Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Trafikpolisfrågor

Inlägg av Järnet60 »

När jag har svarat på din fråga i denna tråd kommer jag att ta bort den. Men det är bara att gå in på svars-tråden. Där finns mitt svar.
Det kan hända att svaret dröjer. Men det kommer svar så småningom :D

----------
Gå in på svarstråden först och leta ditt svar:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewforum.php?f=34

För att inte samma fråga skall komma upp flera gånger i mer eller mindre samma variant vill jag att Du även kollar följande länkar.

FAQ om lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/822
Vanliga frågor om lagen del 1/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/772
Vanliga frågor om lagen del 2/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/777
Medlemmarnas frågor till polisen del 1 http://www.twostrokerider.se/artiklar/750
Frågor till polisen http://www.twostrokerider.se/artiklar/571
Regler och polisen i samhället http://www.twostrokerider.se/artiklar/456
Brott och straff http://www.twostrokerider.se/artiklar/315
Vad säger lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/91

I texten på en sida kan man använda sig av en enkel sökfunktion: CTRL/F
Då kommer en sökruta fram där man skriver in det ord man letar efter.

- - - - - - - -

Svaren på era frågor i den här tråden återfinner ni sedan i denna länk i något av de högre numren på Frågor och svar:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewforum.php?f=34
Senast redigerad av Järnet60 den 6 maj 2010, 11:25, redigerad totalt 3 gång.
Mogvall
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 februari 2010, 21:01
Ort: allt med motorer

Inlägg av Mogvall »

Järnet60 skrev:
TK_DRAC skrev:
Järnet60 skrev:
Nej. Blackbox är inte det första jag letar efter. Jag provkör. Då känner jag direkt om det finns en Blackbox monterad.

Kolla denna tråd angående böter för "rökare",
Alla frågor & svar sedan maj-juni 2009
:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13722

Sökord: donuts
tänkte på de du sa om blackboxen, om ens moppe går för fort orgina allt är orgina får man inte sätta på en blackbox då får att få ner hastigheten??
Jag vet inte vad det är ni på TSR inte förstår när jag säger att en moped inte går för fort ORIGINAL.
Om en 30-moppe går fortare än 33 eller 35 km/h när den typgodkänns i Sverige, blir den inte godkänd som 30-moppe.
Företaget som bygger mopeden lägger ut flera hundra tusen för denna typbesiktning och ligger väldigt lågt för att mopeden skall bli godkänd i Sverige.
Samma sak är det när en EU klass I-moped får sitt COC-dokument som garanterar att den uppfyller alla EU-krav. Tillverkaren av mopeden har inte råd att misslyckas.

Hastighetsmätarna är glädjemätare och visar i stort sett alltid för mycket. Hastighetsmätaren på en moped ger en fingervisning om hur fort man kör. Den visar 5-15 km/h för hög hastighet.

Så jag skriver igen.
EN MOPED GÅR INTE FÖR FORT NÄR DEN ÄR I ORIGINALSKICK.

När jag säger originalskick betyder det att den är i lagligt skick när den kommer från fabriken med alla strypningar på plats.


Har haft en kina moppe helt original gjorde skiten runt 70 på gps så jo även om dom e original så kan dom gå för fort
och andra eu mopder jag +polare haft har gjort en 55-60 + helt original
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

michaelzwe skrev:tjena jag undrar vad polisen gör med alla trimdelar som ni tar av mopederna?
Den frågan har jag svarat på flera gånger.

Här är en liten önskan från mig.

Jag har märkt att samma typ av frågor kommer upp gång på gång.
Det är bra om du/ni här på forumet läser igenom mina svar i de olika trådarna innan ni ställer en fråga.
Jag har märkt dem Frågor och svar 01 - 05.
Den tråd jag klistar in nytillkomna frågor/svar har det högsta numret. Nu är det Frågor och svar 06.
Ni kan bara söka i en tråd i taget. Gör så här:
Tryck CTRL/F (håll ner CTRL och tryck på F)
Skriv sedan in ordet och tryck på Nästa.

Anledningen till att jag har så många trådar med svar är att utrymmet i varje tråd är begränsat till visst antal tecken.

/Järnet
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

TK_DRAC skrev:
Järnet60 skrev:
erkan94 skrev:Hej järnet!

Är det olagligt att leda runt en fiddy (cross) på trottoar m.m.? Funderar på att gå med den till en kompis som bor i stan och jag bor en bit utanför men jag vill veta om polisen kan ta den när jag leder den på allmänt område?
Nej, det är inte olagligt att leda en Fiddy.
Men jag skulle bli väldigt fundersam om motorn var varm. Då har den ju använts, och det är olagligt.
tjena kollade lite på denna frågan och kom på att poliserna i min lilla by sa att man fick använda motorn som hjälp när man ska leda den någonstans, alltså starta lägga i 1an gå jämte och gasa så den kör i gångfart jämte en. ist för att släpa på den då dem är tunga å leda. Är detta riktigt elr bara våra poliser som är lite snällare? :roll:
Näe du.

Motorn får definitivt inte vara igång.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ROBBAN#3 skrev:hej om jag kör en eumoppe med borttagen skylt och utan körkort. och den gör c.a 80. vad får jag för straff
Har du inte körkort för MC blir det olovlig körning.
Blir du rapporterad för hastighetsöverträdelse och borttagen regskylt blir det mellan 2500-4000:- beroende på vilken hastighet som gäller.

Olovlig körning är det dagsböter på. Det grundar sig på din inkomst. De andra trafikbrotten bakas in i den olovliga körningen.
Böterna ligger på från ca 1200:-
Hur mycket mer än 1200:- det blir vet jag inte.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Skåningens-handelsbod skrev:Nu en stilla fråga, om man nu av någon orsak vill skrota en EU-moppe, hur gör man?
Vet ju att man med bilar måste hämta in skrotningsintyg och massor av andra papper, men hur fungerar det med EU-moppar?
Har planer på att skrota min offroad nämligen i höst.
Mailade en skrot i Stockholmstrakten
Här är svaret:



Hej!

Du är välkommen till en av våra skrotar med moppen.
Det du ska tänka på är att ta med dig senast utfärdade regbevis, del två. Det är gult till färgen.

Med vänlig hälsning

Kjell Carlsson
Bromma Botkyrka Bilskrot
TR Bilåtervinning
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

erkan94 skrev:Jag undrar om när polisen tagit moppen för trim och man ska besiktiga den igen och göra den original och få ett godkännande ifrån återförsäljare om att den är original. Måste den då vara helt original på utseendet, eller bara motorn? T.ex. om man har bytt till nudebar på en aerox, och har andra blinkers både fram och bak. Men alla delar är CE godkända.
Eftersom det blir en fullständig registreringsbesiktning skall all belysning samt kontrollampor vara original. Motor och avgassystem skall också vara original. Denna typ av besiktning är MYCKET noggrannare än en vanlig kortrollbesiktning.
Vill du veta mer får du kontakta Svensk Bilprovning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

michaelzwe skrev:
Järnet60 skrev:
michaelzwe skrev:tjena jag undrar vad polisen gör med alla trimdelar som ni tar av mopederna?
Den frågan har jag svarat på flera gånger.

Här är en liten önskan från mig.

Jag har märkt att samma typ av frågor kommer upp gång på gång.
Det är bra om du/ni här på forumet läser igenom mina svar i de olika trådarna innan ni ställer en fråga.
Jag har märkt dem Frågor och svar 01 - 05.
Den tråd jag klistar in nytillkomna frågor/svar har det högsta numret. Nu är det Frågor och svar 06.
Ni kan bara söka i en tråd i taget. Gör så här:
Tryck CTRL/F (håll ner CTRL och tryck på F)
Skriv sedan in ordet och tryck på Nästa.

Anledningen till att jag har så många trådar med svar är att utrymmet i varje tråd är begränsat till visst antal tecken.

/Järnet

kollade igenom alla men hittade inte något :(
Sök på TRIMDELAR i tråden "Frågor och svar nr 04"
Det gjorde jag och fick svar direkt.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Prodirt skrev:hej, min kompis har köpt en aerox 30 moped. och den är trimmad med dragen plugg.
Första frågan: skulle du ta honom eller misstänka honom om han kör lungt och inte kör snabbare än vad man får.
Andra frågan: Om du skulle stanna honom och ta honom för trimm. då hjälper det väll inte att han säger att han inte visste om det eller att den andra ägaren trimmade den.

och vad får man för böter/straff om inte framlampan eller baklampan fungerar?
Första svaret: Jag skulle förmodligen inte misstänka honom för trim om han kör lugnt och inte fortare än man får med den mopeden.
Andra svaret: Du vet lika bra som jag att den som kör moppen, även om det inte är ägaren, vet precis vad det är för någon han kör: En trimmad moppe.
Så det skall mycket till för att gå straffri om man kör någons trimmade moppe, eller att man kör sin egen trimmade moppe.

Belysning på moped.
Titta på sidan 13 och 14 (kod 311 och 313) i detta PDF-dokument angående böter för belysning på moped:

http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regl ... -200-483-/
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

erkan94 skrev:
Järnet60 skrev:
erkan94 skrev:Kommer mitt eu förarbevis bli indraget för att jag körde med trim? Jag har det gamla förarbeviset, inte am-kort.
Ja
Okej, hur länge brukar det vara indraget? Och är det helt säkert att det blir indraget?
Lite osäker på hur länge det blir. Men normal spärrtid är 6 månader för olovlig körning.
JA, ditt förarbevis eller AM-körkort blir återkallat.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

erkan94 skrev:Får jag köra 30-moppe även fast mitt förarbevis för eu moppe är taget? Jag fyllde 15 innan 1 oktober så jag behöver inte körkort för 30 moppe.
Har man fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 behöver man inte något förarbevis för att köra 30-moppe.
Så svaret på din fråga: Ja, du får köra 30-moppe.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Zibb skrev:hej järnet!

En polare sa att om man blir jagad av polisen och man tar av sig hjälmen så får dom inte fortsätta jaga en.

Är det sant?
Tror inte riktigt det är så

MVh
Den här frågan har funnits sedan jag var 15 år (för hundra år sedan... :lol: )
Att ta av sig hjälmen eller att slänga bort den är ingen bra idé.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Denniyao skrev:Tjeena Järnet. En gång för alla nu... Det här med neon på moppen. Är det olagligt eller inte och är det några speciella färger som är olagliga och andra inte eller hur ligger det till ? Jag har hört lite av allt. Vissa säger att det är 100% olagligt och vissa andra säger att bara röd och blå (dom snyggaste :( ) som är olagliga eftersom de kan misstolkas som att det är polisen. Hur är det igentligen?
Jag tycker nog att mitt svar är klart och tydligt.
Kolla i tråden "Frågor och svar nr 01"
Sök på neon. (slöfock :wink: )
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

janke skrev:en av mina kompisar säger att ni stoppar nästan alla mopeder på sommaren, är det sant?
Inte alla, men många :D
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

mrx benny skrev:hej jag har sett att många av mina kompisar har tagit bort regskylt hållaren på deras mopeder och plasetat reg skylten under bak skärmen på mopeden jag undrar om detta är lagligt?
Skylten skall sitta längst bak på mopeden och vara fullt synlig och läsbar.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

mrx benny skrev:men det är bra att veta tack för att jag fick fråga dig. men jag undrar en sak till är det lagligt att ta orginal skylt hållaren och byta den mot en annan som är godkänd. eller modifiera orginal skylthållaren så att den ser snyggare ut?
Så länge man placerar registreringsskylkten som den var placerad från början och den är fullt synlig kan man använda en annan registreringsskylthållare.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: Trimm

Inlägg av Järnet60 »

erkmar skrev:Hej! jag undrar vad som händer om en moped går över 52 km/h utan att den är trimmad? tar polisen mig för trimmad moped då? :?:
Nu kommer jag att upprepa mig.
En EU-moped går inte i 52 km/h eller fortare om den är otrimmad/original.
Ni kommer aldrig att få något annat svar än detta av mig när ni pratar om EU-mopeder.
Märker man att en EU-moped går för fort kan det vara något fabrikationsfel. Då finns det bara EN sak att göra:
Stanna mopeden omedelbart och kör inte en meter till!
Sedan reklamerar man mopeden hos den moppehandlare där mopeden köptes.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

-TeddaN- skrev:Har hört att man får gå övningskörskurs när man än 15år och 9mån, stämmer detta? och isåfall, får man köra bilen då eller måste man fyllt 16?!
Klippt ur körkortsportalen:
http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-k ... ning/Krav/

Krav för övningskörning behörighet B, personbil
För att få övningsköra ska du:

•ha fyllt 16 år om du enbart ska övningsköra med personbil
•ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med lätt lastbil
•ha fyllt 17 år 6 månader om du ska övningsköra med tillkopplat lätt släpfordon
•ha ett giltigt körkortstillstånd.

Om du ska övningsköra privat ska du även ha en godkänd handledare.

Om du ska övningsköra privat för behörighet B ska du och din handledare först gå igenom en introduktionsutbildning på minst tre timmar innan handledaren kan bli godkänd och du får börja övningsköra. Läs mer under Introduktionsutbildning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Drittponken skrev:Tjena

Om vi säger att jag kör en moped som är registrerad på min pappa, jag går sedan bakom ryggen på honom och byter avgasrör. Moppen går inte fortare än 50km/h eftersom jag har strypningar kvar, jag vill endast ha acceleration och kraft.

Han vet alltså inte om något, om jag ändå skulle bli stoppad i någon razzia på stan och ni tänker att nä det här röret är nog inte original. Det ser ut som ett originalrör men jag vill ändå ta in den på kontroll.

Jag är 19 år och har B-körkort

1. Får farsan garanterat indraget körkort?
2. Hur troligt är det att ni skulle resonera på det sättet och beslagta mopeden?
3. får jag alltid indraget körkort för olovlig körning?
En del hypotetiska frågeställningar är svårt att svara på. Men jag ska göra ett försök.
Eftersom mopeden inte går fortare än 50 km/h är det inte olovlig körning, men mopeden kan eventuellt ställas in till en fullständig registreringsbesiktning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Naiko skrev:Kan man tappa kortet om man kör en trimmad 30moppe fast man har fyllt 15år före 1oktober?
Antar att du menar att kortet är ett AM-körkort, och att tappa = få det återkallat.
Trimmad moped = motorcykel oavsett om det är 30- eller 45-moppe.
Har man inte A-körkort är det olovlig körning.
Olovlig körning = återkallat körkort.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Tullis skrev:
Järnet60 skrev:
Tullis skrev:När man övningskör så har man ju en övningskörningsskylt.
Vad händer om man tappar den under färd och polisen stoppar en?
Vad händer om man inte använder skylt överhuvud taget?
Tappar man övningskörningsskylten under färd är det straffritt. Men man måste se till så den sitter fast ordentligt.
Struntar man i att sätta fast övningskörningsskylten kostar det 1000:-
Okej, bra att veta. En fråga till då:
Var ska skylten sitta om man övningskör med släp? Släpet eller bilen? (Det logiska är ju släpet)
Övningskörningsskylten skall sitta väl synligt så att den "varnar" 8) andra trafikanter.
När det gäller övningskörning med släp är det, som du skriver, lämpligt att skylten sitter på släpet.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Dodavovidod skrev:Tja! jag undar om man kan bli tagen föratt flytta skylten till däcket istället för att ha den där den e orginal för jag har en cross moppe och den förstör cross looken :( vissa motorcyklar har ju sin reg plåt där nere ,, blir jag tagen ???
Registreringsskylten skall sitta baktill, centrerat på motorcykeln eller mopeden. (precis som baklyktan) Då sitter den väl synligt, som den ska.
Gör den inte det är det stor risk för att du blir rapporterad samt får en besiktningsanmärkning (= att du måste åtgärda bristen).
Åtgärdar du inte bristen och råkar ut för polisen igen blir det en kontrollbesiktning som måste göras inom en månad. Annars blir det körförbud på mopeden.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

2stroke4ever skrev:om man tex portar och trimmar någon annans moppe och vet att dom kommer brukas på gatorna. är det olagligt på nått sätt?

Det är inte olagligt att trimma moppen.
Men det är olagligt att låna ut sin egen trimmade moppe till någon som inte har A-körkort.
Brottet heter Tillåtande till olovlig körning.
Straffet är dagsböter (grundar sig på den inkomst man har).
En följd om man blir dömd för tillåtande till olovlig körning är att man får sitt körkort återkallat. Men jag vet inte hur länge körkortet blir återkallat. Min egna teori är 4-6 månader. Men det är MIN personliga fundering.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

lannge skrev:Jag fyller år i december vilket betyder att jag inte får köra 30 moppe utan kort, medans ALLA mina polare får det ...
Vem är så dum i huvudet att sätta in en lag i oktober om jag får fråga ...?
Undrar också denan fråga: om jag kör original 30-moppe och blir stoppad utan kort och säger att jag hade i huvudet "man behöver inte kort för sådan moped", gör det nån skillnad isf?

En till jag kom på att fråga när jag ändå var i farten ...
En kvinna på en trafikskola sa att man måste ta Grundkurs (1500) OCH bokpaket (2500) för AM kort, och endast Grundkurs för att få köra en 30 moped, stämmer detta?
Måste man även ta lektioner i trafiken 2x90?
Jag håller helt med dig om att det "suger" att man tillämpar en lag från t.ex. 1 oktober. Det borde naturligtvis vara från 1 januari!!!

Kör man 30-moppe utan förarbevis eller AM-körkort kan man inte hävda att man inte kände till reglerna. Kör man ett fordon skall man känna till alla regler om detta fordon.

Klippte lite ur Körkortsportalen:
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... vis-moped/

Utbildning och prov för moped klass II
Utbildningen innehåller teoretiska, och kan innehålla praktiska moment, men det avslutande provet är enbart teoretiskt. De områden som tas upp under utbildningen är fordonskännedom, trafikregler, trafikens förrädiska situationer och människans begränsade förmåga. I utbildningen kan ingå manöverträning och praktisk tillämpning.

Kunskapsprovet omfattar 25-35 frågor om fordonet, regler, människan, risker och miljön. Du måste ha rätt på minst 80 procent av frågorna för att bli godkänd.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Y A M A H A skrev:Gäller fortfarande det gamla förarbeviset för moped? eller måste man byta mot am körkortet för att få köra?
Nu har du inte brytt dig om att läsa i min trafikpolistråd/svar

Kolla denna länk och läs första inlägget:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=16281
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

2stroke4ever skrev:
Järnet60 skrev:
2stroke4ever skrev:om man tex portar och trimmar någon annans moppe och vet att dom kommer brukas på gatorna. är det olagligt på nått sätt?

Det är inte olagligt att trimma moppen.
Men det är olagligt att låna ut sin egen trimmade moppe till någon som inte har A-körkort.
Brottet heter Tillåtande till olovlig körning.
Straffet är dagsböter (grundar sig på den inkomst man har).
En följd om man blir dömd för tillåtande till olovlig körning är att man får sitt körkort återkallat. Men jag vet inte hur länge körkortet blir återkallat. Min egna teori är 4-6 månader. Men det är MIN personliga fundering.
fast då kan väl inte jag straffas om det inte är min moppe utan jag utför bara trimmningen?
Som jag skrev tidigare: Det är inte olagligt att trimma en moppe. Men det är olagligt att låna ut den trimmade moppen till någon som inte har A-körkort.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Aerox_Isse skrev:tjena. jag undrar när polisen provkör en moppe, går dom efter hastighetsmätarn på moppen eller använder dom laser? kan man åka dit för att hastighetsmätaren visar typ 60 när det igentligen går i 45?
Polisen använder laser eller en genomsnittshastighetsmätare som finns på en del polisbilar och alla polismotorcyklar.

Nej, man kan inte åka dit för trim om hastighetsmätaren visar för mycket.
Det är den verkliga hastigheten som räknas - uppmätt med laser eller genomsnittshastighetsmätaren (Trip-Track eller Speedtec)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: Moped 45 eu körkort

Inlägg av Järnet60 »

menmamma skrev:Vad händer om jag blir stoppad om jag kör moped utan körtillstånd och trimmad?

Nu har du sökt dåligt.
Gör om och gör rätt
8)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

lankan skrev:Tjena järnet!

Vet inte om jag har uppfattat detta rätt meeeen:

Om min moped kom ut med fyra blinkers fabriksny och jag nu tar bort allihopa, kan jag då åka dit för det? Eller måste jag åka och besiktiga mopeden? (Kanske har fått detta om bakfoten)
Har du en tvåhjulig moped behövs inte körriktningsvisare. Men har du en trehjulig eller fyrhjulig moped med karosseri måste den ha körriktningsvisare.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Jolly skrev:Tja, tänkte bara, har satt röd neon på min moppe, fick det av en polare helt gratis så jag bara tackade och tog emot. Den sitter under där man har fötterna och dom syns inte, det lyser bara rött under där man har fötterna. Jag har hört att det är lagligt att ha neon på om moppen står still. Men det får EJ lysa under färd, stämmer detta? Min strömbrytare sitter under/i sadeln (i förvaringsutrymmet) det syns inget utifrån. Om vi säger att polisen stoppar mig. Min neon är inte på men dom hittar strömbrytaren och märker att jag har neon. Kan dom göra något åt det? Dom har inte sett mig använda det. Vad gör dom om hittar det? Beslagtar? Tack på förhand :)
Står moppen parkerad på en p-plats och du har det tänt gör det inget. Då blir det inga böter.
Men om du har det tänt när du kör/är ute i trafiken blir du rapporterad och får böter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

smt50 skrev:vad händer om jag åker dit med min moppe om den är trimmad?
och om jag kör lugnt?
blir jag av med kortet?
Japp
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Re: Uppfattning

Inlägg av Järnet60 »

erikor skrev:Tjena Järnet!

Skulle vara kul att veta vad den almänna uppfattningen om mopedister är bland er poliser, vad tycker ni egentligen om oss? :)

Måste även skriva att jag verkligen gillar den här tråden och att du tar dig tid :)
Det är svårt att skriva vad den allmänna uppfattningen hos poliser är.
Jag kan ju bara prata för mig själv och vad jag har för uppfattning. Jag tycker att mopeden är ett mycket bra fortskaffningsmedel när man inte har körkort för bil eller motorcykel. Att grabbar i mopedåldern trimmar sina mopeder kan man nog inte ändra på. Det har ju varit så i alla tider att grabbar vill tänja på gränserna och testa hur fort man kan köra en moppe.

Det tråkiga är att väldigt många inte tänker på vad som kan hända med andra trafikanter: barn som leker invid cykelvägar, mammor som är ute och går med barnvagnar och små barn som går bredvid, med mera. Listan kan göras lång.
Ofta kör man alldeles för fort i bostadsområden. Är det mer än en mopedist så ska det tävlas om vem som kommer fram snabbast till målet. Då kommer skygglapparna fram och man ser inte vad som händer till höger och vänster.

Om man kör med insidan av huvudet tycker jag att det är bra. Men de som kör vårdslöst och utan hänsyn tycker jag inte om. Det tror jag de flesta vuxna (även poliser :wink: ) tycker.

Så där ja. Nu fick du min syn på mopedister.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Pizza knådare skrev:hej vad kan hända om jag blir tagen för att jag kör trimmad EU moped utan kort och polisen tar mig? Kan jag få vänta med bilkörkortet och vad ligger bötern på?
Jag ser att du är ny på TSR. Men reglerna gäller även nya användare.

Sök på ÅTERKALLA i tråden Frågor och svar 02

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11007

Här står det hur du ska söka:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=5742

När det gäller bötesbelopp kan du söka på ordet BÖTER i de olika trådarna. Börja med Frågor och svar 01. Sedan kan du klicka dig vidare och söka i de andra trådarna.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

smt50 skrev:om jag har en blackbox på moppen när jag kör trimmat och slår på den brukar det fungera på polisen?
och blir min förälder av med kör kortet om jag åker dit för trimm?

tack på förhand!
BlackBox fungerar inte längre på polisen.
Ja, den förälder som står som ägare på mopeden får körkortet återkallat.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Denniyao skrev:Tjena Järnet :D

Jag undrar om man kan få något straff om man "modifierar" (haha vill inte säga trimma :P )mopeden så att den blir STARKARE men inte går fortare än 45 km/h? min kompis snackade om detta och jag fattade ingenting men han sa åt mig och skriva detta.... aja...han kanske bara har lurat mig helt och sitter på toan o skrattar förfullt nu....
Ja, du kan få böter för att du ändrar mopedens originalutförande i motor och drivning.
Skriv svar