Sida 1 av 1

Epa/A Traktor Guiden

Postat: 5 september 2009, 18:27
av PoxZen
HEJ!

I denna guide tänkte jag förklara följande saker:

#vad är en a/epa traktor
#hur bygger man en a-traktor
#förarbevis
#m.m

Del 1. Epa Traktor

Epa traktorerna var det som startade det hela med att bygga arbetsfordon av bilar.
En "epa" måste vara byggd på en bil med självbärande ram tex Duett. Dom Skall även ha en stel bakaxel, dvs ingen fjädring bak, vilket gjorde

Dom väldigt obekväma att köra på ojämna vägar.
"epa" traktorn får bara köras i 30 km/h men den får kunna gå hur fort som helst.
men 1975 så kunde man inte registrera ny "epor", då övergick man till dagens A-traktor.

Del 2. A-traktor

En A-traktor är en ombyggdbil som klassas som en traktor. den får bara kunna gå i 30 km/h på motorns max effekt.

Exempel:
Min 740 har sin topp av effektkurvan på 5400 RPM, då måsten den gör 30 Km/h på 5400 RPM.
för att klara av detta MÅSTE man sätta dit en extra växel låda.

A-traktorer kan byggas på vilken serie tillverkad bil som helst. men alla väljer att bygga på en bakhjulsdriven för det är mkt lättare än en framhjulsdriven.

för på en "RWD" sätter man upp en andra växel låda bakom den första. Men på en "FWD" får detta inte plats, då måste du dreva om orginal lådan eller sätta planetväxlar på drivaxlarna och detta blir dyrt.

Innan 2003 kunde du registrera en såkallad Okapad bil, men det går INTE att göra längre.
nu måste du "kapa" den, alltså flytta fram bakrutan och bygga ett flak. dom vanligaste bilarna man bygger på är volvo 140, 240, 740, 940. mer om detta i Del 4.

Bild
EN OKAPAD 740

Bild
EN KAPAD 740

Bild
EN DUETT EPA

Del 3. Körkortet

För att få kör en traktor så behöver du ett körkort, ett traktorkort.
Detta får du genom att skriva upp för traktor på VägVerket.
detta kostar 220 kr per prov.
du måste ha minst 52 rätt utan 70 möjliga.

Innan du kan skriva upp måste du göra en hälsounderökning. den är det även bra att läsa både traktorboken och bilboken.

när du klarat ditt körkort kan du bara ut o köra. det behövs ingen uppkörning eller sånt krafs.

Efter 1 oktober sägs det att man ska kunna köra den på moppekörkort men det tkr jag personligen är helt fuckt up. men så kommer det att fungera och man kommer att ta bort traktor kortet. du kan även skicka in ditt eu-bevis och få ett AM-kort8eu moped och traktor)

Bild

Del 4. Registrera en Ny traktor

Om du vill bygga och registrera en ny traktor måste du göra ett antal saker, detta kommer att vara kortfatta om varje sak:

Kapa
dubbla växel lådor
Bygga ett flak
Besiktiga

Vi delar upp det lite så blir det inte så rörigt.

Vi börjar med att man behöver en bakhjulsdriven bil, låt oss ta en 740.
börja med att rensa ut inredning och mät var du ska kapa. kapa och svetsa ihop. sen måste man lägga igen bakdörrar, göra nya sidorutor och spackla. nu bör bilen se ut så här med lite svets,spackel och färg:


Bild

Då fortsätter vi med att göra oss ett par dubbla växel lådor.
det man har dom till är att växla ner bilen så han gör 30 Km/h på 2:ans växel. oftast bygger man av en m47+m40. när du har knåpat ihop dom vibrationsfritt kan man häng upp dom på lämpligt sätt.

Bild

Flaket på en traktor skall vara 1 dm3 per 100kg/bil. så kolla vad tjänste vikten är och börja bygga ditt flak.
det finns hur många sätt som helst att bygga det på. så fram med fantasin. men vanligast är att man svetsar en flak ram och sätter plåt eller trä i den.

Bild

Besiktningen är då nästa steg. här gör dom en grundlig kontroll av din traktor. dom kollar bromsar, rost, glapp, läckage m.m
sen kollar dom så den går i 30km/h på 2:ans växel. stämmer allt och det verkar bra får du åka där ifrån med en besiktigad a-traktor och nu kan du bra tuta och köra.

Bild



Del 5. Enkel Växellåda

Om du inte vill ha dubbla lådor på traktorn kan du använda dig av en ryckspärr och enkellåda.
anledningen till att man vill köra enkellåda är att det är billigare, skonar motorn och går oftast snabbare.
Om man byter ut sina dubblalådor mot en enkel skall du helst spärra den på 1+2+R. detta genom att svettsa drev,skift axlar eller plocka ur drev. detta leder till en permanent låsning av växellådan på 1+2+R.
Men vill du lägga i fler växlar för att gasa på lite eller fortsätta börna på 3:an kan man bygga en ryckspärr.
mer om detta i nästa del.


Del 6. Ryckspärr

det finns hur många sätt som helst att bygga en ryckspärr på.
några exempel är:
-bult som spärrar skift axlar
-elektrisk
-trycklufts(lastbilar)

den enklaste ryckspärren är att borra ett hål på rätt ställe i växellådslocket och montera en bult som glider lätt i hålet. anslut bulten till en vajer eller liknande.
när du rycker i vajern så hoppar bulten ner i växel lådan och låser skift axlen för växel 3,4,(5).

nu när du har detta går fortfarande traktorn för fort, då måste du skaffa en blödderroto eller varvtalsregulator(blackbox).

Bild

Är det nått mer ni undrar är det bara att post en fråga så löser jag det!

MVH Rasmus

Postat: 5 september 2009, 18:31
av stunt_pojken^^
fyfan va bra har alltid undrat lite om det du just förklarar

tack så hmmla mkt<3

Postat: 5 september 2009, 18:31
av Tuta
Nice det här, verkar bli en riktigt bra guide ;)

Postat: 5 september 2009, 18:43
av PoxZen
Tack för gooa kommentarer (L) ska göra färdigt den imorgon :D

MVh Rasmus<3

Postat: 5 september 2009, 22:42
av PoxZen
sorry för DP men uppdated

Postat: 5 september 2009, 22:57
av MKRider
ursäkt uttrycket men den är så in i helvetes bra :D :D :D

Postat: 5 september 2009, 22:59
av PoxZen
MKRider skrev:ursäkt uttrycket men den är så in i helvetes bra :D :D :D
Tackar:D lagt ner lite tid på den <3

Postat: 5 september 2009, 23:07
av MKRider
PoxZen skrev:
MKRider skrev:ursäkt uttrycket men den är så in i helvetes bra :D :D :D
Tackar:D lagt ner lite tid på den <3
jag ska ska kolla på a-traktor på onsdag med för hoppningsvis :D

Postat: 5 september 2009, 23:18
av PoxZen
MKRider skrev:
PoxZen skrev:
MKRider skrev:ursäkt uttrycket men den är så in i helvetes bra :D :D :D
Tackar:D lagt ner lite tid på den <3
jag ska ska kolla på a-traktor på onsdag med för hoppningsvis :D
okej, låter fint. helst ingen OT i Guiderna. ta detta i PM, chatt eller a-traktor tråden<3

Postat: 6 september 2009, 11:39
av Tuta
Du kan ju skriva olika metoder folk har för att dom ska gå fortare osv :) Eventuellt hur man fixar det :P

Postat: 6 september 2009, 18:02
av PoxZen
Tuta skrev:Du kan ju skriva olika metoder folk har för att dom ska gå fortare osv :) Eventuellt hur man fixar det :P
okej;) då ska jag lösa det <3

MVH Rasmus

Postat: 8 september 2010, 20:12
av ZX
assa jag fattar inte :?: får dom gå typ 120km/h ?? :shock:

Postat: 8 september 2010, 20:45
av KarlssoN^
ZX skrev:assa jag fattar inte :?: får dom gå typ 120km/h ?? :shock:
nej ;) en epa och a-traktor får bara gå i 30km/h :P


Dock, så behöver inte epa varvtals regulator eller strypningar så den går i 30 km/h på full gas.
2 växlar bara, men man kan komma upp i 100, men olagligt. :)

alltså: om du åker fast med a-traktor: olovlig körning
Epa, bara fortkörning.


Oftopic: kan du lägga upp denna guide på www.a-traktor.net ärru gullig :)

Postat: 8 september 2010, 21:07
av guth
lagligt med enkellåda??????

Postat: 9 september 2010, 16:26
av YamahaFille
guth skrev:lagligt med enkellåda??????
Nepp måste vara dubbla vxllådor :)
Däremot är det många som regbessar o sedan när man kmr hem tar dom ner de dubbla o hänger upp en enkellåda ist! Men då e de ju olagligt!

Postat: 26 juli 2011, 10:35
av CPICharlie
YamahaFille skrev:
guth skrev:lagligt med enkellåda??????
Nepp måste vara dubbla vxllådor :)
Däremot är det många som regbessar o sedan när man kmr hem tar dom ner de dubbla o hänger upp en enkellåda ist! Men då e de ju olagligt!
är den besiktad med enkel växellåda så e de lagligt.

Postat: 12 augusti 2011, 02:21
av willemedDERBIN
CPICharlie skrev:
YamahaFille skrev:
guth skrev:lagligt med enkellåda??????
Nepp måste vara dubbla vxllådor :)
Däremot är det många som regbessar o sedan när man kmr hem tar dom ner de dubbla o hänger upp en enkellåda ist! Men då e de ju olagligt!
är den besiktad med enkel växellåda så e de lagligt.
är den bessad för enkel låda så ska det vara enkel låda
oftast är det en epa eller nerdrevad låda då!

Postat: 15 september 2012, 12:00
av gurramannen
Hur gör man om man ska ha en öppningsbar bakruta? :?:

Postat: 16 september 2012, 09:11
av zajkowski
Imed det inte var jag som bumpa upp tråden, säger jag sak som ni har totalt fel i!

Det finns INGEN lag på dubbla växellådor, som påstås i första inlägget!
Man kan dreva ner en växellåda, så länge den går på de varv där max effekten plockas ut.

Postat: 11 januari 2013, 20:03
av p4ck
NAMEN KOLLA! DET ÄR JU FAN MIN DUTT! :D

Postat: 21 maj 2014, 14:11
av Marcus.1999
Har dubbla lådor i min a-traktor vill ha alla växlar fast med spärrar! Hur bygger man spärrarna har läst mycket om de men hittar inget?! Snälla hjälp mig


Tack på förhand!

Postat: 21 maj 2014, 15:02
av Ossian
När jag skulle bygga a-traktor så googlade jag på det och jag är tydligen bättre än dig på det för jag hittade hur man skulle göra :wink: . Men där bak får du ha en croner-spärr som växlar från 4 till 1. Dock är det jobbigt om du rycker den eftersom du får ta ner lådorna för att peta tillbaka den i 4.

Fram kan du t.ex. göra en likadan spärr som till backen (backväxlen alltså), så att man måste lyfta på ringen för att få i 3-4(-5) eller något annat eftersom det sägs att en del poliser har koll på den spärren :x

Postat: 25 maj 2014, 19:25
av Marcus.1999
Tjenare! Har dubbla lådor och vill fixa alla växlar på den fast med spärrar så att man kan köra i 30 om polisen skulle komma. Någon din är kunnig och kan det här med växellådor hur man ska göra och hur spärrarna ska vara?


Tack på förhand