Skapa nytt ämne  Svara på ämnet
 Guide: Koppla in KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R) « Föregående ämne :: Nästa ämne » 
Författare Meddelande
HasSse666
InläggPostat: lör aug 28, 2010 9:32 pm    Rubrik: Guide: Koppla in KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R) Svara med citat

Årets Medlem 2010

Registreringsdatum: 30 augusti 2008
Inlägg: 1730
Pictures: 46
Gallery pictures: 46
HasSse666's gallery
Ort: Luleå


Det är nästan en nödvändighet att koppla in en mätare om du skaffat nudebar.
Jag beskriver här på ett enkelt sätt hur du kopplar in en Koso mätare.



KOSO - Hastighetsmätare (DB-01R)
Beskrivning:
Ny kompakt hastighetsmätare från Koso.
Passar alla möjliga typer av fordon, men DB-serien (Dirt Bike) är speciellt framtagen till Cross/Enduro-hojar.
Informationen visas på en tydlig display med läcker blå bakgrundsbelysning,
vilket även gör den användningsbar vid nattkörning.
Info:
- Hastighetsvisning i intervallet 0-360km/h
- Visar total körsträcka (som du haft mätaren monterad), samt tripmätare
- Varvräknare 0-15.000rpm
- Visar bränslemängden i 5 steg (kräver att du haft bränslemätare originalmonterat)
- Kompatibla motstånd för bränslemätaren 100ohm & 510ohm

Tips - Klicka på bild för att komma till webbutiken



Start - montering

Obs!
Koppla ur batteriet innan du börjar



Bild 01
Montera det medföljande fästet på styret.
P.g.a "fågelpinnen" gjorde jag ett tillfälligt fäste


Bild 02
Plocka bort framkåpan och kylaren


Bild 03
Hastighetsmätar sensor plus två fästen och sex magneter


Bild 04
Jag monterar ett fäste nere vid skivbromsen på framhjulet
Magneten är bra tillfälligt ditsatt


Bild 05
Dra sensorkabeln samma väg som gamla hastighetsmätarvajern var dragen


Bild 06
Jag väljer att borra med en 6mm borr i skivan.
Därefter limmar jag med superlim fast magneten i hålet
Tips
Sätter du fler magneter än en får du exaktare avläsning



Obs!
Det är ett N på magneten!
N skall vara vänd mot sensorn!



Bild 07
Koppla in kontakten till hastighetssensorn i andra änden


Bild 08 - inkoppling jord
Jag kopplar in den svarta kabeln från KOSO till en jordpunkt
(jag skarvar en kabel direkt till minus på batteriet)


Bild 09 - Inkoppling av plusmatning
Jag kopplar in den röda kabeln från KOSO-mätaren till svart på tändnyckeln
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)
I medföljande elschema står det vilken färg som gäller till övriga moppar


Bild 10 - inkoppling blinkers
Jag kopplar in den orange kabeln från KOSO-mätaren till orange på moppens kabelstam (vänster blinkers)
Jag kopplar in den blå kabeln från KOSO-mätaren till blå på moppens kabelstam (höger blinkers)
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)


Bild 11 - Helljus
Jag kopplar in den gul kabeln från KOSO-mätaren till gul/blå på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)



Bild 12 - Tankmätare
Jag kopplar in den grön kabeln från KOSO-mätaren till gul/vit på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)


Bild 13 - Oljelampa
Jag kopplar in den grå kabeln från KOSO-mätaren till blå/vit på moppens kabelstam
(gäller Peugeot -Speedfight/Vivacity/Trekker)


Bild 14
Vrid på nyckeln nu skall mätaren starta
Obs!
Hur man ställer in den för 4-takt och 2-takt står i medföljande dokumentation!



Bild 15 - Inkoppling varvräknare
Dra igenom medföljande "varvräknar sladd" från KOSO mätaren till CDI´n


Bild 16 - Inkoppling varvräknare
Koppla in gröna skarvhylsan till KOSO-mätaren


Bild 17 - Inkoppling varvräknare
Sök upp CDI boxen varvräknaren ska kopplas in på gul/svart som går till tändspolen
Länk: Elschema CDI


Bild 18 - Inkoppling varvräknare
Klipp av kabeln och sätt flatstift och kabelsko på kabeln
(m.a.o hona och hane ska du klämma dit)


Bild 19 - Inkoppling varvräknare
Allt klart!
_________________

TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
P3kkl
InläggPostat: sön apr 17, 2011 12:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Äckel pekkel

Registreringsdatum: 19 januari 2011
Inlägg: 821
Pictures: 9
Gallery pictures: 9
P3kkl's gallery
Ort: Herrljunga

Funkar den inte utan batteri?
_________________

---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?p=353414#353414
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HasSse666
InläggPostat: lör jul 30, 2011 4:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Årets Medlem 2010

Registreringsdatum: 30 augusti 2008
Inlägg: 1730
Pictures: 46
Gallery pictures: 46
HasSse666's gallery
Ort: Luleå

Citat:
Felux skrev:
Skulle behöva lite hjälp med mätaren. Vad för slags inställningar är det? Jag har satt dit 6 magneter och jag får hastigheten men de känns som den är dubbelt så mkt som man kör i.

Heeeeelp


Hur man justerar in mätaren om den visar fel hastighet



4-1 - ställa in km/h
1. Tryck in adjust button och select button längst ned till vänster på mätare i tre sekunder
2. Tryck sedan på adjust button tills du kommer till speed unit setting
3. Välj km/h
4. Tryck på select button för att fortsätta

4-2 - ställa in storleken på hjulet
Mät omkretsen på hjulet
Gör som det står i texten
1. Kolla när ventilen på däcket är längst ned mot marken
2. Dra ett streck på marken när ventilen är längst ned
3. Putta sedan moppen tills hjulet snurrat ett varv (ventilen längst ned igen)
4. Dra ett nytt streck på marken
5. Mät med ett måttband avståndet mellan strecken (millimeter)

Knappa in värdet i mätaren
Kolla 4:2 i bilden ovan (längst ned)
1. Tryck in adjust button och select button längst ned till vänster på mätare i tre sekunder
2. Tryck sedan på select button tills du kommer till tire circumference
3. Knappa sedan in hur många milimeter hjulets omkrets är

forts med antal magneter

Knappa sedan in hur många magneter du använt


1. Tryck på adjust button
2. Tryck tre ggr på select button
3. Välj nu sensor point settings
4. Knappa in hur många magneter du använt
5. Använd adjust button för att välja antal magneter
6. Avsluta med select button

4-3 - justera varvräknaren
TIPS
Om du har en 4-takts moppe knappa in att du har två cylindrar så får du rätt varvtal Wink
_________________

TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fr0zt
InläggPostat: lör mar 23, 2013 7:38 pm    Rubrik: Hjälp hasse! Svara med citat

Elmoped

Registreringsdatum: 17 mars 2013
Inlägg: 36
Pictures: 0
Ort: Kristinehamn


Här är kopplingsschemat. Har en fråga angående blinkers. Som du ser på schemat ska: Orange > Left blinker. Blue > Right blinker


Här har du kablarna som gick från höger och vänster lykta. Ska jag skarva ihop grön och svart med blå. Och brun och svart med orange? Förstår inte varför det går 2 kablar från blinkerserna från styrkåpan. Ska jag bara koppla den gröna och utebliva den svarta från båda? Hjälp!


Om jag inte ska skarva ihop dom kanske dom ska in på matchande färg på denna kontakt som satt på föredetta mätare i orginal styrkåpan. Vet inte vad det är för något, sitter på kabelstammen, kan du förklara. Behövs den till något?


Här är kopplingen jag gjorde om du tittar på schemat, började med att skarva ihop de röda kablarna med den röda från mätaren som det står enligt schemat. Ser det rätt ut?

Har läst din guide men hade svårt för att förstå ändå. Hjälp mig hasse, har plockat ner nästan hela mopeden, vill kunna använda det jag köpt. Tack!!

[/img]
_________________
Aerox
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne  Svara på ämnet Sida 1 av 1

Hoppa till:  



Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet