Hur man byter växellådsolja / motorolja på AM6

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Hur man byter växellådsolja / motorolja på AM6

Inlägg av Jonas »

Hur man byter växellådsolja/motorolja på AM6

Du behöver:
Stjärnskruvmejsel,
En 13 nyckel
En burk/spann
Ny växellådsolja/motorolja
En kompis eller en pall.

1.Tappa ut den gamla oljan:
Först så ska vi tappa ut den gamla oljan innan vi kan fylla på med ny.
Börja med att sätta en burk/spann under moppen så att oljan kan rinna ner i den, för det är inte så kul att ha olja över hela golvet…
Sen så skruvar du ut bulten som är inringad på bilden och då kommer den gamla oljan rinna ut.

Bild

När oljan har runnit ut så skruvar du tillbaka bulten där den satt (spänn till rejält så de inte läcker eller den skruvar ut sej själv).

2. Fylla på med ny olja:
När du tömt ut den gamla oljan så ska du fylla på med ny. Det är då viktigt att moppen står rakt för att man ska få i rätt mängd olja, så en kompis som kan hålla den eller om man sätter upp den på en pall är att rekommendera (blir svårt annars när man är själv att skruva i skruvar mm när man fyllt på oljan).

Bild

Börja med att skruva ut dom båda skruvarna som är inringade på bilden. När du skruvat ut båda två är det bara att börja fylla på med olja i det övre hålet (de som är inringat med gult), det är nu mycket viktigt att moppen står rakt för att du ska få i rätt mängd olja.

Bild

När det sedan börjar rinna olja ur det andra hålet (de som var inringat med rött) slutar du fylla på och sätter sedan i de båda skruvarna igen.
Sen är de bara att dra i kopplingen några gånger så den nya oljan kommer in i ”systemet” och sen är det klart.

Vilken olja?
Vilken olja man har inte så stor betydelse om man kör original, men det viktiga är att den är för våtkoppling (sparar lamellerna) och att den är på ca 10-40W(brukar stå i instruktionsboken vilken som är bra), och köp heller inte den billigaste oljan du kan hitta utan köp någon som är lite halv bra, för de mår motorn bättre av och håller längre.

Kör man däremot trimmat hade jag däremot rekommenderat typ en riktig cross/motorcykel olja som är lite dyrare och som smörjer bättre (såklart ska även denna vara för våtkoppling och på ca 10-40W). Då får man en motor som presterar bättre samt håller längre.

Hur länge mellan oljebytena?
Om man kör original brukar de stå i service boken hur ofta man ska göra oljebyten. Men byt hellre för ofta än för sällan (är inte så dyrt så ca 250+ mil brukar vara lagom (men går att vänta betydligt längre, men motorn mår inte alltid så bra av det)).

Om man kör trimmat beror de såklart på hur mycket man kör trimmat och hur man kör. Men ca 100-200 mil brukar gå fint med en inte allt för extrem setup.

//Ekan
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Har för mig att mopeden ska gå bättre när man har bytt motor oljan elr växellåds oljan, stämmer detta? :)

mvh
Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Jonas »

bra om den går 5-10 min innan man sätter igång va?
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Inlägg: 5615
Blev medlem: 26 mars 2008, 20:21
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Jonas skrev:bra om den går 5-10 min innan man sätter igång va?

Japp, oljan rinner ut lättare då :)
Bild
Användarens profilbild
m-1992
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 1 september 2009, 19:03
Ort: Järfälla

Inlägg av m-1992 »

Till min DT50X så står det byte av växellådsolja var 600:e mil.

Bytte igår och den gamla såg inte jättefräsch ut, och den hade varit i nästan 500 mil. Så det känns alltid bra att ha i en ny olja! Till detta så märks det även att den växlar betydligt lättare.

Så byte var 5-600:e mil är en bra intervall om du använder en bra olja :) sen kanske det känns lite onödigt att hälla i en svindyr olja var 200:e mil...

Beror ju på hur hårt den får gå det med!

Dessutom kan jag rekommendera att man öppnar både påfyllnings och nivåplugg innan man tappar ut oljan, för då rinner den gamla oljan ut lättare (tillsammans med att den är varm).
Skriv svar