Installering av windows 7 ultimate

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Alsen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 17 april 2008, 16:45
Ort: Tyringe

Installering av windows 7 ultimate

Inlägg av Alsen »

Hejsan!
Det är som så att jag har fått en cd med det nya Windows 7 ultimate av en klasskompis idag. Han sa att alla koder och sånt redan var inlaggda på skivan, så det skulle bara vara att stoppa i den i cd/dvd-läsaren och starta datorn med skivan i. Men när jag gör det så startar datorn som normalt och den tråkiga vista ikonen dyker upp. :cry:
Jag är inte så bra på sånt här, så hur ska man göra? Måste man kanske avinstallera det gamla operativsystemet först? Och isåfall, hur gör man det? Hoppas att att jag inte förklara allt för dåligt, jag är somsagt inte ett snille vad det gäller datorer direkt. :P
Tacksam för svar :D <3
Stage6 in my heart <3
NRG POWER <3
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Bios > Run CD at boot eller liknande
Användarens profilbild
Alsen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 17 april 2008, 16:45
Ort: Tyringe

Inlägg av Alsen »

Moddad skrev:Bios > Run CD at boot eller liknande
Nu fattar jag inte riktigt. Ska man trycka på F12 när man startar datorn? Vill minnas att där står nåt om BIOS. Men tack för ett snabbt svar iallafall :D
Stage6 in my heart <3
NRG POWER <3
Användarens profilbild
Mongoolid
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 mars 2009, 19:43
Ort: Rudskoga

Inlägg av Mongoolid »

Du ska fram till Boot meny i BIOS och sätta CD som nr 1 :D
antis
Varnad
Inlägg: 286
Blev medlem: 4 oktober 2008, 09:13

Inlägg av antis »

Eller så spammar du bara mellanslag så ska den boota från dvd / cd spelaren. Annars kan du kolla noga när du startar datorn, då står det typ "Press F12 to enter BIOS" Men det kan också finnas "Press F1 to enter boot menu" Vet dock inte vilken knapp det är, tog bara F1 som exempel. Och om du nu kommer in där ska du sätta dvd / cd spelaren som 1 i boot ordning :)
dahlqvistlol
Elmoped
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 augusti 2009, 02:16

Inlägg av dahlqvistlol »

Har för mig att om du kollar noga när du startar datorn så står de typ "Start on disc" :p kommer inte ihåg riktigt va de står men , nånting sånt också en knapp typ F12 ;)
Användarens profilbild
Alsen
Svårstartad skrothög
Inlägg: 252
Blev medlem: 17 april 2008, 16:45
Ort: Tyringe

Inlägg av Alsen »

Jag löste det nu. Tack för alla svaren! Problemet är att den nu ändå vill ha en produkt key :( Vet nån vart man kan hitta sådanna?
Tack på förhand! :D
Stage6 in my heart <3
NRG POWER <3
Skriv svar