Guide: Byte variator + variatorvikter

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Byte variator + variatorvikter

Inlägg av HasSse666 »

Byte av variator

BildBild

Med en Polini Speedcontrol variator får du en"växling" som fungerar mjukt i hela registret
samt ger en högre toppfart tack vare att den har större diameter en de flesta originalvariatorer.

Klicka på produktbilden för att komma till webbutiken
_____________________________________________________________

Då startar vi demonteringen!
Bild
Bild 1 - Lossa skruvar på variatorkåpan

Bild
Bild 2 – Variatorkåpa bortplockad
Detta är en Peugeot Speedfight men skillnaderna mellan olika mopeder är ej så stora

Bild
Bild 3 – Variatorkåpa bortplockad på en Baotian
Enda skillnaden (layout mässigt) är att bendixdrevet är placerat på annat ställe än hos Speedfighten
Bendixdrevet placerat snett ovanför startkransen på Baotian

Bild
Bild 4 – Bästa sättet att lossa muttern på drivaxeln är att använda en mutterknack

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK
Det finns andra sätta att spärra startkransen och använda spärrskaft för att få upp muttern
Jag rekommenderar INTE att använda dessa metoder om du kan undvika dem.
Riskerna är stora att du skadar startkransen
Här använder man ett avklippt spikförband och en skruvmejsel på en Baotian



Bild
Bild 6 - Det finns specialverktyg (mothåll) att köpa istället för att använda spikförband

Klicka på bilden för att komma till webbutiken

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Träkloss spett och spärrskaft på en Baotian

Bild
UTFÖRS PÅ EGEN RISK - Här används en träkloss på en Peugeot
Man kan även använda en ”oljefilteravdragare” runt startkransen eller ett spännband som man sedan fäster i bakstötdämparen

Bild
Bild 7 – Startkransen bortplockad

Bild
Bild 8 – Plocka bort variatorn och glidhylsan
Ta tag på baksidan av variatorn med fingrarna och dra den rakt ut
OBS se till att inte tappa ut några delar!


Bild
Bild 9 – Peugeot variatorn isär plockad (delarna ligger i den ordning jag demonterat dem)
Du kan montera ihop variatorn utan de två ringarna till vänster (inringat med rött) och då har du ”avstrypt” din variator
Baotian gör du likadant med men den saknar de två ringarna till vänster i bild (variatorstrypningen)

Då startar vi monteringen!

Bild
Bild 10 - Lägg i de nya variatorvikterna i variatorn

Bild
Bild 11 - Montera ihop variatorn

Bild
Bild 12 - Sätt tillbaka variatorn på vevaxeln

TIPS
  • Rengör gärna variatorn med bromsrengöring innan du monterar.
  • Håll fast variatorlocket på baksidan med fingrarna så vikterna inte trillar ur.
  • Håll sedan ihop alla delar som ett paket variatorn inklusive glidhylsan och "trä" allting samtidigt på vevaxeln.


Bild
Bild 13 – Kläm ihop skivorna i kopplingsklockan och för ned remmen i nedersta läget.
Detta gör att remmen räcker lite längre och underlättar nästa moment

TIPS
  • Rengör gärna kopplingen med bromsrengöring innan du monterar remmen.


Bild
Bild 14 – Sätt remmen över vevaxeln

Bild
Bild 15 – Använd gärna gänglåsning
Detta förhindrar att muttern lossnar
Att notera Haynes servicemanual påpekar att man ej bör använda gänglåsning.
Jag gör det men det står dig fritt att välja.
Huvudsaken är att muttern inte lossnar och att du inte drar sönder gängorna när du monterar/demonterar
MEN nästa gång du monterar måste du rengöra splines/gängor från rester av gänglåsningen


Bild
Bild 16 – Sätt gänglåsning på vevaxeln innan du monterar muttern
Rengör motoraxel och bulten från rester av gänglåsningen när du demonterar nästa gång.

Bild
Bild 17 – Dra fast muttern ordentligt
OBS! det är viktigt att muttern är ordentligt monterad OM den lossnar riskerar du att behöva göra ett byte av vevaxeln.

Tecken på att muttern inte sitter fast ordentligt är
  • problem med att kicka igång den p.g.a att muttern är i vägen för kickdrevet
  • svårstartad med elstarten på grund av att bendixdrevet ej når fram till startkransen
  • missljud från variatorn (sista stadiet innan splines på vevaxeln försvinner)




Bild
Bild 18 – En ordentligt åtdragen mutter
Notera att vevaxeln sticker ut lite grand från muttern detta betyder att den sitter som den ska

Bild
Bild 19 - En klick fett där axeln på bendixdrevet fäster i variatorkåpan

Bild
Bild 20 – Montera tillbaka variatorkåpan

Starta – Var observant på missljud ifrån variatorn det är bättre att kolla en extra gång istället för att chansa

Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips :D

_____________________________________________________________
Hur gör man enklast för att balanserar sin CVT ?
Ett enkelt och bra sätt är att testköra!
Mät upp en sträcka och testkör med olika setup.
Sträckan skall vara slät och så lång att kopplingen precis hinner slå fullt ut (kanske en tur på 15-25 sekunder)
En tyngre chaufför är en fördel eftersom det gör att kopplingen tar längre tid på sig att slå ut och detta minskar felmarginalen beroende på tidtagningen.
Kör gärna varje test tex tre ggr och räkna ut en medeltid

Du får ha lite "motor öra" när du kör tycker du den varvar för mycket byt till tyngre vikter.
Sedan skall turen kännas jämn och fin utan ryck skall variatorn kunna "växla upp"

Trix - Hur kollar jag om remmen gått ända upp på variatorn?

Bild
Innan testkörning - dra ett tuschstreck på variatorn.

Bild
Efter testkörning - kontrollera hur mycket av tuschstrecket som är bort suddat av remmen.
Här kan du se att remmen ej gått ända upp (du har för lätta vikter eller för stark tryckfjäder)


Exempel
Bild

Som du ser i diagrammet ovan så har du bäst tid med 6,0 gr vikter!

TIPS!
Om du istället väljer de 6,5gr vikterna kanske du har ett lägre varvtal som är skonsammare mot moppen och mer ekonomiskt ur bränsle synpunkt..
Men 5,5gr vikterna kanske ger ett bättre axx men då tappar du i toppfart...
DU BESTÄMMER VAD SOM ÄR VIKTIGAST FÖR DIG OCH DIN MOPPE!


Trodde du att vi var färdiga?
Nej tyvärr inte..

Steg 2
Testa nu att köra i en uppförbacke (inte FÖR brant) kolla så att moppen inte tappar för mycket fart.
Tycker du att den tappar för mycket fart testa en hårdare tryckfjäder.
Om du tappar mindre fart med den hårdare tryckfjädern har du en OK fjäder.
Efter detta måste du nog sätta i tyngre variatorvikter för att optimera CVT´n
Och då är det bara testköra med olika vikter igen (gör om Steg 1)

Om det nya testet visar att du inte kommer "ned" till de tider du hade förut valde du en för hård fjäder.

TIPS - en hårdare tryckfjäder är att föredra framför en mjuk!

MEN NU ÄR VI KLARA! :D
Senast redigerad av HasSse666 den 29 februari 2012, 19:17, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
i8yourcookie
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 september 2008, 20:29

Inlägg av i8yourcookie »

Ska verkligen inte den yttersta ringen vara kvar? Det borde väl inte göra någon skillnad?
Lät min yttersta "ring" sitta kvar, den gjorde 55-60 ärliga, snabbare utan den sista?

Nu kör jag dock med malossi multivar, men kul att veta. :)

Tack för tydliga och bra guider!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

i8yourcookie skrev:Ska verkligen inte den yttersta ringen vara kvar? Det borde väl inte göra någon skillnad?
Precis som du säger den gör varken någon skada eller nytta om den sitter kvar.
Teoretiskt så har du en tyngre variator MED ringen på men det är nog en "pettitess" :D
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
matte_sf2
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 6 september 2010, 17:16

Inlägg av matte_sf2 »

byte variator vikter enligt din guide till dr pulley vikter på 7,5g moppen gick då saktare än med orginal vikterna så satte tillbaka dom, nu till min fråga muttern sitter som den ska enligt din bild, undrar då för säkerhets skull vad det är missljud man ska lyssna efter om muttern sitter fel låter det högt eller lågt? knackar det om motorn osv? kommer det direkt om muttern sitter fel eller går det en stund?
Tack på förhand
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Ooops gick den saktare...
Då misstänker jag att du vänt vikterna fel väg..
Det är lätt att man gör det kolla detta för säkerhets skull!

Men som jag sagt tidigare man får testa sig fram för att hitta rätt variatorvikter eftersom mopparna skiljer sig åt även om det är en samma modell.
7,5 - 8,5 gram brukar fungera på en avstrypt SPF.
Dr.Pulley vikterna har den fördelen att tack vare sin form kommer det längre ut i variatorn och därmed kan man ha lättare vikter vilket innebär mindre effektförlust.

Missljudet går inte att ta misste på :D
Högt och skärande stanna genast
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
DJ-Horvath
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 augusti 2011, 14:34

Inlägg av DJ-Horvath »

Hej, kanon bra guide, jag har en Peugeot Jetforce TSDI.
Om jag tar bort variatorbrickan går den ungefär 75-80 km/h, har 8g vikter, jag tänkte om man tar brickan och byter vikter till kanske 10g så går den väl slöare men med bättre axx?
Skriv svar