Guide om hur man gör avstämt avgasrör

Posta förslag på guider som ni skulle vilja ha genomförda

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
stunt_pojken^^
King of the street
Inlägg: 2749
Blev medlem: 10 november 2008, 21:35
Ort: laholm
Kontakt:

Guide om hur man gör avstämt avgasrör

Inlägg av stunt_pojken^^ »

skulle vara bra med en guide om avstämt avgasrör hur pogrammen funkar osv osv uppskattas nog av många
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

är du go elr här har du en som du borde klara att följa ^^ http://twostrokerider.se/artiklar/102 undrar du nåt tare via pm jag borde kunna det där ganska bra nu ^^

tror inte det står i guiden men här hittade jag hur man ränkar ut durationen inga creds till mig hittade på internet ^^ Durationen mäter man fram såhär: Montera en gradskiva 0-360 grader (finns hos dom flesta moppe affärerna) på vevaxelns ena ände, kan vara lite svårt på vissa motorer. Det är bara att försöka komma på en lösning. Sedan mäter man in övre dödpunkt med en indiktatorklocka som skruvas fast i tändstifthålet. Det är absolut nödvändigt att vända en indiktatorklocka då vevaxeln rör sig många grader just vid övre dödpunkt: TDC, Top Dead Center som det heter på fackengelska. För att se nollreferensen på gradskivan behövs även en markering på blocket. Dra sedan motorn sakta i rotationsriktningen tills avgasporten precis börjar öppna. Läs av skivan skriv ner värdet (tex. 80 grader) forstätt dra tills spolportarna just blottar sig och skriv ner värdet (tex. 115 grader) forstätt att dra tills spolportarna stänger och skriv ner värdet (tex. 245 grader) forstätt tills avgasporten stänger antecka värdet ( tex. 280 grader)

Man kan sen göra ett cirkeldiagram där öppningstiderna läggs in som streck. Nu har man en överskådlig bild av motorns öppningstider. Avgasporten i detta exempel har alltså 200 graders duration och spolkanalerna 130 grader.
Såhär räknar man: 80 + 80 = 160 grader är den stängda tiden av ett helt 360 graders varv. Därmed får vi också fram öppningstiden 360 - 160 = 200 grader. Samma uträckning gäller för spolkanalerna: 115 + 115 = 230 stängt och 360 - 230 = 130 öppen. Svårt? Nja, inte speciellt, vara du är noggrann. stängningsvärden som anges är egentligen bara en extra kontroll att man räknat rätt.
Skriv svar