Frågor och svar nr 06

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 06

Inlägg av Järnet60 »

Skitbra med en polis här på forumet. Själv undrar jag vad som krävs för att bli MC polis? :D
Först måste man gå Polishögskolan (PHS).
Efter det jobbar man i ett av polisdistrikten i Sverige. När det blir tjänster lediga på trafikpolisen kan man söka tjänst där. Sedan blir man erbjuden att gå polisens MC-utbildning. Klarar man den blir man MC-polis.
I Stockholms län, Norrort, har även utryckningspoliserna (Ingripandeverksamheten) blivit erbjudna att gå MC-kursen, trots att de inte jobbar på trafiken. Just nu finns det två eller tre som har gått MC-utbildningen i Norrort.



Jag har blivit stoppad några gånger av polisen den senaste veckan och det enda de har kollat efter har varit att skylten suttit rätt. Du kanske har sett att vissa sätter skylten nere på variatorkåpan (bredvid hjulet). Är detta lagligt?
Registreringsskylten skall sitta längst bak på mopeden och vara fullt synlig från båda sidor. Det är den inte när den sitter på variatorkåpan.
Jag vet att många mopeder och motorcyklar (chopprar/långgafflar) har registreringsskylten som du beskriver. Men det är inte lagligt.



Får man ändra saker på en eu-moppe om man sen besiktigar om den? Som med pluggade effektrör? Känns konstigt att det bara skulle gälla nya rör ^^
Jag tror inte att det går att besiktiga om mopeden och få det godkänt. Mitt råd är att kontakta bilprovningen tekniska avdelning och höra sig för.


Jag har hört att polisen får ta det nya AM kortet vid trimning osv. Men om man inte byter kort då ? Kan dom ta det gamla EU kortet också ?
Ja. AM-körkortet kan omhändertas av polisen eftersom det blir olovlig körning att köra trimmad EU-moped.
Sedan bestämmer Transportstyrelsen hur lång återkallelsetiden blir.
Förarbeviset kan inte omhändertas eller återkallas. Alla måste byta ut sitt förarbevis senast 2012.



Vad räknas som trim?
Har nämligen en sprucken kolv, och ett utslitet kolvfoder, som måste bytas... Då originaldelarna är så dyra, så kan jag köpa tre cylinderkit för ett original cylinderkit... Har inte så mycket pengar att jag kan köpa original, och tänkte så köpa en annan 50 cc på racingplanet... ÄR detta redan olagligt eller?
Så länge det är samma mått/dimension på utbytesdelen är det inte trim. Men det måste vara exakta mått.


Varför bestämde du dig för att bli polis? :)
Fick intresset när jag Pryade (japp det hette så för läääänge sedan :) ) på polisen i Kungsbacka.
Vet inte riktigt varför jag bestämde mig för att bli polis. Men en bidragande orsak var nog att det var betald utbildning. Man slapp studieskulder när jag gick polishögskolan 1980. Nu får man tyvärr inte lön under utbildningen.
Tyckte också att det var ett intressant yrke med många olika arbetsuppgifter. Det finns ju så många olika typer av poliser.
Men kan vara utredare, vara IG-polis (ingripandepolis) och köra målad polisbil. Man kan vara spanare, hundförare, trafikpolis. Jaa. Det finns måååånga olika arbetsuppgifter. Tycker man att man har fått nog av en argbetsuppgift kan man söka sig till något annat och fortfarande vara polis :D



Tja jag har en fråga då jag börjat övningsköra olagligt som jag är 15 men farsan frågar om jag ska köra när vi är på väg från en liten byhåla då säger jag ja visst va får man för straff om man övningskör utan tillstånd och är mindreårig dvs 15
Är man 15 år är man straffmyndig.
Brottet heter olovlig körning. Det är dagsböter i straffskalan. Det är samma böter som om man kör trimmad moped.
Din pappa, som tillåter dig att köra bil, döms för tillåtande till olovlig körning och kommer med största sannolikhet att få sitt körkort återkallat.



Nu har jag hämtat ut mitt AM-kort. Fortsätter ändå det gamla förarbeviset att gälla till 2012 eller är det värdelöst att ha kvar nu?
Det gamla förarbeviset är värdelöst. Men du kan ju behålla det som en kul grej.
Det är det nya AM-körkortet som gäller fullt ut när du bytt ut förarbeviset.



Iår fick jag mitt.. stod att jag skulle hämta mitt körkort någonting. Sn fick jag 1 lapp till där det stod att mitt taxikörkort hade kommit och att det fanns på posten.
Är et alltid så eller har det blivit fel? (jag har inte kunnat hämta ut det än)
Då är det nog bara att pallra sig till posten och hämta ut AM-körkortet och taxikortet (taxiförarlegitimationen).
Du skriver ju inte så utförligt. Men det kan ju vara ett B-körkort du har att hämta eftersom du även har fått anmodan om taxiförarlegitimation, om jag fattat det rätt.



Varför plockar ni bort trimmet innan det har kommit en fällande dom ?
I 99% av alla rapporterade fall blir det fällande dom.


Hur mycket i böter får man för slitet däck?
Brottet heter Däck med otillräckligt profildjup
Moped - 500:-
Bil - 1200:-
Släp - 1200:-
A-traktor - 1200:-
MC - 1200:-



Har några frågor,
* Får man fixa med mopeden så att den accelererar bättre men inte överstinger 52km/h?
* Är det okej om man köper ett effekrör för att det bara ser snyggare ut och låter pluggen i röret sitta kvar? så att den inte går fortare och inte ger någon effekt?
Det blir nej på båda frågorna.

Det du har svarat där får jag inte ihop.
Kvittar vilken moped, så går dom inte EXAKT 45 km/h så ni mäter upp till 52km/h ca, och det om man ändrar accelererar bättre hur kan du säga nej på det för alla mopeder accar olika och ni kan ju inte mäta på hur fort den går upp i hastighet om den inte går mer än vad den får går i, och böter kan man ju inte få om din inte går fortare än lagligt. Du får jättegärna förklara lite mer för mig.
Ska du byta ut något på en EU-moped skall utbytesdelen ha EXAKT samma mått som originaldelen, annars är det olagligt. Det blir tyvärr så eftersom mopeden är helfordonsgodkänd. Sedan att polisen har svårt att kontrollera det är en helt annan sak :D


Om du kör enhjuling, måste du då ha framlampa, baklampa, reflexer och annat på cykeln för att den ska vara laglig att använda på gatorna? :wink:
Om jag varmkör min trimmade moped, utan att sitta på den, jag bara står bredvid och gasar. Kan jag då åka fast för något brott?
Plus en liten följdfråga på det; om polisen kollar på min trimmade moppe, de vet om att den är min, men ingen har sett mig köra på den, Fast kröken är varm. Kan polisen ta mig då? :wink:
Snällt att du ställer upp och svarar på frågor som vi dumma moppe-pojkar inte har en aning om, haha! :wink:
Enhjuling räknas som cykel (vad jag vet). Då måste du ha utrustning som krävs för cykel. Lampor behöver du bara vid mörker. Men reflexer måste du ha.
Du kan inte åka dit om du inte för ditt fordon som det så fint heter i lagen. Alltså måste du köra moppen innan du kan rapporteras för något.
Om ingen har sett dig köra (alltså inga vittnen) kan du inte bli rapporterad och dömd.
Näe Pulliboy, moppepojkar är inte dumma. Det är bara det att ni inte kan allt om lagar och förordningar :lol:



Jag och min kompis undrar om man får köra lätt mc på sitt am körkort?
Om man får det undrar jag om man kan få köra innan man fyllt 16 år?
Får jag köra a-traktor innan jag fyllt 16 på mitt am kort?
Nej, man får inte köra lätt MC på AM-körkort. Du måste ha A-körkort för att köra MC.
Men du får köra A-traktor och EPA-traktor på AM-körkortet.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- ... -far-kora/


Hejsan har en peugeot 404a från 69e Diesel
Man kan ju inte ha varvspärr på en diesel och jag har dubbla lådor men den går snabbare än 30. Hur ser polisen på det om jag blir stannad?
Antar att den är registrerad som A-traktor.
Går den fortare än 30 km/h på högsta växeln med full gas är det olovlig körning.



Jag undrar om det är lagligt att köra moped på vintern eller måste man ha dubbade däck eller nått?
Japp, det är lagligt att köra moppe på vintern. Du behöver inte dubba däcken eller ha särskilt brett mönster på dem.
Det är bara att tuta och köra :!:



Jag har läst igenom massa inlägg här och jag undrar om jag har fattat detta rätt... om jag har A1 körkort (lätt mc) och kör trimmad moped, får jag bara böter då för att "mopeden" är felaktigt inregistrerad då? Alltså om jag håller hastigheterna och kör laglydigt för övrigt? :wink:
Att köra trimmad moped när man har A1-körkort:
Det är inte olovlig körning. Men det blir säkert böter för att man kör ett oregistrerat fordon.



Om man har prövotid på körkortet. Hur blir det om man blir rapporterad för trafikbrott?
Man bedöms precis på samma sätt av transportstyrelsen (det var länsstyrelsen förut) om man har prövotid på körkortet.
Men om man begår en förseelse som gör att körkortet återkallas blir man av med körkortet. Sedan blir det till att göra om både teori- och praktikprov. Har man haft körkortet återkallat får man inte övningsköra privat. Man måste övningsköra i trafikskola.



Tjäna snuten! Nu är det så att min kompis var så dum att han stannade med sin trimmade moppe när han blev jagad och det är en så kallad EU2 eller 30 moppe.. Sedan oktober tror jag de var så har reglerna ändrats angående mopeder både EU1 och EU2. Ska han behöva registreringsbesiktiga moppen nu då?
Jag vet inte vad du menar med EU1 och EU2.
En EU-moped klass 1 får gå högst 45 km/h. Om polisen har "fångat in" en sådan moped blir det en fullständig registreringsbesiktning. En sådan moped är den enda som har registreringsskylt, vilket betyder att man kan inställa den till svensk bilprovning.
Är det en "gammal" 30-moppe blir det ingen besiktning. Men han måste återställa den till original 30-moppe.



Jag undrar vad som händer om jag som 16åring kör med en lätt mc som är avstrypt alltså att pluggen i avgasröret är borttagen. Eftersom polisen inte kan se det så måste dom väl provköra den för att märka det. Men då är frågan om polisen märker det när de provkör ? Får polisen t.ex. maxa mc:n för att se hur fort den går?
Kan bilprovningen mäta och se om mc:n har mer än 11kw när man besiktigar den?
Undrar också om bilprovningen testar om mopederna går lagligt om man nu skulle behöva besiktiga om den?
Om jag nu ska vara uppriktig - och det ska jag ju vara - så har jag svårt att tro att man, som ovan att köra 125:a, kan känna att den är avstrypt.
Har också svårt att tänka mig att bilprovningen har instrument för att mäta effekten på en MC.
Men, en varningens finger för försäkringsbolagen. DE har resurser för att kontrollera fordon.
Skulle det visa sig att du kör en avstrypt 125:a kan du nog glömma all form av ersättning vid en trafikolycka eftersom du inte har körkortsbehörighet att framföra din MC.
En annan sak är att du kan bli återbetalningsskyldig till ditt försäkringsbolag för alla kostnader de haft för motparten. Det kan bli MYCKET PENGAR :(
Bilbesiktningen testar inte en EU-moped som kommit till bilprovningen för en fullständig registreringsbesiktning. De kontrollerar att den är i originalskick vad det gäller utrustningen. Att den är trafikduglig.
Du har ju med dig ett intyg till bilprovningen från en godkänd verkstad som intygar att mopeden är i originalskick.
Är det en kontrollbesiktning kollar de hela moppen, men inte motorn.



Blir det någon skillnad om en 16-17 åring kör trimmat med samma saker som en 15 åring?
Brott och straff är detsamma.
Olovlig körning = dagsböter.
För en som bor hos föräldrarna och inte har något jobb ligger böterna på runt 1200:-



Okej 1200 kr och av med allt trim och kortet eller? Vad händer i minsta detalj? :o
Har 17-åringen AM-körkort blir det återkallat. Allt trim tas i beslag. Böterna blir, som du säger, ca 1200:-
Om det är en EU-moped kan det bli en fullständig registreringsbesiktning.
Mer än så i detalj kan jag inte komma på.
Det spelar ingen roll om man är 15, 16 eller 17 år och kör trimmat. Det är samma procedur för alla årskullar. Det som blir skillnad i böter är om man har fast arbete. Då blir böterna högre. De grundar sig på den inkomst man har.
Ju högre inkomst desto mer böter.



Om jag köper en kopia till originalcylindern, är det fortfarande lagligt då?
Man kan väl säga så här:
Är kopian identisk i alla mått som originalcylindern är det lagligt.



Jag ska kanske köpa en klass 2 moppe men förra ägaren har blivit tagen av polisen för trim och dom har tagit originalröret. Men om jag köper ett nytt originalrör är det något speciellt man måste göra då för att få åka med den lagligt?
(obs röret dom tog var urpluggat)
Det enda du egentligen behöver se till är att moppen inte går fortare än 40 km/h.
Du kan alltid höra med återförsäljaren eller generalagenten vilka mått som gäller: Förgasare insug. Cylinder insug och utblås. Främre och bakre drev rätt antal kugg. Avgasrör och krök rätt dimensioner och rätt strypning.
Lycka till!!



Klass två-moppe dom får väl bara gå i 25 eller?
EU Klass 1 får inte gå snabbare än 45 km/h enligt lagen
EU Klass 2 får inte gå snabbare än 25 km/h enligt lagen
Klass 2 - gamla 30-moppen får inte gå snabbare än 30 km/h enligt lagen.

Men lagen har tänjts något när det gäller maxhastigheten för att man inte ska bli rapporterad för olovlig körning:
EU klass 1 - 52 km/h
EU klass 2 - okänt än så länge eftersom det inte finns rättsfall på det ännu.
Klass 2 (30-moppe) - 45 km/h

Går 30-moppen mellan 40-45 km/h kan man bli rapporterad för att den går för fort och inte skulle klara en s k mopedbesiktning. Det är inte olovlig körning eftersom den inte går fortare än 45 km/h.



Om man blir tagen med en cross på gatan vad händer då? Kan ni ta crossen ifrån mig?
Antar att du menar att du kör en oregistrerad crossmotorcykel på gatan och inte har körkort.
Polisen kan ta den i väntan på att någon av dina föräldrar kommer och hämtar den på polisstationen. Men oftast löser polisen det praktiskt genom att föräldrarna kommer till platsen för stoppandet. Där får föräldrarna ta över crossen.
Straffet är olovlig körning - dagsböter.



Om jag ska ta bilkörkort (alltså B-kort) och jag INTE har AM-körkort.
Får jag ändå köra EU-moped klass 1 på B-kortet? Eller måste man ta AM-kortet eftersom det klassas som motorcykelkörkort?
Du får köra EU-moped på ditt B-körkort. De som får nya körkort eller byter ut körkortet (10-årsförnyelse) får med automatik körkortsklassen AM på baksidan av körkortet.
De som har äldre körkort har inte AM-behörigheten på baksidan av körkortet men får i alla fall köra EU-moped klass I
AM-körkort är inte ett MC-körkort. Det är endast behörighet att köra EU-moped samt traktor.



Villka fordon får man köra på ett AM-kort? Moped och A-traktor vet jag. Är det några mer?
På AM-körkort får man köra:
Moped klass I, moped klass II, traktor, motorredskap klass II

Motorredskap klass II är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerad för en hastighet av högst 30 km/tim. Exempel på fordon som ingår i denna klass är åkgräsklippare.

Snöskoter måste man ha särskild behörighet till. Snöskoter kallas Terrängskoter enligt lagen.
Har man A, A1 eller B-körkort som är utfärdat före 1 januari 2000 får man köra snöskoter (terrängskoter)

Snöskoter - Behörighet. Kolla länken:

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... Snoskoter/

Jag undrar om man får använda en blackbox för att strypa en originalmoped som går för fort?? (och tro mig den blev uppmätt till 49km/h med laser av polisen och det är en 30 moppe.)
Nej.
Blackbox är olagligt.
...och som jag tidigare sagt måååånga gånger:
En 30-moped som är original kan inte gå fortare än 40 km/h. När jag säger original menar jag att ingenting är rört i motor, drivning eller hjuldimension.



Stämmer det att BlackBox är bland det första ni letar efter?
Dessutom, vad är böterna om man lägger av en rejäl rökare på gatan?
Nej. Blackbox är inte det första jag letar efter. Jag provkör. Då känner jag direkt om det finns en Blackbox monterad.

Kolla denna tråd angående böter för "rökare",
Frågor och svar nr 05
:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13722

Sökord: donuts


Det här med att skattemärket försvann, hur har detta påverkat ert arbete? Har ni fått nya hjälpmedel till att spåra t.ex. oskattat, obesiktigat, och avställt?
Vi har med oss bärbara datorer med direktuppkoppling mot Bil- och körkortsregistret.


Jag läste i lite av dina svar och vad jag förstod behöver man inte göra en registreringsbesiktning av en 30 moppe?
Det stämmer. Det är bara registrerade fordon som polisen kan ställa in till en Registreringsbesiktning.
Inte 30-moped.
Alltså är det EU-moped klass I det gäller. :D



Min svarta moped är ju totalombyggd, och saknar nu bl.a. blinkers, kontrollampor för friläge och allt sådant där, men har hastighetsmätare.
Den står nu som EU45 årsmodell 2007.
Måste jag ha blinkers på den, reggan ligger på sidan då det inte är teknisk möjligt att ha den mitt på bak, men den har baklysen på båda sidorna, samt skyltbelysning.
Tvåhjulig moped behöver inte ha körriktningsvisare (blinkers). Men eftersom tvåhjuliga EU-mopeder har det som standard/originalmoterade kan det vara så att man måste göra en registreringsbesiktning när man monterar bort dem.
Bygger man om mopeden får det aldrig finnas risk att förare, passagerare eller gående skadas av vassa kanter eller utstickande delar från mopeden. Det gäller alla fordon.
Man måste ha vissa kontrollampor på instrumentpanelen. Men det får du kolla med bilprovningen. Har för mig att indikeringslampa för helljus måste finnas.
Det här var nog inte mycket till hjälp. Men en del grejer får man ta reda på själv :)



Tänkte på det du sa om blackboxen. Om ens moppe går för fort original - allt är original - får man inte sätta på en blackbox då får att få ner hastigheten??
Jag vet inte vad det är ni på TSR inte förstår när jag säger att en moped inte går för fort ORIGINAL.
Om en 30-moppe går fortare än 33 eller 35 km/h när den typgodkänns i Sverige, blir den inte godkänd som 30-moppe.
Företaget som bygger mopeden lägger ut flera hundra tusen för denna typbesiktning och ligger väldigt lågt för att mopeden skall bli godkänd i Sverige.
Samma sak är det när en EU klass I-moped får sitt COC-dokument som garanterar att den uppfyller alla EU-krav. Tillverkaren av mopeden har inte råd att misslyckas.

Hastighetsmätarna är glädjemätare och visar i stort sett alltid för mycket. Hastighetsmätaren på en moped ger en fingervisning om hur fort man kör. Den visar normalt 5-15 km/h för hög hastighet.

Så jag skriver igen.
EN MOPED GÅR INTE FÖR FORT NÄR DEN ÄR I ORIGINALSKICK.
När jag säger originalskick betyder det att den är i lagligt skick när den kommer från fabriken med alla strypningar på plats.



Jag undrar hur mycket böter och vad som mer händer om en 17 årig kille kör runt på en oreggad och icke försäckrad 250cc mc, som har bortagen reg skylt?

Olagligheter:
-inget körkort för mc (17 år)
-oförsäkrad
-oreggad
-bortagen regestrerings skylt
-250cc motorcykel
-inga bakspeglar
-inga reflexer
(morsan och farsan vet inte om något)

Olovlig körning eftersom föraren inte har A-körkort = Dagsböter som grundar sig på den inkomst man har. Är man hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på ca 900-1500:-

Det kan inte bli böter för registreringsskylt eftersom den är oregistrerad... 8)
Försäkringsbiten har inte polisen med att göra. Men skulle något hända blir man ersättningsskyldig till det försäkringsbolag som betalar för det andra fordonet och eventuell skjukvårdskostnad och skadestånd.
Kan bli myyyycket pengar...

Den fortsatta biten som Transportstyrelsen har hand om är körkort/körkortstillstånd.
Har man körkortstillstånd återkallas det på 4 månader.



Är det lagligt att köra med ett stage6 pro replica rör som är pluggat och använda droppfromade blinkers som är av hög kvalitét som sitter på ett bra ställe där dom syns bäst? :roll: :?:
och om man nu skulle ha urpluggat rör och borttagen v-ring och blir stannad. om jag då säger att den är trimmad med de, får ja då en varning eller vad händer då?
Om det gäller EU-moped skall avgasröret ha exakt samma dimensioner som originalröret.
Angående körriktningsvisarna: Är de godkända med rätt märkning kan man byta.
Gäller det 30-moped får moppen inte gå fortare än 40 km/h (verklig hastighet).
Frågan om urpluggat rör, och borttagen v-ring har jag svarat på mååånga gånger.



En kompis till mig har en Gammal Puch (maxi)
Som går Rätt bra för att vara kvar.
Gör en 45kmh skulle jag tro.
Den är helt orörd med original avgassystem och pluggen kvar i cylindern.
Nu undrar jag så här: På den tiden fanns det inga sådana stränga fingervisningar att om en moped gick 46 istället för 45 så blev den underkänd. Det finns ingen möjlighet iheller för honom att lämna in den och få den strypt. Hur gör ni i ett sådant här fall?
Är den helt original ska det inte vara några problem att köra. Du skriver om avgassystem och plugg. Kolla också att den inte är drevad eller har planad topp (väldigt vanligt på dessa moppar).
På den tiden (när jag var tonåring) fanns det tydliga regler om hur fort en moped fick gå. Det är nämligen samma regler som finns idag. Bra va!
En 30-moppe får inte gå fortare än 40 km/h.
Går den fortare än 45 km/h är den en motorcykel.
Låst