Sida 2 av 5
Postat: 16 november 2014, 09:38
av moddlaren
Är det någon som kan och vill berätta vilka bak fälgar från andra fabrikat som passar på aerox motorn. Piago zip har jag hört och aprillia.
sedan skulle jag vilja ha tag på en kina klon motor på minarellin om någon har en.
Postat: 16 november 2014, 09:38
av moddlaren
Är det någon som kan och vill berätta vilka bak fälgar från andra fabrikat som passar på aerox motorn. Piago zip har jag hört och aprillia.
sedan skulle jag vilja ha tag på en kina klon motor på minarellin om någon har en.
Postat: 17 november 2014, 02:28
av Hilmersson
ktm_danielsson skrev:Hahah Moddlaren och Hilmersson och jag själv i en tråd år 2014, har vi gått baklänges i tiden?
Grymt kul o höra att din grabb fattat tycke om något så härligt som detta, väldigt kul att se ett ordentligt (det tar jag för givet
) projekt! Kommer absolut kika in då och då när tillfälle ges, vilket tyvärr inte är allt för ofta men ändå!
Jodå vissa sitter ännu i träsket, har för den delen inga planer på att lägga av ännu men vi får se vad som händer helt enkelt!
Postat: 17 november 2014, 21:12
av moddlaren
ja då har jag löst vattenkylningen på ett ganska okonvetionet sätt
jag har ju en aluminium ram så varför inte använda denna som kylsystem? på ett rejs på 200 meter så blir det inte så våldsamt mycket värme som skall kylas bort.
här kommer vattnet ut från toppen och in i ramen.
var ju tvungen att använda andra underliggande röret tillbaka till motorn så det fick bli en rör-övergång mellan dessa.
för att säkerställa att värme avledningen räcker till så tigade jag fast en 0,5mm aluplåt i underkant ramen för att öka kyl arena.
Vinsten på detta är 1,7 kilos mindre vikt och inga extra kylare o skrot som är ivägen och tar plats för andra saker som är viktigar
mvh moddler
Postat: 17 november 2014, 21:19
av DEA!!
Läckert! Kretiviteten är det inget fel på!
Postat: 17 november 2014, 21:24
av Speedway
Som på speedway då, ramkylning
Postat: 17 november 2014, 21:38
av moddlaren
Speedway skrev:Som på speedway då, ramkylning
jasså?? olja då? förklara gärna lite närmare alla tekniska lösningar är intresanta.
Buell har ju olje tanken i svingen och bensinen i ramen för att spara vikt o plats.
Postat: 17 november 2014, 21:48
av Speedway
På 85cc har vi kylningen i ramen. Dock brukar det inte räcka till om man ska köra varm tävling. Så en extra kylare brukar monteras!
Postat: 18 november 2014, 00:54
av Persson97
Och detta har jag missat... Wow! Kunskaperna är det verkligen inget fel på!
Postat: 18 november 2014, 02:00
av Hilmersson
Bra där, kylning ska nog räcka till om man inte tokkör. En fråga, vad för styrdämpare är det du använder dig av, samt hur är känslan? Letar efter en ny till min då dagens är för mjuk.
Postat: 18 november 2014, 10:19
av Hugge66
Hilmersson skrev:Bra där, kylning ska nog räcka till om man inte tokkör. En fråga, vad för styrdämpare är det du använder dig av, samt hur är känslan? Letar efter en ny till min då dagens är för mjuk.
dämpare är från superbilligt.se har likadan på min är inte den hårdaste men är bättre än inget!
Postat: 18 november 2014, 15:22
av Rexxy
Räcker inte arean på ramen för kylning, är det ju "bara" svetsa på några aluflänsar på rätt utvalda ställen!
Postat: 18 november 2014, 19:34
av moddlaren
Rexxy skrev:Räcker inte arean på ramen för kylning, är det ju "bara" svetsa på några aluflänsar på rätt utvalda ställen!
det är just det den 0,5mm aluplåten under ramen är till
styrdämparen köpte jag på ebay för några tior o den är ju inte som en öhlins styrdämpare men för det priset är den helt ok så länge.
Postat: 22 november 2014, 07:18
av moddlaren
här har det inte hänt så mycket denna veckan mycket jobb o långa dagar.
men jag funderade på ett expantions kärl till dragstern o det var en del funderingar på detta
vikten vikten vikten
det slutade med ett aluminium kärl som väger ca 40 gram med lock och rymmer ca 2 dl
att svetsa 0,3mm aluminium är ett rent helsike
så det blev inte jätte snyggt men det är tätt iallafall.
sedan kommer det ett nytt styre från en tillverkare som är 600 mm brett och väger endast 104 gram tillverkat av samma företag som gör saker till ett av f1 teamen,, kolfiber
mvh
Postat: 22 november 2014, 09:00
av DEA!!
Nu snackar vi vikter
ger du lite mindre mat till grabben med?
Postat: 22 november 2014, 12:08
av potog
följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete.
Postat: 22 november 2014, 20:46
av moddlaren
Postat: 22 november 2014, 20:55
av david96
OMG
epic
Postat: 22 november 2014, 21:02
av moddlaren
potog skrev:följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete.
Tja inte för att vara petig eller så men en cylinder ger ingenting utan motorn den sitter på fungerar,, allting jobbar ihopa ingen del är viktigare än någon annan.
Postat: 23 november 2014, 12:49
av potog
moddlaren skrev:potog skrev:följer! ska bli kul å se va cylindern vill ge i dynon. men tanke på allt portningsarbete.
Tja inte för att vara petig eller så men en cylinder ger ingenting utan motorn den sitter på fungerar,, allting jobbar ihopa ingen del är viktigare än någon annan.
jo tack de vet jag
frågan kvarstår för dem jag sett å som har kört med den har hamnat mellan 20-24hk därför det ska bli intressant å se va din motor vill leverera med den
då din är betydligt mer genomarbetad... då jag gissar på att du inte kommer köra med 12mm förgasare
Postat: 23 november 2014, 18:57
av moddlaren
vad jag hoppas på? tja ödmjukhet är en dygd men kan jag till att börja med få plus 20 på hjulet så är jag rätt nöjd med så många förändringar på en gång så är det o kommer det bli svårt att veta vad o varför den beter sig som den gör och vad jag då behöver justera o var det behöver justeras.
men visst finns ju en liten dröm att den skall till slut kunna knalla iväg till närmare 26-28 hp men som sagt tills det är gjort så får det vara en dröm
Dagen inskränker sig till fundering o en hel del skit onödiga saker
Viktor har provsuttit moppen o då såg jag att han har fått för mycket spagetti
han e lång o lätt,
Hur jag skall vika ihopa honom på denna ram vete fan
ett alternativ är att flytta fotpinnar bakåt o hitta på något att få styret framåt ca 10 cm.
Jag drog gaswiren i ramen för att slippa den.
förgasaren du frågade efter blir denna en 36mm som jag hade på Hebo 70an,
sedan hade jag inget att göra så jag lättade alla slangklämmor vikt vinst 2 gram st
men hålborrat är ju mitt signum
.
mvh
Postat: 24 november 2014, 20:17
av DEA!!
Blir bara roligare och roligare läsning!
turbo alltså?
Postat: 25 november 2014, 22:01
av HHR
Härligt att gossen din vaknade upp för lite dragracing, kul för er båda. Lycka till!
Postat: 30 november 2014, 17:57
av moddlaren
HHR skrev:Härligt att gossen din vaknade upp för lite dragracing, kul för er båda. Lycka till!
tackar så mycket sedan är jag inte ute för att han skall vinna utan mera att han får känna på o kanske växer hornen ut o det blir på allvar.
skall iallafall bli hemskt kul att se ditt tekniska mästerverk i verkligheten att se alla små detaljer som gömmer sig för kamerans lins
Postat: 30 november 2014, 18:26
av moddlaren
Jaha då var ännu en helg förbi o julen närmar sig med stormsteg har tagit ledig så hela 18 dagar är avsatta för garage mojjande med moppar o mc.
denna helgen har varit som alla andra Vad kan lättas o vad är onödigt o vad kan förbättras
svaret är mycket när det gäller nästan allting.
jag lättade nav o bromsskivan ca 400 gram det motsvarar 2,2 kg när det är roterande vikt.
Aerox fälgen är nog en gjuten/smidd historia stark som brännvin är den i vilket fall som helst.
Borrade väck ett par Hg alu och funderade på hur my den fälgen tål?
6000 Kg eller 6 Ton trycker jag efter borrning o fälgen rör sig inte ens 1/10 dels mm
hornen växer naturligtvis ut efter detta jag borrar o lättar allt jag vågar.
med däck på.
med nav o skivan på.
Ja däcket är tätt det läcker ingen luft och det är ingen slang bara att tänka sig för innan man gör något så funkar det.
monterade en TORSEN VD från polini o fyfan sicket junk aluminiumen är som smör värsta kina aluminiumen, Hjul muttern till denna historian är om möjligt ännu sämre som varmt mesmör
.
naturligtvis borrades även muttern ur då den var tung som bly.
Så denna dagen blev moppen ca 1 kg lättare trots montaget av TORSEN VD staget så det känns ju rätt så bra med tanke på att all vikt lättning kommer från roterand delar.
Då den igentliga vikt lättningen är betydligt större, 1,6 kg gånger 4,7 lika med 7,52 kg lättare. minus 600 gran TORSEN VD så 5,92 kg minus.
mvh
mvh
Postat: 1 december 2014, 16:20
av david96
sjukt jävla nice att följa! älskar det längtar tills nästa, hoppas pojken äter mycket julmat så du får lätta ännu mer för kompensera de
Postat: 1 december 2014, 18:22
av moddlaren
Postat: 1 december 2014, 18:26
av moddlaren
david96 skrev:sjukt jävla nice att följa! älskar det längtar tills nästa, hoppas pojken äter mycket julmat så du får lätta ännu mer för kompensera de
tackar o bugar alltid kul att någon gillar det man gör
Postat: 1 december 2014, 20:25
av kruusaren
Tjena moddlarens grabb här Viktor. (16 år)
Jag är ny här på forumet och har nyligen börjat intressera mig för dragracing.
Jag har inte så mycket erfarenheter när det gäller att greja med moppar osv men jag hoppas att jag ska kunna lära mig ett och annat om det, är sjukt taggad inför nästa år då jag förhoppningsvis ska kunna börja köra lite och träna upp mig för eventuella tävlingar.
Postat: 1 december 2014, 20:33
av moddlaren
I kväll hände inte mycket mera än att malossis gigantiska avgassystems hållare åkte väck och byttes mot en bockad 2mm aluplåt som väger skit lite mot malossi gjutna historia.
sedan kom mitt kolfiberstyre på ca 100 gram, mässings nippeln som är på bilden väger mera än styret
även mina alu komposit broms handtag med hållare kom och dom väger inte mera än 100 gram kompletta heller
tja detta var nog allt för denna kvällen.
Postat: 1 december 2014, 23:13
av Hugge66
alltid lika kul läsning !
Postat: 2 december 2014, 20:06
av ChipsPåse
älskar projektet, keep up the good work!
Postat: 3 december 2014, 12:15
av moddlaren
Ikäll skall jag fundera på infästningen till dom nya bromsoken som har kommit. Dom väger bara 124 gram st inklusive bromsklossar. Keislers bromsoks fäste därimot är grovt nog att sitta på en lastbil
Undrar hur dom tänkte där?
Svaret på frågan är nog enkel det är ett kapat stränggjutet standard ämmne som keisler använt sig av för kostnadens skull o det köper jag helt o hållet. Måste dock göra om det då fästet väger mer än bägge oken.
Postat: 3 december 2014, 19:31
av moddlaren
HMMMM
grabben e lång!!!!!!
Postat: 3 december 2014, 20:03
av DEA!!
Det artar sig
Jaa du, han får krypa ihop!