Frågor och svar nr 05

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 05

Inlägg av Järnet60 »

Sammanställningen gör att det blir det lättare att söka svaret på det man undrar över.
Glöm inte bort sökfunktionen CTRL/F.
Skriv i ditt sökord och tryck ENTER tills du hittar det du söker.
:idea:

/Järnet

Men dessa länkar har jag inte fört in i sammanställningen.
Där får Du klicka och söka själv
:!:

FAQ om lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/822
Vanliga frågor om lagen del 1/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/772
Vanliga frågor om lagen del 2/2 http://www.twostrokerider.se/artiklar/777
Medlemmarnas frågor till polisen del 1 http://www.twostrokerider.se/artiklar/750
Frågor till polisen http://www.twostrokerider.se/artiklar/571
Regler och polisen i samhället http://www.twostrokerider.se/artiklar/456
Brott och straff http://www.twostrokerider.se/artiklar/315
Vad säger lagen http://www.twostrokerider.se/artiklar/91

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man har en "påhängningsmotor" på sin cykel, vad räknas de som då? Cykel eller moped?
Cykel med påhängsmotor verkar inte vara lagligt i Sverige. Får bara framföras på inhägnat område.
https://mekit-se.loopiasecure.com/index ... c39b97dfd1

Måste man ha backspeglar och bögläpp på 30 moppe har tänkt ta bort bögläpp och backspeglar men ha kvar blinkers osv.
Det finns inte längre något krav på stänkskärm på moped eller motorcykel.
Backspegel är inte nödvändigt på 30-moppe (men är bra att ha).


Jag har läst att på en EU-moppe så måste bromsljuset lysa även när man trycker in frambromsen. Måste den det på 30-moppe också? Det gör inte min. Den lyser bara när man bromsar med bakbromsen (har en 30-moppe).
Det är helt rätt det du skriver. På en EU-moppe skall bromsljuset (stopplyktan) lysa när man använder fram- och bakbroms.
På 30-moppe skall stopplyktan lysa när man använder bakbromsen (fotbromsen).


Om jag kör med en oregistrerad 250cc cross och är 15 år med mopedkort och sen blir fast, finns det chans att bilkörkortet blir uppskjutet? Eller skjuter de endast upp lättviktarkortet om jag säger att jag ska ta det, och vad andra böter blir det?
Om du menar förarbevis för EU-moped, kan inte ett förarbevis återkallas. Har du AM-körkort för EU-moped så återkallas det.
För att ta bil- eller MC-körkort måste man ha körkortstillstånd.
Blir du rapporterad för olovlig körning får du en spärrtid på minst 6 månader. Vilket innebär att du måste vänta i minst 6 månader med att övningsköra tills du får körkortstillstånd.
Böter är dagsböter och grundar sig på den inkomst du har.


en fråga till också, hur mycket får man om man inte har bakspegel?
500:-

Om man har trimmad moppe som racingmoppe men ändå vill köra på väger och man kör 50 som en eu moppe ska göra får man böter ändå eller vad händer?
Det du kör är en oregistrerad motorcykel = olovlig körning


Hej! Kommer vi som har förarbevis klass 1 få det förnyat till ett AM-körkort i oktober?
Förarbevis för moped klass 1 som förvärvats innan lagen träder i kraft den 1 oktober 2009 kommer att gälla även i fortsättningen. Om du har ett förarbevis för moped klass 1 ska denna bytas in mot ett körkort med behörighet AM senast den 31 december 2012. Mer information om detta kommer att publiceras efter den 1 oktober 2009.
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska- ... d-klass-1/

Är det olagligt att vara 3 pers. på en eu-moppe som motorn är avstängd på och man bara rullar ner för en backe?
Ja det är olagligt.
Är det ett krav att alla ska ha hjälm på sig i den situationen, om det nu skulle vara lagligt?
Man behöver inte ha hjälm på sig när man rullar en moped med avstängd motor.

Sedan undrar jag om man har trimmat en 30-moppe eller en klass 2-moppe (som har blinkers backspeglar osv. som behövs på en eu-moppe, allt utom reg. plåt) men effekten inte överstiger en eu-moppes effekt och man innehar förarbevis, blir det olovlig körning då eller typ framförande av oregistrerat fordon?
Så fort en 30-moppe går fortare än 45 km/h, eller en EU-moped går fortare än 52 km/h är det olovlig körning om man inte har A-körkort (MC-körkort)

1.Får man ha en cykeldator som hastighetsmätare? Om man inte får det, varför då? Om man kör rätt hastighet och så?
Är moppen av årsmodell 2002 eller nyare får du inte ha cykeldator som hastighetsmätare.
2. Om jag har en hastighetsmätare som visar för mycket och en polis provkör. Vi låtsas att mätaren visar 70km/h men att moppens hastighet egentligen är 49 km/h. Blir jag dömd för något?
Är det en 30-moppe kan du få 500:- i böter.
Är det en EU-moped blir det inga böter.
Det är normalt att en hastighetsmätare visar för mycket.
Min erfarenhet är att de mopedhastighetsmätare jag har kontrollerat kan visa upp till 20 km/h fel runt 50-90 km/h


Om jag nekar en polis i uniform att provköra min moped då det är min tillfälliga bostad, visst måste han ha order om husrannsakan för att få köra eller beslagta den, även om den är otrimmad eller inte ger ett sken av trimm.
Du kan/får aldrig neka en polis att provköra ditt fordon. Spelar ingen roll vad det är för fordon. Polisen behöver ingen husrannsakan för att provköra ett fordon.

Min Kompis har en Ludix One och är en eu 45 moped. Den har inte blinkers original måste han då ha det i trafik? Dvs köpa ett par och sätta på (om han nu får göra det)/Bingoo
Det är bara 3- eller 4-hjuliga EU-mopeder som måste ha blinkers.

Tja undrar hur det blir nu med de nya reglerna för EU moped.
kommer det bli ägaransvar alltså att min mamma/pappa kan bli dömda för att jag kör trimmad moped utan att de vet det. kan de ändå bli dömda?
Det här har inget med nya EU-regler att göra.
Den som är ägare till ett fordon har ansvaret för det. Om din mamma eller pappa står som ägare till mopeden är det hon eller han som döms för tillåtande till olovlig körning. Du döms för olovlig körning.
Den förälder som är ägare till mopeden får sitt körkort återkallat.


Är det någon skillnad på att ha inflyttad skylt och borttagen skylt? Blir det olika mycket böter?
Det är samma belopp på att inte ha någon skylt, som att ha skylten inflyttad. 1500:-

Om man har en eu-moped o vill fixa den till en 30-moppe, kan man på något sätt få den besiktigad, eller?
Nej det går inte.

Vad händer om jag kör moppe innan jag är 15?
Eftersom du inte är straffmyndig blir det en anmälan till socialen. Dina föräldrar riskerar böter.


Är det olagligt om jag skulle skjutsa på min 30-moppe (som har extra fotpinnar att skjutsa på) även om jag har förarbevis?
Att skjutsa har inget med förarbevis att göra.
För att skjutsa skall tre förutsättningar vara uppfyllda:
1. Tillräckligt lång sadel för att två skall få plats.
2. Passageraren skall kunna hålla i sig i en vinge, handtag eller en rem över sadeln.
3. Det skall finnas tillräcklig plats för två par fötter på fotplattan. Eller att det finns fotpinnar (Fotpinnarna får inte sitta på svingen. De ska sitta på ramen, så att knävinkeln är oförändrad även när mopeden körs i gupp)


Måste jag ha en hastighetsmätare på min 30-moppe?
En 30-moppe behöver ingen hastighetsmätare om den är registrerad före 1 juli 2002.
Alla mopeder registrerade efter 1 juli 2002 måste ha godkänd hastighetsmätare.


Fråga 1: om min kompis kör min trimmade eu-moppe, jag sitter bak. polisen stannar oss och han har eu-kort fast det är hemma..vad får det för konsekvenser?
Kompisen rapporteras för olovlig körning. Ett förarbevis kan inte återkallas. Har han AM-körkort så återkallas det. Du rapporteras för tillåtande till olovlig körning.
Fråga 2: Om polisen gör razzia på skolan och kräver att få mina nycklar, måste jag ge den till dom? moppen är skriven på min pappa så tekniskt sett så kan jag väll säga att den inte är min?
Ja, du är tvungen att ge nycklarna till polisen.
Moppen kanske inte rent tekniskt är din. Men det är du som är "brukare" (använder) mopeden.


Bryr sig polisen om man inte har nån backspegel? Menar att ifall ni skulle möta en mopedist utan backspegel skulle ni då svänga om och åka efter? Vad får man för böter om man inte har nån backspegel?
Alla poliser tänker inte likadant. En del låter dig nog köra vidare. Några skulle kanske köra efter och rapportera dig.
Böterna är på 500:-


Hur snabbt får en 30-moppe gå i?
En 30-moppe får inte gå fortare än 40 km/h. Går den 41-44 km/h är den olaglig. 500:- i böter.
Går den i 45 km/h eller fortare är det olovlig körning om man inte har MC-körkort.
EU-moped får inte gå fortare än 52 km/h. Går den fortare är det olovlig körning om man inte har MC-körkort.


Jag tänkte höra ifall man får lov att köra utan strypning men om den ändå går i 45 kilometer?
Nej, eftersom mopeden är helfordonsgodkänd får man inte det.

Kollar ni mopeder mer än vad ni göra med lätta motorcyklar?
Eller blir det så att ni inte ser så stor skillnad på tex en Aprilia RS 125a jämfört med en vanlig motorcykel?
Vi kontrollerar alla typer av fordon. Kan inte säga om vi kollar fler mopeder än motorcyklar. Det beror på vad som kommer i vår väg 8)

Om ni ser en moped med trim på och en kille som står bredvid den, har ni rätt att ta moppen då även fast ni inte vet om han har kört eller inte?
Vi kan inte ta en moped i beslag om vi inte har sett någon köra. Den personen som kört skall vi kunna identifiera.
Står man bara bredvid en moped som ingen setts köra och motorn är varm, kan polisen provköra den och göra en flygande inspektion. Det innebär oftast att mopeden inställs till en fullständig registreringsbesiktning.
Mer om hur man gör då finns i denna länk:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731

Kan man få en personlig registreringsskylt till moppen?
Japp. Man kan beställa personlig registreringsskylt till EU-moped klass 1.
Det kostar 6000:- och skylten gäller i 10 år.
Men när det gäller moped och MC kan man bara få tvåradig registreringsskylt där det är tre tecken upptill och tre tecken nedtill. Man kan alltså inte få en enradig registreringsskylt där man kan ha sju tecken.
Här står det lite mer om personlig registreringsskylt:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... lig-skylt/

Om jag t.ex. sitter på en bänk vid vägkanten och min trimmade moped står rätt parkerad på vägkanten och polisen kommer, kan de ge mig något straff fast de inte har något bevis på att jag har kört moppen?
ps: detta hände min bror och då testade polisen mopeden men de gav inte honom något straff utan sade bara till honom att ta bort allt trim utan att han behövde besiktiga om den eller något sånt...
Nej polisen kan inte ge dig något straff. Men de kan, som de gjorde i detta fall, provköra och säga till att ta bort allt trim.


Vad händer om man kör med ett avgassystem, som du egentligen måste ombesiktiga, fast inte gör det?
Jag är inte riktigt säker på vad du menar.
Men om man inte gör en besiktning i rätt tid blir det böter och en "flygande inspektion" vilket innebär att du inom en månad måste göra en besiktning, annars blir det körförbud på fordonet.


Får jag böter eller nått om jag åker som passagerare bakom en kompis å vi försöker smita från polisen men åker fast ? :D
Nej du får inga böter om du har hjälmen ordentligt knäppt.
Men om du är ägare till moppen blir du rapporterad för alla brister på moppen. Exempelvis trim.


Vad blir straffet om man kör moped med dragen v-ring?
Har man dragit variatorringen blir det olovlig körning eftersom mopeden går för fort med dragen variatorring.
Dagsböter 900-1200:-


Om du skulle komma bakom mig och jag kör i 45-50 lugnt och å sansat med min EU-moppe en längre sträcka (du är ninja så jag märker inte du är bakom) men du tycker min moppe låter lite mer ..inte mycket mer men typ som om jag hade någon svag trim t.ex. bara effektrör...skulle du då stannat mig å kontrollerat mig? eller skulle du låtit mig va (du vet ju inte att den e trimmad men den låter lite mer)
Nej, jag skulle förmodligen inte kontrollera dig eftersom du kör "lugnt och värdigt" 8)

Om jag gör, skulle få lust att göra ringar eller donuts i asfalten istället för i gräset/gruset... vad skulle hända om polisen ser detta och tar mig? Hört att de är en bötessumma per meter. Stämmer detta och i så fall vad går böterna på?
Det beror lite på omständigheterna. Det kan bli 1000:- i böter för onödig och störande körning vid bostadsbebyggelse.
Det är inte böter per meter.
Om man gör donuts i gräset kan man bli ersättningsskyldig för nyanläggning av gräsmattan + böter.


Om man har blackbox och polisen upptäcker det när man också har trimmat får man extra böter för att man försökt lura polisen då?
Nej, du får inte mer böter.
Blackboxen + allt trim tas i beslag.


Kommer jag igenom besiktningen om jag inte har nån backspegel eller bögläpp men jag har alla blinker lysen osv.?
Du måste ha minst en backspegel.
Du behöver inte ha stänkskydd. (Eller B-läpp som du kallar det.)


Du säger ofta att man inte får ändra något på mopeden. Den ska vara helt original som då där man köpte den.
Men jag ställde en fråga innan om man fick lacka om moppen och det sa du att man fick? hmm... blev lite förvirrad!

har en annan fråga också!

Om min kompis har gjort försäkringsbedrägeri på sin moped så ger han den till mig så får han ut pengar på försäkringen ju. Men om han fått pengarna han skulle få, eller fått ut en ny moppe, och jag skulle köra på hans gamla då får jag för stöld då även om han fått ut sitt från försäkringen!?
Då var jag inte tillräckligt tydlig angående vad man får göra med mopederna. :?
Det är motorn jag menar, och allt som hör till motorn: drev, avgasrör och sådant.
Hur man stylar moppen med lack med mera har ingen betydelse för helfordonsgodkännandet.

När det gäller din kompis moppe:
Kör du hans gamla moppe som försäkringsbolaget löst in (kompisen har fått pengar för den) så gör du dig skyldig till häleri alternativt stöld av mopeden. Det är samma straff för stöld och häleri. Häleri är att man har/använder stulna saker.
Om din kompis har kvar moppen som han fått pengar för, är det försäkringsbedrägeri.


Om jag har lätt mc kör kort och blir tagen för trimmad moppe vad händer då? Vad jag har hört så ska polisen inte få ta trimmet då man har behörighet till lätt mc som trimmad moppe klassas som, plus att det inte blir olovlig körning då, i stället får man böter för oregistrerat fordon. Stämmer detta?
Kolla länken:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9587
Det är inte olovlig körning, men du kan få böter för att du kört en oregistrerad lätt MC.


Om man är 14 år, är det lagligare att köra 125a som är laglig alltså 11kw och den är reggad och försäkrad, eller att köra trimmad moppe som går 85 med 50cc och reggad som moped.
Nu har du fått detta med lagligt om bakfoten.
Det finns inget som är lagligare än något annat.
Är det olagligt så är det. En 14-åring får inte köra motorcykel eller moped annat än på roadracingbana eller crossbana.


Har läst att diod kan va lagligt på moppe, är detta lagligt??
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12327
Nej, det är inte lagligt.

Hej. Det är så att jag blev av med mopeden idag. Startade mopeden på skolan och körde iväg sen kom det 2 polisbilar efter mig. Jag for och parkerade mopeden och började gå tillbaka till skolan, blev då stannad av en polisbil, och dom frågade var jag hade ställt mopeden. Jag nekade och sa att jag inte hade kört någon moped. Sen en kvart senare hade de farit hem till mig och hämtat min reservnyckel och for och beslagtog mopeden. Så mina fråga lyder: Har dom rätt att göra så?
Ja, det har de.

Hej Järnet en fråga som är riktad till just dig. Vi säger att det skulle vara en 70-väg och jag låg lika fort som bilarna och uppförde mig. Skulle du då ta upp "jakten" eller skulle du struntat i det för att man ändå skötte sig bra?. Mvh Robin.
Jag hade kört efter dig.
När jag pratar om att sköta sig, eller att inte väcka uppmärksamhet är det när man kör lugnt och värdigt. Dvs. inte i 70-90 km/h på en 70-väg...
8)

Jag undrar vad som händer om polisen stannar mig och moppen är trimmad (30-moppe) och de fattar att den är trimmad och den går allmänt skit men de hittar ingen blackbox kan de då ta med sig moppen ändå fast de bara får upp den 25 km/h?
Skulle inte tro att det händer någonting om inte poliserna har sett att mopeden gått för fort.
Om de provkör mopeden och den bara går i 25 km/h efter att de sett att moppen gått i "dubbla hastigheten", blir det beslag och rapport.


Vad gör ni om någon har trimrör med plugg i och den går som originalmoppe och den inte låter så mkt mera än original. Blir man tagen för trimning, eller vad händer? Då jag ställt frågan förut och ringt bilbesiktning och dom inte kunnat svara
Det du berättar är inte lagligt. Mopeden är helfordonsgodkänd och då får man inte ändra något från originalutförandet. Det skall sitta ett avgasrör som har exakt samma utförande som när man köpte mopeden från moppehandlaren.
Om mopeden inte går fortare än den får, och den inte accelererar ovanligt snabbt så är den "nästan laglig".
Du frågar också vad polisen skulle göra.
Med risk för att jag låter som en repig vinylskiva: Polisen skulle inte höja på ögonbrynen om mopeden går i laglig hastighet, inte för fort.


Har några frågor:
1. Om min EU-mopeds ena bakblinkers är ur funktion, får jag böter för det om polisen stoppar mig?
2. Vet att motorcyklisterna, om det är 2 filer eller mer med bilar, kör om mellan på insidan av de två filerna, får jag med EU-moped också göra så vid bil-kö eller kö vid stoppljus (rött ljus)? Om jag nu får det, får jag göra det vid stoppljus/bil-kö även om det bara är en fil? Om jag får det, ska jag köra om på vänster/yttersidan eller höger/innersidan?
Hoppas du förstår frågan!
1. Inte om det hänt under färden. Men har polisen sagt till dig någon annan dag och du inte har fixat den får du böter.
2. Det som motorcyklisterna gör är inte lagligt. Man måste hålla tillräckligt avstånd i sidled till det fordon man kör om.
Att vara så nära att motorcykelns backspeglar nästan tar i bilarnas backspeglar är definitivt inte tillräckligt avstånd i sidled. Detsamma gäller mopeder.
Men mopeder får passera bilar till höger, som cyklister. Alltså kan man köra längst till höger och "köra om".
Men grundregeln vid all omkörning är att det skall ske till vänster.


Polisen stannade mig för ett tag sen när jag körde trimmat och med inflyttad skylt, då påstod han att ska skulle få 4000kr sammanlagt för båda brotten. men två tusen för skylten stämmer detta?
Nej det stämmer inte.
Eftersom det är dagsböter på olovlig körning kan inte polisen säga att det kommer att kosta si eller så mycket. Det är åklagaren som sätter bötesbeloppet. Normalböter för olovlig körning när man är hemmavarande barn (när man bor hemma hos föräldrarna och inte har någon inkomst) är 900-1200:-
Att polisen påstår att böterna blir 4000:- är fel.


Vad kommer det kosta att ta det nya mopedkörkortet?
Jag har hört att de kommer kosta 5000 kr :o stämmer det?
Kan inte tänka mig att det blir mer än 2500-3000:- för en AM-kurs.
Men du får kolla runt på olika utbildare/körskolor.


Hörde just något lustigt som jag undrar över, är det olagligt att ha ett kåpset i krom? Alltså plastkåpor med kromeffekt på?
Nej det ska inte vara olagligt.

Vad är värst? Om jag har en trimmad moppe och har tagit EU-kort eller om jag kör en helt original lätt mc utan kort. :roll:
Det är lika illa. Inget som är "värst".

Vad får man för böter om man har en så kallad "polistuta / siren" i moppen? även om man inte åkt fast för att ha använt den.
500:- om man har använt den.

Ska nummerplåten på EU45 vara upplyst ?
Ja

Får man ha en nummerplåt med text eller bild på 30 moppe eller på eu45 om man har original plåten också? (30 moppe har ju inte skylt )
På en 30-moppe kan du göra som du vill med skylt. Bara den inte kan förväxlas med en riktig registreringsskylt.
På en EU-moped får du inte sätta på något annat än originalregistreringsskylt från Vägverket/Transportstyrelsen.


Får man spela musik i moppen antingen när man kör eller står still, alltså om man har stereo och högtalare i moppen.
Ja, så länge du inte stör omgivningen.

Får man köra traktor med det nya AM-körkortet för EU-moped?
Ja, jag fick precis besked från Transportstyrelsen att man får köra traktor, A-traktor och EPA-traktor, med det nya AM-körkortet.
Senast redigerad av Järnet60 den 24 juni 2009, 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Låst