Hur en generator fungerar och dess uppgift

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Hur en generator fungerar och dess uppgift

Inlägg av Jonas »

Hur en generator fungerar och dess uppgift

I denna guide ska du få läsa om hur en generator fungerar och dess uppgift!

Sedan nångång runt 50 talet så finns det endast generatorer som producerar växelström, förr i tiden i gamla bilar kan du hitta generatorer som gör likström, men dessa gamla likströms generatorer är totalt värdelösa och slutade användas för många år sedan. Detta pågrund av att växelströms generatorerna var mycket effektivare och kunde göra el redan vid låga motorvarv.

Bild

Alla bilar, snöskotrar med mera använder sig utav likström, men från början är det växelström från generatorn. För att göra om växelström till likström används en likriktare. Det är endast i fordon som likström används idag. Tex i hemmet skulle vi använda likström där och vända mobil laddaren åt andra hållet i elutaget skulle det smälla! I en växelströms generator sitter det dioder som likriktar strömmen för att kunna ladda batteriet, då detta inte funkar med växelström. Vid starter används generatorn genom att producera el till tändningen, men den el som kommer enbart av en kickning är för lite för att kunna tända ordentligt, därför har man alltid en kodensator som laddas upp med el under ett väldigt snabbt ögonblick och skickar ut all ström direkt vilket gör att det kan antända bensinen riktigt.

Bild

På hybrider tex toyota prius används den elmotor som sitter i dem som generator också, såfort man trycker på bromsen så gör elmotorn omvänt och producerar el och samtidigt bromsar, vilket gör att bromsbeläggen väldigt sällan behö ver bytas. Det har även kommit hybrid mopeder till marknaden, dessa går på el upp till en viss hastighet och sedan startar bensinmotorn utan att man märker något. Jag tror detta kommer utvecklas riktigt mycket och bli allt vanligare på mopeder också i framtiden.

Bild

En generatorn är en direkt motsats till elmotorn och drivs med hjälp av magnetism och elektrisitet. Hur generatorn uppkom är av en dansk professor som hade en lektion år 1820 och skulle visa hur man ledde ström genom en kabel och av en ren tillfällighet såg han en kompasnål som låg på bordet röra sig och efter mycket tänkade och kom han på elmotor principen, hur magneter och el kunde få en motor att rotera. En annan man vid namn Michael Faraday var säker på att han kunde göra motsatta och tillverka el alltså en generator, 1831 hade han lyckats med sin första generator som kunde producera elektrisitet.

Hoppas ni lärde er något nytt!

// JeSPer Aka Dracen