Derbi Senda Xtreme Hastighet :S

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
3k
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 oktober 2008, 21:45

Derbi Senda Xtreme Hastighet :S

Inlägg av 3k »

Hejsan,

Nu har det hänt för FEMTE gången! När jag kör min Derbi Senda xtreme 06:a i nedförsbackar (händer inte alltid, men blivit ganska ofta nu) varvar den upp, får ett annat ljud och framförallt, går som FAN. Den är 100% original och går när den varvat upp efter en nedförsbacke (alltså fortsätter EFTER backen också ut på rak sträckor) ca 70-75 :S Jag vet bara inte överhuvudtaget vad som händer :S Har bara sätt att den strypts vid runt 8000 varv på 6:ans växel, men nu ligger det på mellan 9000-10.000 varv :S Tycker detta är jättekonstigt, men som sagt, det är inte konstant den går såhär fort, bara var typ femte gång jag kör :S Vad kan detta va? Något farligt? Tycker det bara är lite kul (A)

/ Mvh Mr3K
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Har den slutat strypa vid 8000 varv? Äre det du menar?
najs_bajs
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 3 november 2008, 16:54

Inlägg av najs_bajs »

säkert något med varv spärren att göra
Robiin937
Avstängd
Inlägg: 997
Blev medlem: 2 november 2008, 18:55
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

mm kanske de , men min kompis strypta cdi ströp på 10 000 varv
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Jag har för mig att dem nyare Derbi stryper vid 10000 rpm, det är bara dem lite gamlare sendorna som stryper vid 8000 rpm.

Alltså är det helt normalt att din 06:a varvar 9000-10000 rpm, dock är jag inte säker för då borde den ju göra det varje gång du kör och inte bara ibland. :roll:
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821
Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30

Inlägg av wildhorse »

så blev det med min Derbi också. Ibland kunde jag få upp den så att den varvade sjukt mycket. Då gjorde den ungefär 70km/h enligt mätarn!
3k
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 oktober 2008, 21:45

Inlägg av 3k »

Asså det varvar typ mer ibland i nedförsbackarna :S I vanliga fall på typ raksträckor brukar den ligga på ca 8000 varv, 53 km/h...

"Wildhorse": Så du hade samma problem, vet du varför? :S

Bör jag kolla upp det här eller är det bara o köra? Tycker det är lite kul ju :) Men vad ska man säga till polisen om man blir stoppad och dom frågar om den är trimmad? xD
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

när det går tungt så är det en liten kniks i tändkurvan som motorn inte orkar varva över om den inte får hjälp... i detta fall en nedförsbacke. när den har komme över den kniksen så är effektkurvan rätt så vass och därför blir det som det blir :lol:
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

Jaaaaaaa, det är fullt normalt att en moped/motor varvar mer i nedförsbacke än rakt fram....

Byt upp dig till 74munstycke så varvar den 10 000 på raka med...
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
3k
Elmoped
Inlägg: 28
Blev medlem: 17 oktober 2008, 21:45

Inlägg av 3k »

beckvall skrev:när det går tungt så är det en liten kniks i tändkurvan som motorn inte orkar varva över om den inte får hjälp... i detta fall en nedförsbacke. när den har komme över den kniksen så är effektkurvan rätt så vass och därför blir det som det blir :lol:
Okej :) Men asså, efter en nedförsbacke fortsätter det att ligga i samma varv på rak sträckor en bra stund :o
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Det är samma sak för mig, min Derbi gör ca 70km/h på mätaren ibland i nerförsbackar. Men detta händer väldigt sällan, när den är på bra humör kan man säga. :wink:
Låst