Guide: Byta tryck och kopplingsfjädrar

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Byta tryck och kopplingsfjädrar

Inlägg av HasSse666 »

Detaljerad nybörjarguide

Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varv där den ger mest effekt.
En tumregel är att lättare variatorvikter ökar motorns varv och tyngre vikter sänker det, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.
Tryckfjädern ser till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar, detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.
För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
För lite tryck leder till att moppen tappar kraft i uppförsbackar när remmen börjar "slappa"

Varför byta fjädrar?
  • Svårt att ställa tomgången utan att bakhjulet börjar "driva" - För mjuk tryckfjäder
  • Du får varva upp väldigt högt innan scootern drar iväg - För hårda kopplingsfjädrar
  • Du vill ha ett högre acc genom att låta kopplingen slå till vid ett högre varvtal
Fjädrar som används
Bild
Naraku - Tryckfjäderkit

Bild
Polini - Kopplingsfjäderskit

Klicka på produktbild för att komma till webbutiken

Bild
Verktyg som är bra att ha
  • Hylsnyckel/spärrskaft 8mm
  • Hylsnyckel/spärrskaft 13mm
  • Plattång
  • Liten mejsel
  • Spännband
  • Stor skiftnyckel (alt.polygrip eller ringnyckel 38mm)
  • Skruvstäd

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i7GQLMijxko[/youtube]
Missa inte detta klipp!


Då sätter vi igång!

Bild
Bild 1 Lossa de åtta bultarna som håller fast variatorkåpan med hylsnyckel 8mm
Notera att kicken kan sitta kvar


Bild
Bild 2 Använd spännbandet att hålla fast kopplingsklockan genom att dra remmen genom klockan och runt stötdämparen
Detta gör du för att inte kopplingskåpan skall snurra när du skall lossa den


Bild
Tips - använd en mutterdragare om du har en



Bild
Bild 3 Lossa kopplingskåpan med spärrskaft och 13mm hylsa
Tips 1- använd gärna sexkants hylsor för att skona muttrar

Bild
Tips 2 - bromsa bakhjulet med bromshandtaget när du lossar muttern



Bild
Bild 4 Lossa kopplingsklockan


Bild
Bild 5 Plocka bort kopplingsklockan


Bild
Bild 6 Spänn fast (inte för hårt) i skruvstädet lossa muttern med skiftnyckeln.
Obs! var försiktig så inte fjädern sprättar isär remskivor (använd skyddsglasögon)!
Notera trasan som skyddar remskivor från att skadas av klämbackarna i skruvstädet.



Bild
Bild 7 Snart halvvägs!
Tips när du gör underhållsjobb på din moped var noggrann!
Lägg upp delarna du demonterar på en bänk i den ordning du plockat bort dem.
Detta underlättar arbetet när du skall montera tillbaka alltihop igen.
Risken för att du glömmer montera något minskar också.



Bild
Bild 8 Plocka bort EN kopplingsfjäder
Notera att en sida av fjädern är kortare lossa fjädern genom att dra i den långa delen och lirka ur den först!


Bild
Bild 9
Notera att jag sätter fast en sida av fjädern först
och sedan använder en liten mejsel som hävstång för att lirka fjädern på plats.

Bild
Bild 10 Ersätt den kopplingsfjäder du plockat bort (byt en fjäder i taget)


Bild
Bild 11 Lägg i tryckfjädern i variatorn när du är klar med kopplingsfjädrarna

Bild
Bild 12 På plats

Bild
Bild 13 Tryck ihop koppling och dra dit den stora muttern
Tips - Nu är det bra att ha en kompis som kan hjälpa till eftersom det är lättare att trycka ihop remskivorna med bägge händerna medan någon drar dit muttern.
Om du inte har någon kompis gör som nedan :D


Bild
Bild 14 TIPS Om du har en bilfälg gör så här
Tips - Lägg hjulet över kopplingen se till att muttern från kopplingen ligger i hålet på bilfälgen.
Nu kan du dra åt muttern


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i7GQLMijxko[/youtube]

Kolla detta klipp! - Snabbaste/enklaste sättet att byta tryckfjäder!


Bild
Bild 15 Dags för monteringen, tryck ihop remskivor och sätt i remmen innan du monterar den på drivaxeln


Bild
Bild 16 På med kopplingsklockan fäst spännremmen som tidigare och dra fast


Bild
Bild 17 På med variatorkåpan KLART!

Kolla igenom så du inte hoppat över något steg eller fått över några delar.
Ut och provkör!
Senast redigerad av HasSse666 den 29 mars 2017, 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
wcat
Svårstartad skrothög
Inlägg: 198
Blev medlem: 3 oktober 2010, 09:29

Inlägg av wcat »

tack så mycket ska köppa nya kopplings saker den 28 okt.. 8)
Användarens profilbild
davidlarsson4
Elmoped
Inlägg: 112
Blev medlem: 7 januari 2011, 20:29
Ort: SE

Inlägg av davidlarsson4 »

ja har en orange/gul tryck fjäder, någon som vet vilken hårdhet det kan vara???
Kolla mitt aerox projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 0103688eae


Aerox 03
Setup:
Rör: Gianelli Extra
Cylinder: Original
Förgasare: Original
Variator: Polini Speedcontrol 4,9 g vikter
Koppling: Original
Tryckfjäder: Hebo +50
Skriv svar