Däckguide - viktigt om däck

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Däckguide - viktigt om däck

Inlägg av Jonas »

Däckguide - viktigt om däck

Det är viktigt att man har rätt däck, rätt lufttryck och bra mönster. Läs denna guide för en inblick i allt.

Bild

Mopedens däck är slitagedelar som man får räkna med att byta någon gång. Det finns en del man kan göra för att förlänga livslängden på däcken och det ska vi ta upp i denna guide men även andra saker såsom rätt lufttryck, däckmönster m.m.

Många däck skiljer i kvalité detta är något man kan märka på hösten främst. Däck som sitter på kvalitetsmoppar såsom aerox bl.a har ofta bra däck från en känd tillverkare
t.ex michelin. Kinamoppar däremot brukar ofta ha något billigt lågbudgetmärke på sina moppar och dessa blir riktigt "hala" och stela vid kalla temperaturer och greppar inte alls bra. Detta är rent av livsfarligt då man har dåligt grepp i däcken och lätt kan halka.

Så tänk på att när era däck har gjort sitt köp riktiga däck och inte något billigt skit för det är faktiskt skillnad i kvalite, och vem vill inte undvika att ramla?
När det gäller däckmönster så är minsta tillåtna däckmönster på en moped 1mm. Många skiter i detta och kör med däcken fast dom i prncip saknar mönster helt och detta är inte att rekommendera.
Har det regnat t.ex så är risken mycket stor för vattenplaning dvs att mopeden bara glider på vattnet och man kan inte styra den och det slutar med att man ramlar.

Bild

Mitt tips är att byt däck när du har slitit ut dina så bara 1-2mm återstår det är inte så farligt dyrt så att man måste snåla på det, det finns annat att dra in på isåfall.
När det gäller lufttryck är även detta viktigt. Det står i instruktionsboken vad lufttrycket ska vara om man är 1 person eller om man ofta skjutsar dvs 2 personer. Det är viktigt med rätt lufttryck för mopeden rullar sämre om det är lite luft i däcket och det är större risk för punka med ett däck som inte är ordentligt pumpat.

Saker som man kan tänka på för att spara livslängd på sina däck är att bromsa varsamt och använda både fram och bakbroms för att inte t.ex göra en tvärnit med bara bakdäcket så mycket gummi slits.
Det finns somsagt många olika märken att välja på och många ser olika ut men mitt tips är att ta ett kvalitetsmärke så vet ni att ni får bra grejjer än att köpa billigt skit bara. Man tjänar på det dyrare i längden.

Lycka till !

Robin "ProTeam"