Guide över hur du själv säkerhetsbesiktigar din moped.

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Guide över hur du själv säkerhetsbesiktigar din moped.

Inlägg av nippertippan »

låt oss ta alla safety issues i denna tråden och hur du förebygger skador, mm. på ett enkelt men effektivt sätt.

t.ex. hur man kollar sin moppe på frågan lager, däck kedja, mm med regelbundna mellanrum.

Offroad/SM/klassiska plåtmoppar:
Palla upp din moppe på en crossbock, pall eller nånting så den går fri från marken.

Gå fram till gaffel ryck på hjulet i sidled och känn efter lagerglapp, för att sedan känna på styrlagret, går lagren mjukt o fint? Gå ner på knä och ta tag i nedre gaffelbenen, ryck och känn efter om det finns glapp i styrlagrena. Glapp här kan leda till wobbel och orsaka i värsta fall en dödsolycka

Rulla på däcket, titta om du ser främmande föremål i däcket (glas, spik, eller sprickor efter sådant), känn på bromsen att den är OK och tar stumt o fint, kika på bromsklossarna hur dem ser ut.

Känn på gaffelbenen på övre benen med fingrarna (de undre på UPD gaffel) känns de torra och fina? Eller känner du att de är oljiga? I så fall har packboxen/packboxarna gått och måste bytas. Ger en 2:a på SPB på motorcyklar =ombesiktning så byt i tid innan gaffelbenen skadas.
ger en svampig och okontrollerad dämpning och en pogoeffekt som påverkar väghållningen negativt.
Har du inte de verktyg som krävs eller inte kan skaffa dessa/känner att de är lite för avancerat för dig, lämna bort detta jobb.


Ser allt bra ut och allt fungerar bra? bra. Om inte: Se till att justera/reparera det omgående, då fel här påverkar fordonets säkerhet mycket allvarligt.

Då går vi bakåt, titta på ramen hur den ser ut, ser allt ut som det skall?
Inga sprickor, dåliga svetsar, mm, och alt bara är rent o fint och i ordning.
Efterspänn skruvar och muttrar.

sedan går vi bakåt. Dra i vaggan i sidled och känn på vaggbussningarna, vaggan skall kännas stum i sidled.
Sedan kollar du bakhjul, broms o det precis som fram. Sedan kollar du kedja och drev. skall ha ett slack på 1-2 cm upp o ner, OK. Så långt är allt helt o fint. Om inte, läge att låta moppen stå och fixa detta, då även detta ka ge moppen mycket stor påverkan och för glapp eller för spänd kedja sliter drev och kedja onormalt.

Nu tar vi och kollar kommunikationsgrejerna på moppen, det vill säga tuta, ljus, mm.

-att bromsljuset fungerar både med främre och bakre broms.
-kontrollera att alla blinkers fungerar bra.
-kolla tutan att den fungerar.
-i förekommande fall dra igång motorn och kolla att halv o heljus samt bakljus fungerar som det skall.
-har du helljustuta, kolla att den fungerar som det skall.

nu kommer det dags att kolla om moppen spårar riktigt, detta är extra viktigt om du trimmat hårt eller kör hyper.

dra en 10m lång rak linje om möjligt, styr rakt på den med framhjulet, kontrollera att bakhjulet följer på linjen.

Har du inte möjlighet till detta, be en kompis ställa sig på knä och titta medans du rullar mopeden rakt mot din kompis.
Om inte, justera kedjesträckarna.
Gör detta med om du bytt kedja och drev eller justerat kedjan

Det kan vara mycket bra att då o då göra den här kollen så du vet med dig att din moppe är 100% i skick, då polisen gör denna kollen med och du troligen kommer lindrigare undan om allt är OK. OK, inte spårningsprovet men väl trafikkontrollen.
Kom ihåg att din offroad/SM/plåtmoppe inte är något annat än en liten motorcykel och att du vinner på att göra denna MC-kontroll lite då o då.

En koll på däckstrycket med jämna mellanrum skonar både däcken, sparar bensinpengar och ger korrekt väghållning i kritiska lägen.

Många små tips på hur du får en säkrare offroad/gatmoppe-moppe.

Scooter:

Som ovan, med följande undantag:
Ställ den på centralstödet, och be en kompis sätta sig på mopeden långt bak, kontrollera styrlagren (mycket vanligt med glappa lager på scooters!!) kontrollera hjullager och bromsen, kontrollera fälgen på sprickor och andra skador.

kontrollera att motor/variatorn att den sitter stumt i bussningarna i sidled.
för att sedan rycka i bakhjulet, om möjligt och du ser att kolla bromsklossarnas skick, gör detta.

givetvis att kolla bultar, skruv, mm lite då o då så allt sitter fast (gäller båda) , finns inget mer irriterande än att drälla skruv.

Nu allmänt:
Ett mycket bra tillbehör att ha med sig är ett litet första hjälpen avsedd för moppar o MC, du vet aldrig när den kommer till pass.

ha med en uppsättning basverktyg, en moppe är en maskin, och maskiner har en benägenhet att paja när man minst så önskar, och få ett retfullt stopp på grund av att något gått sönder långt hemifrån är mycket svordomsframkallande.

Använd skallens insida i trafiken, lita aldrig på bilisterna, och ha alltid i tanken att oavsett vem som har rätt så är det du som slår dig mest om det sker något. Din hälsa är viktigare än att du gjorde/har rätt i trafiken.
Senast redigerad av nippertippan den 14 juli 2011, 19:01, redigerad totalt 3 gång.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Borde klistras!!
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Du skulle skickat in den som guide ist. :P
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Tuta skrev:Du skulle skickat in den som guide ist. :P
Precis.

Sen får nån Admin/Moderator avgöra om den ska klistras eller inte. :)
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Denna skall inte klistras då de inte är någon tråd som behöver det!

Men bra skrivit! =)
Bild
Användarens profilbild
jimmie93
TSR Tjockisen
Inlägg: 503
Blev medlem: 8 augusti 2008, 14:07
Ort: hallsberg
Kontakt:

Inlägg av jimmie93 »

fan den var bra :D
Till compact Projektet

säljer ram/motor delar till ciao/Bravo/Baghee/compact/sachs
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator
Inlägg: 2952
Blev medlem: 25 maj 2008, 10:56
Ort: Umeå

Inlägg av Moddad »

Denna skall inte klistras då de inte är någon tråd som behöver det!

Men bra skrivit! =)
Lägg in den som en guide och skicka killen en rabattkupong då. Det är ju verkligen värdefullt och eget skrivet, inte en tråd om hur du skruvar i en skruv som dessutom är kopierad från någon annan hemsida
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Moddad skrev:
Denna skall inte klistras då de inte är någon tråd som behöver det!

Men bra skrivit! =)
Lägg in den som en guide och skicka killen en rabattkupong då. Det är ju verkligen värdefullt och eget skrivet, inte en tråd om hur du skruvar i en skruv som dessutom är kopierad från någon annan hemsida
Två har redan sagt att hon kan göra de så
Bild
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Flytta över den till guider då, om den passar bättre där..?

jag behöver ingen extra belöning för att jag hjälper andra att klara sig i trafiken helskinnade längre och att slippa problem med länsman för att något tekniskt inte är OK.

Se det som en omtanke från oss erfarna ringrävar som jobbat med moppar o MC, och vill att även de yngre skall få denna kunskap på ett bra sätt som gynnar alla.

PS: hehe, tydligen mitt 300:ndrade inlägg......
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Lite uppdatering: Ändringar i kursiverat blått

Som sagt, den här guiden är värd en klisterlapp och är nyttig värre.
Forumets nippertippa! Puss på er!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Gillar den guiden...En del av det du säger har jag glömt att man ska kolla på scooters :) men nu blev jag påminnd igen:P
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Tycker allt för många tar det lite väl lätt på säkerheten, visserligen så känner man sig odödlig och osårbar när man är 15, men tro mig olyckan är framme när man minst anar det.

kan man minska risken genom att ha grejerna i skick så är det kanske värt de 15-30 min det tar att kolla moppen då och då och hitta de fel som då är små men sedan blir jättedyra och trafikfarliga om man inte åtgärdar dem i tid.

dessutom ett riktigt fint verktyg om man skall köpa begagnad moppe, prutningsviljan kan bli bra generös om man redan vid köpet hittar alla dolda fel som påverkar mopedens beteende på vägen.
Säljarna har en tendens att dra av duktigt på priset. Tjänat många sköna pengar på detta.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Skriv svar