Rieju rrx- rena skiten ?

Diskussioner och frågor om hemsidor, återförsäljare, affärer mm. Obs, inga annonser här!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Inlägg: 7262
Blev medlem: 18 maj 2008, 12:25
Ort: Hemma hos Mille
Kontakt:

Rieju rrx- rena skiten ?

Inlägg av meanzick »

Hejsan. Tänkte nu dela med mig av mina tankar och fundering kring rrxen för att se om jag är ensam med dem.
Haft min rrx sedan förra våren ungefär och jag blir bara tröttare och tröttare på den. Man kan inte ta av tändstiftet smidigt och smärtfritt utan att behöva plocka av alla kåpor, tanken, sadeln och sånt enligt mig. Bara kablar, kylarvagnar och en ram i vägen. Känner inte heller att jag litar på den då jag åker iväg en längre sträcka.
Alltså otroligt svårmeckad, dålig kvalitet (lack på kåpor osv) passformen på kåporna stämmer inte överens med dom gjorda hålen och en hel del till saker. Nu hände det något med min igår så den startar inte och bara för att kolla gnistan måste jag lägga ner en ganska bra stund känns det som. Har man rätt verktyg går det att ta av en kåpa bara med det är jätteliten yta och allmänt krångligt.

Funderar starkt på att fixa i ordning min och sälja den snart, verkligen inte nöjd med den.
Hur är det för er andra med rrx, vad tycker ni om den ?
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 mars 2008, 17:11

Inlägg av Riejumrx »

oj vilka problem !! :shock:

jag har i och för sig en Rieju mrx 04, men eftersom det är samma motor, ram etc förutom kåpor så kan jag dela med mig.

min är lättmeckad och jag behöver inte ens ta av kåporna (bubbelkåpor) för att ta loss tändstifet, når bra men ska de gå snabbare skruvar jag av en av kylarvinganra. ^^

kåpornas passform är perfekt och jag har inga större problwem med min.

du kanske fått ett söndags-ex ? som min polares mrx är.. den är mycket krångel med och har varit inne på verkstad en antal gånger =/

lycka till nu med den <3
Nyxorzz
Notn4
Svårstartad skrothög
Inlägg: 334
Blev medlem: 12 september 2008, 19:01
Ort: Nykarleby (Finland)

Inlägg av Notn4 »

är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen
Bild
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

då ska jag rätta dig lite här mean:


det enda man behöver ta loss för att få bort tändstiftet är tändhatten. visst det är lite trångt men absolut inga problem^^

varför du tycker kåporna är fel utformade gäntemot ramfästena är nog pga att du drar 1 skruv i botten och sen in med nästa osv. sätt i alla löst först så ere inga probs.

min är iaf pålitlig. enda problemet jag har haft är att den va riktigt svårstartad pga för litet mkunstycke orginal. och astt den har flödat en gång men de va pga nån cp unge som stoppa ner skit i tanken.


kåpornas färgkvalitet har jag inte heller några problem med, kanske du som har tagit något konstigt medel på dom?

i övrigt en riktigt fin moppe enligt mig!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
falken
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 9 april 2008, 14:34
Ort: Sveriges stolthet haninge

Inlägg av falken »

Notn4 skrev:är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen
OJOJOJ

på min drac byter man cylinder på ca 20min :wink:
Polis: Varför hänger det så där ? så pekade hon på min 39 år gamla inredning.

Jag: Bilen är säkert älldre än dig och du vet väl att det börjar hänga i den åldern.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

falken skrev:
Notn4 skrev:är inte nästan alla nyare cross moppar svårmekade?

men kan säga att en rrx är inget gämfört med mekning på en DT50 :D måste ha ramen i 2 delar och alla kåpor bortta + tanken bara för att tvätta luftboxen :D har bytit cylinder på både min DRD och DT, på derbin tog det kanske 1h när det gick utan att ta bort nått annat än cylindern, DTn tog det 3h+ med allt skit ivägen
OJOJOJ

på min drac byter man cylinder på ca 20min :wink:
ja, men drac är ju mer luft än ram ;) De ä verkligen gott om utrymme på dom :)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

Jag behöver inte plocka bort något för att få av tändstiftet på min rrx :O?
Malossi hyper racing
Gyllenbjork
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 1 juni 2007, 14:16

Inlägg av Gyllenbjork »

Tjenare.- Jag är nöjd med min rrx. Jag tycker den är bra modell. Men jag gillar att mecka så ta av tändstiftet är inga problem för mej. Det beror nog på varje modell med kåporna men min kåper sitter perfekt.
Ha det gött :D
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

Jag behöver inte plocka av ett skit på min för att få av tändstiftet. Bara tändhatten isåfall, annars tar jag bara en 13 nyckel (eller vilken storlek det nu är) och skruva av den.

Angående lacken, så håller min jättebra, kan dock behövas poleras lite då o då, då jag kört i lera/smutsat ner kåporna en hel del.

Hålen stämmer bra på min, och det enda jag behvöer för att få loss kåporna är en vanligt platt-mejsel.

Visst, det kan vara lite trångt och så. Men vafan, det hör ju till moppe-meckandet :) Det kan inte alltid gå som en dans.
Vet hur du känner, då jag också blivit jävligt trött på min moppe ibland.
Kan T ex berätta om en sak som hänt min nu.

Skruven har gått av uppe i sadeln, så nu kan jag inte ta av sadeln :D
bara skruvar & skruvar, men ingenting händer.
Och den skruven måste kapas :)

I övrigt tycker jag RRX/MRX/SMX mopparna är dom snyggaste!
Gillar kåporna sjukt mycket, och dem går väldigt bra med. (Iallafall min)
Kan ärligt säga med, att om jag fått valt en annan moppe, så hade jag inte gjort det :) Tycker RRX mopparna är så snygga orginal & går så bra. Så jag hade behållt min ^^

Hoppas moppen slutar jävlas med dig ;)

Mvh
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 553
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av puttrish »

att det är trångt vid tändhatten är det på min dt50r också.

Jävligt jobbigt då någon äcklig snorunge har dragit ur tändhatten på skoltid och man inte kan sätta tillbaka den :(
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Så svårt är de ju inte att få av tändhatten :O
Det är inte de lättaste, men de är inte svårt :S
Bild
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Rabxorzz skrev:Så svårt är de ju inte att få av tändhatten :O
Det är inte de lättaste, men de är inte svårt :S
wöörd. tar 5 sek max
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Skriv svar