Hur man läser av tändstiftet !!!förklaring!!!

Posta förslag på guider som ni skulle vilja ha genomförda

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

manske
Elmoped
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 juli 2010, 16:43

Hur man läser av tändstiftet !!!förklaring!!!

Inlägg av manske »

Hej, är inte så bra på mopeder och vill ha hjälp med hur man ska kolla tändstiftet. Vet att man ska köra och sen dödarknappen men hur gör man sen? Måste man ha speciella verktyg? Är det inte väldigt varmt vid cylindern? Hur gör man på bästa sätt helt enkelt? :D Det gäller en luftkyld moppe.

Danke.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Har du kört ett tag med moppen kan du kolla hur din motor mår genom att kolla på tändstiftet. På tändstiftet kan du läsa av om blandningsförhållanden är rätt mellan luft och bensin i förbränningen i cylindern. Visst kan cylindern bli ordentligt varm och detta blir även tändstifet så det är att rekommendera att först låta motorn svalna lite innan du plockar av tändstifet. När du skruvat av tändstifet ska detta vara så kallat "gyllenbrunt" ungefär samma färg som det brukar vara på O boy choklade då står blandningsförhållandena rätt.

Är tändstiftet vitaktigt är förbränningen för mager, alltså får din motor alldeles för lite bensin. En del gånger går detta att åtgärda genom att skruva på luftblandningsskruven på förgasaren för att minska luftblandningen, men vid avstrypning och byte till större cylinder, effektrör, förgasare osv brukar rekommenderas att byta huvudmunstycket i förgasaren till större. :wink:

Om ditt tänsstift är svart eller sotigt får din motor för mycket bensin och detta kan också justeras med luftskruven på förgasaren eller i annat fall byta huvudmunstycket till mindre i förgasaren.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
BetaArken
Elmoped
Inlägg: 59
Blev medlem: 7 december 2009, 14:46

Inlägg av BetaArken »

runners skrev:Har du kört ett tag med moppen kan du kolla hur din motor mår genom att kolla på tändstiftet. På tändstiftet kan du läsa av om blandningsförhållanden är rätt mellan luft och bensin i förbränningen i cylindern. Visst kan cylindern bli ordentligt varm och detta blir även tändstifet så det är att rekommendera att först låta motorn svalna lite innan du plockar av tändstifet. När du skruvat av tändstifet ska detta vara så kallat "gyllenbrunt" ungefär samma färg som det brukar vara på O boy choklade då står blandningsförhållandena rätt.

Är tändstiftet vitaktigt är förbränningen för mager, alltså får din motor alldeles för lite bensin. En del gånger går detta att åtgärda genom att skruva på luftblandningsskruven på förgasaren för att minska luftblandningen, men vid avstrypning och byte till större cylinder, effektrör, förgasare osv brukar rekommenderas att byta huvudmunstycket i förgasaren till större. :wink:

Om ditt tänsstift är svart eller sotigt får din motor för mycket bensin och detta kan också justeras med luftskruven på förgasaren eller i annat fall byta huvudmunstycket till mindre i förgasaren.
men asså jag fattar inte VART de ska vara brunt ska de vara på de vita där tändhatten sitter lr ska själva typ gängan som sittter i topplocket vara brunt lr va?^^
manske
Elmoped
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 juli 2010, 16:43

Inlägg av manske »

runners skrev:Har du kört ett tag med moppen kan du kolla hur din motor mår genom att kolla på tändstiftet. På tändstiftet kan du läsa av om blandningsförhållanden är rätt mellan luft och bensin i förbränningen i cylindern. Visst kan cylindern bli ordentligt varm och detta blir även tändstifet så det är att rekommendera att först låta motorn svalna lite innan du plockar av tändstifet. När du skruvat av tändstifet ska detta vara så kallat "gyllenbrunt" ungefär samma färg som det brukar vara på O boy choklade då står blandningsförhållandena rätt.

Är tändstiftet vitaktigt är förbränningen för mager, alltså får din motor alldeles för lite bensin. En del gånger går detta att åtgärda genom att skruva på luftblandningsskruven på förgasaren för att minska luftblandningen, men vid avstrypning och byte till större cylinder, effektrör, förgasare osv brukar rekommenderas att byta huvudmunstycket i förgasaren till större. :wink:

Om ditt tänsstift är svart eller sotigt får din motor för mycket bensin och detta kan också justeras med luftskruven på förgasaren eller i annat fall byta huvudmunstycket till mindre i förgasaren.
Tack :) Men den egentliga frågan var ju vart man ser "o'boyfärgen" måste man skruva ut själva stiftet eller räcker det med att lyfta på tändhatten? :)
the_speed
Varnad
Inlägg: 42
Blev medlem: 5 april 2009, 01:22
Ort: Bandhagen

Inlägg av the_speed »

du måste skruva ut tändstiftet :)

http://i45.tinypic.com/2daaq7m.jpg
manske
Elmoped
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 juli 2010, 16:43

Inlägg av manske »

the_speed skrev:du måste skruva ut tändstiftet :)

http://i45.tinypic.com/2daaq7m.jpg
Tack så mycket! :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Längst ut skall det vara svart, i mitten o'boybrunt.
Skriv svar