Förgasarinställning

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jonas
Legenden
Inlägg: 1973
Blev medlem: 21 maj 2007, 13:33
Ort: Stockholm

Förgasarinställning

Inlägg av Jonas »

Förgasarinställning

Detta är en guide som kommer att ge dig riktlinjer i hur man justerar in en förgasare. Tänk på att den vi tar förgivet att motorn har fått de rätta delarna som är anpassade för varandra är installerade.

Om man ska dra det grovt så är det oftast endast huvudmunstycket som kommer att behövs ändras till en annan storlek.

Först och främst är det viktigt att rätt storlek på förgasaren har valts till din setup. Tex så kommer en för stor förgasare att ge din motor för mycket bränsle vilket kommer att leda till sämre topphastighet och acceleration samt om du väljer en för liten så kommer motorn ej få tillräckligt med bränsle.

Bild

Storlek på förgasaren beror på vilken typ av cylinder du har monterad tex så kan en 50 cc´s trimcylinder fungera bra med en 21 mm´s förgasare och ett 70 cc´s kit bra med en 24 mm´s.
Tänk på att detta endast är riktlinjer och att det finns ett flertal undantag som kan göra att detta behövs ändras.

Efter du har valt rätt storlek för din motor så är det dags att ställa in den, många förgasare levereras med en bra grund setup men när man lagt ner ett flertal tusenlappar på sitt ny trimmade åk så är det sista man vill att det ska skärra ihop därför är det helt klart värt att ta sig den extra tid som det tar att justera in förgasaren för att få sakerna att hålla ihop samt leverera den rätta effekt effekten.

För att förklara uttrycket ”går för fet” och ”går för snålt” samt dess innerbörd. Många tror att en motor som går för fet betyder att den förbränner för mycket olja detta är i våran mening fel då det betyder att motorn får för mycket bränsle och för lite luft, går för snålt betyder tvärtemot att motorn får för lite bränsle och får för mycket luft.

Bägge dessa delarna är dåliga för om motorn ”går för snålt” så leder det till att motorn blir onödigt varm vilken i sin tur leder till de vanligaste typen av motorskador ”värmenyppning” Detta är när kolvringarna fastnar i spåren på kolven vilket leder till sämre kompression vilket i sin tur leder till förlorad effekt. Ännu värre saker kan ske tex så kan kolvringen gå av och skada kolv samt cylinder vilket leder till dyra reperationer.

Detta ger oss en första viktigt riktlinje, se hellre till att motorn går för fett istället för snålt i startläget när du kör in ditt ny införskaffade trim.

För att justera bränsleblandningen på din förgasare så byter Du storleken på förgasarmunstycket inne i förgasaren. Ju större munstycke du byter till desto mer bränsle kan flöda igenom det. Vi har ju redan läst tidigare i denna guide att för snål bränsleblandning kan leda till motorskador så därför börjar vi med ett för stort munstycke och jobbar oss sen neråt i storlek för att hitta det rätta.

Det vi behöver göra för att kunna bytta munstycke är att börja och lossa de fyra skruvarna i botten på förgasaren för att kunna ta loss flottörskålen och komma åt munstycket som sitter inne i förgasaren. Ta sen ett lämpligt verktyg för att lossa munstycket och bytta det till ett större. Våran rekommendation är att börja med ett förgasarmunstycke som är 10 storlekar större än det dom sitter i förgasaren vid leverans. Så tex om det sitter en 84 så montera då ett 86 till att börja med. Ett smart tips är att köpa ett flertal munstycken eller ett set men en mängd munstycken i för att göra det enklare för dig att hitta det rätta. Det som behövs göras nu är att skruva på plats det nya munstycket och sätta tillbaka flottörskålen på rätt plats.

Bild

När denna inställning görs så tänk då på följande saker.

1. Se till att du har fräscht bränsle i tanken så det inte är flera månader gammalt vilket kommer att leda till ett annat resultat då bensin blir sämre med tiden.

2. Se till att Du har ett rent och fräscht sportluftfilter monterat så att motorn får den rätta mängden luft som behövs.

3. Montera ett nytt tändstift med korrekt hårdhet samt se till att det har ett rätt justerat gapp på elektroden.

Nu till det första testet.

Se till att choka då risken är att mopeden annars ej startar. Många mopeder har i dagens läge automatchoke men många trimförgasare har ej detta.

Nu när motorn är igång så justerar du in så att du får rätt tomgång genom att justera tomgångsskruven. Skruva den inåt om tomgången är för låg så att mopeden hela tiden vill dö, om den varvar för mycket utan att du rör gasrullen så skruvar du tomgångsskruven utåt för att tomgången skall bli lägre.

Bild

Efter att motorn har blivit varm så avaktivera choken och så är det dags att justera in luftskruven. En bra grundinställning för luftskruven som oftast fungerar alldelens utmärkt är ett och ett halvt varv ut. Så börja med att skruva den i botten, tänk på att ej ta i när du gör detta. Skruva sedan ut den ett och ett halvt varv så är detta ordnat.

Nästa justering är gasresponsen.

Om mopeden ej svarar tillräckligt rappt när du drar på gasen så justera tomgångsskruven lite i taget tills du hittar rätt läge där responsen är som bäst. Denna justering ser till att du får en bra start acceleration men ger endast ett resultat på den 1/8 delen av registret så när du passerar det så kommer motorn fortfarande ej gå optimalt då vi har kvar att justera förgasarmunstyckets storlek.

Nu till den viktigaste delen.

Förgasarmunstycksstorleks justeringen oroar flera men om du har använt rätt delar som passar varandra så kommer detta gå smärtfritt. Det som behövs för detta är en bra raksträcka där du ger full gas ca 200 – 400 meter ( om du kör in motorn så ge då endast max 2/3 gas ) stäng sen av tändningen när Du ger max gas, stanna sen till och ta loss tändstiftet och kolla vad du har för färg på tändstiftet ( under elektroden ). Det vi försöker uppnå är en orange/röd/choklad brunfärg, om den är svart så betyder det att motorn får en för fet blandning och är den vit så är justeringen för snål.

Har tändstiftet en svart eller väldigt mörk färg så är det dags att montera ett mindre munstycke men ta alltid ett litet steg varje gång för att inte riskera motorskador. En annan extremt viktig sak att tänka på är att inte försöka få en för ljus färg då det kan leda till motorskador så hellre lite mörkare än för ljus. Om tändstiftet blir för ljust så är våra rekommendationer att gå upp fyra storlekar och sen jobba sig neråt igen om det behövs. Desto närmare du kommer rätt inställning desto renare samt desto bättre effekt kommer Din scooter att få. Så att det tar tid att byta munstycke, prova sig och är mekigt är det helt klart värt.

Även nått som folk glömmer är att om du ändrar nått på din moped tex byter till ett annat luftfilter eller avgassystem så måste denna injusteringen göras igen. Tänk på att alltid börja med ett större munstycke och sen jobba dig neråt för att hitta det rätta så är risken för att nått skall gå snett mycket mindre.

Denna guide är endast en grov vägledning och vi har inte ens skrivit något om injustering av nålen eller flottören då det finns extremt många injustering möjligheter och att täcka alla i en guide är omöjligt.

/Twostroke.se
Användarens profilbild
Bredmar
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 580
Blev medlem: 27 november 2007, 22:02

Inlägg av Bredmar »

Mycket bra skrivet :D Bra Twostrokerider :D
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
KUL PÅ HJUL
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 19 november 2008, 16:40
Ort: Laholm

Inlägg av KUL PÅ HJUL »

Bra skrivit kommer ha hjälp av denna :D
Användarens profilbild
perre92
GHOSTRIDER
Inlägg: 1414
Blev medlem: 22 november 2007, 21:04
Ort: Bollnäs

Inlägg av perre92 »

mkt bra skrivet! tack
tomt
Användarens profilbild
Weckis
Live fast die young
Inlägg: 790
Blev medlem: 18 oktober 2007, 19:45
Ort: Skövde

Inlägg av Weckis »

Så ska det se ut...En riktigt bra guide som e skriven på ett bra sätt...
Lättläst och alla förstår.

PLUS i kanten till dig
Kolla in mitt project!!!!!
Golfen e såld och även Red Bastard. "Airborne Hizbollah" är såld den med nu. Nu kör vi Kokainsläde
http://www.garaget.org/Weckis
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

Väldigt bra guide!
twisterthing
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 augusti 2009, 12:02
Ort: Hyssna

Re: Förgasarinställning

Inlägg av twisterthing »

förbannat bra guide! tack för den:)
Jag är inte trög jag har bara otur när jag tänker
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Bra guide!
Lullo
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 24 april 2008, 15:01

Inlägg av Lullo »

perre92 skrev:mkt bra skrivet! tack
du har endå ingen nytta av dessa guider eftersom du inte vågar trimma! haha, eller rättare sagt du vet inte hur man gör!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Lullo skrev:
perre92 skrev:mkt bra skrivet! tack
du har endå ingen nytta av dessa guider eftersom du inte vågar trimma! haha, eller rättare sagt du vet inte hur man gör!
Vafan va dedär för helt meningslös, onödig kommentar (?).....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Zibb
Red Bull
Inlägg: 644
Blev medlem: 10 juni 2009, 13:21

Inlägg av Zibb »

bra guide =)
Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt.

Jag har inte misslyckats, jag har bara funnit hundra tusen sätt som inte fungerar.
_p3mp_
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 augusti 2008, 18:14

Inlägg av _p3mp_ »

Köper ni denna behöver ni inte bry er ( för er med pwk)


http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=162167


Mvh.
anton96
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 517
Blev medlem: 7 mars 2011, 20:35
Ort: jönköping

Inlägg av anton96 »

ska man ställa in förgasaren när den är varm eller kall ? hört att den varvar mer när den är varm så att om man ställer in den när den är kall så varvar den för mycket när den är varm , stämmer det ?
Skriv svar