två takt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
lule
Kinaraket
Inlägg: 824
Blev medlem: 9 april 2008, 16:21
Ort: veberöd

två takt?

Inlägg av lule »

Har hört från många att man inte ska motorbromsa med en två taktare, varför ska man inte det, jag brukar göra det med min motorcykel och det ända som händer är ju att varvet blir högre?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

den får väl inte tillräckligt med bensin/olja så den kan skära
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
erkan94
Avstängd
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 maj 2009, 18:35

Inlägg av erkan94 »

Vad är motorbromsa? :P
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

T.e.x du kör i en nedförsbacke och släpper gasen utan att koppla eller lägga i friläge, det är vad dom kallar "motorbromsa".
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

kallepalle skrev:
Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.
Jo det har du rätt i. Inte tänkt på det :)
Sen så brukar tomgången ligga på +- 2000rpm.
Användarens profilbild
lule
Kinaraket
Inlägg: 824
Blev medlem: 9 april 2008, 16:21
Ort: veberöd

Inlägg av lule »

kallepalle skrev:
Derbi_senda93 skrev:Smörjningen upphör helt. Inte bra att motorbromsa längre sträckor men visst kan man göra det då och då.
nje, den upphör ju inte helt. den får den smörjnigen som är anpassad för tomgång. och då kan man ju räkna ut ganska lätt att motorbromsar man på säg 8000rpm och motorn får smörjing för ca 3000rpm, så skär det. oftast så är det vev/ramlagrena som skär först.
jo men man motorbromsar ju inte på 8000 varv utan på en max 4000 varv och man gör ju bara det när man ska stanna vid stop och sådana tillfällen?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

motorbromsar du på max 4000rpm? då ska jag ju tala om för dig att du gör ganska galet. under en sträcka du saktar in på så ska du alltid ha rätt växel i. dvs om du skulle få för dig att sluta bromsa in och istället gasa på så ska växeln som passar för hastigheten ligga i. alltså, då man gör en inbromsning så växlar man ner eftersom, när hastigheten sjunker. man ska inte växla ner från 5:an till 1:an när man står still tex.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
lule
Kinaraket
Inlägg: 824
Blev medlem: 9 april 2008, 16:21
Ort: veberöd

Inlägg av lule »

kallepalle skrev:motorbromsar du på max 4000rpm? då ska jag ju tala om för dig att du gör ganska galet. under en sträcka du saktar in på så ska du alltid ha rätt växel i. dvs om du skulle få för dig att sluta bromsa in och istället gasa på så ska växeln som passar för hastigheten ligga i. alltså, då man gör en inbromsning så växlar man ner eftersom, när hastigheten sjunker. man ska inte växla ner från 5:an till 1:an när man står still tex.
nä jag vet det kallapalle, jag har kört motorcykel i snart ett halv år, jag vet hur man kör, och hur man växlar och motorbromsar men jag undrade varför vissa har sagt att man inte ska motorbromsa med en två takt, kan någon svara på den frågan?
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kolla mitt första inlägg i tråden, då ser du.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Har ni aldrig kört cross eller supermotard?
motorbromsa är as bra in i kurvorna för att få max effekt när det gäller att bromsa.
för max bromseffekt ska hjulen va på gränsen till att låsa sig, inte låsta alltså.
så tex med bakhjulet in i en kurva så bromsar du väldigt hårt, och det är svårt som fan att inte låsa upp det och att ligga på gränsen, om du då vet hur skarp kurva du ska in i så lägger du i den växeln du ska ha ut ur kurvan och bromsar hårt och släpper upp kopplingen på dragläget. då får du maximal bromseffekt. DÄRFÖR bromsar man. som -teddan- säger att åka utför utan att gasa är som att säga "HEJ RENOVERING"

men korta sträckor som i kurvor osv är det hel lugnt. det sliter inte mera på lager eller kolv om man gör det rätt.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

2stroke4ever har rätt ;)

Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.

Men lite grann gör somsagt inget, de tar en stund innan ram- och vevlagrena är helt torrlagda.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.
Jag vet inte hur du menar att det ska kunna bli "för mycket vakuum", för ett undertryck i vevhuset innebär att det koller in luft (med bensin och olja) från förgasaren så länge trotteln inte stänger helt - och det gör den inte på en normalt justerad förgasare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Erik_ skrev:
bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.
Jag vet inte hur du menar att det ska kunna bli "för mycket vakuum", för ett undertryck i vevhuset innebär att det koller in luft (med bensin och olja) från förgasaren så länge trotteln inte stänger helt - och det gör den inte på en normalt justerad förgasare.
Mena med "för mycket vacuum" att det blir för högt undertryck eller vad man ska säga, att de blir "tomt" i vevhuset helt enkelt. Vad jag har förstått blir fyllningen i vevhuset för dålig och därför blir det lägre tryck vid komprimeringen och därav trycks inte oljan ut i lagrena som den ska.

Vet inte hur ja ska förklara sugverkan, kom på att de blev lite fel nu ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Dodavovidod
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 mars 2010, 19:12

Inlägg av Dodavovidod »

...
Senast redigerad av Dodavovidod den 25 mars 2010, 21:56, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Dodavovidod skrev:ordet "motorbroms" blev på kommet av en som helt glömde av at han faktist hade bromsar(den här mannen var ute ock cycklade och skulle väja för en spårvagn.. ja ni kan ju själv lista ut vad som hände.. HAN REPADE SPÅRVAGNEN MED SIN MOTORBROMSADE CYCKEL!)

motorbromsa är det äckligaste jag gör på moppen >.< den varvar rääligt mycket så jag använder bromsar xD vad tror du dom finns för btw ?
Om du ska skriva såna här inlägg tycker jag du ska igenom reglerna en gång till!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Dodavovidod skrev:ordet "motorbroms" blev på kommet av en som helt glömde av at han faktist hade bromsar(den här mannen var ute ock cycklade och skulle väja för en spårvagn.. ja ni kan ju själv lista ut vad som hände.. HAN REPADE SPÅRVAGNEN MED SIN MOTORBROMSADE CYCKEL!)

motorbromsa är det äckligaste jag gör på moppen >.< den varvar rääligt mycket så jag använder bromsar xD vad tror du dom finns för btw ?
På moderna bilar spar man faktiskt bränsle genom att motorbromsa.

Ger som tidigare nämnt även fördelar vid kraftiga inbromsningar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

bensinskalle skrev:
Erik_ skrev:
bensinskalle skrev: Anledningen till att man inte ska motorbromsa är att de blir för stort vacuum i vevhuset. När man släpper gasen helt så kan flödet gå så lågt att det blir noll genom insuget, vilket innebär att varken olja eller bensin kommer fram till sina destinationer. 2 taktare har ingen naturlig sugverkan som fyrtaktare, utan dom är beroende av ett visst flöde för att gaserna ska komma på plats.
Fysikens lagar gäller i alla motorer, så du har fel. Vevhusets volym ökar när kolven går uppåt = trycket sjunker = "naturlig sugverkan". Mindre sugverkan än i en fyrtaktare förvisso, men sugverkan finns.
Jag vet inte hur du menar att det ska kunna bli "för mycket vakuum", för ett undertryck i vevhuset innebär att det koller in luft (med bensin och olja) från förgasaren så länge trotteln inte stänger helt - och det gör den inte på en normalt justerad förgasare.
Mena med "för mycket vacuum" att det blir för högt undertryck eller vad man ska säga, att de blir "tomt" i vevhuset helt enkelt. Vad jag har förstått blir fyllningen i vevhuset för dålig och därför blir det lägre tryck vid komprimeringen och därav trycks inte oljan ut i lagrena som den ska.

Vet inte hur ja ska förklara sugverkan, kom på att de blev lite fel nu ;)
Oljan trycks inte ut i lagren... :?:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jo egentligen pressas oljan/gasen in i lagrerna.
när kolven går ner i vevhuset pressas samman gasen och åker upp i cylindern. samtigt då gasen komprimeras åker det även in i kolvbultslagret, vevlagret och ramlagrerna pga kompet i vevhuset :D ´

och anledningen till att man inte ska motorbromsa längre sträckor har inte med undertryck eller liknande att göra. bara att du inte får nog med gas då du inte gasar :!: dvs förlite smörjning :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Just det med motorbromsen hos en 4t gör dem överlägsna 2t i skogen, det är därför 4t enduro kör skiten ur en 2t enduro i skogen, parad med det breda effektbandet i den.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
crille93
2slow4u
Inlägg: 119
Blev medlem: 12 februari 2008, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av crille93 »

Vad jag har fått lära mig så drar inte motorn någon bensin alls vid motorbromsning. Varför får man annars lära sig att motorbromsa när man ska åka miljövänligt? Jo för att motorn drar ingen bensin vid motorbromsning.

Alltså så ska man inte göra det med 2-takt för länge för då kommer ingen olja och då skär sig skiten :roll:

Edit: Det med att det inte drar någon bensin alls gäller endast motorer med insprut. De med vanlig förgasare drar fortfarande lite bensin.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

nja, en 4takt kör inte skiten ur en 2takt i skogen heller :) de beror på föraren såklart, sen är d tyngre och klumpigare.
men fördelen är ju mest att d inte drar lika mycket bensin och att de har bredare effektregister och att de inte surar igen så lätt.:) jag kör iaf helst 2takt i skogen då d är lättare att hantera, men det är väl en smak sak :P
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

2stroke4ever skrev:nja, en 4takt kör inte skiten ur en 2takt i skogen heller :) de beror på föraren såklart, sen är d tyngre och klumpigare.
men fördelen är ju mest att d inte drar lika mycket bensin och att de har bredare effektregister och att de inte surar igen så lätt.:) jag kör iaf helst 2takt i skogen då d är lättare att hantera, men det är väl en smak sak :P
Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.

trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.

trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.

vm titeln hålls av en 4:takt, ja vet du varför? för att det tillåts att köra 450cc 4:takt i samma klass som 250cc 2:takt. prova släppa 2st proffsåkare på varsinn 250cc, en 4:takt och en 2:takt så får du ju se vilken av dom som vinner ganska så överlägset...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

kallepalle skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.

trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.

vm titeln hålls av en 4:takt, ja vet du varför? för att det tillåts att köra 450cc 4:takt i samma klass som 250cc 2:takt. prova släppa 2st proffsåkare på varsinn 250cc, en 4:takt och en 2:takt så får du ju se vilken av dom som vinner ganska så överlägset...
Tja, det tål att testas, men miljömässigt är 2t en riktig miljögris. tyvärr.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

men ärligt talat, det finns inte en enda kotte som håller på med motorsport som bryr sig om miljön. förutom fjantarna som kör med elhoj då ofc...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

kallepalle skrev:men ärligt talat, det finns inte en enda kotte som håller på med motorsport som bryr sig om miljön. förutom fjantarna som kör med elhoj då ofc...
Det har kommit att bli en större och större fråga numera och i de flesta tävlingsbilar idag sitter det faktiskt race-kattar idag.
som krävs reglementsmässigt. bara en tidsfråga innan det kommer på hojar med.
Hur konstigt det än låter.
Men miljönazisterna kommer förr eller senare ta död på alla bensindrivna fordon i detta landet.
det med elhojarna är en ganska rolig idé faktiskt, för i helsicka vad dem går undan. Det bara visslar till och dem passerar en i 200 blås, utan ett ljud typ.
kul att se faktiskt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jaja, det dära är en smak fråga helt enkelt, alla vet att 2takt har mindre register än en 4takt, och att en 4takt generellt behöver nästan dubbelt så mycket kubik för att få samma effekt, men det är helt enkelt en smak sak!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

2stroke4ever skrev:jaja, det dära är en smak fråga helt enkelt, alla vet att 2takt har mindre register än en 4takt, och att en 4takt generellt behöver nästan dubbelt så mycket kubik för att få samma effekt, men det är helt enkelt en smak sak!
där är vi eniga. Även om 4t går att stressa till samma effekter med, men till priset av att den blir lika skör som en 2t. om inte skörare, genom den tyngre roterande massan generellt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Skåningens-handelsbod skrev:Tja, det tål att testas, men miljömässigt är 2t en riktig miljögris. tyvärr.
Direktinsprutade tvåtaktare har visat sig vara ungefär lika "rena" som fyrtaktare i tester. Har dock inte sett några test gjorda nyligen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

för att inte prata om E-tec :D
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Skåningens-handelsbod skrev: Kanske det, smaken är som baken, men VM-titeln hålls ju av en 4t. en 600 cc+ Husse är brutal i sin kraft, och kan skrämma de flesta till att bli varsamma med gasen.

trots det hyggligt lätta i vikten.
Men visst, 2t väger mindre, men som du säger betydligt "spetsigare" i effekten, och jag har kört en CR500 i skogen, och den var överdjävligt svår att hålla styr på.
man var övermänskligt trött efter bara en kort stund då den var som en djävul att handha i skogen.
Kraften kunde komma utan förvarning i en kurva och antingen reste sig skiten eller så spann den loss. därför är det inte ens praktiskt med så mycket kubik i en 2t enduro, 240-250 cc räcker hur långt som helst och är mer hanterbar. Inte ens Jösse med company hade mer än 250 cc i sina enduros, nu kör dem alla 4t.
tror t.o.m. 500-klassen numera är struken ur VM-serien i motocross.
DU är ju för fan lika dum i huvudet som vanligt.
Vad fan ljuger du om nu då?
"VM- titeln hålls ju ave n 4t."
För det första kan inte en motortyp vinna ett Enduromästerskap.
För det andra har du ju noll koll, du vet att det är helt sjukt många som kör 2t på det längre endurotävlingarna just pga att man inte orkar med att köra en 4t en längre sträcka då de faktiskt är tyngre att köra.
Kolla bara vad KTM har att erbjuda, 300exc-e är en riktigt jävla 4t killer som har lbivit en grymt stor favorit på kort tid.

Att du inte kunde hålla koll på en hoj betyder ju bara att du är sämst på att köra en 2hjuling, inget om att hojen är dålig.
Du hävdar om och om igen att alla kör 4t?
Humor på högnivå, märks ju att du inte ens har koll på detta med.
MX3 klassen som du säger finns fortfarande kvar, dock kör man inte 500 2t längre då det inte ens tillverkas vilket gör att det är lite svårt...

Kan sammanfatta detta med några få ord.
Sluta för fan att snacka skit och ljuga värre än en mytoman någon gång!
kallepalle skrev:men ärligt talat, det finns inte en enda kotte som håller på med motorsport som bryr sig om miljön. förutom fjantarna som kör med elhoj då ofc...
Vad är detta för skitsnack då?
Folk inom motorbrancshen blir mer och mer miljövänligare, inte bara utan för att de måste. Utan för att man ska vara miljövänlig om man bara kan. Har vi ingen miljö kvar blir det ju rätt så svårt att utöva motorsport, eller hur?
Din åsikt hör till bondtrimmare och idioter som vill förstöra för de seriösa som utövar motorsport....
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Inlägg: 418
Blev medlem: 11 augusti 2009, 07:57
Ort: Lidköping
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

2stroke4ever skrev:Har ni aldrig kört cross eller supermotard?
motorbromsa är as bra in i kurvorna för att få max effekt när det gäller att bromsa.
för max bromseffekt ska hjulen va på gränsen till att låsa sig, inte låsta alltså.
så tex med bakhjulet in i en kurva så bromsar du väldigt hårt, och det är svårt som fan att inte låsa upp det och att ligga på gränsen, om du då vet hur skarp kurva du ska in i så lägger du i den växeln du ska ha ut ur kurvan och bromsar hårt och släpper upp kopplingen på dragläget. då får du maximal bromseffekt. DÄRFÖR bromsar man. som -teddan- säger att åka utför utan att gasa är som att säga "HEJ RENOVERING"

men korta sträckor som i kurvor osv är det hel lugnt. det sliter inte mera på lager eller kolv om man gör det rätt.
Jo det har du rätt i att det är väldigt effektivt när man kör cross och motorbromsa lite innan kurvan. Bakbroms,motorbroms och sedan lite fint på frambromsen, då får du en fin fin kurva. :D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
MX3 klassen som du säger finns fortfarande kvar, dock kör man inte 500 2t längre då det inte ens tillverkas vilket gör att det är lite svårt...

så 500cc 2:takt tillverkas inte längre säger du? konstigt att en som är så insatt i ämnet och trycker ner på andra så fort dom kan, ska stå och ljuga här...

aldrig hört talas om maico? hög tid isf.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Låst