Trumbroms eller skivbroms

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Trumbroms eller skivbroms

Inlägg av Jonas »

Trumbroms eller skivbroms

Här kan du läsa om hur trumbroms respektive skirvbroms funkar och annat som du kan vilja veta.

Bild

På dom allra flesta av dagens mopeder sitter det skivbroms fram och trumbroms bak. Det finns dock exempel på mopeder med trumbroms både frma och bak, detta är dock inte vanligt. Sen finns om mer exklusivare modellerna med skivbroms både på fram och bakdäck.

Bild

Personligen föredrar jag skivbroms fram och trumbroms bak då jag tycker den kombinationen passar mig bra. Trumbromsen är mer lättskött än skivbromsen och jag som inte stuntar tycker det är skönt att bromsen inte kniper helt direkt. En stuntare brukar dock föredra skivbroms även bak för att ha bättre kontroll på mopeden.

Exempel på mopeder med skivbroms både fram och bak är Yamaha Aerox, Honda x8r m.fl. och på crossmoppar har sågott som alla nyare crossmoppar skiva både fram och bak. Att ta yamaha dt som exempel. dom första yamaha dt gjordes med trumbroms fram och bak. andra modellen som kom 1998 gjordes med skiva fram och trumma bak och dagens modell gör med skiva både fram och bak.

Bild

Fördelen med skivbroms är att dom kyler bra och blir inte jättevarma samt dom greppar direkt. När man trycker på bromshandtaget så skapar bromsvätskan ett tryck och trycker ut en kolv mot bromsklossarna och bromsklossarna trycks mot en bromsskiva som sitter fast i fälgen och på så vis kan man bromsa mopeden.

Trumbroms funkar på så sätt att en wire drar ut två fjädrar och två stycken bromsbackar trycks ut mot fälgen och bromsar in mopeden. Man ska bromsa med båda bromsarna för att slita så lite som möjligt på bromsarna. använder man t.ex. bara bakbroms slits den ut fort.

Hoppas ni lärde er något !

Robin "ProTeam"
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Bra skrivet! :) lärde mig nåt nytt där med vad som händer när man trycker in bromshandtaget till en skivbroms ^^
alexanderfinnsbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 31 juli 2009, 21:12

Inlägg av alexanderfinnsbo »

om man fixar moppen så den går lite fortare är det ju ingen nackdel att ha bra bromsar direkt :roll:
Skriv svar