HasSse´s Speedfight "The Beast" Dellorto PHBG 21mm

Här ligger TSR:s egna projekt, t.ex. administrationens egna fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7J1itEVbSD0[/youtube]
Testkörning :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Alltså den är ju helt grymt clean! :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

HasSse666 skrev:
Testkörning :D
prova byt tändstift!
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Maltyboy skrev:
HasSse666 skrev:
Testkörning :D
prova byt tändstift!
Mmm har redan bytt till NGK Iridiumstift BR8EIX ska testa byta min 15000volt tändspole mot en som ger 31000volt.

Som du hör i klippet dör den som vid 90-95km/h MEN ställer jag den på stödet och gasar så går den som en klocka!
Varvar utav h-vet utan minsta tvekan!

Men mitt huvudspår är fortfarande förgasaren så är det ngn som vill bli av med en 21mm Dellorto Black edition hör av er :wink:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

ktm_danielsson skrev:Alltså den är ju helt grymt clean! :)
Tackar!
Men den är inte på långa vägar färdig ännu vänta bara... 8)
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Maltyboy skrev:så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
Jag återkommer imorgon ska testa :D
Tack för tipset Bild
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

HasSse666 skrev:
ktm_danielsson skrev:Alltså den är ju helt grymt clean! :)
Tackar!
Men den är inte på långa vägar färdig ännu vänta bara... 8)
Ska följas, in i minsta detalj :D
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Maltyboy skrev:så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
Faktiskt så gick den annorlunda med ett annat stift (ej iridium)..
Den dog inte på samma sätt efter 90 km/h MEN nu blev det "avgassmällar" istället :lol:

Ur en av mina egna förgasarguider..
Avgassmällar
...under förutsättning orsaken inte beror på ett tändningsfel
Om det inträffar vid gaspådrag eller jämn gas:
Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
Luftskruven felaktigt justerad
För stort lågfartsmunstycke
För stort nålmunstycke
Felaktig nål eller nål i för hög position
För hög flottörnivå
Choken ligger på
Otäta ventilstyrningar (4-taktare)

Om det bara inträffar vid avslag:
För litet lågfartsmunstycke
Läckage mellan cylinder och ljuddämpare


Får väl kolla lågfartsmunstycket eftersom den blöddrar lite när den ska iväg men ska testa ett stift med annat värmetal och byta tändspole...
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Den blir bara finare & finare! :D är sjukt sugen på att se hur det kommer att bli med kåperna... (;
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

HasSse666 skrev:
Maltyboy skrev:så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
Faktiskt så gick den annorlunda med ett annat stift (ej iridium)..
Den dog inte på samma sätt efter 90 km/h MEN nu blev det "avgassmällar" istället :lol:

Ur en av mina egna förgasarguider..
Avgassmällar
...under förutsättning orsaken inte beror på ett tändningsfel
Om det inträffar vid gaspådrag eller jämn gas:
Läckage mellan cylinder och ljuddämpare
Luftskruven felaktigt justerad
För stort lågfartsmunstycke
För stort nålmunstycke
Felaktig nål eller nål i för hög position
För hög flottörnivå
Choken ligger på
Otäta ventilstyrningar (4-taktare)

Om det bara inträffar vid avslag:
För litet lågfartsmunstycke
Läckage mellan cylinder och ljuddämpare


Får väl kolla lågfartsmunstycket eftersom den blöddrar lite när den ska iväg men ska testa ett stift med annat värmetal och byta tändspole...
jag hade också tänkt byta upp mej i värmeskala på tändstiftet eftersom min hackar och får avgs smällar mellan 70-80km/t och sedan vid 90 hackar den bara och inga avgas smällar!
jag har en sr50 ditech så det blir svårt att byta lågfarts munstycke :D
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

to0b skrev:Den blir bara finare & finare! :D är sjukt sugen på att se hur det kommer att bli med kåperna... (;
Kåporna mattsvarta :D var tyvärr restnoterade till i slutet av månaden :cry:
Maltyboy skrev:
HasSse666 skrev:
Maltyboy skrev:så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
Faktiskt så gick den annorlunda med ett annat stift (ej iridium)..
Den dog inte på samma sätt efter 90 km/h MEN nu blev det "avgassmällar" istället :lol:

Får väl kolla lågfartsmunstycket eftersom den blöddrar lite när den ska iväg men ska testa ett stift med annat värmetal och byta tändspole...
jag hade också tänkt byta upp mej i värmeskala på tändstiftet eftersom min hackar och får avgs smällar mellan 70-80km/t och sedan vid 90 hackar den bara och inga avgas smällar!
jag har en sr50 ditech så det blir svårt att byta lågfarts munstycke :D
Bild
Har precis testat med 31000volt tändspole istf original 15000volt
den går mycket bättre Bild men jag tror fortfarande att jag behöver ett tändstift som tål högre värme för den går inte perfekt ännu men nu kommer avgassmällarna vid 95 istf vid 90 och inte alls före det

Tack för att du ledde in mig på tändningen istf förgasaren Bild
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
stefansj
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 september 2010, 13:44
Ort: Jönköping

Inlägg av stefansj »

Häftigt Bygge! Vi vill se meeeer filmer och bilder 8)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Nya däck beställda! Michelin - Pilot Sport

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A-PrN7P_7Ac[/youtube]
Så här gör jag när jag "kränger på däck" :D

Uppdatering kommer senare med "blingade" fälgar när däcken kommit!
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Maltyboy skrev:
HasSse666 skrev:
Maltyboy skrev:så är min med men jag måste byta tändstift typ 1 gång i månaden!
Faktiskt så gick den annorlunda med ett annat stift (ej iridium)..
Den dog inte på samma sätt efter 90 km/h MEN nu blev det "avgassmällar" istället :lol:

Får väl kolla lågfartsmunstycket eftersom den blöddrar lite när den ska iväg men ska testa ett stift med annat värmetal och byta tändspole...
jag hade också tänkt byta upp mej i värmeskala på tändstiftet eftersom min hackar och får avgs smällar mellan 70-80km/t och sedan vid 90 hackar den bara och inga avgas smällar!
jag har en sr50 ditech så det blir svårt att byta lågfarts munstycke :D
Bild
Har precis testat med 31000volt tändspole istf original 15000volt
den går mycket bättre Bild men jag tror fortfarande att jag behöver ett tändstift som tål högre värme för den går inte perfekt ännu men nu kommer avgassmällarna vid 95 istf vid 90 och inte alls före det

Tack för att du ledde in mig på tändningen istf förgasaren Bild[/quote]
Kul att brainstroma med andra!
men jag ska ner nån dag och köpa ett nytt stift, vilken dag som helst!
får se om det blir nån skilnad! :twisted:
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Precis det är bra att "brainstorma" lite det är lätt att man "snöar" in på ett spår annars :D
Har nu fått till setup näästan perfekt :lol:
Lättare vikter nu 7.5 gram men den går inte helt jämnt i axxet tror jag skall testa ny tryckfjäder :idea:
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

HasSse666 skrev:Precis det är bra att "brainstorma" lite det är lätt att man "snöar" in på ett spår annars :D
Har nu fått till setup näästan perfekt :lol:
Lättare vikter nu 7.5 gram men den går inte helt jämnt i axxet tror jag skall testa ny tryckfjäder :idea:
jag och farsan hade renoverat hela min motor, allts byt allt! (trodde vi)
den gick skit och fick avgassmällar för minsta gas pådrag!
Sen kom vi på att vi glömt byta tändstiftet!
sen gick den som en klocka! 8)
jag borde byta vikter och kopplingsfjädrar!
har orginal! ändå ett fint axx och topp fart! tycker det är konstigt!?
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
På bilden ovan har jag provmonterat mina vinterfälgar som är blanksvarta
Tänkte lacka mina orangefälgar till antingen mattsvarta eller röda.
Kåporna jag beställt är ju mattsvarta så.. vad tror ni blir bäst Bild

Tips på HUR jag ska lacka fälgarna på bästa sätt emottages tacksamt samt vilken färg ni rekommenderar (eller inte).
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ml-kU8QIw2g[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u_zrs5KwF98[/youtube]
Ska lacka fälgarna men lägger upp ett litet klipp på hur man kan byta ventil utan att demontera varken fälg eller däck
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
stormgarde
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 april 2010, 16:40

Inlägg av stormgarde »

Ser bra ut :D Men skippa dessa onödiga dekaler , blir så mycket snyggare utan dem :D
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

stormgarde skrev:Ser bra ut :D Men skippa dessa onödiga dekaler , blir så mycket snyggare utan dem :D
Beställt nya kåpor så den kommer att bli "clean" :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Sam.K
Elmoped
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 maj 2009, 14:03
Ort: Linköping

Inlägg av Sam.K »

Kåporna kommer göra speedyn riktigt snygg! Äckligt bra guider du har!
Det är du som håller TSR vid liv! 8)
Bild
Användarens profilbild
zhindraz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 14 juni 2010, 21:02

Inlägg av zhindraz »

HasSse666 skrev:Bild
På bilden ovan har jag provmonterat mina vinterfälgar som är blanksvarta
Tänkte lacka mina orangefälgar till antingen mattsvarta eller röda.
Kåporna jag beställt är ju mattsvarta så.. vad tror ni blir bäst Bild

Tips på HUR jag ska lacka fälgarna på bästa sätt emottages tacksamt samt vilken färg ni rekommenderar (eller inte).
Jag tycker du borde färga fälgarna röda det blir nice med mattsvarta kåpor ;D

OnT: Riktigt nice projekt ska följas :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

zhindraz skrev:
Jag tycker du borde färga fälgarna röda det blir nice med mattsvarta kåpor ;D

OnT: Riktigt nice projekt ska följas :)
Blir nog så :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
flaxxa
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 oktober 2010, 20:31

Wow! :D

Inlägg av flaxxa »

Fina guides du har gjort, det kommer verkligen hjälpa mig i vinter när jag ska fixa min egna lilla Baotian Classic :oops: få idéer och vägledning hur man gör mycket.

Har även varit inne på ditt spår med att köpa varvtalsbegränsare, antar att din moppe har en bra acceleration? Segar varvtalsbegränsaren ner accelerationen eller stryper den vid 50/55 km/h eller vad du nu har valt?

Man ska även inte gasa när man ska ta bort varvtalsbegräningen med bromskoden, men eftersom jag har pillat på förgasaren så att den startar på så lågt RPM som möjligt och sedan går upp i så mycket RPM som möjligt så hela moppen börjar vibrera bakåt när den är på centralstödet, något jag borde ta bort när jag monterar varvtalsbegränsaren?
Användarens profilbild
wcat
Svårstartad skrothög
Inlägg: 198
Blev medlem: 3 oktober 2010, 09:29

Inlägg av wcat »

fan vad najs den blev.. jag kollad på din baotian men nude bar .. vaet du hur man kan få bettre topp fart på kinaskten :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: Wow! :D

Inlägg av HasSse666 »

flaxxa skrev:Fina guides du har gjort, det kommer verkligen hjälpa mig i vinter när jag ska fixa min egna lilla Baotian Classic :oops: få idéer och vägledning hur man gör mycket.

Har även varit inne på ditt spår med att köpa varvtalsbegränsare, antar att din moppe har en bra acceleration? Segar varvtalsbegränsaren ner accelerationen eller stryper den vid 50/55 km/h eller vad du nu har valt?

Man ska även inte gasa när man ska ta bort varvtalsbegräningen med bromskoden, men eftersom jag har pillat på förgasaren så att den startar på så lågt RPM som möjligt och sedan går upp i så mycket RPM som möjligt så hela moppen börjar vibrera bakåt när den är på centralstödet, något jag borde ta bort när jag monterar varvtalsbegränsaren?
Den klipper direkt ned vid valt rpm KAN vara extra besvärligt på en 4-taktare
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

wcat skrev:fan vad najs den blev.. jag kollad på din baotian men nude bar .. vaet du hur man kan få bettre topp fart på kinaskten :)
Beror på vad du har nu...

Förslag på 4-takts trim
_____________________________________________________________
Steg 1 - Avstrypning
Plocka bort eventuell variatorstrypning(intern och/eller extern),mässingskruv,skorsten och gå upp 5-10strl i huvudmunstycke
Effekt:
Moppen kommer att gå mycket jämmnare och få lite högre toppfart.
Dock fortfarande slö acceleration
_____________________________________________________________
Steg 2 - Byte kopplingsfjädrar och tryckfjäder
1500rpm kopplings och tryckfjäder
Effekt:
Bytet av kopplingsfjädrarna ger lite bättre acceleration tack vare högre tillslagsvarv på kopplingen.
Tryckfjäder bytet gör moppen lite starkare i uppförsbackarna och du kan ställa upp tomgången lite vilket gör moppen mer lättstartad
_____________________________________________________________
Steg 3 - Variatorvikter (balansera CVT´n)
Variatorvikter ca 5-6gram du får laborera lite
Effekt:
Lättare vikter gör att variatorn växlar fortare vilket ger lite bättre acceleration.
_____________________________________________________________
Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Effekt:
Lite högre toppfart + acc.
_____________________________________________________________
Steg 5 - Polinispeedcontrol variator 95mm
En variator med större diameter
Effekt:
Lite högre toppfart
_____________________________________________________________
Steg 6 - Ny cylinder ,topp och kamaxel
Ger mer bottendrag och högre toppfart
63cc-72cc - så har du fortfarande en moppe med bra livslängd
Större än 72cc börjar det mesta ta stryk dessutom om du har trumbroms har du för dåliga bromsar i de flesta fall

Effekt:
Mycket bättre bottendrag och lite högre toppfart
_____________________________________________________________
Steg 7 - Rensa avgasrör alt. "trimrör"
Annars är det risk att du bränner ventilerna i den nya toppen
Effekt:
Ökad livslängd
_____________________________________________________________
Steg 8 - Ny förgasare
En PDJ18 eller PDJ19 förgasare alternativt Dellorto/Motoforce PHVA 17,5-19mm
Effekt:
Tvekar mindre vid gaspådrag och jämnare gång kan ge bättre toppfart också.
_____________________________________________________________
Steg 9 - Dreva om
Ger annan utväxling ,men du måste minst ha 72cc för att den skall orka
Effekt:
Högre toppfart och bättre acc

Sedan finns det en massa andra småtrix som kan ge effekt!
Senast redigerad av HasSse666 den 13 oktober 2010, 20:13, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
flaxxa
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 oktober 2010, 20:31

Inlägg av flaxxa »

HasSse666 skrev: Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Effekt:
Lite högre toppfart + acc.
Kan man inte lika gärna klippa den blåa öglan folk pratar om, eller ger det inte samma effekt då? [/quote]
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

flaxxa skrev:
HasSse666 skrev: Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Effekt:
Lite högre toppfart + acc.
Kan man inte lika gärna klippa den blåa öglan folk pratar om, eller ger det inte samma effekt då?
Alla CDI har inte ngn blå ögla eller rosa sladd många nya är strypta "intern"
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
flaxxa
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 12 oktober 2010, 20:31

Inlägg av flaxxa »

HasSse666 skrev:
flaxxa skrev:
HasSse666 skrev: Steg 4 - Ny CDI
Om du har en klass 2 moppe kan detta vara nödvändigt eller om du känner att moppen stryps när du kör
Effekt:
Lite högre toppfart + acc.
Kan man inte lika gärna klippa den blåa öglan folk pratar om, eller ger det inte samma effekt då?
Alla CDI har inte ngn blå ögla eller rosa sladd många nya är strypta "intern"
Jaha, du får ursäkta mig, moppe är inte mitt starka område direkt! ;)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
Bild
Har börjat lacka lite fälgar kommer att ha en omgång mattsvarta och en omgång röda.


Bild
Bild
Halt ja...idag åkte vinterdäcken på 4-taktaren

Flyttade över däcken från SPF till 4-taktaren eftersom det blir till att skruva i SPF under vintern :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

HasSse "blingar" sina fälgar

Inlägg av HasSse666 »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WrVCZn96400[/youtube]
Lackerar mina fälgar

Bild
Slutresultat 1 - mattsvarta med rödfälgtejp och vitdäckpenna

Bild
Slutresultat 2 - röda med svarta stage6 dekaler och vitdäckpenna
Senast redigerad av HasSse666 den 17 oktober 2010, 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
bjorklind
Varnad
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 juni 2010, 23:02

Inlägg av bjorklind »

riktigt snyggt med nya färgen på fälgarna!
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Bra jobbat med fälgarna!
Skriv svar