Förbrännigsförhållanden

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Förbrännigsförhållanden

Inlägg av runners »

Det diskuteras och undras ständigt över vilka munstycken som ska användas. Ska det vara större eller mindre? Men allt beror på vilket trim man har och kan aldrig förbestämmas på någon moped, utan bara provas fram genom att byta från mindre till större.

Det jag skriver kort om är endast principen av funktionen, detta för att öka förståelsen för H-munstyckets betydelse och jag går inte grundläggande in i funktionen på vare sig förgasare eller motor.

För att en motor ska fungera optimalt måste bränsle och luftblandningsförhållandena stämma så exakt som är möjligt. Ju mera man trimmar ju mera bensin suger förgasaren och då krävs större luftmängd för att blandingsförhållandena ska bli rätt.

Det är inte bensin i flytande form som pumpas in i förbränningen i cylindern, utan bensinångerna genom huvudmunstycket i förgasaren som kräver rätt luftmängd för utvinna ångerna. För lite luft kommer bensinens ånger att bli för kraftiga, detta medför att tändstiftet inte kan antända den höga koncetrationen av ångerna och i värsta fall blötläggs tändstiftet av bensin och motorn stannar. Det är detta som händer när du chokar och inte stänger av choken när motorn blir varm.

När din motor trimmas, låt oss säga att du stryper av din luftburk, då suger din förgasare mera luft men på grund av att ditt H-munstycke är för litet begränsas bränsleflödet från detta. Resultatet blir att det blir överskott av luft i förhållande till bensin i förbränningen, därav kan inte effekten i heller öka och detta kräver ett större H-munstycke monteras. Men sätter du på ett alldeles för stort munsstycke blir förhållandena motsatta. Alltså luftmängden blir för liten och därmed bränsleblandningen för kraftig. Här gäller att hitta den optimala balancen genom att testa sig fram med byten av H-munstycken.

Allt vad du gör som har med trim att göra på din moppe får din cylinder att vilja suga efter mera bensin och då med för litet munstycke så suger den efter något den inte får. Sedan för att blandningsförhållanden ska bli rätt för att förvandla bränslet till explosiva ånger så måste du öppna upp för luftflödet, annars blir bränslekoncentrationen för fet.

Jag hoppas att detta är en liten vägledning till förståelse för principen om vad som händer när man trimmar och varför det är viktigt med rätt H-munstycke i förgasaren. Att köra med för mager bränsleblandning kan medföra allvarliga skador på kolv och kolvringar så tänk på att vid allt trim måste bytas H-munstycke till större.