ser andra gör osv.

Sen det med att polisen prejjar en tycker jag är absolut fel, utgör man inget hot mot andra så ska dem inte få göra det, tror inte ens dem får, då utgör dem ett hot mot oss 1-0 = fel
vadå om man kan hantera det?!?! behöver skillnad att köra 90 på en 30 väge jämnfört med en 70. gränserna är ju satt efter förhållande och vad som anses som säkert i just det området. och 30 vägarna är för det mesta inne i kvarter och vid skolor, så kör du 90 med din moppe vid skolan och ett barn kliver ut har du inte en chans att stanna! mopparna har dessutom mycket längre bromssträcka än bilar så egentligen bör man vara extra försiktigt att köra snabbt på just 30 områden.. okej visst, jag kanske kör 40-50 ibland på sånna ställen jag med så beroende på.

ang. polisen gäller det att vara smart, använd ingen jätte risig ljuddämpare så du väcker halva stan, och håll hastighetsbegränsningarna! kör du 70 på en 50 väg spelar det ingen roll du har moppe eller bil, dom kommer att följa efter!


EDIT: pontooz "Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita) "

väldigt fanatsisiffror skulle jag tro :roll: ALDRIG, hört talas om att någon dött vid mopedjakt, inte skadas heller fast det säkert inträffar :) men dödsfall , har nån hört talas om det?
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 3 november 2010, 11:34
Ort: Bromölla

Inlägg av blackout1994 »

Pontooz skrev:
Robiin93 skrev: Kom inte här o lek o snacka som om jag är efterbliven. Jag fattar precis vad du menar och jag håler med dig till viss gräns. Men i detta fallet hade jag själv gjort likadant, därför tyckte jag han gjorde rätt.

Sen att du lägger ner för mkt tid på o bry dig om andra o sitter där hemma nu o slår i tangentbordet för du sitter o blir lack e ju en annan sak. Lägg ner gnällandet för helvete.
Jadu Robiin93. Det här är ett forum. Poängen är att man diskuterar. Jag gnäller inte utan, du tolkar min text som gnäll. Det är starka argument som du tydligen blir väldigt upprörd av.

Antingen så agerar man rätt eller så agerar man fel. Vad som är rätt och fel får du avgöra själv, men om du tycker att mitt perspektiv är "gnälligt" så varför startar du då en diskussion?

Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita)

Så nu vet vi att 5st dör, 10st blir skadade och 85st kommer undan.

85st sitter på ett forum och en del skriver "Aah fan va cool jag är jag körde ifrån snuten. Jag ville inte bli av med mitt trim och få böter"

Dom 5 som dog är det ingen som känner till på forumet och ett fåtal argumenterar emot dom 85.

Resten får du lista ut själv. Nyckelord: Majoritet.
Där ser du, inte en jävel av dom stannar...

Edit: såg att du skrev jagade nu...
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

guth skrev: EDIT: pontooz "Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita) "

väldigt fanatsisiffror skulle jag tro :roll: ALDRIG, hört talas om att någon dött vid mopedjakt, inte skadas heller fast det säkert inträffar :) men dödsfall , har nån hört talas om det?
Enligt statistik dog 9st förra året och ca 300st skadade sig allvarligt! Hur olyckorna skedde är okänt men det är nog blandat mellan olika scenarion. Poängen var att majoriteten sticker iväg och kommer undan med det. :?

Glöm inte bort att man kan bli handikappad när man skadar sig så vill man leva sitt liv så? Vill man utsätta sin familj och bli av med sina polare för att man blir handikappad bara för man skulle leka lite i stan i trafiken?
Skulle inte tro det. Då hade kanske en böter inte varit så farligt.

Ta ansvar och tänk efter. Innan ni flyr vänta 10 sekunder och tänk efter. För erat egna bästa!
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 3 november 2010, 11:34
Ort: Bromölla

Inlägg av blackout1994 »

Pontooz skrev:
guth skrev: EDIT: pontooz "Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita) "

väldigt fanatsisiffror skulle jag tro :roll: ALDRIG, hört talas om att någon dött vid mopedjakt, inte skadas heller fast det säkert inträffar :) men dödsfall , har nån hört talas om det?
Enligt statistik dog 9st förra året och ca 300st skadade sig allvarligt! Hur olyckorna skedde är okänt men det är nog blandat mellan olika scenarion. Poängen var att majoriteten sticker iväg och kommer undan med det. :?

Glöm inte bort att man kan bli handikappad när man skadar sig så vill man leva sitt liv så? Vill man utsätta sin familj och bli av med sina polare för att man blir handikappad bara för man skulle leka lite i stan i trafiken?
Skulle inte tro det. Då hade kanske en böter inte varit så farligt.

Ta ansvar och tänk efter. Innan ni flyr vänta 10 sekunder och tänk efter. För erat egna bästa!
Asså vad är det du inte förstår... Jag säger att det är inte att leka i trafiken vi snackar om... jag har inte vågat köra moppe idag pga det :?
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Pontooz skrev:
guth skrev: EDIT: pontooz "Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita) "

väldigt fanatsisiffror skulle jag tro :roll: ALDRIG, hört talas om att någon dött vid mopedjakt, inte skadas heller fast det säkert inträffar :) men dödsfall , har nån hört talas om det?
Enligt statistik dog 9st förra året och ca 300st skadade sig allvarligt! Hur olyckorna skedde är okänt men det är nog blandat mellan olika scenarion. Poängen var att majoriteten sticker iväg och kommer undan med det. :?

Glöm inte bort att man kan bli handikappad när man skadar sig så vill man leva sitt liv så? Vill man utsätta sin familj och bli av med sina polare för att man blir handikappad bara för man skulle leka lite i stan i trafiken?
Skulle inte tro det. Då hade kanske en böter inte varit så farligt.

Ta ansvar och tänk efter. Innan ni flyr vänta 10 sekunder och tänk efter. För erat egna bästa!

När jag läser vad du skriver verkar du att vara en enda stor kombination av en stopskylt och samtidigt en enkelriktadskylt och detta med en inblandad samtida stor naivitet. Där med också blockerad från all verklighetsförankring om hur saker egentligen är och fungerar. Ditt resonemang är bara hållbart så länge du använder resonemanget för att tillfredställa dig själva, men hur ser det ut när du använder det mot verkligheten? De alla här kommenterar dig med verkar du inte riktigt förstå och den värld som du byggt upp som spelar teater i din skalle är ett drömsamhälle som säkerligen alla skulle vilja ha men som stannar som en tanke hos de flesta utom hos dig.
Näää ...snälla knappast något smiter från polisen för att de tycker att det är häftigt. Men så klart när de dykt upp en polisbil och de lyckats smita från polisen upplevs detta som en bedrift att skryta om efteråt av många.

Du ser väl knappast väl någon som kör omkring på sina mopeder för att leta upp polisen för att sedan smita från dem??? Men visst kan man tänka och ha åsikten om alla vore så förståndiga att de stannade med sin trimmade moppe och blev av med trimmet, får höga böter och uppskjutet körkort så skulle allt bli så mycket bättre. Men så är det inte och kommer sannerligen aldrig att bli i heller.

Visst håller jag med dig om att många mopedister kör som galningar i trafiken på trimmade mopeder. Men här finns även de som kör original också som inte verkar inse riskerna. Dagligen blir jag i min bil omkörd av mopeddister som inte fattar hur farligt det är att köra om en bilist på fel sida. Särkilt farligt blir det när jag ska svänga höger och det samtidigt kommer en mopedist som kör om mig på fel sida. Så att säga, jag får en repa och en bula på bilen och moppedisten riskerar i bästa fall att åka rullstol för resten av livet.
De finns dessutom lika många galningar, om inte fler bland cyklisterna som verkar totalt befriade från allt ansvar och självbevarelsedrift när de vinglar omrking på cyklarna och ofta på trottoarenrna där de är hot mot gående. Det finns bilister som överhuvudtaget inte skulle få sitta i framsätet i bilar. Ungdomar mellan 18-25-år som tror att andra trafikanter blir imponerade av deras framfart, när i själva verket omgivningen allra helst skulle vilja stoppa dem innan de kör i hjäl eller skadar någon. Folk som kör omkring i andra världar med biltelefonen på örat osv.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 3 november 2010, 11:34
Ort: Bromölla

Inlägg av blackout1994 »

Om jag visste att polisen inte skulle ta mitt trim så hade jag självklart stannat och beggat om förlåtelse för att jag bröt hastighetsgränsen med 15km/h (eu moped som får gå 45 men jag körde i 60 typ på 70 väg)
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
GRieju
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 15 juni 2010, 19:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av GRieju »

Pontooz skrev:
guth skrev: EDIT: pontooz "Låt oss hitta på lite fantasisiffror:
100 moppepojkar blir jagade av polisen
5% dör och 10% skadar sig allvarligt och 85% kommer undan
(majoriteten försöker smita) "

väldigt fanatsisiffror skulle jag tro :roll: ALDRIG, hört talas om att någon dött vid mopedjakt, inte skadas heller fast det säkert inträffar :) men dödsfall , har nån hört talas om det?
Enligt statistik dog 9st förra året och ca 300st skadade sig allvarligt! Hur olyckorna skedde är okänt men det är nog blandat mellan olika scenarion. Poängen var att majoriteten sticker iväg och kommer undan med det. :?

Glöm inte bort att man kan bli handikappad när man skadar sig så vill man leva sitt liv så? Vill man utsätta sin familj och bli av med sina polare för att man blir handikappad bara för man skulle leka lite i stan i trafiken?
Skulle inte tro det. Då hade kanske en böter inte varit så farligt.

Ta ansvar och tänk efter. Innan ni flyr vänta 10 sekunder och tänk efter. För erat egna bästa!
Väntar du tio sek så e nog snuten nära ;)
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?

Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
Quackarn
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 7 november 2010, 21:40
Ort: umeÅ

Re: Polisjakt

Inlägg av Quackarn »

blackout1994 skrev:Idag blev jag jagad av snuten med min moppe... dom prejade mig i ca 90-95 får dom verkligen göra de i den hastigheten... Och så lätt som alla säger är de inte att dra ifrån snuten nu när de böjar bli halt ute iallafall. :?

(blev aldrig tagen... prejad men ramlade aldrig glömde skriva det :lol: )

(vet inte om detta är felpost) moppen är iallafall crossmoped :?:



fan jag skulle aldrig "våga" köra från polisen på lands väg jag skulle stannat och hoppats på att det är nån skyst polis som inte bryr sig
men om jag tänker effter i stan äre väll inte så svårt om du kör trimat=)
you got some balls! hahah:)
Rieju!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Re: Polisjakt

Inlägg av Pontusandersson95 »

Quackarn skrev:
blackout1994 skrev:Idag blev jag jagad av snuten med min moppe... dom prejade mig i ca 90-95 får dom verkligen göra de i den hastigheten... Och så lätt som alla säger är de inte att dra ifrån snuten nu när de böjar bli halt ute iallafall. :?

(blev aldrig tagen... prejad men ramlade aldrig glömde skriva det :lol: )

(vet inte om detta är felpost) moppen är iallafall crossmoped :?:



fan jag skulle aldrig "våga" köra från polisen på lands väg jag skulle stannat och hoppats på att det är nån skyst polis som inte bryr sig
men om jag tänker effter i stan äre väll inte så svårt om du kör trimat=)
you got some balls! hahah:)
samma här hadde gett up dirtekt på landsväg men i staden är det ju bara att dra igenom en grind vafan :P
Kommentera mina bilder:)
chrille73
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 september 2010, 11:02

prejja?

Inlägg av chrille73 »

karlssonlysekil skrev:
blackout1994 skrev:
karlssonlysekil skrev: Det spelar väl ingen roll?
Är det verkligen lagligt av dig att köra trimmat? ;)
Det är inte lagligt, men poliserna får aggera så som dom gjorde mot dig ja :)
Visserligen :D men man kör bara på instinkt när man försöker dra snuten :S
Polisen får fortfarande "prejja" ;)
va fan snackar du om!! självklart får inte polisen prejja en mopedist!!! att prejja någon är väl detsamma som att försöka stanna någon med "våld", och då blir situationen farlig och därmed ska polisen stoppa sitt jagande!!! dom får ALDRIG stressa eller försöka preja eller på något annat sätt som kan skada mopedisten. säkerheten kommer alltid i första hand. sen att polisen inte följer detta är en annan sak...
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Pontooz: jag tycker du tänker helt rätt. verkar ju inte vara någon mer än du och jag som fattar detta :?

man ska aldrig smita, väljer man att trimma är det en sak men då får man också stå för att man gör det också.

tex jag ska ha både en aerox och en ciao för vardagsbruk. köpt en originalmotor till aeroxen som antagligen inte trimmas mer än dragna pluggar och lågvarvigt effektrör.

man ska aldrig vara dum och göra så att en bruksmoped låter mer än vanligt. för mkt trim är också onödigt.

vardagsbruk ska vara en moped som låter lite, men kan gärna gå tillräckligt för att hänga med trafiken.

sen grövre trim ska vara till tävlingsbruk

så om man nu ska trimma onödigt mkt så att mopeden stör folk och man försöker dra snuten så tycker jag man inte ska ha körkort överhuudtaget.

finns en anledning till att mopeder är strypta, låter lite osv. dock borde lagen ändras. när man tar körkort ska man få köra med snabb moped på bana och maxhastigheten ska vara hur personen i sig kan kontrollera mopeden.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

våra lagstiftare borde i stället höja hastigheten till 60 km/h för EU-mopeder, då skulle flertalet fler ungdomar avstå från grövre trim än i dag. Allt fler äldre skulle välja Eu-mopeden som ett alternativ som transportsätt än bilen än i dag, i varje fall kortare sträckor. 45 km/h som i dag är laglig för EU-mopederna är en alldeles förlåg hastighet både i stan och på landsväg. I stan är det regelmässigt farligt att köra i lagliga 45 km då hastigheten är för låg för att flyta med i trafiken och för hög för att vistas på cykelbanor. På landsväg upplevs 45 km att man står fullständigt stilla, till och med 60 km känns en aning sakta där. Men som vanligt tror våra lagstiftare att man löser alla problem med hårda regleringar och förbud.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

flyttad till mopedhistorier
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

runners skrev:våra lagstiftare borde i stället höja hastigheten till 60 km/h för EU-mopeder, då skulle flertalet fler ungdomar avstå från grövre trim än i dag. Allt fler äldre skulle välja Eu-mopeden som ett alternativ som transportsätt än bilen än i dag, i varje fall kortare sträckor. 45 km/h som i dag är laglig för EU-mopederna är en alldeles förlåg hastighet både i stan och på landsväg. I stan är det regelmässigt farligt att köra i lagliga 45 km då hastigheten är för låg för att flyta med i trafiken och för hög för att vistas på cykelbanor. På landsväg upplevs 45 km att man står fullständigt stilla, till och med 60 km känns en aning sakta där. Men som vanligt tror våra lagstiftare att man löser alla problem med hårda regleringar och förbud.
Jo men det är ju så, idioterna som sitter och styr är ju tokkonservativa kostymnissar och svenssons som avskyr allt som inte är som de tror ><...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
blackout1994
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 3 november 2010, 11:34
Ort: Bromölla

Re: Polisjakt

Inlägg av blackout1994 »

Quackarn skrev:
blackout1994 skrev:Idag blev jag jagad av snuten med min moppe... dom prejade mig i ca 90-95 får dom verkligen göra de i den hastigheten... Och så lätt som alla säger är de inte att dra ifrån snuten nu när de böjar bli halt ute iallafall. :?

(blev aldrig tagen... prejad men ramlade aldrig glömde skriva det :lol: )

(vet inte om detta är felpost) moppen är iallafall crossmoped :?:



fan jag skulle aldrig "våga" köra från polisen på lands väg jag skulle stannat och hoppats på att det är nån skyst polis som inte bryr sig
men om jag tänker effter i stan äre väll inte så svårt om du kör trimat=)
you got some balls! hahah:)
Du, Jag var jävligt rädd +att jag är nyinflyttad kan iprincip bara den stora vägen genom samhället och mitt kvarter...
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet

Gatubruk? ja förfan!
eliasl93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 januari 2009, 20:08
Ort: nyköping

Re: prejja?

Inlägg av eliasl93 »

chrille73 skrev:
karlssonlysekil skrev:
blackout1994 skrev: Visserligen :D men man kör bara på instinkt när man försöker dra snuten :S
Polisen får fortfarande "prejja" ;)
va fan snackar du om!! självklart får inte polisen prejja en mopedist!!! att prejja någon är väl detsamma som att försöka stanna någon med "våld", och då blir situationen farlig och därmed ska polisen stoppa sitt jagande!!! dom får ALDRIG stressa eller försöka preja eller på något annat sätt som kan skada mopedisten. säkerheten kommer alltid i första hand. sen att polisen inte följer detta är en annan sak...
va fan snackar du om? polisen får visst prejja? om personen som kör utgör fara för andra så får polisen göra det som är nödvändigt för att få stopp på den personen
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

PoWeRKinG skrev:.

finns en anledning till att mopeder är strypta, låter lite osv. dock borde lagen ändras. när man tar körkort ska man få köra med snabb moped på bana och maxhastigheten ska vara hur personen i sig kan kontrollera mopeden.
om dom kontrollerar i hur hög man kan hantera den, hur skulle då polisen kunna hålla reda på om man kör för fort eller inte?

Och menar du att personen ska accellerera och accellerera tills personen ramlar av mopeden och man sätter maxhastigheten därefter?

Det är väll bara att gilla läget om det är isigt ut när man ska göra testet.

Om det skulle funkat så skulle de vara jävligt bra ;)

Men nu är det ju så att med så många personer som hårdtrimmar så mopeden toppar 100+, så då blir det ju även strängare poliser och lagar.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

daveneos skrev:
PoWeRKinG skrev:.

finns en anledning till att mopeder är strypta, låter lite osv. dock borde lagen ändras. när man tar körkort ska man få köra med snabb moped på bana och maxhastigheten ska vara hur personen i sig kan kontrollera mopeden.
om dom kontrollerar i hur hög man kan hantera den, hur skulle då polisen kunna hålla reda på om man kör för fort eller inte?

Och menar du att personen ska accellerera och accellerera tills personen ramlar av mopeden och man sätter maxhastigheten därefter?

Det är väll bara att gilla läget om det är isigt ut när man ska göra testet.

Om det skulle funkat så skulle de vara jävligt bra ;)

Men nu är det ju så att med så många personer som hårdtrimmar så mopeden toppar 100+, så då blir det ju även strängare poliser och lagar.
nä, jag tänkte på att man kan ha liksom inomhushallar med bana sen får man köra tills dom märker att man kör så att det är svårt att hålla balansen och svänga osv.

det är därför man INTE ska grovtrimma bruksmopeder. skulle alla mopedister köra i 30 km/h så skulle nog lagen ändras skulle jag tro för det skulle bli ett jävla tjat om att mopedister stoppar upp trafiken :mrgreen:
chrille73
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 september 2010, 11:02

Re: prejja?

Inlägg av chrille73 »

eliasl93 skrev:
chrille73 skrev:
karlssonlysekil skrev: Polisen får fortfarande "prejja" ;)
va fan snackar du om!! självklart får inte polisen prejja en mopedist!!! att prejja någon är väl detsamma som att försöka stanna någon med "våld", och då blir situationen farlig och därmed ska polisen stoppa sitt jagande!!! dom får ALDRIG stressa eller försöka preja eller på något annat sätt som kan skada mopedisten. säkerheten kommer alltid i första hand. sen att polisen inte följer detta är en annan sak...
va fan snackar du om? polisen får visst prejja? om personen som kör utgör fara för andra så får polisen göra det som är nödvändigt för att få stopp på den personen
polisen får inte stressa en person på moped så att denna person stressas till ett misstag i form av omkullkörning osv. men visst kommer aerox frasse med 2 st ak5:or på varsin sida om sig som han släpper loss från mopeden, i det läget tycker till och med jag att det är befogat. om det inte är så att personen är till STOR fara för andra så får polisen INTE prejja en mopedist. känns det som att du ofta ser tillfällen då polisen skulle "prejja" mer eller? sunt förnuft för satan....
Skriv svar