Clasén Racing's Porsche 911 RSR
__________________________________________________________
Innan projektet började
Halloj! Tänkte nu offentliggöra vad som händer i garaget
Jag o Pappa ( Hans ) håller på o renoverar och uppgraderar hans Porsche 911, från -78 om ja minns rätt... Tanken är att att fräscha upp den och bygga om den till en RSR ( =skärmbreddad
)
Så här ska den ungefär se ut när den är klar:
Notera breeeeeda skärmar
syns dåligt på bilden men de ä riktigt najs
Den ska bli/ förbli svart också men hittade inget svart exempel ^^
Fakta:
Märke: Porsche
Typ: 911
Årsm: -78
Motor: 3L, 6 cylindrig boxermotor
årsmodell ca -86 vad ja kommer ihåg ^^
Bilen byggdes ursprungligen om till banracingbil av Anders Levin ( Levin racing ), och har sedan bytt ägare många gånger och är nu i vårat lilla garage. Förra ägaren hette nåt i stil med Jalmark, och de va en jäkel på att pilla på chassiet så de är riktigt bra väghållning i bilrackaren
Porschen är som sagt en banracingbil så den är lättad och de sitter störtbur i den
_____________________________________________________________
Setupen: ( parenteser är sånt som har gjorts om under projektet )
= sånt som är på gång.
= Sånt som kanske ska fixas
Chassi:
*Bilstein dämpare runt om, hemmabyggda kränghemmare
*Feeta däck ( kommer bli fetare
)
Kaross:
*Bagagelucka-plåt ( kommer bli plast )
*Stötfågare fram- Plast ( ska bytas till bredare )
*Stötfångare bak- Plast ( Ska bytas till bredare )
*Skärmar fram- Plast ( Ska bytas till breddade skärmar )
*Skrämar bak- Plåt ( kommer bli plast+ mycke bredare;) )
*Motorhuv- (Plast)
*Rutor- Plast runt om förutom vindrutan
** vikt ca 1000 kg **
*Ska på ny lack
Inredning:
*instrumentpanel
Motor:
*original- ca 240 hk har ja för mej-
*( 3,5 tums avgassystem har byggts dit )
*Kkanske nåt chip eller nåt i framtiden, får se vad pappa känner för
_____________________________________________________________
kan vittna om att den går som fan då ja har kört den på Malmby playground
Projektet:
Vi startade då under jullovet o plockade ner hela bilen
Eftersom jag är bäst på att svetsa så får ja kirra alla svetsjobb ( o pappa gör de mesta andra ) på bilen, och de är en hel del
De första ja gjorde efter att jag o pappa hade plockat ner bilen var att fixa fronten... Bilen har blivit krockad några gånger under sin racingkarriär kan man säga så vänster fram såg förjävligt ut ^^ Tyvärr har ja inga bilder på hur de såg ut innan ja lagade så de ni ser är lagningen
Sen svetsade ja ihop ett luftskop till oljekylaren som sitter i fronten
Ja svetsade igen en massa skruvhål o skit också på trösklarna o fassan rev ut all äcklig inredning som fanns kvar: Ljdisolering, innertak, och en massa karosseridämpning på golvet. blev skitbra
Här ä lagningen ja gjorde
hela vägen framifrån, bak till hjulet ungefär är utbytt
Skopet grundlackat
Sen börja vi maskera bilen
Vi lackerar nämligen bagageutrymmet och insidan av kupén själva
Övriga bilen lämnas in hos proffs för lack
Efter lack:
Skopet o massa smådelar också lackade
Och en vacker dag kom ett vackert paket:
Fassan gjorde lite små provmonteringar >
Feeeet vinge
Kommande helg börja vi passa in o montera plasten ordentligt
Plasthuv <3 ^^
Här ser ni hur bred skärmbreddningen kommer bli. De gick inte att köpa färdiga skärmar bak så pappa köpte begagnade av en kille, och lämnade in dom till en plastare som ska göra kompletta skärmar bak. Bakskärmarna som sitter på nu är ju av plåt, och dom ska skäras och ersättas med plastskärmarna
Fälgarna som sitter på nu är alldeles för smala förstås, men de kommer nya mycke bredare däck o fälg
Breddningen fram, dålig bild men de ä mer än 5 centimeter bredare på båda siderna
Vingen bakifrån
Tyvärr så insåg vi när vi monterade den nya fromtplasten, att luftskopet satt alldeles för högt upp, så ja fick tillverka ett nytt o de böev såhär:
600 mm brett
De kommer att trycka in grymt me luft till kylaren
Gjorde ritning till de nya skopet i ett CAD-program så de skulle bli perfekt den här gången
Innifrån bagageutrymmet
Den svarta lilla grejen där två slangar då går in är alltså oljekylaren, som kyler olja om ni inte hade räknat ut de
Eftersom motorn är luftkyld så kan de vara bra att kyla oljan också
Såhär ser de då ut när man sätter dit fronten:
Kommande helg ( helgen då ja postar den här delen av projektet
) så svetsade ja en bogserögla till framändan på bilen
De satt ingen på bilen när pappa köpte den. Baktill satt den en från början däremot..
Iaf, de blev såhär:
Sen så har pappa borrat hål och satt dit sprintar på huven
Vi hjälptes åt att göra hakar till bakre delen av huven så vi kunde ta bort original-gångjärnen eftersom de väger bly ^^
Hålen är till för att leda ut all luft som kommer in via luftskopet in i bagaget, så att inte huven sprängs bort ^^. Pappa Hans berättade att när förra ägaren Jalmark körde ett race så hade han kört med rutorna nedvevade och då hade de blivit sånt tryck så bakrutan flög iväg och försvann ^^
Inge kul om de händer med huven.... xD
Sen så började vi med avgasystemet
Det är 3,5* rör ( !!!!! ) och en 3,5* simons ljuddämpare
Dessa grejer ska ersätta originalavgassystemet från den första ljuddämparen och hela vägen till utblåset
Den andra originaldämparen är stor fan fan, väger bly och gör så allt de goa ljudet försvinner... Och så kan vi ju inte ha de
Så därför smäller vi på 3,5* istället
Så ser dämparen ut
Den till vänster är den främre ljuddämparen och den är original... Ja upptäckte att den är fullkomligt slut, de finns ingen ull kvar i den så den dämpar inte så värst mycke ^^
Här ser ni hu jävla tjockt röret är ( !! ) och ja har inte direkt nå små tjejhänder heller.... 3,5 tumsrör var de största som gick att köpa
Och såhär blev de när vi var klara
Låter gryyyymt om motorn nu
De blir ett ruskigt muller av de nya systemet
Vi kunde ju förstås inte låta bli att provstarta när de var klart ^^
Hoppas ni gillade dehär
Kommer mer sen när vi gjort mer
UPPDATE 24/3
Nu har de hänt lite smågrejjer
Vi har fixat lite småsaker, ja har bland annat satt dit sprintar på bakluckan
Alla småsaker som luftskop och sånt har fassan målat och så har vi skruvat ihop hela exteriören. Sen har vi kommit till en ny milstolpe - Top Garage.
Sprintarna
Ihopmonterad
Bilder när bilen står på släpet innan vi kör iväg den
Bilen kom till Top Garage ( lackeraren och plastaren ) på fredag vecka 9. Sedan dess har jag inte sett den någe mer
Fick en lägesrapport från pappa idag att de nya bakskärmarna börjar bli klara och att de snart är dags för lack
Bilen är kanske hemma igen till påsk
Så fick pappa ett roligt litet paket från USA idag:
Grymt snygga <3 De är likadana som originalfälgarna som satt på de riktiga rsr:erna
12 tum breda är bakdäcken ^^ Inte direkt vad man hittar på en peugeot ^^ Däcker ligger färdiga hos lokala michelinhandlaren och han ska väl slänga på däcken snart så de är klart när bilen kommer hem igen
FEEETINGUPPDATE 26/5
Bilen hemma från lack och ihopmonterad!
Tycker själv att den ä
HET
Taskiga bilder, den ä mycke najsigare live!
Liten film:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=jv8PyAY3mYw[/youtube]
Bilen är inte 100 klar än, de ä lite elsaker som ska kopplas och däcken skrapar i skärmarna på ena sidan av bilen så spacer:sen måste modifieras innan de går att köra ordentligt. Bilen ska besiktas så den går att plocka ut på gatan sen !
Fler pics:
Liten pic på 996:an också :
hoppas ni gillar gamle svarten nu
Ja hoppas vi får ut den på vägen snart så ja kan filma den in action
UPPDATE 24/9
Nu var de ett bra tag sen ja la upp en uppdate men här kommer den
Har lagt in en film liite längre upp på sidan.
Bilen är i princip klar, ett fjäderben som glappar och de behövs nya medbringare till drivaxlarna men annars är allting okej
Bilen gick igenom den Svenska Bilprovningen på andra försöket och har körts på väg ett par gånger. Ljudstyrkan var väl inte riktigt regelrätt, men besiktningsgubbarna var schyssta o släppte igenom de. Dock failade vi på handbromsen som vi hade glömt bort, men de fixade vi genom att byta ett par grejer och sen gick bilen igenom besiktningen på andra försöket
Vi var över till Kinnekulle ring och fassan körde en sväng på banan med svarten istället för 996:an. De visade sig att bilen gick riktigt bra. De sitter dock gatdäck på den och chassit är liite för mjukt men den är utan tvekan snabb bilrackarN
Kan i princip säga att projektet är
KLART. Har varit kul och resultatet blev i alla fall enligt mej riktigt härligt!
Framåt vintern är de dags för nästa projekt:
Tanken är att de ska bli en rallycross porsche som ja ska köra
De var allt för den här gången,
Kommentera snällt nu