Hur du jackar kolven!

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Hur du jackar kolven!

Inlägg av Riejudrac_ »

Hur du jackar kolven på din moped

Att jacka kolven går till så att man filar upp ett hack i kolven på den sida som insuget är på när kolven sitter på vevstaken, detta gör så att motorn får mer bränsle varje gång kolven åker upp och ner.

Det brukar vara ett ganska enkelt sätt att trimma mopeden på för dig som inte vill köpa trimm eller bara vill trimma den lite.
Brukar inte ge så hiskeligt mkt effekt men det ger en viss effekt ökning om man gör rätt. DVS= noga!

Att jacka kolven brukade vara ett vanligt sätt att trimma mopeden för ett x antal år sen då det inte fanns att köpa särskilt mkt trim!


OBSERVERA att detta funkar bara på mopeder med kolvstyrt insug! OBS!!
notera även att på kolvar med fönster" så kan man bara ta bort ytterst lite men bästa är att låta bli!



Slänger upp en guide som jag gjort i Paint på hur man går till väga med detta! :D

Detta behöver du

Plattfil av fint slag
Rundfil av fint slag
Dremel för att ev. kapa ut biten. (mkt enklare än att fila)
______________________________________________________


STEG 1.

Börja med att plocka lös kolven från vevstaken.
Vrid sedan kolven så att du har den med insugs sidan mot dig. (se bild)
Bild

STEG 2.

Markera ett hack i kolven med en tusch/spritpenna etc. så stort som du vill ha det.


Bild
ps. gör inte hacket för stort för då kan du tappa effekt på det ist:/

Rekomenderade mått på hacket
Höjd: 0,5-1cm
Bredd: 1-1,5cm
Beroende på hur stor kolven är.

STEG 3.

Ta sedan rundfilen och fila bort på insidan markeringen tills du kommer ca 1mm från linjerna.

Och fila sedan bort resten med hjälp av plattfilen för bästa resultat!

Det går även att använda dremeln och diamant skiva och kapa ut biten.
Bild

STEG 4.

Nu är du nästan färdig, bara att finslipa kanterna för att få dom så jämna som möjligt.

STEG 5.

Klart! :D
Bild

Nu är det bara att montera tillbaks kolven på veven och trä på cylinder och sen ut och provköra!

Ps. jag tar inte ansvar för om era mopeder går sämre på grund av detta!!
Men detta är prövat av många andra och brukar ge lite extra effekt!


// Riejudrac_ @ TSR
Senast redigerad av Riejudrac_ den 12 augusti 2010, 00:11, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

oo det kan man göra men även jacka den som jag beskrev! :D xD
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

kallepalle skrev:antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.

du kan ju kolla här om du är osäker!

http://hem.passagen.se/mopedos/tr_kolv.htm

det du sa går också att göra! men som sagt det sänker kompen! :/ men funkar :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

fan måste nog sova nu, läste precis " hur du juckar kolven " :lol: :lol: first i was like: :shock: but then i was: :lol: :oops:
kallepalle skrev:antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.
Det gör man på membran(reeds styrda insug) mopeder. Detta gör man på kolvstyrda moppar.
Senast redigerad av KarlssoN^ den 1 augusti 2010, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Exakt! :lol: :)
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Inlägg: 503
Blev medlem: 8 augusti 2008, 14:07
Ort: hallsberg
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

den här var inte så värst bra enligt mig..

du gjömde nämna att det bara fungerar på kolvstyrt insug
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

joo sry!! glömde nämna det! :/
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

NU står det rätt!!!!! :D
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

kallepalle skrev:antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.
de går även att slipa bort en bit vid avgasporten med :) högre durationer. men de vanligaste folk asosierar till är detta sätt :)


sen skulle ja vilja påstå att de funkar på reed styrda motorer med. jag jackar varenda kolv jag ha stoppat i min Derbi. jag tycker de gör skilnad. sist ja bytte kolv så gjorde jag de inte och den är rätt slö nu :S
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Inlägg: 503
Blev medlem: 8 augusti 2008, 14:07
Ort: hallsberg
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

beckvall skrev:
kallepalle skrev:antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.
de går även att slipa bort en bit vid avgasporten med :) högre durationer. men de vanligaste folk asosierar till är detta sätt :)


sen skulle ja vilja påstå att de funkar på reed styrda motorer med. jag jackar varenda kolv jag ha stoppat i min Derbi. jag tycker de gör skilnad. sist ja bytte kolv så gjorde jag de inte och den är rätt slö nu :S
men om du tänker på det jag skrev så menade jag kolvlucka(det han visade här)

om man filar på kolvtoppen är det en annan sak
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

jimmie93 skrev:
beckvall skrev:
kallepalle skrev:antingen så är du ute och cyklar eller så har jag läsrt mig fel... som jag har lärt mig så filar man "ett spår" på kolvtoppen för att få högre avgasduration. ger dock lägre komp men det kompenserar man genom att planta toppen.
de går även att slipa bort en bit vid avgasporten med :) högre durationer. men de vanligaste folk asosierar till är detta sätt :)


sen skulle ja vilja påstå att de funkar på reed styrda motorer med. jag jackar varenda kolv jag ha stoppat i min Derbi. jag tycker de gör skilnad. sist ja bytte kolv så gjorde jag de inte och den är rätt slö nu :S
men om du tänker på det jag skrev så menade jag kolvlucka(det han visade här)

om man filar på kolvtoppen är det en annan sak

japp, men detta funkar bäst på mopeder med kolvstyrt insug. men självklart funkar det också på dom nyare mopparna med membran och reeds! :D

vad tycker ni om guiden i övrigt?? :D
Daaanne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 16 maj 2010, 20:04
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Rätt okej faktiskt. Men du är väl medveten att Membran och Reeds är samma sak?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Riejudrac_ skrev:
jimmie93 skrev:
beckvall skrev: de går även att slipa bort en bit vid avgasporten med :) högre durationer. men de vanligaste folk asosierar till är detta sätt :)


sen skulle ja vilja påstå att de funkar på reed styrda motorer med. jag jackar varenda kolv jag ha stoppat i min Derbi. jag tycker de gör skilnad. sist ja bytte kolv så gjorde jag de inte och den är rätt slö nu :S
men om du tänker på det jag skrev så menade jag kolvlucka(det han visade här)

om man filar på kolvtoppen är det en annan sak

japp, men detta funkar bäst på mopeder med kolvstyrt insug. men självklart funkar det också på dom nyare mopparna med membran och reeds! :D

vad tycker ni om guiden i övrigt?? :D
Det du visa här funkar inte alls på moppar med reeds.. inte alls faktist..
alla moppar med case-matning funkar det inte på..
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 17 juni 2010, 12:16
Ort: Vindeln
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Daaanne skrev:Rätt okej faktiskt. Men du är väl medveten att Membran och Reeds är samma sak?

hahhahahahahahaa, jag menar plattorna! reeds alltså! membranet är ju själva korgen! xD
Skriv svar