Vinterproblem? hjälp med moppen

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MHL
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 september 2016, 18:53

Vinterproblem? hjälp med moppen

Inlägg av MHL »

Tjenare har försökt starta min mopped på dom här 2 senaste dagarna. Den vägrar starta har inte bytt tändstift men det funkar som det ska. behöver man ett vintertändstift? Just nu har jag ett NGK B7ES behöver jag ett varmare?

Den funkade för ca 2 dagar sen då det var lite varmare. startade bra och snabbt. Har bytt till större huvudmunstycke men det är allt.

ÄNDRAT: Med "varmare"(heter kallare) menar jag om jag ska gå up till B8

Tack för svar!

Mvh Max
Senast redigerad av MHL den 12 oktober 2016, 18:50, redigerad totalt 2 gång.
Setup:
Rieju drac RR 100kmh
*Polini guss 80cc (cylinderkit)
*Tecnigas enox (mellan/högvarvigt rör)
*21mm dellorto black racing förgasare (äkta)
*13/48 drevning
*malossi insug och membran (ostrypt)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Trolige är din choke ur funktion.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
MHL
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 september 2016, 18:53

Inlägg av MHL »

moddlaren skrev:Trolige är din choke ur funktion.
Så vad är det jag behöver göra då rengöra den bara eller? Har aldrig gjort det, tror inte för ägarn har gjort det. Hur ofta ska man göra det?
Setup:
Rieju drac RR 100kmh
*Polini guss 80cc (cylinderkit)
*Tecnigas enox (mellan/högvarvigt rör)
*21mm dellorto black racing förgasare (äkta)
*13/48 drevning
*malossi insug och membran (ostrypt)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Beror på om du har manuell choke eller wire styrd choke eller elektrisk choke.

Nu vet jag inte vad för moppe eller hur ny den är.

Gammla moppar brukar ha en spak att trycka ned eller en knopp att dra upp på förgasaren då chokas motorn när det är kallt.

Nyare cross moppar kan ha en knopp att dra upp eller som Rieju en wire går upp till styret vid kopplings handtaget där är en liten spak man trycker på så chokas motorn.

Plast moppar typ aerox o liknande har till 95% elektrisk choke o ibland pajar den solinoiden som sköter choken o då chokar det inte.

På dellorto förgasare går det byra ut systemen som chokar från knopp till wire eller elektrisk choke hur som helst. Är dock väldigt sällan en choke tätnar så troligen har du en elektrisk choke som har lagt av.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
MHL
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 september 2016, 18:53

Inlägg av MHL »

moddlaren skrev:Beror på om du har manuell choke eller wire styrd choke eller elektrisk choke.

Nu vet jag inte vad för moppe eller hur ny den är.

Gammla moppar brukar ha en spak att trycka ned eller en knopp att dra upp på förgasaren då chokas motorn när det är kallt.

Nyare cross moppar kan ha en knopp att dra upp eller som Rieju en wire går upp till styret vid kopplings handtaget där är en liten spak man trycker på så chokas motorn.

Plast moppar typ aerox o liknande har till 95% elektrisk choke o ibland pajar den solinoiden som sköter choken o då chokar det inte.

På dellorto förgasare går det byra ut systemen som chokar från knopp till wire eller elektrisk choke hur som helst. Är dock väldigt sällan en choke tätnar så troligen har du en elektrisk choke som har lagt av.

Tjena byte choke till en ny men den startar fortfarande inte man känner lukten av bensin, men den startar inte. dock har jag bara testat med elstart tills batteriet tog slut ska ladda upp och testa igen efter det. behöver man ställa in nya choken?

ÄNDRAT: Den funkade när det var lite varmare ute så jag fattar inte varför den bara lägger av..
Setup:
Rieju drac RR 100kmh
*Polini guss 80cc (cylinderkit)
*Tecnigas enox (mellan/högvarvigt rör)
*21mm dellorto black racing förgasare (äkta)
*13/48 drevning
*malossi insug och membran (ostrypt)
Skriv svar