Sida 55 av 59

Postat: 23 augusti 2013, 20:08
av Remoz12
Därbiii skrev:
Remoz12 skrev:
ZSenda skrev:Derbi Senda xtreme 07
Setup: original 100%
Nuvarande: 12/65
13/53 eller 14/53? Vilket är bäst? Topp? Axx?
Skulle även vilja ha svar på det :) Nu i helgen blire att bästlla nytt framdrev till min Derbi Senda Xtreme 13 dock. Undrade bara vilken kedja som va org 420 eller 428?
Kör på 14/65 istället, funkar skitfint :D! det är 420 kedja
Då blir http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=7516 bra,
hur mycket tror du att den kommer att öka med? kör helt ORG obv :D

Postat: 23 augusti 2013, 21:12
av Agge0102
på raka ca 5kmh, nerför ca 10 kmh

Postat: 24 augusti 2013, 07:10
av Remoz12
Ok, tackar så mööd ;)

Postat: 25 augusti 2013, 11:19
av Ihab
Har original drev på min motorhispania ryz (11-60) Och undra ifall jag kan byta till 13-52 utan att behöva kapa kedjan osv. Alltså ifall de går att byta från 11-60 till 13-52 sen bara spänna kedjan. Tacksam för svar! :D

Postat: 27 augusti 2013, 17:36
av Remoz12
Bild
Tjenare, på bilden är org drevet 12 ska byta till 13. Men de inringade sakerna sitter på (låsbrickan?) ska man bara skruva av det så själva drevet kan plockas av? Får hem drevet snart så jag vill veta så jag kan genomföratt schmidgt :D

tackar!

Postat: 27 augusti 2013, 17:53
av Derixx
Det är bara att skruva loss skruvarna.

Postat: 27 augusti 2013, 17:56
av Remoz12
Derixx skrev:Det är bara att skruva loss skruvarna.
Lossnar då brickan? eller måste jag lossa den därefter? :D

Postat: 27 augusti 2013, 18:26
av Derixx
Remoz12 skrev:
Derixx skrev:Det är bara att skruva loss skruvarna.
Lossnar då brickan? eller måste jag lossa den därefter? :D
Du får ta bort den också, den sitter med ett slags stopp.

Postat: 13 september 2013, 18:11
av erix121
Rieju Drac 02 rr

Urpluggat-tk rör
Sportluftfilter
80 munstycken
Orginal. (10/56).

Min kolv gick precis sönder var inte bara att jag låg för mycket full gas, var också något med dreven att den varvade för mycket. Vilket passar då?

Postat: 13 september 2013, 18:17
av Karlsson_98
erix121 skrev:Rieju Drac 02 rr

Urpluggat-tk rör
Sportluftfilter
80 munstycken
Orginal. (10/56).

Min kolv gick precis sönder var inte bara att jag låg för mycket full gas, var också något med dreven att den varvade för mycket. Vilket passar då?
Prova 12/52 elr 13/52 :)

Postat: 24 september 2013, 16:33
av BoMaNsf2
Tjena!
Har en Rieju RRX -07 med setupen:
Barikit 74cc
Barikit 21mm förgasare
Barikit vev
MK Pro Race 3 rör
Hebo insug
Hebo membran
Sportluftfilter

Jag undrar vad jag ska ha för drev både fram och bak för att få bäst kombination!
Den ska gå så bra som möjligt

Postat: 24 september 2013, 16:42
av tacopaj
BoMaNsf2 skrev:Tjena!
Har en Rieju RRX -07 med setupen:
Barikit 74cc
Barikit 21mm förgasare
Barikit vev
MK Pro Race 3 rör
Hebo insug
Hebo membran
Sportluftfilter

Jag undrar vad jag ska ha för drev både fram och bak för att få bäst kombination!
Den ska gå så bra som möjligt
Först och främst, vill du har mest axx eller topp?

De flesta som kör trimmat brukar ha ungefär 12/13- 48-53
Men jag ser din setup som ganska vass så då borde sätta på tyngre drev typ 14-48/50 nånting.

Kom ihåg: När du ändrar drev fram så påverkar det mycket mera än att ändra drevet bak. En fingervisning är +1 kugg fram = 5 km/h mera. +1 kugg bak = 1km/h.

Postat: 25 september 2013, 09:46
av marcoscar
Hej , undrar vad för drev jag ska ha på min Gilera SMT 06..
Gianelli 2T Urpluggat
17,5 förgasare
50cc sport
Bra inställd förgasare
Just nu 13/53 drev..
Den går närmare 85-90km/h nu men är seg på 1an och 2an.. Går tex inte att starta i uppförsbacke då den dör..
Tips?

Postat: 25 september 2013, 12:37
av lasshe
marcoscar skrev:Hej , undrar vad för drev jag ska ha på min Gilera SMT 06..
Gianelli 2T Urpluggat
17,5 förgasare
50cc sport
Bra inställd förgasare
Just nu 13/53 drev..
Den går närmare 85-90km/h nu men är seg på 1an och 2an.. Går tex inte att starta i uppförsbacke då den dör..
Tips?

12-53 eller 11-53 :)

Re: Drevnings-Tråden Cross/SM/RR

Postat: 29 september 2013, 18:33
av jakob55
rrx_pojken skrev:Tja

[spoiler]Jag har märkt att det kommer upp några trådar om drevning så jag tänkte fixa en drevnings tråd där man kan fråga allt om drevningar.

Läs hela inlägget på denna sida för mer information om drevning och vad det gör för skillnad att dreva samt skillnader på tung/lätt drevning och fram och bakdrev.

EDIT:

Då det dyker upp massa trådar om drevning.
Är det lätt man inte får svar så snabbt eller alls.
Dessutom verkar ingen veta hur man söker.
Så dom kan kolla om någon annan postat samma fråga.

Därför klistrar vi den hära tråden. Ställ era drev fråger hära.//Alexander Aka P0JKEN


DETTA SKA VARA MED :

Märke/Motor
SETUP
Nuvarande drev
Drevning ni undrar om.


Lite allmänt om drevning samt hur det funkar med tyngre respektive lättare drevning, saxat från en annan tråd här på forumet:
mtpower skrev:Tyngre drevning ger bättre acceleration.

Bild

Ju fler växlar man har och ju jämnare effektkurvan är desto mindre skillnad är det i acceleration. Bilden är en väldigt snabb skiss som visar ungefär hur det ligger till, så fort man lägger i tvåan med den lättare drevningen (blå graf), så har den tyngre drevningen mer effekt på bakhjulet, därav tar den ikapp. Det där fortsätter och pendlar fram och tillbaks.

Att man drevar lätt för sprint eller så är för att vassare tvåtaktare har väldigt kort effektband och behöver ligga inom ett visst varvtalsområde för att accelerera som bäst. Stegen mellan dom högre växlarna är mycket kortare än mellan ettan och tvåan. Med andra ord så ligger man inom tightare varvtalsområde där man ligger så nära maxeffekten som möjligt tidigare!

På en motor med bredare effektband så spelar det mycket mindre roll, men ändå fördel för den lättare drevningen, så länge man inte förlorar så mycket tid vid växlingarna.

Taget direkt från Emil123.

För övrigt är det jag de försöker övertyga. Emil123 är på min sida i alla fall. Ni vet, hyperbyggaren på mnf.
Grafen visar inte ens hur accelerationen är, bara hur långt du kan dra på varje växel, inte hur lång tid det tar för varje drevning till sin toppfart. Effekten på kommer inte förändras hur du än drevar, utväxlingen blir en annan bara och effekten kan kännas högre då det accelererar bättre. För att en tung drevning ska bli effektivare krävs en högre effekt (Se vridmoment) i motorn som klarar av att driva den tyngre drevningen lätt. T ex om vi tar en Senda med enbart effektrör då med dessa drevningnar:

11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket oftare så han har inte tillgång till effekten lika länge som den som har drevat 12/53. Högst toppfart blir det för den med 12/53 också då den är drevad tyngre och samma varvtal på samma växel är vid en högre hastighet med 12/53 drevningen då utväxlingen inte är den samma. Det krävs 6,36 varv på motordrevet för att bakhjulet ska snurra ett varv med 11/70 drevning och "endast" 4,4 varv på motordrevet för att få ett på bakhjulet med 12/53, man ser ju enkelt vilken som går lättast men då har man passerat gränsen av vad som är effektivt och det är alltså ingen mening att dreva för lätt.

Tar man däremot 15/48 drevning vs 12/53 så kommer 12/53 accelerera betydligt bättre då motorn inte orkar driva runt den tunga drevningen så snabbt och man förlorar accelerationen och även mycket möjligt att man förlorar toppfart då effekten inte är tillräckligt hög i motorn för att orka driva upp bakhjulet i samma hastighet när det går så mycket tyngre. Med 15/48 krävs det då bara 3,2 varv på framdrevet för att få ett varv på bakhjulet och det kommer då bli för tungt för den motorn.

Rent generellt så säger man att en lättare drevning ger en bättre acceleration men det är ju relativt, för mycket åt något håll och det kommer att slå fel. Men tar du en helt vanlig drevning på en moped med effektrör, säg 13/53 så kommer du få bättre acceleration om man byter ned till 12/53 men det kommer bli en lite lägre toppfart. Accelerationen till toppfarten blir alltså snabbare med en lättare drevning, men ska man mäta accelerationen till toppfarten på den tyngre drevningen är det ju klart det blir bättre för den tyngre då den lätta inte ens kommer upp i den farten, men det är inte heller ett bra sätt att mäta på. Men om man tar en fast hastighet, säg 0-80km/h för det klarar bägge drevningarna så kommer 12/53 vara snabbare upp till 80 än 13/53 som går lite tyngre med vinner igen det på toppfarten men det är inte heller med mycket.

Drevningen beror väldigt mycket på vad man har för motor som driver runt grejerna, med enkelt sagt så är det bättre acceleration på en motor som är lätt drevad och det förändras inte. Varför tror du att stuntåkarna drevar sina mc:s lätt, de får toppfarter på endast ca 160km/h på 600cc sporthojar men har grym acceleration istället och effekten ligger alltid lite närmare till hands, vilket de behöver.

Samma sak för dragracingbilar, nästan alla som kör dragrace byter diffklumpen till en som har en mycket lättare utväxling så deras toppfart är nästan max och de varvar ur sista växeln precis vid målgång, just för att kunna få en snabbare tid och accelerera snabbare. Dragracing är ju trots allt en accelerations sport och den ändringen är inte förgäves utan i flera fall kan det kapa upp till någon sekund (såklart beroende på bil och effekt) och det är väldigt mycket inom dragracing då sträckan bara är 402 meter. Bara tiondelar gör stora skillnader inom den sporten och det finns en anledning till att de byter till lättare utväxlingar. Det ska accelerera snabbare, toppfarten är i princip oviktig sålänge den är tillräckligt hög för att inte nå den innan sträckans slut.

Det kommer ofta frågor om vad som är den "perfekta" drevningen och hur mycket ett kugg fram/bak gör och här kommer en närmare förklaring på det:
chifen skrev: finns inget perfekt riktigt, de är ju indevduellt ;) gillar du axx eller mer toppfart?

Skonsammare för motorn att dreva tungt iaf då det inte sliter lika mkt men inte lika roligt dock och effekten finns mer nära till hands om man drevar lättare, mycket roligare enligt mig :)

du kan få lite uväxlingar här:
14-48= 3,42
14-53=3,78
13-48=3,69
13-53=4,07

det som menas med dessa siffror är då att t ex 13-53 då som har en utväxling på 4,07 betyder att 4,07 varv på motorn behövs för att hjulet ska snurra ett varv dvs en lättare utväxling som ger bättre acceleration än den som du kör med (3,42) dock möjligen sämre toppfart.

toppfarten behöver dock inte bli sämre för att du drevar lite lättare då motorn orkar varva längre och på så sätt behåller du samma toppfart för att det blir lättare för motorn att snurra. förstår ni? Samma gäller för en tung drevning, det behöver inte bli sämre acceleration nödvändigtvis heller då man kan dra längre på växlarna om motorn orkar lätt ändå.


det går inte att säga en kugg fram är som tre bak heller då det är fler faktorer som spelar in så som storleken på hjulen och det är inte heller ett exakt mått som förändras beroende på hur stor skillnad det är på dreven.

att säga att en kugg fram gör 2,5km/h i teorin stämmer inte heller till 100% då olika stegningar i växellådan skiljer på det också, liktså storleken på hjulen och luftmotstånd.


jag rekomenderar att köra på större drev både fram och bak då större drev slits mindre då de har större slityta och är inte lika koncentrerat utsatta :) även om det är snyggare och oftast lite lättare med mindre drev, men värt att tänka på kanske? nu brukar ju inte dreven slitas ner så fort men ändå kan ju vara värt att tänka på.
[/spoiler]
Tja, jag bara funderade lite på om det går att räkna ut motorns varvtal utan mätare? Jag har en Gilera RCR -03 13/52 eller 13/52 drevning och slitna crossdäck. Det enda "trimmet" jag har är att jag har plockat bort en strypning (som gjorde att den skulle gå igenom besiktningen för förra ägaren blev tagen i ca 80 knyck). Pluggen sitter kvar i röret och den går cirka 65-70 på mätaren(uppskattar 60-65 ärliga).
Så, går det att på något vis räkna ut motorns rpm?
Är min drevning för hög? Vad bör jag isf byta till?
Hur mycket klarar en originalmotor att varva utan att jag ska vara rädd för något slags haveri?[/spoiler]

Postat: 30 september 2013, 20:40
av gurra88
Jag har köpt en beta rr50 sm med det över/underligganderöret. :)

Jag ska urplugga det för den går segt orginal, men jag vill att den ska gå i max 60-65 för att mina föräldrar inte tycker om det och vill inte att polisen märker så mycket.
Så vilka drev ska jag ha? typ 10/60? :)

Postat: 30 september 2013, 21:03
av SNODDAS15
gurra88 skrev:Jag har köpt en beta rr50 sm med det över/underligganderöret. :)

Jag ska urplugga det för den går segt orginal, men jag vill att den ska gå i max 60-65 för att mina föräldrar inte tycker om det och vill inte att polisen märker så mycket.
Så vilka drev ska jag ha? typ 10/60? :)
plugga ur och se vad den går i, sen är det bara att testa säg fram :)

Postat: 30 september 2013, 21:08
av gurra88
SNODDAS15 skrev:
gurra88 skrev:Jag har köpt en beta rr50 sm med det över/underligganderöret. :)

Jag ska urplugga det för den går segt orginal, men jag vill att den ska gå i max 60-65 för att mina föräldrar inte tycker om det och vill inte att polisen märker så mycket.
Så vilka drev ska jag ha? typ 10/60? :)
plugga ur och se vad den går i, sen är det bara att testa säg fram :)
Tack för snabbt svar! :)

Tror du att det är bra att börja med 10/60? :)

Postat: 30 september 2013, 21:17
av Pelsnernels
10/60 är väl en väldigt lätt drevning??

Postat: 30 september 2013, 21:18
av gurra88
Pelsnernels skrev:10/60 är väl en väldigt lätt drevning??
aa men vill inte att den ska toppa mer än 60-65 :)

Postat: 30 september 2013, 21:29
av Pelsnernels
Bättre om du bara slipar upp pluggen isf. Den kommer ju varva som satan med den drevningen

Postat: 30 september 2013, 21:35
av gurra88
Pelsnernels skrev:Bättre om du bara slipar upp pluggen isf. Den kommer ju varva som satan med den drevningen
Vet du var man kan köpa orginal pluggar eller är det lätt att göra egen plugg? :)

Postat: 30 september 2013, 22:08
av MisterDT50R
gurra88 skrev:
Pelsnernels skrev:Bättre om du bara slipar upp pluggen isf. Den kommer ju varva som satan med den drevningen
Vet du var man kan köpa orginal pluggar eller är det lätt att göra egen plugg? :)
Lätt att göra egen, antingen kör du tunn plåt mellan delningen, du gör bara en mall av packningen som sitter där och borrar ett 10 mm hål i mitten (Kan vara för litet men då får du borra upp tills den går lagligt) eller kan du trycka ner en hylsa eller en vanlig bricka med 10 mm hål i så går den också lagligt, brickan flyger av ibland om man varvar för mycket när jag kört på den metoden, men att ha både hylsa och bricka blir det perfekt! :)

Postat: 30 september 2013, 22:37
av Persson97
Vad ska han med en hylsa till?
Ta en bricka i lämplig storlek och gör ett litet hål i mitten bara..
Sen punkta fast den (iallafall på två ställen) och testa!
Går den för långsamt så gör du hålet lite större.

Postat: 30 september 2013, 22:39
av gurra88
Persson97 skrev:Vad ska han med en hylsa till?
Ta en bricka i lämplig storlek och gör ett litet hål i mitten bara..
Sen punkta fast den (iallafall på två ställen) och testa!
Går den för långsamt så gör du hålet lite större.
Okej tack :)

Postat: 2 oktober 2013, 17:12
av Pelsnernels
Yamaha Dt50r -08 urpluggad, Vilken drevning är roligast att köra utan att den ligger på varvstoppet hela tiden? 12/62 eller 13/62? Är inte ute efter acc utan mer topp men vill ändå inte att den ska vara så klen att den blir tråkig att köra, vill heller inte lägga pengar på ett bakdrev när ett framdrev är mycket billigare :roll:

Postat: 2 oktober 2013, 17:16
av Karlsson_98
Pelsnernels skrev:Yamaha Dt50r -08 urpluggad, Vilken drevning är roligast att köra utan att den ligger på varvstoppet hela tiden? 12/62 eller 13/62? Är inte ute efter acc utan mer topp men vill ändå inte att den ska vara så klen att den blir tråkig att köra, vill heller inte lägga pengar på ett bakdrev när ett framdrev är mycket billigare :roll:
Om ja hade vart du hade ja kört med 12/52.
Men isåfall 13/62 :)

Postat: 2 oktober 2013, 17:17
av Pelsnernels
Varför just 12/52? :O

Postat: 2 oktober 2013, 17:25
av Karlsson_98
Pelsnernels skrev:Varför just 12/52? :O
Det är den bästa drevningen till bara urpluggat/effektrör.
Går fortare med lagom axx

Postat: 2 oktober 2013, 17:27
av Pelsnernels
xDT50Rx skrev:
Pelsnernels skrev:Varför just 12/52? :O
Det är den bästa drevningen till bara urpluggat/effektrör.
Går fortare med lagom axx
Okej, men varvar den till 10k rpm med 13/62 tror du?

Postat: 2 oktober 2013, 17:33
av Karlsson_98
Pelsnernels skrev:
xDT50Rx skrev:
Pelsnernels skrev:Varför just 12/52? :O
Det är den bästa drevningen till bara urpluggat/effektrör.
Går fortare med lagom axx
Okej, men varvar den till 10k rpm med 13/62 tror du?
Nja de borde den väl göra, men du borde köpa ett drevkit med 12/52 och kedja (420) :)

Postat: 2 oktober 2013, 17:35
av Pelsnernels
xDT50Rx skrev:
Pelsnernels skrev:
xDT50Rx skrev: Det är den bästa drevningen till bara urpluggat/effektrör.
Går fortare med lagom axx
Okej, men varvar den till 10k rpm med 13/62 tror du?
Nja de borde den väl göra, men du borde köpa ett drevkit med 12/52 och kedja (420) :)
Köpte nytt drevkit förra året med orginaldrev så jag avstår nog ;) Okej, accet borde helt okej iaf?

Postat: 3 oktober 2013, 21:27
av gurra88
Är det nån som vet om det här drevet passar till en beta rr50 sm 06? :)

http://mxr.se/beta-reservdelar/drev-och ... 2-step-two

har ringt och mailat sidan utan svar och vill ha det här drevet för det är 56 kuggar på det.

Postat: 4 oktober 2013, 14:11
av ZapeX
Kolla hur ditt nuvarande drev ser ut, ser det lika dant ut så passar det nog :)

Postat: 4 oktober 2013, 15:05
av tacopaj
gurra88 skrev:Är det nån som vet om det här drevet passar till en beta rr50 sm 06? :)

http://mxr.se/beta-reservdelar/drev-och ... 2-step-two

har ringt och mailat sidan utan svar och vill ha det här drevet för det är 56 kuggar på det.
Varför skulle det inte passa? Måste dom verkligen skriva VI GARANTERAR ATT DET HÄR PASSAR DIN MOPED. Det står att det passar beta rr50

EDIT:
xDT50x skrev:Han har ju en beta rr50 -06, o de står att drevet passar från -98 till -02. Men jämför ditt gamla o de nya drevet så att hålen är rätt.
oj det såg jag inte :oops: