Guide: Nytt avgasrör! Hur balanserar man?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Nytt avgasrör! Hur balanserar man?

Inlägg av HasSse666 »

Bild

Jag får ofta frågan "Jag har bytt avgasrör vilka fjädrar och vikter ska jag ha?"
Jag brukar svara "Hur långt är ett snöre?"
Det är svårt för mig att veta vad DU är ute efter.
Man får fråga sig vad man är ute efter sedan testa sig fram.
T.ex. ska den gå fort rakt fram eller på bana eller kanske optimerad för att "stunta" med
eller är det en "pendlarmoppe" som ska gå snålt?

_____________________________________________________________
Generellt vid avgasrörsbyte kan man säga:
Huvudmunstycke gå upp 5-10 strl.
(känn efter hur den går på full gas kolla också färgen på stiftet)

Variatorvikter Gå ned lite på variatorvikterna (lägre vikt ger mindre effektförlust)
(högre varv med nytt rör gör att du kan lätta på vikterna)

Tryckfjäder Lite kraftigare om du vill få lite mer "skjuts" i uppförbackarna.
Håll tryckfjädern så mjuk som möjligt för att minimera effektförluster men inte så mjuk så du får "remfladder".

Kopplingsfjädrar Hur hårda du ska ha beror på om du vill ha ett högt tillslagsvarv eller lågt.
Har du bara tänkt köra fort rakt fram spelar kopplingsfjädrarna inte så stor roll.
Men om du kör med många start, stopp och kurvtagning måste du balansera fjädrarna noggrannare.
_____________________________________________________________
Start - balansering/justering med avgasrör Doppler S3R
Steg 1 - justera förgasare
När jag monterade mitt Doppler S3R på min mope med Motoforce 17,5mm förgasare
med huvudmunstycke 0,92 funkade det fint direkt (originalcylinder).
Kontrollera stiftet efter du provkört är det "O,boy brunt" är det OK
Dock blev jag tvungen att gå upp lite på lågfartsmunstycket eftersom den "blöddrade" vid gaspådrag i det lägre registret blev till slut strl 0,40

Steg 2 - justera CVT (variator + kopplingsfjädrar)
Har en Polini Speedcontrol variator med 8,5 grams vikter som standard
Med avgasröret kom det vikter på 6,8 gram jag testade dem MEN tyckte de var för lätta.
Optimalt för det jag är ute efter blev det med 8,0 grams vikter.
Tryckfjädern valde jag en gul (1500 rpm) samt röda kopplingsfjädrar (2000 rpm)

Slutresultat av balanseringen
Cylinder: Original
Avgasrör: Doppler S3R
Förgasare: Motoforce 17,5mm H-munst 0,92 LF-munst 0,40
Variator: Polini Speedcontrol variatorvikter 8gram
Koppling: Tryckfjäder 1500rpm Kopplingsfjäder 2000rpm
Slutväxel: Original

Här nedanför kan du läsa hur jag i detalj gör när jag balanserar min "set up" vid tex ett avgasrörsbyte

Bild
Steg 1 Förgasare - Här kan du läsa mer om hur du gör en ordentlig förgasarinställning
Då startar vi

En liten grund inställning först
  • Justera in klipset på bränslenålen till mitten läget
  • Justera luft/bränsle skruven - skruva in den allt vad det går och sedan ut ca 1,5 varv
    (om du har en CV förgasare ca 2,5 varv)
  • Varmkör moppen 5 minuter (extra viktigt om du har automatchoke)
Steg 1 I steg 1 är målet att få den att gå bra på fullgas - W.O.T
Nu skall vi hitta rätt huvudmunstycke
  • Välj ett huvudmunstycke starta med ett stort och arbeta dig sedan nedåt.
  • Med ett för stort munstycke kommer moppen "bröla" och få ett svart och sotigt tändstift.
  • Med ett för litet munstycke kommer moppen ej att orka varva ut och tändstiftet blir vitt/grått.
  • Byt succesivt till mindre och mindre munstycke när stiftet blir "O´boy" brunt är det OK
  • Blir tändstiftet vitt/grått har du för mager blandning.
När du fått den att gå bra på fullgas (W.O.T) gå över till steg 2

Steg 2I steg 2 är målet att få den att gå bra i mellanregistret (1/4 - 3/4 gaspådrag)
Om den inte går bra i mellanregistret måste du justera bränslenålen
  • Om moppen tvekar vid gaspådrag eller gassläpp flytta ned klipset på bränslenålen.
  • När moppen inte tvekar vid gaspådrag eller gassläpp i mellanregistret gå över till steg 3
Flyttar du ned klipset på bränslenålen flyttas nålen uppåt i flottörhuset vilket gör att förgasaren får mer bensin och tvärt om.

Steg 3I steg 3 är målet att få den att gå bra i det lägre registret (upp till 1/3 gaspådrag)
  • Nu skall vi hitta rätt lågfartsmunstycke
  • Byt lågfartsmunstycke till ett större om moppen tvekar på gaspådrag eller går ojämnt (upp till 1/3 gaspådrag)
Steg 4 – I steg 4 är målet att få moppen att gå så jämt som möjligt utan att få "tjuvstopp" m.m.
Nu skall vi justera luft/bränsleskruven
  • Gasa ca 1/8 gas.
  • Skruva sakta IN luftskruven och motorn skall då börja gå ojämt så att man måste "leka" med gasen för att hålla den vid liv.
  • Justera sedan luftskruven sakta UT 1/4 varv åt gången tills du når max varvtal (1-3 varv ut).
Grundinställning luft/bränsleskruven:
Vacuumförgasare 2,5 varv ut (sitter oftast på 4-takts moppar)
Slidförgasare 1,5 varv ut (sitter oftast på 2-takts moppar)

Nu skall motorn svara rappt och utan fördröjning.
Optimalt är när skruven är ungefär 1-3 varv utskruvad från botten läget
Om du har skruven längre utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare inskruvad så är lågfartsmunstycket för litet.


Steg 5 – tomgångsskruven
Nu skall vi lustera tomgångsskruven
Motorn ska ha ett lämpligt varvtal
  • för lågt varvtal då blir den svårstartad
  • för högt varvtal då "drar" den iväg för tidigt
Klart!

Bild
Steg 2 CVT - Här kan du läsa mer om hur du gör en CVT-balansering (koppling + variator)
Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det,
tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Man kan även säga att lättare vikter växlar snabbare än tyngre vikter gör
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt (på samma sätt som om din cykelkedja är för hårt spänd),
samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slacka" (remfladder) eller att remmen slirar när du kör
Kopplingsfjäderns inverkan är nästan enbart i start ögonblicket hårda fjädrar låter motorn varva upp innan den slår till och börjar driva.
Mjuka fjädrar griper in tidigare och ger en mjukare start.

Då startar vi!
Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.

Testkörning slätt
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt då till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild
Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild
Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)
TIPS!
har du bytt till en variator med större diameter kan det vara så att remmen är för kort!


Exempel
Bild

Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du får ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...

DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!

Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Testkörning uppförsbacke
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om "Testkörning slätt")

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.
Klart !
Bild
Senast redigerad av HasSse666 den 7 september 2010, 11:50, redigerad totalt 3 gång.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
JOhan1
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 26 december 2009, 01:44
Ort: Norrland

Inlägg av JOhan1 »

hah fan va smart med tuschsträck :D
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Har du gjort hela guiden själv? Fin fint nice är den i alla fall ;)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

SickRazer skrev:Har du gjort hela guiden själv?
Naturligtvis! Bild
SickRazer skrev:Fin fint nice är den i alla fall ;)
Tack :oops:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

vadå kan man se på variatorn om man har för lätta vikter? går variator remmen över variatorn då? eller ja ligger långt upp? :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Aerox_Isse skrev:vadå kan man se på variatorn om man har för lätta vikter? går variator remmen över variatorn då? eller ja ligger långt upp? :wink:
Har du för lätta vikter kommer bara halva tuschstrecket att vara bort suddat.
Tvärt om tunga vikter tvingar remmen högre upp på variatorn (men inte över den).
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

har ett stort problem med min Aprilia rally, som har en liggandes minarelli motor från 2000. Bytte munstycke på den från 66 till 72 och sedan det har den läckt bensin från överfödningsslangen, jag har kollat ett flerat gånger på flottörnålen och den är ren och fin, blåst i binsinslangen och sett så flottörnålen tätar ordentligt vid nivån bensinen ska stanna på. Moppen kan sen vara igång i 10-15min utan att den läcker, men sedan så börjar det igen. dreneringen i flottören e kollad också så där läcker det inte . min fråga är varför det blir överflöde av bensin i flottören när nålen funkar som den ska när jag trycker upp den, flyter inte flottören riktigt? kan det läcka bensin från det nya munstycket eller något liknande? den går att köra som vandligt, inga fel annars. bara att det spottar ut ganska mycket bensin då man kör och stänger av den.

skulle tacka så hemskt mycket för hjälp med mitt problem då jag inte har någon aning varför den gör som den gör.

MVH Albin.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild

1. Du har glömt att haka fast flottörnålen i flottören
2. Flottörnålens topp är skadad och tätar inte
3. Flottören läcker

MEN det bör inte rinna ut bensin ur överflödningsslangen om bensinkranen är hel när den står stilla..

Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

Grym guide! Vet att många kommer ha användning för den :)
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

HasSse666 skrev:Bild

1. Du har glömt att haka fast flottörnålen i flottören
2. Flottörnålens topp är skadad och tätar inte
3. Flottören läcker

MEN det bör inte rinna ut bensin ur överflödningsslangen om bensinkranen är hel när den står stilla..

Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...
tack så hämskt mycket för din tid. Jag har inte tagit loss förgasaren, så packningarna kan jag utesluta. Även kännt runt flottörskålen med där rinner icke någon bensin, bensinkranen har jag heller inte rört, aldrig sett den om den finns. Det är antagligen nålen som svikit mig (hällde i bensin i flottörskålen och den läckte inte, inte dreneringen heller. men har försökt 3 gånger med nålen och det rinner inte först men efter en stund man har kört så börjar det droppa och spotta ur bensin ur överflödningsslangen igen. Måste jag köpa ett nytt flottör-kit tro? är det värt det eller ska jag pilla lite till? även sprutat tryckluft på sakerna så smutts fattar jag inte hur det har kommit dit isf... :cry:
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

HasSse666 skrev:Bild

1. Du har glömt att haka fast flottörnålen i flottören
2. Flottörnålens topp är skadad och tätar inte
3. Flottören läcker

MEN det bör inte rinna ut bensin ur överflödningsslangen om bensinkranen är hel när den står stilla..

Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...
tack så hämskt mycket för din tid. Jag har inte tagit loss förgasaren, så packningarna kan jag utesluta. Även kännt runt flottörskålen med där rinner icke någon bensin, bensinkranen har jag heller inte rört, aldrig sett den om den finns. Det är antagligen nålen som svikit mig (hällde i bensin i flottörskålen och den läckte inte, inte dreneringen heller. men har försökt 3 gånger med nålen och det rinner inte först men efter en stund man har kört så börjar det droppa och spotta ur bensin ur överflödningsslangen igen. Måste jag köpa ett nytt flottör-kit tro? är det värt det eller ska jag pilla lite till? även sprutat tryckluft på sakerna så smutts fattar jag inte hur det har kommit dit isf... :cry:
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

HasSse666 skrev:Bild

1. Du har glömt att haka fast flottörnålen i flottören
2. Flottörnålens topp är skadad och tätar inte
3. Flottören läcker

MEN det bör inte rinna ut bensin ur överflödningsslangen om bensinkranen är hel när den står stilla..

Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...
tack så hämskt mycket för din tid. Jag har inte tagit loss förgasaren, så packningarna kan jag utesluta. Även kännt runt flottörskålen med där rinner icke någon bensin, bensinkranen har jag heller inte rört, aldrig sett den om den finns. Det är antagligen nålen som svikit mig (hällde i bensin i flottörskålen och den läckte inte, inte dreneringen heller. men har försökt 3 gånger med nålen och det rinner inte först men efter en stund man har kört så börjar det droppa och spotta ur bensin ur överflödningsslangen igen. Måste jag köpa ett nytt flottör-kit tro? är det värt det eller ska jag pilla lite till? även sprutat tryckluft på sakerna så smutts fattar jag inte hur det har kommit dit isf... :cry:

P.S det rinner bara bensin en kort stunt när jag stängt av den, det slutar efter en stund D.S
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

HasSse666 skrev:Bild

1. Du har glömt att haka fast flottörnålen i flottören
2. Flottörnålens topp är skadad och tätar inte
3. Flottören läcker

MEN det bör inte rinna ut bensin ur överflödningsslangen om bensinkranen är hel när den står stilla..

Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...
Eller kan det vara så att du skadat packningen på förgasaren när du lossade den?

Sedan borde du startat en egen tråd för denna fråga...[/quote]

tack så hämskt mycket för din tid. Jag har inte tagit loss förgasaren, så packningarna kan jag utesluta. Även kännt runt flottörskålen med där rinner icke någon bensin, bensinkranen har jag heller inte rört, aldrig sett den om den finns. Det är antagligen nålen som svikit mig (hällde i bensin i flottörskålen och den läckte inte, inte dreneringen heller. men har försökt 3 gånger med nålen och det rinner inte först men efter en stund man har kört så börjar det droppa och spotta ur bensin ur överflödningsslangen igen. Måste jag köpa ett nytt flottör-kit tro? är det värt det eller ska jag pilla lite till? även sprutat tryckluft på sakerna så smutts fattar jag inte hur det har kommit dit isf... :cry:

P.S det rinner bara bensin en kort stunt när jag stängt av den, det slutar efter en stund D.S
Fatzy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 23 september 2012, 14:37

Inlägg av Fatzy »

Nice guid!
Även snygg quad-post av alb1n! 8)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... tart=43#43
derbiofc skrev: Dock absolut inte MP, när det gäller försvaret är dom så jävliga att jag inte fattar nåt, fick dom bestämma skulle dom gå tillbaka till att ha riddare och hästar.
Användarens profilbild
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596
Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59

Inlägg av alb1n »

satan, va fan hände där *-* :oops:
Användarens profilbild
BoMaNsf2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 november 2012, 22:27
Ort: Stockholm

Insug

Inlägg av BoMaNsf2 »

Vad har du för insug till 17,5 mm förgasaren
Kan du länka? :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: Insug

Inlägg av HasSse666 »

BoMaNsf2 skrev:Vad har du för insug till 17,5 mm förgasaren
Kan du länka? :)
Bild
Denna rekommenderar jag (klicka på bilden för att komma till butik)


Motoforce - Monteringskit (Dellorto) Peugeot Pris SEK 149,00
Monteringskit för att montera förgasare på originalinsuget
Info:
Monteringskit för Dellortoförgasare.
Ett kit för dig som vill kunna montera en dellorto 17,5mm-förgasare på ditt originalinsug.
Innehåller: Adapter, packning, anslutningsgummi och skruvar.
Passar originalinsuget på Peugeotmotorn.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
BoMaNsf2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 november 2012, 22:27
Ort: Stockholm

tack

Inlägg av BoMaNsf2 »

Tack för tipset :)
Emplus
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 januari 2013, 02:34

Beta ark

Inlägg av Emplus »

Hej har en beta ark då jag har problem med accelerationen och ska nu testa och plugga ur röret men vilken storlek behöver jag ha på munstycket i förgasarn ? Satte i storlek 80 eller är det för mycket ? Har alltid haft problem med accet i min moped, när den var trimmad innan polisen tog den också, jag hade 4 grams vikter i, och har köpt ny kopling (Malossi Delta Clutch Race) men ska sätta i 3.5 gramsvikter nu och sen testa och plugga ur det, men då återstår det o veta vilket munstycke, vilket ? Tack på förhand :) (Minarelli motor)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: Beta ark

Inlägg av HasSse666 »

Emplus skrev:Hej har en beta ark då jag har problem med accelerationen och ska nu testa och plugga ur röret men vilken storlek behöver jag ha på munstycket i förgasarn ? Satte i storlek 80 eller är det för mycket ? Har alltid haft problem med accet i min moped, när den var trimmad innan polisen tog den också, jag hade 4 grams vikter i, och har köpt ny kopling (Malossi Delta Clutch Race) men ska sätta i 3.5 gramsvikter nu och sen testa och plugga ur det, men då återstår det o veta vilket munstycke, vilket ? Tack på förhand :) (Minarelli motor)
Du måste provköra det är omöjligt att säga vilken strl du behöver... :(
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
BoMaNsf2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 november 2012, 22:27
Ort: Stockholm

Montera förgasare

Inlägg av BoMaNsf2 »

Är det komplicerat att montera Motoforce 17,5 mm förgasare?
Går det att göra fel?
Tacksam för svar!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: Montera förgasare

Inlägg av HasSse666 »

BoMaNsf2 skrev:Är det komplicerat att montera Motoforce 17,5 mm förgasare?
Går det att göra fel?
Tacksam för svar!
Nej Inte svårt fyra bultar ska lossas och skruvas fast igen
Ja det går att göra fel om försöker riktigt ordentlig..... ;)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
BoMaNsf2
Svårstartad skrothög
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 november 2012, 22:27
Ort: Stockholm

Motoforce

Inlägg av BoMaNsf2 »

Men det står hur vart man ska koppla in allt va?
Rekommenderar du motoforce 17, 5mm förgasare?
Tack än en gång! :)
Emplus
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 6 januari 2013, 02:34

beta ark motor, hjälp.

Inlägg av Emplus »

Hej behöver hjälp med att plugga ur och motor etc ( minarrelli ) svarar du i pm ? har ingen lust att kladda ner din "sida" men en massa så skulle vara hur tacksam som helst om du kunde, har ingen annan jag kan fråga o sätt dina videos så du är nog den enda kunniga jag vet just nu x) tack på förhand :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: beta ark motor, hjälp.

Inlägg av HasSse666 »

Emplus skrev:Hej behöver hjälp med att plugga ur och motor etc ( minarrelli ) svarar du i pm ? har ingen lust att kladda ner din "sida" men en massa så skulle vara hur tacksam som helst om du kunde, har ingen annan jag kan fråga o sätt dina videos så du är nog den enda kunniga jag vet just nu x) tack på förhand :)
Nej svarar SÄLLAN på PM
Starta en ny tråd i ämnet om du inte hitta svaret mha sökfunktionen
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
PalzaR
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 582
Blev medlem: 2 juli 2012, 23:01

Inlägg av PalzaR »

Hej har en dt50rsm -04 med setupen
Airsel 50cc (tror sport)
Sport luftfilter
Och org rör med dragen plugg

Kan bli denna setup
Airsel 50cc ( tror sport )
Sport luftfilter
Org rör med plugg

Vilket munstycke ska jag ungefär ha till dom setuperna ?
Bild
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 juni 2011, 18:25

Inlägg av Roxxen96 »

PalzaR skrev:Hej har en dt50rsm -04 med setupen
Airsel 50cc (tror sport)
Sport luftfilter
Och org rör med dragen plugg

Kan bli denna setup
Airsel 50cc ( tror sport )
Sport luftfilter
Org rör med plugg

Vilket munstycke ska jag ungefär ha till dom setuperna ?
Helt fel ställe och helt fel fråga att ställa i just denna tråden.

Hänvisar dig till munstyckes tråden:

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=772

Du borde veta bättre än så tycker jag.

/ Roxxen96
iliass
Avstängd
Inlägg: 109
Blev medlem: 7 februari 2013, 18:25
Ort: göteborg

Inlägg av iliass »

hej jag har köpt ett zx-r rör till min gilera runner och jag undrar vad jag kan behöva för vikter och kopplingfjädrar om jag vill ha bra acceleration och rätt så bra toppfart ?? Very Happy
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

Mycket snygg guide, jag tänkte jag skulle fråga dig efter lite tips.

Morsans Gilera runner har jag aldrig lyckats få att fungera ordentligt, och det huvudsakliga problemet har visat sig vara att verkstaden monterat en för lång rem en gång i tiden.
Detta har lett till förvirring för mig, och jag har blandat munstycken hit och dit utan resultat, så nu när jag hittat lösningen (remmen) vet jag inte längre vilket munstycke jag ska använda när remmen har rätt längd.

Det är som sagt en Runner, en SP50 från 2003 tror jag. Den är helt original förutom ett Technigas avgasrör (urpluggat) och 5g vikter (8 original). Original förgasaren är otroligt nog 17,5mm, men original sitter en strypning i insuget.
Vad jag tänkte fråga dig är om du kan dra en chansning, ungefär vilket hög- respektive lågfartsmunstycke jag kan börja med att testa?

Jag har inte tänkt att använda något öppet luftfilter, utan kör med original luftburken utan skorsten.

Tack på förhand :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Original är 0,68mm så skulle tippa på 0,73-0,75
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

iliass skrev:hej jag har köpt ett zx-r rör till min gilera runner och jag undrar vad jag kan behöva för vikter och kopplingfjädrar om jag vill ha bra acceleration och rätt så bra toppfart ?? Very Happy
Testa med ca 0,5 - 1gr lättare än original och med 15% hårdare kopplingsfjäder
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

HasSse666 skrev:Original är 0,68mm så skulle tippa på 0,73-0,75
Min tanke var att det är ju många strypningar som sitter original.
Den har som sagt en strypning som sitter mellan insuget och reed-ventilen som gör insugshålet mindre och den har original en skorsten i luftburken som är borta nu.
Tror du fortfarande det ligger runt .75 eller måste man ta hänsyn till de övriga strypningarna som plockats bort?
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 384
Blev medlem: 11 februari 2010, 20:44
Ort: billdal
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

6,3 grams vikter är bra. sen körde jag med rensat originalrör och ostrypt insug och mässingsbrickan i förgasarn kvar. och skorsten borta. hade 34 i lågfart och 73 i högfartsmunstycke. då gjorde den 80. och gick riktigt fin som pendlarmoppe. sätt i originalvikter. på med originalfjädrar. börja med stort mustycke och gå neråt. sen när den går rent och fint. då kan du börja med vikter och fjädrar
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 570
Blev medlem: 8 september 2011, 21:09
Ort: Järfälla

Inlägg av -ReM- »

vicke1112 skrev:6,3 grams vikter är bra. sen körde jag med rensat originalrör och ostrypt insug och mässingsbrickan i förgasarn kvar. och skorsten borta. hade 34 i lågfart och 73 i högfartsmunstycke. då gjorde den 80. och gick riktigt fin som pendlarmoppe. sätt i originalvikter. på med originalfjädrar. börja med stort mustycke och gå neråt. sen när den går rent och fint. då kan du börja med vikter och fjädrar
Jag har ett gäng 8g vikter liggande, dock är det väl bättre att ställa in moppen direkt efter den setup jag tänkt använda?
Jag har som sagt 5g vikter liggande också, det är relativt nära 6,3g i alla fall.

73 har jag ett munstycke hemma, och några omkring samma storlek så jag börjar lite större helt enkelt.
Dock lär jag behöva större högfarts än du då jag inte har kvar mässingsbrickan i förgasaren, så motorn får jobba med hela 17,5mm förgasaren.
Tacka för hjälpen, då vet jag ungefär vilken storlek jag kan börja med. :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Volthair
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 juni 2013, 14:33

Elchoke och Manuell

Inlägg av Volthair »

Hej!

Jag har en dellorto 16mm PHVA QS förgasare.

Min elchoke är trasig och har tyvärr försvunnit. Det är ett öppet hål i förgasaren. Är detta hälsosamt för motorn? Det jag har märkt är att tomgången är ojämn (tjuvluft)? Samt att den är väldigt svårstartad.

Är det möjligt att köpa en manuell choke och sätta dit istället för en ny elchoke då jag är väldigt missnöjd med min förgångna.

till exempel: http://www.twostroke.se/product.asp?product=9918
Skriv svar