Sida 2 av 3

Postat: 4 juli 2010, 21:48
av TheSameOne
Jag och en kompis höll på att kolla upp motorn på en Speedfight 1 vi hade köpt och plockade isär det mesta, la motorblocket på en uppochner-vänd ölback och skruvade loss membranet och la membranet bredvid ölbacken.

Gick iväg en stund, sen skulle en kompis komma och jag tänkte flytta på motorblocket ifall han skulle köra in moppen i garaget. Så jag tar tag i ölbacken och tror att jag stabilt ska kunna flytta ölbacken med motorn på så den inte låg mitt i garaget. Men fel hade jag, lyckades välta motorblocket så det landade rakt på membranet, allt klarade sig förutom membranet som blev helt platt. Slutade med att jag fick köpa ett nytt membran till den :)

Postat: 4 juli 2010, 22:15
av FläsketBrinner
var ganska ny med mopeder och förstod inte lika mycket som nu.
startade mopeden och kollade baklyktan, ingen lampa lös (2st), köpte nya, öste kontaktolja, mätte ström, kopplade om kablar..
efter 2 dagar upptäckte jag att lamporna bara var avstänga :roll:
så nu kollar jag det mest trovärdiga först :wink:
innan man börjar riva allt

Postat: 4 juli 2010, 22:23
av KarlssoN^
TK_DRAC skrev:första gg jag skulle byta munstycke så lossade jag fögen från insuget å kollade in i hålet nehe där fanns inget sen tog jag bort luftburken å kollade där å där fanns inget heller xD sen kom farsan å visade xD
IRL garv :D

Postat: 4 juli 2010, 22:37
av stektkorv
när ja å farsan skull kolla va som var trasigt till hastighetsmätarn på Mustang Mamban, så vi skruva lös sladden till hastighetsmätarn nere vid motorn. då ramla typ några cm av sladden ner i motorn när vi tog lös den och vi var tvungen fiska upp den ;)

Postat: 18 juli 2010, 23:54
av 2stroke4ever
gjorde en riktig tabbe idag som jag inte är allt för stolt över....

renoverade cylinder kolv och massa skit på crossen i vintras, nästan allt förutom sving och i själva blocket. men nu har visst ramlagren gått. så idag skulle jag lossa alla och göra redo för att klyva motorn!

så jag skulle ta och lossa på skruven till vevaxeln på höger sida. och den satt ju som fan så behövde nått som stumma motorn, ah så jag tog min största skruvmejsel och la under kolven så den blev stum, började trycka satan på spärrskaftet så den skulle lossa.

PANG sa det bara och så flög det bitar lite överallt. då har den relativt nya kolven legat mot blocket och det hade jag inte sett, så den sprack i ca 3-4 delar!!!

sådär gick ca 1100kr åt helvete. tog sedan av kolvfan och satte i den största förlängningen jag hade i mitt verktygs-set i veven och drocg loss skruven som en dans..

får se om det kommer mer historier från mej nu när jag ska klyva motorn själv för förstagången.. :roll: :oops:

Postat: 22 juli 2010, 13:45
av not-gay
min största tabbe var förra veckan, min original cylinder hade precis skurit så jag köpte en stage6 sport pro 70cc och jag höll på att ställa in moppen och så dog den när jag körde runt huset. Jag blev skit skraj för jag hade inte råd med en ny cylinder :p. Jag trodde direkt att det var cylindern så jag skruvade av den men inga repor hur fin som helst och då kom jag på att kolla om jag hade bensin... snustorrt i tanken :P:P

Postat: 22 juli 2010, 14:17
av T0ff3
2stroke4ever skrev:gjorde en riktig tabbe idag som jag inte är allt för stolt över....

renoverade cylinder kolv och massa skit på crossen i vintras, nästan allt förutom sving och i själva blocket. men nu har visst ramlagren gått. så idag skulle jag lossa alla och göra redo för att klyva motorn!

så jag skulle ta och lossa på skruven till vevaxeln på höger sida. och den satt ju som fan så behövde nått som stumma motorn, ah så jag tog min största skruvmejsel och la under kolven så den blev stum, började trycka satan på spärrskaftet så den skulle lossa.

PANG sa det bara och så flög det bitar lite överallt. då har den relativt nya kolven legat mot blocket och det hade jag inte sett, så den sprack i ca 3-4 delar!!!

sådär gick ca 1100kr åt helvete. tog sedan av kolvfan och satte i den största förlängningen jag hade i mitt verktygs-set i veven och drocg loss skruven som en dans..

får se om det kommer mer historier från mej nu när jag ska klyva motorn själv för förstagången.. :roll: :oops:
Tack gud för trycklufts-mutterdragare :mrgreen:

Postat: 22 juli 2010, 14:33
av 2stroke4ever
haha, du måste fortfarande låsa motorn så den inte snurrar runt och slår sönder veven, det va d som var problemet :wink:

Postat: 31 juli 2010, 12:26
av willemedDERBIN
jag har gjort MÅNGA tabbar med denna moppen men vi tar den första krisen som jag hade när jag hade köpt den

var och hämtade och hade den en vecka körde som en galning och en massa sånt men helt plösligt så skulle jag kicka igång den
så fassnade den längs ner så blev lite orolig så jag drog upp den igen ( trodde att kc8ikaxel var kass eller ngt i den ) hur som helst så när jag skulle åka hem igen så var kicken aldelse stum jag kännde att motorn rörde sig inte när jag kicka så vi åkte te pappa och försöka fixa problemet i 3 månader och riva isär acel och fixa allt sånt och så vissade det sig att den blåexolderade kicken jag hade var gjord i aleminium som är ganska svagt så den var rund så i 3 månader så hade vi plockat isär motorn på gång på nång för att bekräffta att KICKEN var kass xD

Postat: 25 augusti 2010, 21:39
av jojjztah
När jag precis fått moppen så var jag väldigt taggad på att fixa nudebar så jag började strippa styret och sen skulle jag tabort styrstammen, det är som på cyklar så man ska ju bara skruva ut den en bit banka ner och dra upp men jag skruvade ut hela vägen så låsmuttern ramlade ner längst ner i gaffeln. Tejpade ihop två skruvmejslar med en magnet och fiskade upp muttern ^^ tog kanske 2 timmar för mig:D

Postat: 13 september 2010, 23:59
av zuxztah
jag märkte en dag när jag och polarna skulle sticka och bada att moppen gick dåligare än normalt den brukade göra minst 85. hastigheten var redan nere i 60 på vägen dit så jag vände på 3km färd så hade hastigheten minskat ytligare 20km/h. tillslut kom jag hem. började med att kolla förgasaren luftburk. inget verkade vara fel. fortsatte med att kolla om den tjuv nöp luft i inuget reedsen gjorde även rent hela förgasaren med nål och tråd och dra igenom alla munstycken. den hade för avsikt att blöddra. kunde inte hitta något fel. var även precis nybörjare på moppe så beställde hem nya grejer kolv och filter oljor å dylikt. fortsatte ytligare 3 dagar som till sist jag fatta att jag behövde hjälp hade varit så fokuserad på att det var motorfel så att jag inte la märke till annat. såklart så var ljuddämparen helt tät haha ibland kan man stirra sig blind på små fel :lol: :D

Postat: 14 september 2010, 08:33
av Tullis
Min största tabbe var när jag skulle montera ihop min klyvna motor. Först satte jag ihop allt, det var helt perfekt. Hade slängt på den på ramen och skulle ut å starta. Den ville inte gå igång när jag kicka så jag skulle rulla igång den. Försökte lägga i växel men det gick inte.
Upp på borde, klyva, då var det växeltrumman som var stum, fixade det, satte ihop motorn igen, sen när jag skulle ställa den upp för att få på cylinder mm så såg jag två brickor som låg på bordet. De skulle sitta längst ut på växelaxlen, bara klyva igen.

Postat: 14 september 2010, 16:31
av Robban_91_dakotan
Låter jävligt frustrerande :( 8)

Postat: 27 december 2010, 00:46
av D3nnis
min finaste historia är nog när jag skulle ta av avgas röre jag tog bort fjädrarna vid cylindern när jag hade gjort de som vägrade röret lossnat jag höll på med de i 5 timmar i sträck innan jag gav upp jag satt med kofot och försökte bryta upp den.senare kom min kommpis och frågade om jag hade lossa skruvarna vid hjulsvängen haha ganska skämmit att jag hade glömt bort de:P

Postat: 27 december 2010, 01:01
av Danne
runners skrev:Min motor skar på min crescent compact och lillebrorsan hade en Husqvarnamotor med snarlika motorfästen. Det enda som behövdes göras var att slipa ner motorfästena en aning eftersom att de var bredare än på sahcsmotorn. Men när jag fick bara på det ena motorfästet av någon anledning som jag inte riktigt minns varför. Men den satt där i alla fall, det trodde jag tills jag kom ut i trafiken och strax före trafikljusen tappade jag motorn på marken och alla omkring mig gapskrattade i bilar och på trottoaren. :oops:
HAHA ;)

Postat: 27 december 2010, 01:15
av CaToXXo
D3nnis skrev:min finaste historia är nog när jag skulle ta av avgas röre jag tog bort fjädrarna vid cylindern när jag hade gjort de som vägrade röret lossnat jag höll på med de i 5 timmar i sträck innan jag gav upp jag satt med kofot och försökte bryta upp den.senare kom min kommpis och frågade om jag hade lossa skruvarna vid hjulsvängen haha ganska skämmit att jag hade glömt bort de:P
Ännu mer skämmigt att skriva hjulsvängen? ;)
Och jag tror din "kompis" är Karlsson^ eller? ;)

Postat: 27 december 2010, 13:35
av 2stroke4ever
CaToXXo skrev:
D3nnis skrev:min finaste historia är nog när jag skulle ta av avgas röre jag tog bort fjädrarna vid cylindern när jag hade gjort de som vägrade röret lossnat jag höll på med de i 5 timmar i sträck innan jag gav upp jag satt med kofot och försökte bryta upp den.senare kom min kommpis och frågade om jag hade lossa skruvarna vid hjulsvängen haha ganska skämmit att jag hade glömt bort de:P
Ännu mer skämmigt att skriva hjulsvängen? ;)
Och jag tror din "kompis" är Karlsson^ eller? ;)
haha +1

Postat: 27 december 2010, 16:37
av andersjohansson93
Stod ute i garaget förut och rostskydda kick och lite andra smådetaljer, när jag skulle gå ut ur garaget så såg jag att hela dörren fram på mammas v70 va full med rostskyddsfärg :oops: tänkte inte på att jag stod bredvid mammas bil och sprayade... så de va fort fram med en trasa och torka. Som tur hade det inte börjat torka :oops:

Postat: 27 december 2010, 16:52
av D3nnis
haha nej inte han karlsson snubben men ha sa samma sak. :D

Postat: 27 december 2010, 17:16
av kjelle
Skulle byta vev på aeroxen. Det var första gången jag skulle göra allt själv, så det var ganska spännande..
Allting gick finemang, veven gled in i lagrena hur smidigt som hellst och jag skruvvade fasst allting. När jag hade allting på plats så prövade jag snurra på svänghjulet, men det var stumt.. trodde veven hade hamnat snett så jag började att plocka bort allting...
Den kvällen klöv jag motorn 4 gånger och alltid var det samma sak: När allting var påskruvar så blev det stumt..
Det visade sig att jag hade glömt att sätta dit distansen bakom variatorn= varje gång jag drog åt variatorn pressades den mot startkranslagret och hela skiten kärvade. Det kändes surt :))

Postat: 27 december 2010, 18:10
av PK
Notn4 skrev:när ja ännu körde med min svårstartade Derbi så var det helt normalt att springa igång den så en dag så kom den inte alls igång men sen när ja tittade närmare på saken så var nyckeln inte vriden till ON läge ;D satt o små garva ot mig själv + tyckte att jag var en sån idiot efter att ha sprungit med moppen över en halvtimme
gjort samma tabbe en gång ;)

jag har några historier :D

som du, försökte starta moppen i en kvart utan nyckel ;)

nylackade kåpor, nytt styre, nylackad bromsbehållare. lyckas den inte läcka bromsolja över hela moppen över natten? jo :evil:

fick en ciao av farfar. veven var sönder. plockade isär ALLT i motorn. när man plockat isär veven med 50 tons tryck så går det upp för mig att det kommer kosta ca 1000kr för att få igång den -.- så nu har jag en halvskrotad ciao i källaren med helt isärplockad motor som inte kommer användas

Postat: 28 december 2010, 09:49
av samme1
När jag fick min första moppe en baotian , när jag skulle starta den var det ingen gnista eller nånting så jag började riva ner kåpor med mera , sen sa någon att det är en strömbrytare i sidostödet så jag fällde upp de och den startade haha :)

Postat: 28 december 2010, 13:06
av A3R0X
En liten pinsam grej min kompis gjorde. Vi skulle lacka hans underkåpa till hans speedfight. Och det var planerat att vi skulle göra de i hans pappas garage efter som det fans värme där osv. Men ingen av oss tänkte på att de var lägenhets garage, och att det bara var ett galler som skiljde garagen ifrån varandra. Så när han sprayat färdigt kåpan o allt var klart, så var grannens splitter nya golf full med vit färg. Haha, vart inte lika kul när hans pappa fick betala 6tusen för att han var tvungen att lämna grannens bil på polering.

Postat: 28 december 2010, 14:08
av yahama94
Satte kolven på kompisens moppe åt fel håll en gång när ja va 14-_- fast de va min cylinder å kolv han skulle bara pröva den typ :P
så de gick ju som de gick :P

Postat: 28 december 2010, 14:54
av beckvall
yahama94 skrev:Satte kolven på kompisens moppe åt fel håll en gång när ja va 14-_- fast de va min cylinder å kolv han skulle bara pröva den typ :P
så de gick ju som de gick :P
prova en cylinder de va nått nytt ^^

Postat: 28 december 2010, 17:04
av tlllm
min största och enda tabbe ( mekar inte så mycket) var när jag skulle ta bort v-ringen, jag gjorde som man skulle och sen när jag skulle skruva i hop allt i gen så satte jag en liten jävla bricka fel. så v fläkten och stjärnan "vibrerade" sönder, och jag gick i genom 2 fläktar och tre stjärnor innan jag fattade att brickan satt fel xD

Postat: 28 december 2010, 18:55
av Bjule
Haha min värsta var när jag skulle sätta på det nya röret på neosen, så satt jag ihop röret och allt [Hebo preformance] och sen börjat jag böka vid cylindern, men jag lykades inte på dit den helt rätt så jag håll på i 1 tim efter ett tag så tänkte jag att jag kanske ska vrida lite på Fäste grejen med fjädern i högst up på röret så passade det direkt!

Postat: 3 januari 2011, 13:27
av ajonson
har börjat plocka ner moppen men får inte ihop den sen skulle ja tro :P

Postat: 3 januari 2011, 13:42
av bensinskalle
Har en liten "kul" historia :mrgreen:

Håller på med folkrace och har en gammal schleten volvo. Jag bytte motor i den för att få mer kräm i den. Jag flytta över svänghjulet från den gamla motorn eftersom det var lättat och lite annat sånt. La ner många timmar på att fila till insprutet, lämnade in toppen på portning mm.

När jag sen körde första racet med motorn gick de skitbra, första halvvarvet, sen släppte gasvajern från pedalen så jag blev ståendes...

Race nr 2 gick riktigt fint i starten, tills jag sopade i 2:an. Då släppte svänghjulet från vevaxeln :lol: Blev ett jävla liv. Och till råga på allt så gick ju kamremmen av i samma veva. Trodde dock att det inte var någon fara med det.

Åkte hem, fick riva ut motorn igen, fixa nya svänghjulsbultar och skruva tillbaka allt. Testade sedan att starta, motorn gick helt jävla värdelöst. Hade 7kg, 5kg, 1kg och 0 kg komp i cylindrarna ^^ Fick lyfta av toppen, visade sig att varenda jävla ventil i toppen var sne. Blev 3000 spänn för ventilbyte där ;)

Allt detta för att jag återanvände de gamla svänghjulsbultarna :roll:

Postat: 3 januari 2011, 17:13
av 2stroke4ever
bensinskalle skrev:Har en liten "kul" historia :mrgreen:

Håller på med folkrace och har en gammal schleten volvo. Jag bytte motor i den för att få mer kräm i den. Jag flytta över svänghjulet från den gamla motorn eftersom det var lättat och lite annat sånt. La ner många timmar på att fila till insprutet, lämnade in toppen på portning mm.

När jag sen körde första racet med motorn gick de skitbra, första halvvarvet, sen släppte gasvajern från pedalen så jag blev ståendes...

Race nr 2 gick riktigt fint i starten, tills jag sopade i 2:an. Då släppte svänghjulet från vevaxeln :lol: Blev ett jävla liv. Och till råga på allt så gick ju kamremmen av i samma veva. Trodde dock att det inte var någon fara med det.

Åkte hem, fick riva ut motorn igen, fixa nya svänghjulsbultar och skruva tillbaka allt. Testade sedan att starta, motorn gick helt jävla värdelöst. Hade 7kg, 5kg, 1kg och 0 kg komp i cylindrarna ^^ Fick lyfta av toppen, visade sig att varenda jävla ventil i toppen var sne. Blev 3000 spänn för ventilbyte där ;)

Allt detta för att jag återanvände de gamla svänghjulsbultarna :roll:

haha skapligt! att du ens fick igång motorn efter det haveriet :wink: tur man kan lära sig av andras misstag :roll:

Postat: 4 januari 2011, 15:48
av Weelie
Jag hadde köpt hem en ny motor till et´n för att veven skurit så jag och några polare satt ihop den. när allt var på platts och vi ska ut och bränn efter många timars bygge av pipa och filning portning och allt som gick göra ska vi starta skiten men när skiten startar och jag ska köra ut inför alla friends går fanskapet baklänges och variatorn var vässad så den tog i som fan och rakt in i min gamm cyckel bakom :oops: då hade jag satt dit fel cdi box så den baktänt (yamha bytte cdi 80 och motorn jag köpt var en 79 och cdin från förra var en 82) sjukt pinsamt :oops:

Postat: 31 maj 2011, 18:06
av moppetard
va nog när jag lossade röret på min Derbi Senda xtreme 07 för o kolla om en polares effektrör passa. När jag skulle sätta tillbaka mitt org rör så lät de som as. Klockan va kanske 02-03 på natten och ja höll på kanske 50 min de sluta inte låta trodde jag glömt en packing eller något, sen märker jag att jag glömt sätta tbx slangen till luftburken....
Blev rätt härligt sur på moppen då haha!

Postat: 2 juni 2011, 19:45
av ServerError
not-gay skrev:min största tabbe var förra veckan, min original cylinder hade precis skurit så jag köpte en stage6 sport pro 70cc och jag höll på att ställa in moppen och så dog den när jag körde runt huset. Jag blev skit skraj för jag hade inte råd med en ny cylinder :p. Jag trodde direkt att det var cylindern så jag skruvade av den men inga repor hur fin som helst och då kom jag på att kolla om jag hade bensin... snustorrt i tanken :P:P
Hur kan original cylindern skära? Vad gjorde du?
FläsketBrinner skrev:var ganska ny med mopeder och förstod inte lika mycket som nu.
startade mopeden och kollade baklyktan, ingen lampa lös (2st), köpte nya, öste kontaktolja, mätte ström, kopplade om kablar..
efter 2 dagar upptäckte jag att lamporna bara var avstänga :roll:
så nu kollar jag det mest trovärdiga först :wink:
innan man börjar riva allt
Hur kan man stänga av dem?
samme1 skrev:När jag fick min första moppe en baotian , när jag skulle starta den var det ingen gnista eller nånting så jag började riva ner kåpor med mera , sen sa någon att det är en strömbrytare i sidostödet så jag fällde upp de och den startade haha :)
Vf är de det?

Postat: 28 juni 2012, 09:50
av Macko96
Bump! Jag tycker att denna tråden behöver en bra bump (och det har gått mer än 7 dagar så det borde jag få) Jag kan dela med mig av en sommar då jag var 14 år! Vi skulle göra så att bakhjulet på min moped va rakt men när vi skulle ta av bakaxeln så sprack den istället :lol: Och när den nya axeln kom så skulle framhjulet riktas och vi lossade på bultarna i den övre styrkronan, Så när vi skulle skruvs tillbaks skiten så spricker den också! Så min moppe stod hela sommaren för yamaha-center var så sega med att få in orginaldelar!

Postat: 28 juni 2012, 09:54
av Jönköping
Antar att min största och enda?? fail är att jag har dragit åt variator muttern för hårt så jag kan inte få av variatorn..