Träning, kost & hälsa-tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

gashäng skrev:asså jag har en fråga?
varför gymmar alla?
äre för ni vill ha muskler och se bra ut?
för just nu låter de som ni typ "tränar" alla dar i veckan och käkar protoinchakes och allt helvet, jag håller med han som sa
"Carolina Klüft tränade 35-40h i veckan, hon behövde chaken ,
men ni tränar typ 5h i veckan, får ni inge mat hemma eller varför så brottom att få snabbt resultat??

äre ingen normal jäkel som tränar kondition? typ löpning,längdskidor eller nått?
För det första är det ingen i elit idrotten som tränar 40hr i veckan det blir 2100 timmar om året. martin Johnserud som tränar mest inom skidvärlden ligger på 1100-1200 timmar om året och han tränar mycket!

Hur som helst jag tränar på gymmet för att kunna bli en bättre spjutkastare men det är inte enbart gymmet jag kör direkt.

Kör spjut teknik, innebandy och även gymmet. på sommarn byter jag ut innebandyn mot intervaller i backe tex.

Sen är det många som har intresset att bygga mycket muskler vilket är ett intresse för dem.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

Anledningen till min styrketräning är att jag la av med simningen vilket ledde till att jag blev stillasittande.

Får bättre självförtroende, snyggare kropp, mår bättre och har något och rensa tankarna på. Ser inget negativt!

Simmar 1.5h i veckan så lite kondition får jag allt in ändå.
euroman skrev: För det första är det ingen i elit idrotten som tränar 40hr i veckan det blir 2100 timmar om året. martin Johnserud som tränar mest inom skidvärlden ligger på 1100-1200 timmar om året och han tränar mycket!

Hur som helst jag tränar på gymmet för att kunna bli en bättre spjutkastare men det är inte enbart gymmet jag kör direkt.

Kör spjut teknik, innebandy och även gymmet. på sommarn byter jag ut innebandyn mot intervaller i backe tex.

Sen är det många som har intresset att bygga mycket muskler vilket är ett intresse för dem.
Där måste jag säga emot dig lite. Det finns folk som tränar långt mer än Martin gör. Jag som simmade på relativt låg elitnivå simmade ungefär 12h i veckan. Då gick jag i skolan och allt det utöver min träning.

Vet ett antal OS-simmare som simmar ungefär 4h per dag och sedan har några timmars styrketräning eller löpning per dag. Redan vid bara simningen så är vi över 1200h/år.
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

gashäng skrev:asså jag har en fråga?
varför gymmar alla?
äre för ni vill ha muskler och se bra ut?
för just nu låter de som ni typ "tränar" alla dar i veckan och käkar protoinchakes och allt helvet, jag håller med han som sa
"Carolina Klüft tränade 35-40h i veckan, hon behövde chaken ,
men ni tränar typ 5h i veckan, får ni inge mat hemma eller varför så brottom att få snabbt resultat??

äre ingen normal jäkel som tränar kondition? typ löpning,längdskidor eller nått?
Jag gymmar för att bli starkare, må bättre och för att det är skönt för sinnet. Dessutom så är det ju roligt!
Efter att jag lade av med hockey så blev jag otroligt stillasittande, då var gymm ett självklat val för mig.
Mina lungor skär ihop fullständigt om jag springer osv på vintern (kan inte andas), därför konditionstränar jag heller inte då utan gör det på vår/sommar/höst istället.

Tränar måndag - fredag varje vecka men håller inte på med Protein då mina matvanor inte är 100. Vill kunna få i mig allt jag behöver genom maten innan jag börjar med protein.

Hampu skrev: Proteintillskott dricker/äter folk för att de inte får in tillräckligt med protein från maten de äter.
Om detta är anledningen så vågar jag påstå att folk gör fel, själv inte börjat med protein shakes än då jag vill ha ordentliga matvanor först. Du ska kunna få i dig allt du behöver genom maten du äter, sen ska proteinen vara ett extra tillskott, det ska enligt min mening inte vara för att ersätta maten.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

MrAndersson skrev:Anledningen till min styrketräning är att jag la av med simningen vilket ledde till att jag blev stillasittande.

Får bättre självförtroende, snyggare kropp, mår bättre och har något och rensa tankarna på. Ser inget negativt!

Simmar 1.5h i veckan så lite kondition får jag allt in ändå.
euroman skrev: För det första är det ingen i elit idrotten som tränar 40hr i veckan det blir 2100 timmar om året. martin Johnserud som tränar mest inom skidvärlden ligger på 1100-1200 timmar om året och han tränar mycket!

Hur som helst jag tränar på gymmet för att kunna bli en bättre spjutkastare men det är inte enbart gymmet jag kör direkt.

Kör spjut teknik, innebandy och även gymmet. på sommarn byter jag ut innebandyn mot intervaller i backe tex.

Sen är det många som har intresset att bygga mycket muskler vilket är ett intresse för dem.
Där måste jag säga emot dig lite. Det finns folk som tränar långt mer än Martin gör. Jag som simmade på relativt låg elitnivå simmade ungefär 12h i veckan. Då gick jag i skolan och allt det utöver min träning.

Vet ett antal OS-simmare som simmar ungefär 4h per dag och sedan har några timmars styrketräning eller löpning per dag. Redan vid bara simningen så är vi över 1200h/år.
Då får jag tacka för informationen! :) Det är riktigt grymt med så mycket timmar. Dock så är ju det deras jobb när dem är på elit nivå! :)

tycker fortfarande över 2k träningstimmar om året är riktigt mycket om man skall få med tävlingssäsongen + vilan också som måste till innan tävlingssäsongen.

Jobbar 8-9timmar om dagen. sedan kör jag 4 gympass i veckan + kondition och spjutteknik så blir ett antal timmar här också.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Manny
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 4 april 2012, 14:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Manny »

Tjena, Efter 1 års hyffsat seriöst gymmande kände jag att det var dags att börja med marklyft. Körde med en polare som har gymmat ett bra tag och han sa att min teknik var riktigt bra. Fick faktist upp en 1a på 140kg. Men nu dagarna efter så har jag haft rätt ont i ländryggen. Är det bara att fortsätta jobba på tekniken?
Eller brukar man få ont efter tyngre lyft? :)
"Jag kom, Jag såg, Jag stegrade"
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Manny skrev:Tjena, Efter 1 års hyffsat seriöst gymmande kände jag att det var dags att börja med marklyft. Körde med en polare som har gymmat ett bra tag och han sa att min teknik var riktigt bra. Fick faktist upp en 1a på 140kg. Men nu dagarna efter så har jag haft rätt ont i ländryggen. Är det bara att fortsätta jobba på tekniken?
Eller brukar man få ont efter tyngre lyft? :)
Träningsverk osv kan man ju få, men ont ska det inte göra

Får man fråga varför du väntade ett år innan du började köra mark?
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
Manny
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 4 april 2012, 14:58
Ort: Göteborg

Inlägg av Manny »

Tränat på ett litet kvartersgym utan bra ytor för mark och så har jag inte haft någon som kunnat visa mig rätt teknik. Men nu har jag börjat på ett större gym så kändes det givet :)
"Jag kom, Jag såg, Jag stegrade"
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Hej :)

Jag är 16 och vill börja bygga upp lite muskler, för att jag tycker at jag ser spinkig ut. Är 184 lång och väger typ 66. Hur ska jag träna på gymmet?
Hur ska kosten se ut? (alltså förstör det mycket med dålig mat t.ex. pizza)

Jag har tränat fotboll och innebandy så vet lite men har bara gymmat lite.
Hampu
Avstängd
Inlägg: 1894
Blev medlem: 13 september 2013, 19:49
Ort: Baksidan

Inlägg av Hampu »

gurra88 skrev:Hej :)

Jag är 16 och vill börja bygga upp lite muskler, för att jag tycker at jag ser spinkig ut. Är 184 lång och väger typ 66. Hur ska jag träna på gymmet?
Hur ska kosten se ut? (alltså förstör det mycket med dålig mat t.ex. pizza)

Jag har tränat fotboll och innebandy så vet lite men har bara gymmat lite.
Ät verkligen så ofta du kan, spelar ingen större roll vad du äter, bara så du blir van att äta mycket eftersom du är smal pga lite mat.

Äter själv så mycket psyket klarar av utav skolmaten, äter mackor på rasterna, mat direkt efter skolan + så mycket mer jag orkar under hela dagen. Ät mycket du med så ser du att du klarar av mer mat än innan inom ganska kort tid!

Följ ett träningsschema, stronglifts och starting strength verkar vara populära för nybörjare.
(jag började träna för inte allt för länge sen och kör SL fast bytt ut bänkpress mot hantelpress då jag inte har något powerracket hemma)

Låt träningen ta sin tid i början och kör en någorlunda mjukstart och fokusera på tekniken för att minimera skaderisken :)
(Finns säkerligen många som har bättre råd, men så började jag)
abbe_petter
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 5 augusti 2014, 20:08
Ort: Surahammar

Inlägg av abbe_petter »

gurra88 skrev:Hej :)

Jag är 16 och vill börja bygga upp lite muskler, för att jag tycker at jag ser spinkig ut. Är 184 lång och väger typ 66. Hur ska jag träna på gymmet?
Hur ska kosten se ut? (alltså förstör det mycket med dålig mat t.ex. pizza)

Jag har tränat fotboll och innebandy så vet lite men har bara gymmat lite.
Jag håller med Hampu, Stronglift 5x5 är ett bra nybörjarprogram, sök på google så hittar du mycket info.
När det gäller kosten så ska du äta ganska mycket om du vill gå upp i vikt, alltså muskler, det förstör inte med en pizza någon gång ibland i längden men försök att äta nyttigt och håll dig borta från läsk.
Lycka till :)
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Tack för bra svar :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Var och tränade med Magnus Samuelsson förra veckan :roll:
Årets Styrelsemedlem 2013
Simzzi
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 30 oktober 2014, 18:00

Inlägg av Simzzi »

DEA!! skrev:Var och tränade med Magnus Samuelsson förra veckan :roll:
hur va de då? Va körde ni för något? :lol:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Så sjukt coolt!! Riktigt inspirerande att höra hans historier om hans storhetstid. Fick lite coaching med :D
Vi körde bröst o triceps. Satan vilka pattar han har :shock:
Årets Styrelsemedlem 2013
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Hej kan nån tipsa om ett bra proteinpulver. Gymmat ett tag och vill testa :)
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

gurra88 skrev:Hej kan nån tipsa om ett bra proteinpulver. Gymmat ett tag och vill testa :)
Whey-80 billigt och likadant som allt annat. Men då är frågan i vilker syfte ska du använda proteinpulver?
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Någon som har testat tyngres kosttillskott? Är lite sugen eftersom dom är billiga och ser ut att ha goda smaker :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Freppefreak
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 3 augusti 2013, 09:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Freppefreak »

Någon som har tips hur man kan dra ner på socker och andra sötsaker? Har rökt ett tag nu vilket har gjort att jag dragit ner på det rejält och tyvär fått ett bra resultat på gymmet. Tänkte sluta röka nu, och är rädd att jag börjar med socker igen. Har ingen lust att börja med andra nikotinprodukter heller.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Bara att ge sig fan på det och ha ett mål med det!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nytt Pb i bänk denna vecka - 145kg.
Även nytt pb i böjen (140x2) :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Idag 140x2 i bänken! Vill ta 150 innan jag börjar skolan, sen blire deff!!
Årets Styrelsemedlem 2013
gustavjuhlin
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 29 januari 2015, 11:08
Ort: karlskrona

Inlägg av gustavjuhlin »

Jag tar 70 i bänkpress
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Hur går det med era sommarformar? :D
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Hur går det med era sommarformar? :D
Jodå det rullar allt på för fullt! :P Stått still väldigt länge i vikterna men nu börjar det rulla på igen!

6 reps på 90kg i bänk iallafall! och även kommit upp på 10 reps på 100 i knäböj!

Inte vågar köra knäböj på länge men börjar ta sig fint!

Vägde in mig på 80,6kg idag.

Hur går det själv? du har väll försökt jobba en del på deffen? :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

körde en 3a på 100 förra veckan i bänk frivände 95 idag! och böjer väl 150 kanske! :)

16år
83kg
178cm
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

DEA!! skrev:Någon som har testat tyngres kosttillskott? Är lite sugen eftersom dom är billiga och ser ut att ha goda smaker :)
har deras pwo riktigt bra! hört att deras protein har bra smak! dock använder i pulver dock!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

euroman skrev:
DEA!! skrev:Hur går det med era sommarformar? :D
Jodå det rullar allt på för fullt! :P Stått still väldigt länge i vikterna men nu börjar det rulla på igen!

6 reps på 90kg i bänk iallafall! och även kommit upp på 10 reps på 100 i knäböj!

Inte vågar köra knäböj på länge men börjar ta sig fint!

Vägde in mig på 80,6kg idag.

Hur går det själv? du har väll försökt jobba en del på deffen? :)
10x100 i böjen är bra, problem med knäna eller nåt? :)

har sedan april/maj ätit mycket mer och ökat i det mesta. Tanken är att ta 150 i bänken inom 4 veckor (för då börjar jag skolan och en seriös deff för första gången).

Guddingalex du va mig en stark yngling i bänk, good job! :wink:
okej, nästa beställning blir nog från tyngre.
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:
euroman skrev:
DEA!! skrev:Hur går det med era sommarformar? :D
Jodå det rullar allt på för fullt! :P Stått still väldigt länge i vikterna men nu börjar det rulla på igen!

6 reps på 90kg i bänk iallafall! och även kommit upp på 10 reps på 100 i knäböj!

Inte vågar köra knäböj på länge men börjar ta sig fint!

Vägde in mig på 80,6kg idag.

Hur går det själv? du har väll försökt jobba en del på deffen? :)
10x100 i böjen är bra, problem med knäna eller nåt? :)

har sedan april/maj ätit mycket mer och ökat i det mesta. Tanken är att ta 150 i bänken inom 4 veckor (för då börjar jag skolan och en seriös deff för första gången).

Guddingalex du va mig en stark yngling i bänk, good job! :wink:
okej, nästa beställning blir nog från tyngre.
Tränar spjutkastning så höger axel och vänster knä tar ju lite stryk! :)

Men börjar fungera bra i knäböj också nu! satte 11 på 102,5kg idag :D

aha okej, har du provat att göra paus bänk? det fungerar riktigt bra! :) Men tror du kommer fixa 150kg utan problem!
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jaha, fränt med spjut ju :)

kör en del "tävlingslyft" så 120x5 med stopp har jag gjort :) failade på 150 idag.. körde ettor på 120, 130, 140 innan vilket var dumt -.-
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Jaha, fränt med spjut ju :)

kör en del "tävlingslyft" så 120x5 med stopp har jag gjort :) failade på 150 idag.. körde ettor på 120, 130, 140 innan vilket var dumt -.-
Jodå väldigt mycket teknik dock! :-)

Aha okej. Brukar gå ner till bröstet och sen stoppa mellan bröstet och hälften eller hur man nu förklarar :-P

Inte konstigt du inte orkar med det före :-P lägger du till 3-4 veckor träning på det också så går det nog upp :-D
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Ja, jag kommer ihåg när vi kastade spjut på idrotten i högstadiet, det var inte lätt att få spjutet att sätta sig i backen ens :o

Okej, nej det har jag aldrig testat i bänken. Kanske man skulle göra :)

aa, det var ju lite klantigt. Hade laddat upp med en hel del godis innan så magen var inte som den skulle, så hade jag skippat det så lovar jag att det hade gått mycket bättre :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Ja, jag kommer ihåg när vi kastade spjut på idrotten i högstadiet, det var inte lätt att få spjutet att sätta sig i backen ens :o

Okej, nej det har jag aldrig testat i bänken. Kanske man skulle göra :)

aa, det var ju lite klantigt. Hade laddat upp med en hel del godis innan så magen var inte som den skulle, så hade jag skippat det så lovar jag att det hade gått mycket bättre :wink:
Jo allt handlar om timeing i spjutkastning. Men mycket lättare och prata om det än och göra det :P

Det tycker jag definitivt du skall göra! Är man ännu mer hardcore så kör man dubbelpaus, en precis innan man nuddar bröstet sen en innan halva vägen sen upp :P Går även köra detta i knäböjen också!

haha det kanske inte var den bästa uppladdningen innan xD
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det är ett faktum! 150kg i bänken :D jättestrikt o sakta ner o sen pang! Tog emot på mitten, men skam den som ger sig!
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

DEA!! skrev:Det är ett faktum! 150kg i bänken :D jättestrikt o sakta ner o sen pang! Tog emot på mitten, men skam den som ger sig!
haha sa ju att du skulle ha 150 i bänken ;)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Vilken lättnad innan skolan börjar :D
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar