Frågor och svar nr 03

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Frågor och svar nr 03

Inlägg av Järnet60 »

Om man har en "påhängningsmotor" på sin cykel, vad räknas de som då? Cykel eller moped?
Cykel med påhängsmotor verkar inte vara lagligt i Sverige. Får bara framföras på inhägnat område.
https://mekit-se.loopiasecure.com/index ... c39b97dfd1

Måste man ha backspeglar och bögläpp på 30 moppe har tänkt ta bort bögläpp och backspeglar men ha kvar blinkers osv.
Det finns inte längre något krav på stänkskärm på moped eller motorcykel.
Backspegel är inte nödvändigt på 30-moppe (men är bra att ha).


Jag har läst att på en EU-moppe så måste bromsljuset lysa även när man trycker in frambromsen. Måste den det på 30-moppe också? Det gör inte min. Den lyser bara när man bromsar med bakbromsen (har en 30-moppe).
Det är helt rätt det du skriver. På en EU-moppe skall bromsljuset (stopplyktan) lysa när man använder fram- och bakbroms.
På 30-moppe skall stopplyktan lysa när man använder bakbromsen (fotbromsen).


Om jag kör med en oregistrerad 250cc cross och är 15 år med mopedkort och sen blir fast, finns det chans att bilkörkortet blir uppskjutet? Eller skjuter de endast upp lättviktarkortet om jag säger att jag ska ta det, och vad andra böter blir det?
Om du menar förarbevis för EU-moped, kan inte ett förarbevis återkallas. Har du AM-körkort för EU-moped så återkallas det.
För att ta bil- eller MC-körkort måste man ha körkortstillstånd.
Blir du rapporterad för olovlig körning får du en spärrtid på minst 6 månader. Vilket innebär att du måste vänta i minst 6 månader med att övningsköra tills du får körkortstillstånd.
Böter är dagsböter och grundar sig på den inkomst du har.

en fråga till också, hur mycket får man om man inte har bakspegel?
500:-

Om man har trimmad moppe som racingmoppe men ändå vill köra på väger och man kör 50 som en eu moppe ska göra får man böter ändå eller vad händer?
Det du kör är en oregistrerad motorcykel = olovlig körning


Hej! Kommer vi som har förarbevis klass 1 få det förnyat till ett AM-körkort i oktober?
Kolla under punkten 6 i denna länk
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templ ... _1539.aspx

Är det olagligt att vara 3 pers. på en eu-moppe som motorn är avstängd på och man bara rullar ner för en backe?
Ja det är olagligt.
Är det ett krav att alla ska ha hjälm på sig i den situationen, om det nu skulle vara lagligt?
Man behöver inte ha hjälm på sig när man rullar en moped med avstängd motor.

Sedan undrar jag om man har trimmat en 30-moppe eller en klass 2-moppe (som har blinkers backspeglar osv. som behövs på en eu-moppe, allt utom reg. plåt) men effekten inte överstiger en eu-moppes effekt och man innehar förarbevis, blir det olovlig körning då eller typ framförande av oregistrerat fordon?
Så fort en 30-moppe går fortare än 45 km/h, eller en EU-moped går fortare än 52 km/h är det olovlig körning om man inte har A-körkort (MC-körkort)

1.Får man ha en cykeldator som hastighetsmätare? Om man inte får det, varför då? Om man kör rätt hastighet och så?
Är moppen av årsmodell 2002 eller nyare får du inte ha cykeldator som hastighetsmätare.
2. Om jag har en hastighetsmätare som visar för mycket och en polis provkör. Vi låtsas att mätaren visar 70km/h men att moppens hastighet egentligen är 49 km/h. Blir jag dömd för något?
Är det en 30-moppe kan du få 500:- i böter.
Är det en EU-moped blir det inga böter.
Det är normalt att en hastighetsmätare visar för mycket.
Min erfarenhet är att de mopedhastighetsmätare jag har kontrollerat kan visa upp till 20 km/h fel runt 50-90 km/h


Om jag nekar en polis i uniform att provköra min moped då det är min tillfälliga bostad, visst måste han ha order om husrannsakan för att få köra eller beslagta den, även om den är otrimmad eller inte ger ett sken av trimm.
Du kan/får aldrig neka en polis att provköra ditt fordon. Spelar ingen roll vad det är för fordon. Polisen behöver ingen husrannsakan för att provköra ett fordon.

Min Kompis har en Ludix One och är en eu 45 moped. Den har inte blinkers original måste han då ha det i trafik? Dvs köpa ett par och sätta på (om han nu får göra det)/Bingoo
Det är bara 3- eller 4-hjuliga EU-mopeder som måste ha blinkers.

Tja undrar hur det blir nu med de nya reglerna för EU moped.
kommer det bli ägaransvar alltså att min mamma/pappa kan bli dömda för att jag kör trimmad moped utan att de vet det. kan de ändå bli dömda?
Det här har inget med nya EU-regler att göra.
Den som är ägare till ett fordon har ansvaret för det. Om din mamma eller pappa står som ägare till mopeden är det hon eller han som döms för tillåtande till olovlig körning. Du döms för olovlig körning.
Den förälder som är ägare till mopeden får sitt körkort återkallat.


Är det någon skillnad på att ha inflyttad skylt och borttagen skylt? Blir det olika mycket böter?
Det är samma belopp på att inte ha någon skylt, som att ha skylten inflyttad. 1500:-

Om man har en eu-moped o vill fixa den till en 30-moppe, kan man på något sätt få den besiktigad, eller?
Nej det går inte.

Vad händer om jag kör laglig moppe innan jag är 15?
Eftersom du inte är straffmyndig blir det en anmälan till socialen. Dina föräldrar riskerar böter.


Vad händer om jag kör trimmad moped när jag är 14 år?
Eftersom du inte är straffmyndig blir det en anmälan till socialen. Dina föräldrar riskerar böter och indraget körkort.


Är det olagligt om jag skulle skjutsa på min 30-moppe (som har extra fotpinnar att skjutsa på) även om jag har förarbevis?
Att skjutsa har inget med förarbevis att göra.
För att skjutsa skall tre förutsättningar vara uppfyllda:
1. Tillräckligt lång sadel för att två skall få plats.
2. Passageraren skall kunna hålla i sig i en vinge, handtag eller en rem över sadeln.
3. Det skall finnas tillräcklig plats för två par fötter på fotplattan. Eller att det finns fotpinnar (Fotpinnarna får inte sitta på svingen. De ska sitta på ramen, så att knävinkeln är oförändrad även när mopeden körs i gupp)


Måste jag ha en hastighetsmätare på min 30-moppe?
En 30-moppe behöver ingen hastighetsmätare om den är registrerad före 1 juli 2002.
Alla mopeder registrerade efter 1 juli 2002 måste ha godkänd hastighetsmätare.


Fråga 1: om min kompis kör min trimmade eu-moppe, jag sitter bak. polisen stannar oss och han har eu-kort fast det är hemma..vad får det för konsekvenser?
Kompisen rapporteras för olovlig körning. Ett förarbevis kan inte återkallas. Har han AM-körkort så återkallas det. Du rapporteras för tillåtande till olovlig körning.
Fråga 2: Om polisen gör razzia på skolan och kräver att få mina nycklar, måste jag ge den till dom? moppen är skriven på min pappa så tekniskt sett så kan jag väll säga att den inte är min?
Ja, du är tvungen att ge nycklarna till polisen.
Moppen kanske inte rent tekniskt är din. Men det är du som är "brukare" (använder) mopeden.


Bryr sig polisen om man inte har nån backspegel? Menar att ifall ni skulle möta en mopedist utan backspegel skulle ni då svänga om och åka efter? Vad får man för böter om man inte har nån backspegel?
Alla poliser tänker inte likadant. En del låter dig nog köra vidare. Några skulle kanske köra efter och rapportera dig.
Böterna är på 500:-


Om man har moddat om sin moped en hel del hur mkt ligger böterna på då?
Svårt att svara på eftersom det finns så många sätt att modifiera mopederna på.
Men det finns några saker man måste ha på mopeden.
Godkänd hastighetsmätare från modellår 2002 (då duger inte en cykeldator som visar hastigheten)
Godkänd belysning. Tuta. Stöd, så att man kan ställa ifrån sig mopeden. (det är en ganska ny bestämmelse).
Minst en backspegel.
Det finns säkert fler punkter. Men om mopeden avviker från grunderna blir det böter och för EU-mopederna böter och kontrollbesiktning.


Vad får man för böter om man ändrar någon siffra på reg plåten?
Det kallas för märkesförfalskning och är dagsböter i straffskalan.

Vad gör polisen om man skjutsar någon utan hjälm?
Min kompis skjutsade en utan hjälm och polisen började jaga dom fast han kompisen skjutsade inte hade hjälm? Får dom börja jaga mopeder om man inte har hjälm?
Ja, polisen får jaga en som inte har hjälm på sig.
Det är bättre att stanna än att få allvarliga skador när man kör omkull.


Vad blir straffet om man är 16 år och skjutsar på en lätt mc?
500:- för föraren.
500:- för passageraren.
Otillåtet antal passagerare på fordonet.
Samma med bil när man lastar fler personer än det finns bältesplatser för.


Vår polis sa på vår skola att en klass 2 moped 30-moppe fick gå i max 45. Stämmer det?
Går en 30-moppe mellan 40-45 km/h är den olaglig.
Går den fortare än 45 är det en lätt MC.


Om en trafikpolis stannar en lätt MC, och denna är registrerad på 4 kw, men är (olagligt) trimmad till ungefär 10-11kw. Skulle Polisen kolla väldigt noga om kW? Jag menar, den överstiger ju inte 11kW som är maximalt.
Sannolikheten är väl inte så stor att polisen skulle kolla det. Men man vet ju aldrig.... Eller hur
8)

Undrar vad för straff man får om man åker dit 2 gånger för trim?
Böterna ligger på samma nivå, ca 1200-1500:-
Du får förlängd spärrtid på körkortstillståndet.


Undrar om jag blir stoppad med en trimmad moppe med 70cc , trim-rör, större förgasare o allt vad händer då? fattade inte det som stod på andra ställen på sidan :) ,
Vi säger att det är en *elak polis* som tar mig när jag kör i rätt hastighet fast moppen är trimmad och han sätter dit mig för allt han kan. Får jag vänta med att övningsköra då? iaf hur länge? Får man även vänta med att ta bilkörkort ? :wink:
Det är olovlig körning.
Dagsböter ca 1200-1500:-
Du får vänta med att få körkortstillstånd i minst 6 månader.


Hur länge brukar det ta tills man får tillbaka mopeden om polisen har beslagtagit den??
Inte mer än 3 veckor.
Senast redigerad av Järnet60 den 28 mars 2010, 00:06, redigerad totalt 33 gång.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 435
Blev medlem: 21 april 2008, 14:05
Ort: Stockholms län
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ErkizzZ skrev:måste man ha hastighetsmättare på 30 moppe eller lysen ?
Svar finns. Hade du varit lite bättre på att leta och inte att fråga hade du kunnat läsa detta:

Om man har moddat om sin moped en hel del hur mkt ligger böterna på då?
Svårt att svara på eftersom det finns så många sätt att modifiera mopederna på.
Men det finns några saker man måste ha på mopeden.
Godkänd hastighetsmätare från modellår 2002 (då duger inte en cykeldator som visar hastigheten)
Godkänd belysning. Tuta. Stöd, så att man kan ställa ifrån sig mopeden. (det är en ganska ny bestämmelse).
Minst en backspegel.
Det finns säkert fler punkter. Men om mopeden avviker från grunderna blir det böter och för EU-mopederna böter och kontrollbesiktning.
Låst