Slicks eller mönsterdäck?

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Slicks eller mönsterdäck?

Inlägg av Jonas »

Slicksdäck eller mönster?

Slicks däck eller vanliga? i den här guiden kan du läsa om dom båda och få en inblick.

Att ha vanliga däck är absolut vanligast och jag personligen föredrar det mer än slickdäck, det finns även däck med riktigt grova mönster dessa
tycker jag är riktigt fula och är inget man vill ha på sin scooter. Fördelen med dom är att man får ganska bra fäste även på snö samt dom slits inte så farligt mycket.

Däck med vanliga mönster tycker jag är riktigt snyggt, dessa ligger fint i kurvor och är sköna att köra med på gata. man kan även köra när det regnar och är blött ute för dom har mönster. detta är nackdelen med slicksdäck dessa går ej att köra på vinter samt blött underlag då dom inte tar bort vattnet så man vattenplanar direkt.

Bild

Slicks är riktigt grymt o ha på sin moppe om man vet man enbart ska köra när de är bra väder eller om man tävlar med sin moped eller köra bana. slicksdäck har grymt fäste och det ser riktigt bra ut med dessa dock i regniga sverige har man inte så stor nytta av dessa om man ska köra vardagligt samt att däcken är dyra.

personligen tycker jag även att lågprofilsdäck är mycket snyggare än dom jätte ballongdäck vissa moppar har. Jag tror dom flesta håller med om att
däcken som sitter på moppar med 10" är riktigt fula och det är mycket snyggare med 12" fälgar samt lågprofilsdäck på detta. nuförtiden börjar fler och fler mopeder få 13" fälgar då det är mycket mer populärt och snyggare med detta.

Bild

Rent utseendemässigt spelar det inte så stor roll tycker jag om man har vanliga däck eller slicks så man kan lika gärna ha vanliga om man bara ska köra med polare m.m men vissa tycker säkert att slicks är mycket snyggare och köper det kanske därför. Slicksdäck är olagliga på allmän väg så har man otur kan polisen ge en böter för detta men det är inte direkt så att polisen ser om man har slicks när man kör utan detta är om man har otur att bli stoppad som det kan gå illa.

Slutligen tycker jag att vanliga däckmönster är de optimala för vardaglig körning av sin moped och slicks är det optimala vid bankörning/ race ev. om man vet man ska köra
enbart när det är torrt ute.

Lycka till Robin "ProTeam" och Acke
Användarens profilbild
riejufredde
Elmoped
Inlägg: 98
Blev medlem: 2 februari 2009, 10:57

Inlägg av riejufredde »

bra guide
Ta gärna en titt gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=
Skriv svar