Köpte en botian av en kompis som hade i sin tur köpt den bara tre veckor tidigare i löddeköpinge på mekonomen ca 3-mil utanför Malmö. När jag övertog moppen var den glänsande fin i sin röd/silvriga färg och bara 30-mil på mätaren. Den var slö i accet men på rakerna arbetade den sig upp i 70 på mätaren som då var i botten. Men plötsligt upptäckte jag en liten spricka på nedre delen av fotplattan och när jag synade närmare så fanns flera sprickor överallt på kåporna, värst var bakom sadlen vid tanklocket. Då hade moppen gått 55-mil. Jag körde omedelbart till Mekonomen där moppen hade köpts. Då sade en i personalen att moppen inte tålde att åka två på den. Men det hade jag inte nämnt ngt om, dessutom hade jag bara åkt ensam på den till jobb fram o tillbaka. Därtill var den regristrerad att åka två på om så var fallet. De bad mig ringa till "Scanbike" eftersom att de var de som var ansvariga för garantidelen. Jag ringde och då fick jag höra omedelbart om att man inte fick köra terreng med moppen, utan att jag sagt ngt om det. Jag förklarade att jag bara kört på asfalt till jobb o tillbaka hem, men jag ville prata med hans chef som givetvis inte var anträffbar.
Av mekonomen blev jag hänvisad att lämna moppen till Jofa scotter o mc i Malmö som meconomen anlitat som sin reprationsverkstad. Jag körde dig och förklarade problemet och de skulle beställa nya kåpor, jag återkom om ett par dagar som jag blev uppmanad till och fick en chock när jag fick höra att "Scanbike" inte hade garantiersättning på plastdetlajer på mopeder.
Bara två dagar efter detta small remmen mitt av och det enda stället jag kände till som reparera denna moppen var just "Jofi scotter" så jag tog moppen dit och lämnade in den för rembyte. När den var färdig märkte jag omedelbart när jag körde i väg att den kändes att vara ngt fel. Den var betydligt sämre i accet än tidigare och gjorde nu bara 50 km. Redan efter 500 meter vände jag tillbaka till "jofi Scooter" Då sade repratören att remmen skulle köras in och att den nu var hård och detta var anledningen. Men efter 30-mil var den samma skit och jag körde tillbaka, men fick bara höra att remmen ska med andra ord köras längre än så för att bli i bra kondition. Men bara efter 20-mil senare skramlade ngt till i variatorn och moppen gick bara i 20 och snart stannade den helt. Vid detta laget hade baklampeglaset spruckit mitt av. Vänstra blinkersglaset hade lossnat. Fästena till kåporna hade skruvar hoppat av och kring hålen var det sprickor.
Jag ställde moppen i garaget och glömde att den fanns tills en dag en polares polare som bor i samma område som jag ville köpa den av mig.
Jag sålde den billigt för 500 och han lämnade den till "Jofi scooter"
Denna gången gjorde han vid mopeden, men när min polare hämtade den sade samma repratör som gjort vid den tidigare "MEN HERRE GUD DET SATT JU FEL REM PÅ DEN" Dessutom hade ngt med variatorn säckat i hop. Men det var ju han som satt på remmen och detta förklarade han som köpt moppen för "Jofi Scooters" repratör. Men han nekade och sade att han aldrig tidigare sett den moppen.
VA?....köp aldrig en Botian.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
min GT1 som jag hade som första moped var samma sak men min gick jävligt bra i motorn för att vara kina! men min remm small 2 gånger och bara man rörde till plasten å glasen så sprack det å ramla av i smullor:P
MÖG! rent ut sakt!
Senast redigerad av proler den 2 augusti 2009, 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Min uppfattning är att kina mopeder är oförutsägbara. Tex en polares boatian bara går och går, en gång blev den snodd och vi hittade den i ett stort dike med vatten. det var bara att kicka igång den och åka. Medans en annan polares paja efter 10 mil.