Lite kort information om scooterdrevning
Bild - Lilla och stora primärdrevet
Bild - Polini sekundärdrev
Primär och sekundärdrev
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på,
byter man drev så blir det som en annan växel.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen,
och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart,
eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.
Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!
RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt (med 70cc)
Detta beror också självklart på vilken setup man har.
Man kan nog säga att dreva om är det slutgiltiga steget när du trimmar för att få ut de sista procenten och är nödvändigt om du vill få din scooter att nå de riktigt höga farterna...
Start montering nya primärdrev i slutväxeln!
Bild 01
Lossa centrumbulten för hjulet
Bild 02
Plocka bort bromsoket och sedan hjulet (försök bända loss med händerna)
(jag var tvungen banka lite med en gummiklubba för att lossa hjulet
och bromsskivan pga att det ärgat fast)
Bild 03
Allt bort plockat
Tips
Lite kopparpasta på splines utgåendeaxel så slipper jag nog gummiklubban nästa gång
Bild 04
Lossa locket på slutväxeln
Bild 05
Banka lite FÖRSIKTIGT på axeln som bakhjulet satt på för att hjälpa till att få loss locket
Om det inte går på annat sätt....
Bild 06
Ett uppsamlingskärl för oljan är bra att ha
Bild 07
Se till att ta rätt på brickan som sitter på primärdrevetsaxel
(mitt satt som klistrat i locket...)
Bild 08
Ta loss sekundärdrevet (utgåndeaxel)
Bild 09
Ta loss stora primärärdrevet
Bild 10
Ta även reda på denna bricka
Bild 11
Banka FÖRSIKTIGT på lilla primärdrevet för att lossa det från lagret i växellådslocket
Bild 12
Jag planerar även att byta lager för lilla primärdrevet ( ej nödvändigt )
Lagret är ett SKF 6203 och axeltätningen ett 17-30-6 mm.
Om du inte tänker byta lager hoppa till bild 16!
Bild 13
För lagermontering skall gå enkelt använd tryckluft på burk och en värmepistol.
(kylspray på burk finns också att köpa)
Bild 14
Värm locket med värmepistolen och vänd sprejflaskan upp och ned och kyl ned lagret.
Lägg ned det kalla lagret i det varma locket - enkelt !
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=iKp7elwAv58[/youtube]
Bild 15
Youtubeklipp som visar lagermontering
Bild 16
I med det nya primärdrevet
Bild 17
Montera sekundärdrevet
Bild 18
I med nya lilla primärdrevet
Bild 19
Kylaxeln med sprej och värm lagret i växellådslocket så glider allt på lätt
Bild 20
Fyll på med växellådsolja i slutväxeln
Montera koppling ,variatorkåpa ,hjulet och bromsoket
Klart !