Mektips

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Mektips

Inlägg av runners »

Till mopeder behövs inte en så välvuxen samling av olika verktyg som om när man mekar bilar. Men användandet av verktygen på rätt sätt är viktigt när du mekar.

Använd alltid ringnyckeln i första hand när du skruvar. Ringnycklen sliter mindre på muttrar och bultar än gaffelnyckel. En klassisk skiftnyckel kan alltid vara bra att ha, men bör bara användas i extrema nödfall, annars oftast för klumpigt verktyg som misshandlar lätt muttrar och bultar. Vad är tristare än slitna och rundgjorda skruvar när du mekar?

När du använder skruvmejslar ska alltid rätt storlek till skruven användas i annat fall är risken stor att skruvarna fördärvas i längden då de skruvats av och på flera gånger.
En stjärnskruv som tycks vara rundgjord kan lossas med en överdimisionerad sjärnskruvmejsel i förhållande till skruven, kasta sedan skruven och ersätt den med en ny.

Fastrostade muttrar kan vara ett helsike och är en mardröm för de flesta att råka ut för. Men det finns metoder som brukar att få de att släppa men man måste ha tålamod.
Knacka på muttern med ett hammar men inte alldeles för hårt så du skadar den. spaya på rostlösande medel och låt verka en stund knacka igen. Ofta släpper muttern sitt hårda grepp då.

Många nitiska mekare drar skruvar och muttrar alldeles onödigt hårt, sådana muttrar kan sitta ordentligt fast. Om möjligt använd spärrnyckel ringnyckel, eller lednyckel. i bland kan du lyckas bra med att dra åt skruven för att sedan vrida åt hållet för att lossa den. När du lossar så kör med hårda ryck tills muttern/bulten släpper, men se bara till att du har bra grepp om muttern eller bulten då du annars riskerar lätt att rundslita den.

Redan rundslitna muttrar kan vara svåra att få upp, men ska man försöka är det viktigt att inte fördärva den ännu mera än vad den redan är. Använd en hylsa på den skadade muttern/bulten och var försiktig när du vrider och känner du minsta glapp så fortsätt inte. Du kan också i bland lyckats bra med en ringnyckel, men samma sak gäller där att minsta glapp så avbryt. Men använd aldrig gaffelnyckel dessa fördärvar oftast bara muttern/bulten ännu mera. I sista hand kan bara en rundgjord bult/mutter borras sönder. Det finns även mutterspräckare som kan fungera ganska bra med muttrar och bultar måste då vara åtkomliga för detta verktyg.

När du sätter på nya skruvar ska alltid jängfett användas, särskilt på sådana saker som du vet i framtiden kanske du ska plocka av igen. Jängfett förhindrar att skruvar och muttrar rostar och det kommer bli mycket lättare att skruva av.

När du byter detaljer som kräver packningar så är alltid den packning som redan finns där förbrukad, använd aldrig samma packning igen.

En god investering kan vara att införskaffa en momentnyckel och sådana kan vara ganska dyra om man vill ha en som håller bra kvalitet. Genom att momentdraga skruvarna på cylindern får dessa exakt samma grad av åtspänning vilket förhindrar att cylinder drar tjuvluft eller topp tappar kompression. Tjuvluft behöver inte omedelbart märkas men kan plötsligt bli faktum just på grund av att skruvarna varit olika spända.


Lycka till skruva e kul
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
robin93
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 614
Blev medlem: 17 september 2008, 18:12

Inlägg av robin93 »

bra skrivet :D många kan nog ha hjälp av denna, den borde klistras också.
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 1 april 2008, 21:57

Inlägg av Viva-Micke »

Riktigt bra skrivet må jag säga! Denna guide är viktigare än man kan tro :D
Skriv svar