Guide: Ersätta originalförgasare med Dellorto/Motoforce

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Guide: Ersätta originalförgasare med Dellorto/Motoforce

Inlägg av HasSse666 »

I denna guide visar jag hur man går tillväga för att byta ut sin Gurtner originalförgasare
på en Peugeot Speedfight till en Motoforce/Dellorto förgasare.
Men principen är densamma på vilken scooter som helst.

Varför byta förgasare?
* Om du byter till en större cylinder måste du oftast gå upp i storlek på förgasare.
* Har du trimrör och borttagen varvstopp kan det vara en orsak till byte


Bild
Bild 01
Dessa grejer använder jag i guiden
1. Stage 6 Insugsset Länk: Webbutik
2. Doppler sportluftfilter Länk: Webbutik
3. Motoforce (Dellorto) PHVA 17,5mm förgasare. Länk: Webbutik Motoforce 17,5mm Länk: Webbutik Dellorto 17,5
4. Stage 6 Huvudmunstycken för Motoforce/Dellortoförgasare Länk: Webbutik

Bild
Bild
Bild
Bild 02 - 04
1 : Vattenkylningsanslutning (pluggas om du ej har vattenkyld cylinder)
2 : Flottörventilation (pluggad på min förgasare)
3 : Luftskruv
4 : Vakuumanslutning (om denna är pluggad som på min förgasare i guiden ansluter du slangen på insuget se bild 5)
5 : Oljeanslutning (anslut här endast om du har oljepump)
6 : Vattenkylningsanslutning (pluggas om du ej har vattenkyld cylinder)
7 : Tomgångsskruv
8 : Vajerchokesanslutning
9: Bränsle / bensinanslutning
10: Tomgångsmunstycke
11: Lågfartsmunstycke
12: Huvudmunstycke


Bild
Bild 05 Stage 6 Insugsset
Där röda ringen är kommer jag att ansluta vakuumslangen (den som öppnar bensinkranen)
Den blå ringen visar där jag borrat in ett extra munstycke för Boost bottle (pluggas i denna guide).
__________________________________________________________________________________________________________________________
Då börjar vi demontera originalförgasaren!

Bild
Bild 06
Lossa bensinslangen
Jag använder en specialtång för att knipa av bensinflödet.
Men fungerar bensinkranen som det ska rinner det bara ut lika mycket bensin som finns i slangen.


Bild
Motoforce - Bensinklämma
Klicka på bilden kommer du till webbutiken


Bild
Bild 07
Den andra slangen är vacuumslangen
Suger du i den öppnar bensinkranen

Bild
Bild 08
Lossa kylvattenslangarna
Jag har en vattenkyld motor på min moppe och har därför kylvattenslangar anslutna på förgasaren
Fast kylvattenslangarna är där för att värma förgasaren.
En luftkyld moppe har dessa anslutningar "pluggade"


Bild
Bild 09
Öppna skruven som tömmer ur förgasaren.
Fånga upp bensinen i ett kärl
Jag har borrat ett hål i korken på PET-flaskan.
På detta sätt slipper du lite odör och mindre risk att spilla


Bild
Bild 10
Jag plockar bort oljeslangen

Bild
Bild 11
Skruva lossa gasvajern

Bild
Bild 12
Skruva loss insuget från motorblocket
(Fyra bultar har suttit där jag markerat med rött)

Bild
Bild 13
Plocka bort den gamla reedventilen

Bild
Bild 14
Plocka bort automatchocken
(jag kommer att använda den på den nya förgasaren somliga föredrar att sätta dit en manuellchocke)

Bild
Bild 15
Auotomatchocken lossad
OBS!
Tappa inte bort den lilla o-ringen som sitter runt den

__________________________________________________________________________________________________________________________
Då börjar vi montera nya förgasaren!

Bild
Bild 16
Skruva dit den första delen av insuget

Bild
Bild 17
I med reeds-korgen i insugs delen

Bild
Bild 18
Sedan monterar du sista delen av insuget

Bild
Bild 19
Den nya förgasaren utsidan med dess anslutningar

Bild
Bild 20
Baksidan av förgasaren
Där ser du anslutningen för choken och bensinslangen

Bild
Bild 21
Skruva dit choken
(tänk på att få o-ringen på plats)

Bild
Bild 22
Lossa hållaren för gasvajern

Bild
Bild 23
Gasvajern rensad på grejer från gamla förgasaren

Bild
Bild 24
* Trä på locket på gasvajern.
* Sedan fjädern
* Tryck ihop fjädern

Bild
Bild 25
* För in änden på vajern i skåran på trotteln
(se till att bränslenålen är i sliden först)

Bild
Bild 26
För in sliden i trotteln.
OBS!
Det är en skåra i trotteln för att man inte skall montera den fel.
Den "fasade" delen av sliden skall vara mot insuget


Bild
Bild 27
Testa att vrida på gashandtaget för att se att sliden rör sig som den ska

Bild
Bild 28
Slangklammer på kylslangarna öppnar du med en mejsel.
(tänk på att det kommer ut kylvatten då)
OBS
Har du en luftkyld motor pluggar du igen hålen


Bild
Bild 29
Montera slangarna på förgasaren.

Bild
Bild 32
Sätt dit bensinslangen
OBS!
Blanda inte ihop bensin och vacuumslangen.
Bensinslangen sitter överst på bensinkranen.


Bild
Bild 33
Sedan är det vacuumslangens tur

Bild
Bild 34
1. Vacuumslangen monteras på insuget där jag markerat med grönt.
2. Oljeslangen monteras där jag markerat med rött
(endast om du har oljepump pga backventil i anslutningen)
OBS
Skulle du ha en förgasare utan oljeanslutning kan du montera oljeslangen på insuget istället.
* Men då får du antingen borra dit en extra nippel
* Eller montera oljeslangen där vacuumslangen nu sitter och montera en manuell bensinkran


Bild
Bild 35
Sedan pluggar jag hålet jag gjort för min gasbottle/powerbox
(denna anslutning finns inte original det är en nippel jag gjort själv)

Bild
Bild 36
På med luftfiltret

Bild
Bild 37
Klart!

Nu börjar det roliga arbetet med att justera in förgasaren för just din "set up" :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vYTHLlhh1x4[/youtube]
Filmklipp på huvudmunstycksbyte

Länk: Justera din förgasare

Klart !

Länk: Kolla in mitt Speedfight projekt för mer tips :D