Trumbroms eller skivbroms
Här kan du läsa om hur trumbroms respektive skirvbroms funkar och annat som du kan vilja veta.
På dom allra flesta av dagens mopeder sitter det skivbroms fram och trumbroms bak. Det finns dock exempel på mopeder med trumbroms både frma och bak, detta är dock inte vanligt. Sen finns om mer exklusivare modellerna med skivbroms både på fram och bakdäck.
Personligen föredrar jag skivbroms fram och trumbroms bak då jag tycker den kombinationen passar mig bra. Trumbromsen är mer lättskött än skivbromsen och jag som inte stuntar tycker det är skönt att bromsen inte kniper helt direkt. En stuntare brukar dock föredra skivbroms även bak för att ha bättre kontroll på mopeden.
Exempel på mopeder med skivbroms både fram och bak är Yamaha Aerox, Honda x8r m.fl. och på crossmoppar har sågott som alla nyare crossmoppar skiva både fram och bak. Att ta yamaha dt som exempel. dom första yamaha dt gjordes med trumbroms fram och bak. andra modellen som kom 1998 gjordes med skiva fram och trumma bak och dagens modell gör med skiva både fram och bak.
Fördelen med skivbroms är att dom kyler bra och blir inte jättevarma samt dom greppar direkt. När man trycker på bromshandtaget så skapar bromsvätskan ett tryck och trycker ut en kolv mot bromsklossarna och bromsklossarna trycks mot en bromsskiva som sitter fast i fälgen och på så vis kan man bromsa mopeden.
Trumbroms funkar på så sätt att en wire drar ut två fjädrar och två stycken bromsbackar trycks ut mot fälgen och bromsar in mopeden. Man ska bromsa med båda bromsarna för att slita så lite som möjligt på bromsarna. använder man t.ex. bara bakbroms slits den ut fort.
Hoppas ni lärde er något !
Robin "ProTeam"