_____________________________________
SORRY ATT LAYOUTEN SER UT SOM SKIT, KLISTRAT FRÅN MNF. fixas snart..
Updates kommer i stigande ordning och updates äldre än de 3 senaste finns i en spoiler längst ner:)
KLART
INTE KLART
BESTÄLLT/KÖPT/KOMMER SNART
MOTOR 2009
Block : Minarelli DD SpecialTuned by DaTTe
Cylinder : MHR Teamspeed 2 (untuned)
Avgasystem : Yasuni c30
Vevstake : MHR RHQ 12mm
Förgasare : Stage6 28mm PWK
Insug : Stage 6 Wigg + Manifold.
Reedventil: Stage 6 Vforce
Luftfilter : Stage 6 double layer
Tändning : Italkit racing
Tändstift : Iridium BR10EIX
Tändkabel : NGK R
Drevning : RF kring 11
Ramlager : SKF 6204 c3
Kolvbultslager(nållager) : MHR 12mm
Variator : MHR Overrange
Drivrem : MHR Overrange Kevlar
Koppling : Malossi Delta Clutch
Remskiva Fram : Stage 6 cnc ALU
Remskivor Bak : MHR Overrange
Kopplingsklocka :Stage6 Wingcooler
MOTOR 2008
Block : Minarelli DD Tuned by DaTTe
Cylinder : Stage6 7T Racing Tuned by Kilhage
Avgasystem : Yasuni c30
Vevstake : S6 HPC 10mm
Förgasare : Stage6 Black edition 24mm PWK
Insug : S6 metall insug (tuned)
Insug2 : Händig handmade
Luftfilter : Stage 6 double layer
Tändning : Italkit racing
Tändstift : Iridium BR10EIX
Tändkabel : NGK R
Drevning : RF kring 11
Ramlager : SKF c4
Kolvbultslager(nållager) :S6 racing 10mm
Variator : Polini speedcontrol 2003
Drivrem : Polini Racing
Koppling : Malossi Delta Clutch
Remskiva : Stage 6 cnc ALU
Kopplingsklocka :Stage6 Wingcooler
CHASSI
SSP styrstam (ställbar)(Mattsvart)
M-style styre sprinter.
SSP Bromsskiva
SSP Bromsgrepp
SSP Bromscylinderlock
Mockaklädd sadel (custom)
Custom distans a la cncfräst för bromsok fram.
Custom hjulaxel fram
Sr50 Framgaffel
Michelin Pilot sport 140/70 130/60
Kåpor påbörjas efter chassit är klart!
Lätt modifierat str8 kåpset, med bland annat helplastat bakparti.
Elektronik :
Leonelli dödmansgrepp
Stage 6 Temperaturmätare
Lack/Finnish :
Pulverlackerad Ram (Gul thinflake)
Pulverlackerade Fälgar (Gul Thinflake)
Lackerat Block (grafitgrå)
Lackerade Gaffelben (mattsvart/grafitgrå)
Blästrade bromsok
TACK TILL
Isaxons Pulverlackering
Solna Däckservice
BonDeN
Albin Händig
Orre^
Kilhage
Relex
Antebond
P3mp
Textilfröjd
Setterberg
Lilja
21 Juni
Har inte hänt mycket här på ett tag nu. Men nu har jag iallafall fått ihop motorn som det ska vara! Ska åka till yamaha imorgon och beställa ett nytt kickdrev sedan är det klart för start. Får se hur det blir med Karlstad meet, sjukt sugen på att åka men allt hänger på skjuss dit.
Så här ser den ut nu:) Lite skitig men fan, så blire om man kör:wub:
Brickorna kommer:)
14 Juni
Hallå igen!
Gjorde en vild gissning att min gamla subframe skulle funka med nya insuget men icke. Som tur är vart det lite rea på s-t så jag passade på att beställa en kiesler subframe:) får man lite mer sprint stuk också:wub: Tänkte polera upp lite saker imorgon så jag kan väll vara snäll att posta lite bilder på det då:)
Ännu en Varubild!
9 Juni
Hej nu var det hela tre dagar sen! Har slipat bort alla repor från både rotorn och statorn. Testade att smälla ihop skiten igen och vips! GNISTA:wub: Känns skönt att det är löst, iallafall sålänge. Men nu kan jag inte starta skiten pågrund av det mest sketna problemet, jag saknar en bricka! Det är den brickan som sitter längst ut på kickaxeln (den innanför låsringen) Så om någon har en så tar jag gärna emot:wub: Eller så fixar jag en själv:mellow:
Har vart och storhandlat rostfri-skruv också så det mesta är numera rostrfri insex :naughty:
Sen till de som updaten handlar om:) Jag stod inte ut med det jävla sport insuget jag hade sen innan så nu fick jag fan ta och beställa ett nytt. Fick bli stage 6 kitet:) En vecka kvar till Stockholm OPEN och jag måste ju säga att jag inte kommer hinna med inställningarna:mellow: Kan ändras i veckan men ja, jag updaterar väll:)
6 Juni
hallå,
Grejjade lite med inställningar idag. Har ett konstigt problem som kom upp flera gånger. Den går relativt bra i cirka 1min sen dör den, 4-5 kickar sen är den igång igen. Aja har väl med inställningar att göra.
Till det tråkiga då. Efter att den dött på det där mystiska sättet så ska jag kicka igång igen, denna gång ingenting. Tar loss stiftet, blött. Provar att kicka med stiftet jordat mot toppen. INGEN GNISTA!
Jahapp, provar olika tändhattar stift osv. INGEN GNISTA. Då får man gå till botten av problemet då! Plockar loss vattenpumpskåpan och skruvar loss statorn.
När jag provade montera tillbaka tändningen så sitter statorn snett. Det ända jag kan göra nu är väl att slipa ner de stora reporna och försöka få dit statorn rakt. Kommer med updatering imorn!
UPDATES ÄLDRE ÄN DE 3 SENASTE
Någorlunda helhetsbild :wub:
Bakfälgen(H)
Ett krokigt kylarfäste som skall fixas:hmm:
Liten Closeup på motorn del:)
Skriftlig 9/1
Nu har jag gjort ett litet byte med kilhage som resulterade i en vad han kallar steg 3 portning, I hopp om att klämma ur lite mera ur min racing:wub:
Ska hämta mina ventiler på yamahacenter också så jag kan kränga på däcken på fälgarna imorrn.
Vad mer händer? Jo jag har skickat min hjulaxel för att svarvas
Sedan väntar jag även spänt på mitt avstämdaavgassytem.
Aja, det här är min lilla dagbok, för det kommer antagligen inte vara någon som läser xD:wub: Kommentera om ni läst!!
UPDATE 10/1
Jag har även beställt en 7T portning av kilhage(H)
Tänkte visa upp resten av moppen nu. Kommentera mycket nu!!!(H)
Liten närbild på blocket:wub:[/size]
insug och förgasare:)
Kieslerstänkan, lite lätt moddad. Kommer lite lättning på den också(H)
Innerkåpan, något modifierat:wub: det ända jag kommer behålla av orginalkåporna.
Dom superporriga gaffelbenen! har krävts lite jobb för att få det att funka..
Tillsist:wub:
Detta måste ni ju kommentera!?:huh:
UPDATE 13/1
Så nu har man planerat vad som ska göras i veckan
* Posta paket med cylindrar till Kilhage
* Tvinga hit orre så han kan hämta Hjulaxeln och ge till händig för svarvning 12mm>10mm.
* Beställa ventiler till hjulen + styre + styrstam. Problemet är att styret finns på twostroke och dom andra delarna på s-t.
* Slipa ner framgaffeln + Lacka den i porno svart (matt)
Det var nog allt:) Självklart finns det mer grejor men pengar är ju alltid ett problem:( Det känns som om allting kommer falla på plats när jag fått dom här sakerna gjorda! Det är ju så drygt att ha moppen på bockar
Aja för att inte tråka ut er med en skriftlig så bjuder jag på 3 bilder:lol:
ORIGINAL! Hoppas jag senare kan posta en bild med lite större/fler "hål" i cylindern:huh:
Nu slutade imageshack fungera tyvär:( kommer mer bilder senare då:wub:
KOMMENTERA!
UPDATE 25/1
Tjaa! Nu kommer äntligen en update:)
Fick lite bilder av Kilhage! Tänk inte på nicasilsläppen inget som spelar roll, tänk istället på utformningen:wub: OBS LÅNGT IFRÅN KLART!! OBS
7T!!
Grejjade till gaffelbenen lite:wub: Någon måtta får det vara(H) Fram med sprutan!
Lacka en skvätt:wub:
Resultat :
Jag har fått ett par distanser till framfälgen av gaFFeln:wub:
Jag har fått en 10mm sr50 hjulaxel av Händig:wub:
Sen letade jag fram ett par skabbiga bromsok
blästras i veckan förhoppningsvis:)
Fick ett par kompletta bromspumpar av en polare:happy:
skulle vara skamligt att kränga på dom gamla sulorna igen.. Kommer slicks av risedal troligtvis:)
UPDATE 5/2
Nu har jag legat i att köpa grejjor:) Blev inga slicks, tycker att stage 6 slicksen ser ut som ballonger:wub: Har iallafall fått cylindern av kilhage, CREDS till honom!!:wub:
Och sedan har jag även gjort lite affärer med David aka relex:)
Tack för dom sjukt grymma priserna grabbar!
Lånade lite bilder av kilhage och relex:happy:
Cylindern
Portar,med "hyffsad" finnish..
Depåstödet
Lilla tempmätaren längst ner:wub:
Däcken(H)
Updaterar när jag monterat prylarna:)
UPDATE 10/2
Tja! nu har jag äntligen fått upp den på två hjul! [/size]
Creds till relex för bra affär. Även ett stort tack till Solna däckservice som bjöd på diverse jobb. En bild får ni iallafall:happy: Kommer flera när jag fått mitt styrkit
:wub: Ser helt ok ut :wub:
UPDATE 15/2
Yelloo!
Ännu ett arbete by händig! Han blästrar nämligen mina bromsok(H) Får förhoppningsvis dom imorrn!?
Har hållt på att rensa galet i garaget hela dagen idag, ska nämligen flytta.
Kommer snart att få ett eget garage att inreda:wub:
Men veckans höjdpunkt är ändå att jag sålde min typhoon som jag FICK av en kompis för ett tag sedan. Så nu Beställer jag massor av godis till hojjen för ALLA pengarna:wub::wub:
Portade även lite insug och krejjor idag
Piczzz:
Före med äckliga boostbottle anslutningar och gjutskägg :bla:
Efter mycket trevligare! Ordentlige ifyllda hål och slätt som tusan:wub:
Jävligt nödvändig bild!!Chromade balanseringvikter(H)
+En riktigt läcker Bonus:wub:
UPDATE 17/2
Tja! fick en pytteliten beställning från T-S idag:) Ska hämta mina nyblästrade ok imorrn, blir självklart montering + update då!!
Litet Paket:wub:
Innehåll:huh:
IRIDIUM och LEONELLI DÖDMANS:wub::wub:
Magnetisk och grejjor(H) Lite schysstare än sugproppen som str8 kallar för dödmansgrepp(H)
Och iridiumet satt ju som handen i handsken:happy:
Fin gruppbild på toppen, stiftet och ûber kort tändkabel, kort=starkare signal!!:)
EDIT:
Även fast man inte kan tyska förstår man detta!:wub::wub:VERSENDET
Update! 9/3
Har köpt en splitt ny italkit racing tändning av Zirre:wub: Efter ett missöde hemma hos Händig bestämde jag mig även för att leta upp ett yasuni c21, Vilket jag också hittat. Får återkomma med fler bilder så fort jag fixar kamera! JAg vet att ingen kommer att kommentera men jag gör denna upadate iallafall:p
UPDATE 10/3
Tjaa! Har varit över till garaget och tagit bilder på vrålåket(H) Att det ska vara så svårt att få tag på systemkamera
Kommer dock inhandlas snart.
Ett splitt nytt yasuni c30 är köpt av antebond är på mnf, hoppas allting går väl!:wub:
Om inget annat ska både röret och tändningen dyka upp till helgen. Om Haendig^ kan ta och komma hit och assistera mig så ska det nog bli uppstart :wub:
Puts på grejjorna iallafall:)
Styrcombon är en dröm!!
Dödmansgreppet har hittat hem.
Vroo000mmm, Sprintah sthylee
Glömde att fota framskivan med det kommer!
Update 12/3
Tjaa!
Såg till min glädje att italkiten ligger och myser på posten. Imorgon åker jag och hämtar ut den, och med världens flyt kanske det kan ligga ett C30 där också.
Det som är kvar att fixa på chassit är framförallt bromsar, det som behövs fixas är distans för oket på fragaffeln samt distanser för hjulaxeln.
Om c30it kommer imorrn så blir det definitivt uppstart! Händig, get down here!
All for now, update imorrn när jag har bilder på italkitet och förhoppningsvis C30it.
Tja.
Tyvärr kom inte röret som väntat i fredags, kommer antagligen på måndag. Italkiten kom iallafall, speedad som jag är monterade jag den direkt.
BonDeN kom direkt och fotade.
Bild på bromsskivan som utlovat:)
Lite tuff bild på styrcombon.:happy: Mattsvart:wub:
Italkiten har parkerat(H)
Lite moddade bromsgrepp (poleringsbehov.) Snabbgas,dödmansgrepp
BonDeN posar med nästan matchande brallor:wub:
Status 16/3
Satt nu ett tag och fixade till tråden lite:) hoppas den blev lite trevligare att titta på.
Längtar som fan till morgonen, om man har jättetur kan det faktiskt ligga en avi för c30it.
Monteringen sker direkt när jag hämtat det isåfall! Sen är det väll bara att ställa in tändningen och starta. Hoppas allt går bra nu.
UPDATE 18/3
Kom precis hem, har varit och köpt en NIKON D60 Black:)
Hädan efter blir det tätare updates nu när jag har egen kamera(H)
Var ute och fotade lite, här är resultatet:
Ny hylsnyckelsats!
Dålig skärpa är ett resultat av dåligt ljus.
närbild på italkiten även c30it skymtar i bakrunden.
Header, lite glapp mellan flensen och cylindern?:huh:
Här kommer nog cdin få sitta. provisoriskt ditsatt ofc.
riktigt läcker bild på svetsfogar:wub:
]
STATUSRAPORT 23/3
Så jävla glad att äntligen få flytta in bland de andra racingprojekten här på mnf.
Nu till själva statusraporten:
Jag har pillat lite tillsammans med Händig idag! Ställde in tändingen, börjar med 2mm förtändning vilket är Italkits rekomendation. Självklart ska det experimenteras med andra inställningar. Angående start av maskinen lär det gå av stapeln i helgen, starten uteblev idag pga saknad av avgaspackning och dugligt väder.
Har lagt iväg 2 "små" beställningar, vad de innehåller kommer jag hålla hemligt. Stor update när grejjorna kommer:wub:
MVH:wub::wub:
UPDATE
Hallå,
Nu ska jag förklara vad som har hänt. I fredags kom jag hem från skolan och började genast montera det sista på motorn, allt ser bra ut osv. På lördag morgon drar jag klart den sista elen och allt är redo för start.
Efter att ha kickat ett tag utan resultat skruvar jag ur tändstiftet och ställer tändningen extra nogrant. Denna gång startar den fint efter cirka 5 kickar. Jag låter den gå på tomgång i cirka 30 sek men bestämmer mig då för att stänga av den (för att inte förgifta garaget med avgaser). Jag drar ut den utanför garaget och provar att kicka, jag märker att den har extremt låg kompression. Nu förstår jag direkt vad som hänt.
Jag trodde jag kunde spara pengar genom att köra med en stage 6 Hpc10mm vev som jag hade sen tidigare, jag tyckte den verkade helt okej. Men en "pinne" i vevlagret gav sig, den tog sig upp i loppet och slet upp en stor reva kring sekundärspolen. Cylindern och kolven är numera obrukbara.
Så nu blir det ny cylinder och vevparti. Jag känner mig som en jävla idiot atm, det jobb kilhage hade lagt ner på denna cylinder är helt åt helvete nu. BARA pågrund av att jag trode att jag skulle kunna köra på en begagnad 10mm vev. Idiotiskt..
Update bilder på skiten.
UPDATE 31/3
Har hittat mig både en cylinder och vev, vilka kan ni se i MOTOR listan. Hoppas allting kommer relativt snart. Har påbörjat blockportning iallafall, kommer bilder på lovet.
Smygarupdate 6 april
Tjaba,
Efter många om och men slutade cylinderäventyret med en sproilans MHR TS2, mycket fin affär från p3mp:)
Jag har börjat fräsa i blocket för att få på cylindern redan, bilder kommer imorrn eftersom jag inte tog med mig kameran idag. Sadelöverdraget är även på G hoppas jag kan få det i slutet av veckan:wub:
UPDATE 19/4
Jag har portat klart ena blockhalvan nu:) Dock återstår det finslip.
Ni kan få en bild på lite skit som jag fick hem i veckan också:)
Återstår finslipning som sagt, det är svart färg från penna som ser ut som gropar på vissa ställen
Styrcombon är brutal, saknas bara ett par Renthal-grips :wub:
Ramlager,packboxar och bromsbelägg:)
Lägesraport
Har portat block flera timmar nu, blir riktigt bra. Fick även hem 2satser ramlager + packboxar. Motorn är ju klar bara att porta klart och montera sedan starta.
Måste fan lägga upp lite bilder på något skojj jag håller på med. Ska fixa lite smågrejjor på den bara:wub: Går "relativt" bra kan jag konstatera efter dagens upplevelse:wub::wub:
UPDATE
Endast bilder denna update :wub:
Häftig malossipåse har man ju ofc:wub:
Kände att det var dags för ett byte
:wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub::wub:
Här ser man subframen jag fick av p3mp på köpet(H)
Vet inte om det syns men det är inget insug på bilderna, ska fixas snart:)
Ungefär så långt jag kommit med blockportningen:)
Sorterade lite straps
UPDATE 26/4
Nu har jag mekat som en galning med roxen. Har monterat ihop hela motorn och skruvat ihop hela chassit. Bytte till mig en 28mm fögg också.
Squishen vart precis rätt:)
Fina distanser i alu By Händig
Bromsa kan den också(H) 8kolvs-ok med 4belägg @ flytande skiva, MUMMA
Synd bara att den är så gammal:(:(
]
UPDATE 27/4
Mekade lite idag, har sparkat igång den nu:) Inte mycket kvar inför testrun, måste i princip bara lufta bromsarna:wub:
FILM
28/4
Startade upp den idag igen, ställde in den EXTREMT grovt. Nu har den iallafall lite tomgång. Skruvade även borta cylindern för att kolla läget:)
Inte mycket att se, varvar LITE. Om ni undrar varför den dör på slutet så är det slut på soppa, har bara fyllt koppen när jag startat.
Vart lite rädd när jag såg loppet, såg väldigt repigt ut men ingen fara.
5 Maj
Eftersom jag och en kompis bygger en PR Smx så blev det över en oljetank. Denna oljtank är idealisk för min räser, så jag snodde den direkt:) Fick som sagt ett paket igår med lite småsaker. Vad mer? Jo, Albin svarvade ett par distanser till subframen. Nu står den lite stadigare:wub:
Bry er inte om diverse hängande saker:lol:
Dammig sadelbox, men fin tank:wub:
9 Maj
Mekade lite med albin idag. Fick fart på kylsystemet och nya tanken:) Vill bara visa att den rör på sig absolut inget annat. Gick till 138 munstycke men fortfarande mycket bludder. Aja lägger upp en liten film iallafall.
Akta Flintabromsen(H)
11 maj
Fick mitt sadelöverdrag idag! vart sjuukt bra
Inte mycket kvar inför älvsjö meet mestadels inställningar. Bilder på sadeln.
13 Maj
Fortsatte med kabeldragning idag, så var tvungen att åka och köpa lite nya kabelskor och även en ny batterihållare:) Så nu blir det 12v.
Det är så att jag har haft ett väldans problem att lufta bromsarna, men idag upptäckte jag: fan det läcker mellan ok-halvorna. Så jag monterade isär oket och se på fan, det saknades en o-ring. Inte så konstigt att skiten inte gick att lufta:lol: Har iallafall flera hundra o-ringar så jag får fixa det imorrn:wub:
Switcharna, kabelskorna, batterihållar'n och lite engångsbatterier:)
12 Maj
Har vart ute och grejjat lite med kabel och wiredragning. Smackade även på mina innerkåpor:) Fyfaan vad jag skulle vilja ha ett kåpset nu! Hör av er om ni har något fräscht.
Mätarens strömkälla.
Här fick switcharna bo. Ska nog plasta ihop batteriluckan med fotkåpan:)
24 Maj
Nu börjar det bli stressigt till älvsjömeet.. Har köpt OR som kommer i veckan men det är inte det jag är oroad över.
Har nämligen sjuuuka problem att få tryck i bromsen.
Så pappa ska modifiera ett bromslock så att man kan koppla på tryckluft för att sätta tryck på systemet. Om inte detta fungerar vet jag fan inte vad jag ska ta mig till. Allting är tätt i systemet och bromskolvarna har börjat röra på sig, det blir inget tryck bara.
Hela projektet har liksom fastnat här, jag kan inte göra någonting försen jag fixat bromsarna. Får återkomma med raport senare i veckan. Hursomhelst har jag bestämt mig för att ställa roxen på älvsjömeet för att visa upp:)
MVH / D
14 Maj
Fick mig en välbehövd grej utav kilhage idag, en temperaturgivare, det får man tacka för:wub: Så jag lödde på den direkt på elsystemet:)
HAHA, jag trodde kilhage hade ritat hitlermustasch på kungen:wub:
Tempgivaren:)
Hittade originalkontakten från aerox kabelhärvan. Den använde jag självklart!:)
Tempgivare monterad:)
Så här kan det se ut när jag fixar el:)
Dekaltrimmade dämpArn
28 Maj
Hämtade ut ett paket från bussgods idag:wub:
25 Maj
Tja, grejat med Granqvist's mrx idag passar på att göra lite reklam för det!
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=140733 Kommentera också. Han ta två bilder.:happy:
4 Juni
En till liten update:) Gick ner till gaFFelN och köpte 4 liter castrol helsyntetisk olja! Lär räcka ett tag. hoppas på värsta effekten nu, det står faktiskt "increased acceleration":D
3 Juni
Kollade cylindern idag:) såg kanon ut! Ställde tändningen till 1,3mm. anledningen till att den inte gick innan var att jag gjort ett grovt fel. Ganska kul, jag trode att ett "steg" på micrometern var 1mm:D Aja det är fixat nu, satte ihop skiten igen och drog en repa:)
Tyvärr för lite plats för att dra på mer.
2 Juni
Var ute och monterade OR idag:) Efter att ha monterat allt så ställer jag tändningen, denna gång 3mm förtändning. Nu går den sjuukt bra! Kör ner för en liten backe fortfarande sjuk respons. Men sedan när jag ska upp så börjar den böa. Kollar igenom allt en gång till sen kör jag samma vända, ner för backen går bra men upp så dör den. Har inte listat ut om det är när den kommer upp i värme som den dör eller om det är vinkeln på förgasaren. Hann inte meka mer idag, det är ju en dag imorgon också:)
TACK till Lilja som sponrade med ett vforce:wub:
Old vs. New
New vs. Old
Fixade en ordentlig kontakt istället för 10st flatstiftskontakter:)
31 Maj
Dagen efter frihamnen får man väl ta och lägga upp lite bilder:wub:
STORT tack till Setterberg som hjälpte mig få reda på bromsen!
Imorgon har jag mitt sista prov för terminen så det vart inge mek idag:( Imorn tänkte jag porta blocket för OR och börja ställa in den. Efter en kort testrunda på frihamnen märkte jag att den går för varmt. MEN jag ska inte ändra nått försen jag monterat OR-kitet.
Mekar förgasare.
Monterar förgasaren
Setterberg visar knowledge
Hjälmen fick jag låna av han också:wub:
Kom inte långt på de få droppar jag hade i tanken:huh: