Kärvad moppe x 2

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Kärvad moppe x 2

Inlägg av jperss10 »

Hoj

Jag har ett problem som jag inte kommer någon vart med.
Moppen har gått perfekt i ca 6mån som jag ägt den.
Nu vill jag att den skulle gå lite bättre så jag köpte ett Turbo Kit. Sen var jag ute och körde i ca 1-2 timmar och helt plötsligt när jag ligger i en uppförsbacke så började värmelampan lysa och moppen dog.
Kolven + ringarna hade gått enligt bilden under.
Oljan fyllde jag på innan detta hände ca 1h innan! På sitter även ett 95 munstycke.
Bild

Jag fick beställa en kolv+ringar samt lite packningar m.m.

Monterade på allt och kollade även så att impellern snurrade när jag kickade för att kolla så att vattenpumpen gick.

Idag när jag var ute och hade kört och skulle starta den igen så var det trögstartad och kompet var dåligt. Då plockade jag av cylindern igen fann nästa kolv i bitar, se bilden under.

Bild

Vad kan va fel? Jag börjar bli förtvilad! Jag har läst flear som kört med ett TK-system men varför fixar inte min det?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Första kolven (ringarna) var slut sen innan iaf.

Vad kör du för blanding på olja?

Monterade du kolven rätt?
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

Hej tack för ett snabbt svar.

Som du så har jag också dragit samma slutsats om första kolven.
Men den andra förstår jag inte.
Jag är nästan säker på att jag hade pilen på kolven frammåt mot avgasporten för jag reagerade på för att öppningarna på kolringarna också var frammåt men något åt sidorna. Vilket känndes underligt.

Jag använder en sepearat oljesmörjning vilket skulle kunna vara problemet men jag vet inte hur jag ska kollla det. Vad som är säkert i alla fall är att jag kommer att köra blanda olja själv efter kolvbyte och då köra 3-4%.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

blanda diräkt i tanken. kör in nya kolvringar i 1 h
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!
Inlägg: 833
Blev medlem: 25 juli 2007, 19:53
Ort: Dalarna

Inlägg av Drac_01 »

jperss10 skrev:Hej tack för ett snabbt svar.

Som du så har jag också dragit samma slutsats om första kolven.
Men den andra förstår jag inte.
Jag är nästan säker på att jag hade pilen på kolven frammåt mot avgasporten för jag reagerade på för att öppningarna på kolringarna också var frammåt men något åt sidorna. Vilket känndes underligt.

Jag använder en sepearat oljesmörjning vilket skulle kunna vara problemet men jag vet inte hur jag ska kollla det. Vad som är säkert i alla fall är att jag kommer att köra blanda olja själv efter kolvbyte och då köra 3-4%.
3% räcker gott och väl
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

Jo det får nog bli direkt i tanken men jag är ändå väldigt intresserad av hur kolven har fått en sådan skada.
Dessutom så vore det säkert fler än jag som vill kolla så att den separata oljesmörjningen funkar som den ska och då måste detta gå att kolla ju?

kör in nya kolvringar i 1 h
Detta gjorde jag inte ens på crossen. En kolv behöver enligt mig endast hettas upp och sedan svalna av och sedan kan man köra någorlunda normalt, givetvis med extra smörjning i början. Det finns crossförare som byter kolv mellan två heat ifall crossen inte är fullt pigg och dom hinner definitivt inte köra in den 1 h. Och det är trimmade maskiner...
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

jperss10 skrev:Hej tack för ett snabbt svar.

Som du så har jag också dragit samma slutsats om första kolven.
Men den andra förstår jag inte.
Jag är nästan säker på att jag hade pilen på kolven frammåt mot avgasporten för jag reagerade på för att öppningarna på kolringarna också var frammåt men något åt sidorna. Vilket känndes underligt.

Jag använder en sepearat oljesmörjning vilket skulle kunna vara problemet men jag vet inte hur jag ska kollla det. Vad som är säkert i alla fall är att jag kommer att köra blanda olja själv efter kolvbyte och då köra 3-4%.
Har du ställt upp oljepumpen att ge mer olja? Om inte - så har du troligtvis felet där.
Det blir för hög friktion. Friktion bildar värme vilket gör att mopeden går varmt och kolven ser ut som din gör.
Ställ upp oljepumpen och kör vidare.
Ska du blanda själv ska du absolut inte ha mer än 3%.
beckvall skrev:blanda diräkt i tanken. kör in nya kolvringar i 1 h
Nej och Nej. Inkörning 1timme på kolvring? Haha, bra skämt!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

Har du ställt upp oljepumpen att ge mer olja?
Åter igen tack för ett bra svar(vilket inte alltid är lätt att få i dom här forumen).
Frågan är hur jag gör detta? Finns det något riktvärde på hur många sekunder mellan droppar eller likande? Vet du var jag kan hittar mer info om detta?

Som sagt så blir det en del frågor, men jag är väldigt intresserad av att lära mig detta grundligt.
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN
Inlägg: 1081
Blev medlem: 16 mars 2009, 07:19

Inlägg av Muffä »

tiihii, byt rör? (A) :D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

jperss10 skrev:
Har du ställt upp oljepumpen att ge mer olja?
Åter igen tack för ett bra svar(vilket inte alltid är lätt att få i dom här forumen).
Frågan är hur jag gör detta? Finns det något riktvärde på hur många sekunder mellan droppar eller likande? Vet du var jag kan hittar mer info om detta?

Som sagt så blir det en del frågor, men jag är väldigt intresserad av att lära mig detta grundligt.
Från gashandtget går en gaswire. Den wiren delar på sig efter ett tag. Den ena delen går till förgasaren och den andra går till oljepumpen. Tar du bort oljepumpskåpan så kommer du se att wiren sitter fast i en arm. Armen styr hur mycket olja motorn ska få.
Dvs desto mer du drar i wiren desto mer olja får motorn. Det man kan göra är att dra åt (Fel ord, men du förstår nog) armen så den får in mer olja hela tiden. Man kan säga att man spänner wiren. Tar du loss kåpan för oljepumpen kommer du förstå precis vad jag menar. Det är inga raketer det handlar om så det är väldigt enkelt att förstå.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
123loser
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 8 augusti 2009, 16:50

Inlägg av 123loser »

undrar men smorde du in den nya kolven med 2takts olja innan du monterade den?
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

Ja både kolven och cylindern smörjdes in med 2-takts olja.

Jag ska horna cylindern för att få bort ev hack eller så innan jag monterar igen. Det kan va problemet ifall någon kolvring fått tag i kanten på avgasporten.
Men jag har skickat upp bilder på kolven till dom jag köpte den av och dom var inte helt aviga men vill se bilderna först.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

jajajaj jävla 08or!!!!!!! förhelvete att köra in maskinerna annars så går dom sönder! bara att inse....
nej vet ni något kul??! man tar en ny cylinder och ett trim rör och en obestyckad förgasare och sen gasar man fult i 15 min = den håller 1 vecka fuckon!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

beckvall skrev:jajajaj jävla 08or!!!!!!! förhelvete att köra in maskinerna annars så går dom sönder! bara att inse....
nej vet ni något kul??! man tar en ny cylinder och ett trim rör och en obestyckad förgasare och sen gasar man fult i 15 min = den håller 1 vecka fuckon!
Nu var det iförsig bara kolv han bytte men klart man måste köra in och byta munstycke! :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

beckvall skrev:jajajaj jävla 08or!!!!!!! förhelvete att köra in maskinerna annars så går dom sönder! bara att inse....
nej vet ni något kul??! man tar en ny cylinder och ett trim rör och en obestyckad förgasare och sen gasar man fult i 15 min = den håller 1 vecka fuckon!
Ah, vilka jävla fuckon vi är för att vi vet mer än dig.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

jajajaj jävla 08or!!!!!!! förhelvete att köra in maskinerna annars så går dom sönder! bara att inse....
nej vet ni något kul??! man tar en ny cylinder och ett trim rör och en obestyckad förgasare och sen gasar man fult i 15 min = den håller 1 vecka fuckon!
Moget......och jag är definitivt ingen 08.
Fattar inte varför personer som du måste förstöra alla forum som finns med korkade kommentarer?
Om du är så smart så kan du väl förklara för mig vad man gör när man hornar en cylinder och vilken typ av verktyg man använder!
Användarens profilbild
jperss10
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 6 april 2009, 19:36

Inlägg av jperss10 »

Ok, cylindern gicks igenom väldigt noggrant idag. Alla portar polerades så att det inte finns några grader som kolvringarna kan hugga tag i.
Pilligt men det går.
Sedan tvättades cylindern med vatten och diskmedel för att få bort slipdamm, tvätta aldrig med avfettning eftersom detta stannar kvar i porerna i cylindern.
Kolven kontrollerades och spelet i ringarna kontrollerades med bladmått, ska va ca 0.1mm, när ringen är inne i cylindern.
Bild

Sedan monterades allt på, oljeslangen pluggades och olja blandades direkt i tanken. Jag hade även en fundering på att ta bort termostaten för att få fullt flöde och därmed plocka bort ytterliggare en felkälla ifall något händer igen.
Nu går den på tomgång i 10min sedan blir det lätt körning i 10min sedna kallna och sedan lite "normal" körning.

En sak som kan ha varit problemet upptäcktes när jag jämförde den nya och den spruckna kolven. På den spruckna så var pilen på samma håll som öppningarna på kolvringarna, på den nya så var öppningarna åt motsatt håll som pilen pekade vilket borde vara rätt. Kolven är troligtvis felstansad....
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Otur, men sådant kollar man alltid innan man monterar på allt. Men nu har du lärt dig något nytt.
Återkom med resultat sen hur det gick!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

du ska nog inte ta bort termostaten för då kommer den inte upp i arbetsvärme minns inte hur det var men rätta mig om ja har fel :D
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

backmannn skrev:du ska nog inte ta bort termostaten för då kommer den inte upp i arbetsvärme minns inte hur det var men rätta mig om ja har fel :D
jodå, det gör den, bara inte lika snabbt som om man har den i.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Termostaten kan vara bortkopplad på sommarn.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

MarcusAndersson skrev:Termostaten kan vara bortkopplad på sommarn.
även på vintern. spelar ingen roll bara moppen får nå arbetstemp innan man börjar varva.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Låst