Förgasare på turbo.

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 546
Blev medlem: 29 oktober 2012, 12:02

Förgasare på turbo.

Inlägg av draken »

tja. åkt på ett fel nu... vet int vad som är bäst med förgasaren på rostis. hinkat turbo å ska nu läsa det med förgasaren. vad är bäst tror ni? att ha en förgasare som är mellan tryckröret. alltså luftinsugssidan mot ic:n å blockinsugssidan mot blocket? eller att ha ett rör dit svetsat på tryckröret som går till förgasaren. så den pumpar bensa så? kom med tips men ska int montera nå jävla spridare....

Motorn är B20
Användarens profilbild
HondaPojkeN
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 juli 2011, 12:53
Ort: Ale!

Inlägg av HondaPojkeN »

kolla upp hur en b21 et förgasar turbo funkar, Trycksätt förgasaren alltså.. doch vet jag inte hur man gör eller vilken som ger bäst resultat..

Edit : ajja blanda ihop b230 motorena med b21.. som bensin sa...
Samt erik mena rätt..
Senast redigerad av HondaPojkeN den 6 november 2012, 00:02, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

HondaPojkeN skrev:kolla upp hur en b21 et förgasar turbo funkar, Trycksätt förgasaren alltså.. doch vet jag inte hur man gör eller vilken som ger bäst resultat..
öööh en b21 ET har mekanisk insprutning.

Riktiga förgasarturbo bygger man med tryckturbo, men det kräver somsagt trycksatt och tätat förgasare och det går sällan att ladda särskilt mycket med en sådan då det bara läcker, klarar inte att leverera sås heller om man inte köper något värre än original. Bestyckningen är mindre rolig att få ordning på.

Annars kan man bygga sugturbo, alltså ha förgasaren innan turbon. Fungerar helt okej, men man kan inte ha ic då det kondenserar bensinångorna. Fungerar som sagt bra och är relativt simpelt att åstadkomma, dock kräver det en så kallad carbontätad turbo för att den ska klara bensinen i insugsluften.

typ så det ligger till
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

bensinskalle skrev:öööh en b21 ET har mekanisk insprutning.
Menar nog B21AT. Ett trimkit med turbo som såldes till B21A (förgasarmotor).

Anyway... Mycket pyssel med att få förgasarturbo att fungera bra, oavsett vilken variant man väljer att bygga. se till att ha gott om tid till att få ordning på bestycknign och alla andra småproblem du kommer hitta på vägen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar