De klistrade trådarna är irritationsmoment

Kom med förslag, feedback och förbättringar gällande sidan.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

De klistrade trådarna är irritationsmoment

Inlägg av runners »

De "klistrade" trådarna som behandlar olika kateriogier där frågeställarna uppmanas att ställa specifika frågor angående t ex, cylinder, variator, avgassystem osv, är i grunden en god tanke, men ur funktionell perspektiv värdelösa.

När man ställer en fråga på dessa trådar hamnar den längst ner på sista sidan, därefter kommer andra frågeställare och föser frågan längre bak. Men hur som helst får man sällan svar på sina frågor där och frestelsen blir stor att använda det övriga delen av forumet som inte är specifikt indelat i kateriogier.

Borde inte detta ändras?

:?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 485
Blev medlem: 16 februari 2009, 19:19
Ort: norrköping

Inlägg av Tobbe_gp1 »

håller med till 100% nya svar borde stå på första sidan. :roll:
Tompa1122
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 april 2010, 16:08
Ort: Köping

Inlägg av Tompa1122 »

+att man måste ställa olika frågo i olika trådar, jävligt irriterand.
Användarens profilbild
eddiejohansson94
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 8 juli 2008, 15:02
Ort: färgelanda

Inlägg av eddiejohansson94 »

håller med, skulle vara mkt effektivare utan klistrade trådar
Bild
Zibb
Red Bull
Inlägg: 644
Blev medlem: 10 juni 2009, 13:21

Inlägg av Zibb »

Det är inte alls dålig med klistrade trådar. Om alla skulle göra en ny tråd så fort det var ngt med cyllinder what ever. så skulle det bli ganska mycket trådar.

Så det är bra att dom finns.
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt.

Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar.
Haaga
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 1 maj 2010, 13:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Haaga »

Det finns både för- och nackdelar. En av fördelarna är att det inte kommer nya trådar med samma frågor. Nackdelen är att det är sällan man får svar på sin fråga.
Derbi X-treme SM -06
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Anledningen till att ni inte får svar beror till 100% på er själva, ska systemet fungera så krävs det att man svarar på frågor och inte bara ställer frågor. Jag har t.ex. en ratio av 5000:1 i svar vs frågor. Det finns kanske 30-50 aktiva som är duktiga och svarar på frågor men sen finns det 500 som bara kommer och frågar, så ja, det är upp till er själva om ni vill ha svar eller inte ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Med hänsyn till att de finns de som är nybörjare och inte vet särskilt mycket om mopeder eller motorer som vill lära sig är det vanligt att medlemmar frågar och då är de uppenbart att de inte i heller kan svara eller är det inte så för dig "Bensinskalle"? När dessa inte får svar är det ganska naturligt att de inte intresserar sig för dessa klistrade trådar överhuvudtaget längre sen. Om de skulle vara duktiga som du i ditt påstående tycker alla ska vara "Bensinskalle" då skulle inte forumet här överhuvudtaget behöva existera.
Menar du allvar egentligen med det du säger?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

mycket av varför man inte får svar är för att exakt samma fråga är ställd typ 79 miljoner gånger redan. om man bara skulle orka söka lite innan man frågar så finns oftast svaret redan där! det som händer om vi skulle ta bort samlingstrådarna (baserat på vad som skett när folk gör felposter) är att massor med folk utan kunskap svarar med felaktig information, sedan kommer nästa person och citerar bara för att få inlägg. detta sker inte lika ofta i samlingstrådarna. fråga mig inte varför, men jag är väldigt aktiv på sidan, och det har varit så sedan jag ar ny.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

bensinskalle skrev:Anledningen till att ni inte får svar beror till 100% på er själva, ska systemet fungera så krävs det att man svarar på frågor och inte bara ställer frågor. Jag har t.ex. en ratio av 5000:1 i svar vs frågor. Det finns kanske 30-50 aktiva som är duktiga och svarar på frågor men sen finns det 500 som bara kommer och frågar, så ja, det är upp till er själva om ni vill ha svar eller inte ;)
Det beror ju förstås på hur mkt man kan, om man har kört mopped i 5 år så har man stött på dem flesta fel sj och löst dem tillskillnad från en som kört en sommar å inte vet så mkt..

sen är det som kallepalle säger. Det är precis samma frågor hela tiden å till sist så orkar man inte svara på dem å undrar vrf folk inte söker?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Men av vad jag kan se så fungerar inte de klistrade trådarna, eftersom att de ständigt dyker upp frågor på forumets övriga del som egentligen ska vara i de klistrade trådarna. Men när frågorna ställs i forumets övriga del får de oftast svar. Många av de som ställer frågorna förklarar att de aldrig får svar när de frågar i dessa klistertrådar. Detta borde uppfattas att något är fel och något måste göras (ändras) och inte förklaras med att frågeställarna ska vara experter på att svaras på andras problem för få sina egna besvarade.

Frågorna "som sagt tidigare" hamnar längst bak och sedan försvinner i bland mängden då det kommer nya frågor. Detta är en anledningen att många gånger samma fråga ofta återupprepas.
Visst kan man söka efter tidigare frågor som besvarats med liknande problem, men vem orkar söka sida efter sida i röriga citat på frågor och svar som är rena garnnystan? Det är inte 1-5 sidor det handlar om att gå genom i heller.

Hur ofta svaras inte i det övriga forumet med felaktig information? Vi ska inte glöma att alla svar är spekulativa och inte konkreta. Att ställa exakta svar på de frågor som ställs är bara möjligt i en liten omfattning då läsaren av frågorna får en svag bild av problemet som framställs av frågeställaren om hur det och upplevs samt uttrycks av denna.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

runners skrev:Med hänsyn till att de finns de som är nybörjare och inte vet särskilt mycket om mopeder eller motorer som vill lära sig är det vanligt att medlemmar frågar och då är de uppenbart att de inte i heller kan svara eller är det inte så för dig "Bensinskalle"? När dessa inte får svar är det ganska naturligt att de inte intresserar sig för dessa klistrade trådar överhuvudtaget längre sen. Om de skulle vara duktiga som du i ditt påstående tycker alla ska vara "Bensinskalle" då skulle inte forumet här överhuvudtaget behöva existera.
Menar du allvar egentligen med det du säger?
Nej självklart inte, det jag ville få fram var att man måste bidra minst lika mycket som man tar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Så är ju det här en felpost till råga på allt :)

Flyttad till Förslag - Feedback - Förbättringar

Klistrade trådar är ett måste, annars kommer senast på forumet vara fyllt av rör/cylinder/variator trådar heeeela tiden och då försvinner ju hjälpen för många andra (ofta större problem) istället. Dessutom finns det många svar i de klistrade trådarna redan bara man tar sig lite tid att söka fram. Men om det är intressant så kan ju jag och några till mods kanske ta och leta upp lite viktig info i trådarna och sedan klistra in det i förstasidan.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Ni kan ju tänka såhär med, troligtvis har er fråga redan ställts någon gång, så kolla genom lite.
Då slipper du vänta på svar och blir inte irriterad.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

runners skrev:massa text
det finns ju dock en inbyggd sökfunktion på sidan + att din webbläsare har en sökfunktion. så så lång tid tar det inte. jag garanterar att du kan leta igenom 10 sidor på 2 minuter ifall du använder din webbläsares sökfunktion. (ctrl + f)


"Många av de som ställer frågorna förklarar att de aldrig får svar när de frågar i dessa klistertrådar."


detta beror oftast på, som jag nämde tidigare, att frågan är besvarad ett flertal gånger. ibland kan samma fråga komma upp flera gånger i veckan, och därför orkar man inte skriva samma svar om och om igen. den som ska få något måste även den anstränga sig lite. detta kan man göra genom att leta före, eller visa sin uppskattning på annat sätt, helst båda!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Tompa1122
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 april 2010, 16:08
Ort: Köping

Inlägg av Tompa1122 »

Jag håller med att om att de är ganska enkelt att hitta om man använder sökfunktionen.

Men kan man inte göra en tråd där man kan ställa flera frågor samtidigt, EX:

Jag ska köpa ny cylinder , rör och förgasare . Typ så . Men sen får man väl gå in lite mer på detaljer..
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Tompa1122 skrev:Jag håller med att om att de är ganska enkelt att hitta om man använder sökfunktionen.

Men kan man inte göra en tråd där man kan ställa flera frågor samtidigt, EX:

Jag ska köpa ny cylinder , rör och förgasare . Typ så . Men sen får man väl gå in lite mer på detaljer..
om det är så, så finns en samlingstråd som heter setup-tråden. den funkar alldeles utmärkt för sådant!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

kallepalle skrev:
Tompa1122 skrev:Jag håller med att om att de är ganska enkelt att hitta om man använder sökfunktionen.

Men kan man inte göra en tråd där man kan ställa flera frågor samtidigt, EX:

Jag ska köpa ny cylinder , rör och förgasare . Typ så . Men sen får man väl gå in lite mer på detaljer..
om det är så, så finns en samlingstråd som heter setup-tråden. den funkar alldeles utmärkt för sådant!
Finns ju faktiskt bara i scooterdelen så att skapa en tråd men såna frågor i cross/sm är till viss del godtagbart. Beroende på hur frågan ställs, är hela setupen klar och man bara undrar om rör så ska det ställas i rörtråden.

Ex på godtagbar fråga:
Vad är en lämplig setup om jag vill ha en hållbar setup som ger bra effekt över ett brett register och håller bra. Min budget är XXXXkr

Svar ex:
Leovince v6 rör
Metrakit handmade 70cc
19mm förgasare
13/50 drevning


Ex på icke godtagbar fråga:
Vad ska jag ha för rör till metrakit sp 70cc och 21mm förgasare?

Svaret blir då RÖRTRÅDEN
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Jag tycker också klistrade trådar är bra! Visst finns det alltid nackdelar så som att det senaste inlägget kommer längst ner på sista sidan.

Sökfunktionen är bra men jävligt rörig. Kommer hur många trådar som helst som inte har med saken man sökt på att göra. Sen som tidigare nämnt finns sökfunktionen för webbläsare (Ctrl + F), den är väldigt effektiv!

Så orkar man inte leta och söka efter en tråd/inlägg så, tycker jag, att det inte kan vara så viktigt att få reda på svaret ändå.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Derbi_senda93 skrev:Jag tycker också klistrade trådar är bra! Visst finns det alltid nackdelar så som att det senaste inlägget kommer längst ner på sista sidan.

Sökfunktionen är bra men jävligt rörig. Kommer hur många trådar som helst som inte har med saken man sökt på att göra. Sen som tidigare nämnt finns sökfunktionen för webbläsare (Ctrl + F), den är väldigt effektiv!

Så orkar man inte leta och söka efter en tråd/inlägg så, tycker jag, att det inte kan vara så viktigt att få reda på svaret ändå.

Men trots detta en hel del som inte får svar i dessa trådar. Det är här i problemet ligger. Då måste det väl ha en orsak som ligger bortom förklaringar som " att orkar man inte söka efter en tråd/inlägg så tycker jag, att det inte kan vara viktigt att få reda på svaret ändå.

Jag har själva (liksom många andra) haft många frågor på dessa klistrade trådar som aldrig besvarats "Trots" flera inlägg med samma fråga. Då man ser att många ställer frågorna på det övriga forumet för att få svar vilket de då ofta får på övriga forumet. Varför ???? påvisar inte detta tydligt att det INTE finns intressen för en stor del av forumets medlemmar för dessa trådar. Sedan att leta efter frågor som liknar ens egna fråga kan jag och inte särskilt många erfarna mekare förstå. Av problem med motorer kan finnas lika många varianter som olika raser av djur i naturen. Det ena problemet är ofta inte det andra likt när det gäller motorer. Det är uppenbart för alla erfarna mekaniker i mororbranshen.

Jag och många andra besöker aldrig dessa klistrade trådar därför att det inte är någon mening med att ställa frågor där eftersom att oftast svar ute blir, vilket är tråkigt att man inte då i heller svarar på andras frågor.

Är det då inte några problem eller?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Jag vill tillägga! Att de som ställer frågor i övriga forumet att deras frågors trådar inte ska låsas när de inte får svar från de klistrade forumets oerhörda kunskapskällor som inte tycks kunna tänka klart för att kunna svara.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

runners skrev:Jag vill tillägga! Att de som ställer frågor i övriga forumet att deras frågors trådar inte ska låsas när de inte får svar från de klistrade forumets oerhörda kunskapskällor som inte tycks kunna tänka klart för att kunna svara.
Mig gör det detsamma, ni SKITER ju i reglerna ändå så det är ju ingen mening med att tjata, blir ju aldrig bättre ändå så... SKa ta och radera regeltråden och låta er hållas ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

bensinskalle skrev:
runners skrev:Jag vill tillägga! Att de som ställer frågor i övriga forumet att deras frågors trådar inte ska låsas när de inte får svar från de klistrade forumets oerhörda kunskapskällor som inte tycks kunna tänka klart för att kunna svara.
Mig gör det detsamma, ni SKITER ju i reglerna ändå så det är ju ingen mening med att tjata, blir ju aldrig bättre ändå så... SKa ta och radera regeltråden och låta er hållas ;)
Jag håller med om att regler ska följas och för min del gör jag det, men det kan vara frustrerande för många när de skriver gång på gång och nästan aldrig får svar på de klistrade länkarna, sedan ser man att många skriver frågorna på de övriga forumet som egentligen ska vara i de klistrade länkarna. Men jag förstår samtidigt att om de klistrade trådarna inte funnits hade det blivit en enda smet på forumet. För min del handlar det inte om att ta bort de klistrade trådarna, utan snarare påpeka ett problem som kanske kunde lösas genom att väcka frågan allmänt bland forumets medlemmar och kanske om möjligt göras en förändring till det bättre för alla, eftersom att problemet finns. Om inga sådana kan ske så får det självklart vara som det är. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar