Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

vad kan man gôra fõr mer små saker på moppen :D
Drack //
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

kristian skrev:vad kan man gôra fõr mer små saker på moppen :D
trimma eller styla??
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

båda
Drack //
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

kristian skrev:båda
ok...

dekaler
kapa kåporna
måla dem i en och samma färg
fyll i däcken med däckpenna
fälgtejp
kanske måla fälgarna
neon
dioder
undertail
framskärm
höjningssats
kanske klä om sadeln

och lite andra små saker
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

lägg upp bilder här så jag kan se den..
kristian
Elmoped
Inlägg: 147
Blev medlem: 11 december 2007, 17:28
Ort: färgelanda

Inlägg av kristian »

har nogra po gallerit men du ska få fler
Drack //
velino92
Kinaraket
Inlägg: 834
Blev medlem: 13 september 2007, 11:50
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

kristian skrev:har nogra po gallerit men du ska få fler
kasta upp det här i detta inläget..
Holman
F.D Moderator
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 maj 2007, 15:35
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Holman »

Trådskaparen har fått svar, och det har spårat ut en del så blir ett klapp här om ni inte skärper er.

Mvh
R.I.P Kruse - R.I.P DooD
2007-07-05 - 2008-05-10
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

nu kommer lite om ämnet:

egen erfarenhet:

natural born big one: högvarvigt, går mkt fint
Malossi mhr supermotot: väldigt fint rör, grymt vrid ur de/ bra botten, men även bra topp
Hebo escape: högvarvigt, väldigt bra kvalité, går att polera upp så de blir skitfint, ( kika mitt galleri får ni se )
giannelli 2T över: bra botten, varvilligt, låter fint^^
gianelli 2T under: mkt varvvilligt, bra botten/ vrid

hoppas de gav lite hum om rören ^^
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Eftersom Kreidlermongo frågade mig en sak i den nu låsta rör-tråden tar jag det här.


Eftersom att du formulerat dig väldigt luddigt så begriper jag inte riktigt vad du egentligen undrar. Skulle du vänligen kunna formulera dig lite tydligare så man begriper vad det är du egentligen menar?

En annan sak är att det är orimligt att en motor har max VRID vid 10 000rpm då max vrid ofta finns i det undre mellanregistret

En motor med max vrid vid 10krpm varvar säkert kring 20krpm. Dock ska du INTE blanda ihop vrid och effekt då en motor går som bäst vid det varvtal den har max effekt och inte vrid. Effekt= vrid x Varvtal.

Men formulerar du dig lite bättre svarar jag gärna på din undring.

Dock om man ska vara seriös så sköter man porttimingen efter hur man vill ha effektkurvan och inte avgasröret.
Vad finns det t.e.x för anledning att sätta ut max effekt i pipan vid ett varvtal som man inte har max effekt på i motorn? Dvs vid det varvtal motorn drar igenom MAX luft/bensinblandning per tidsenhet.

Mvh//Anton


För det första så tycker att ordet "avstämt" är lite luddigt.

Man dimensionerar alltid pipan efter max vrid

Vridet brukar vara konstant under en längre tid, och normalt sett så är max vrid och max effekt relativt sammanhängande på dom flesta motorer, dock så kan det vara en viss skillnad på högvarviga motorer med en liten cylindervolym.

HMMMMMMMM....
Du menar att man igentligen kan slänga på ett rakt rör (eller vilket skit rör som helst) på en race-motor och ändå få "rätt" karaktär på motorn? nädu.
Man förlorar inget i pipan, man vinner allt i den!

Pipan ska vara rätt dimensionerad gentimot tändkurva,durationer,tid-area och den karaktär man vill ha på motorn mm.

För det andra så hade jag ingen fråga till dig.
/F
Majs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 28 augusti 2007, 13:18
Ort: Varberg

Inlägg av Majs »

drayper skrev:
Majs skrev: Btw TK äger !! Har själv ett Dos salidos :) Så Henry skaffa dig ett liv (väx upp, sluta hacka på andras åsikter m.m.).
hahah Sämsta och absolut det fulaste röret!!!
Fulaste röret ? :O haha du e ju dum i huvet :)
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902
Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Tycker det är riktigt snyggt med dubbla ljuddämpare:)
YAMAHA YZ Racing
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

Dos salidos är GRYMT! 8)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

dos salidos är grymt snyggt 8) har två polare som har/ har haft de
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Majs
Svårstartad skrothög
Inlägg: 241
Blev medlem: 28 augusti 2007, 13:18
Ort: Varberg

Inlägg av Majs »

Mmm de är grymt snyggt, och dessutom på en svart Derbi Senda X-trem 07 :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

effekt är inget över huvudtaget om du inte har vridmoment bakom :)
Banken92
Kinaraket
Inlägg: 823
Blev medlem: 1 juni 2007, 15:00

Inlägg av Banken92 »

kristian skrev:men vad tror du att en powerbox höjer med KM/h henry sa att lätt 30KM/H
BULLSHIT! En powerbox lämnar bara ifrån sig ett par kilometer och lite extra axx...
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902
Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Nu blir det trashtalk duell här...:P
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

ingen jävla battle här.. tillbaka till ämnet nu :) POLINI FOR RACE 3 FTW!
Derbiistheshit
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 december 2007, 13:45

Inlägg av Derbiistheshit »

Hej

JAg har precis köpt ett mk rör, min fråga är då varför går det snabbare med ett sånt trimmrör än ett vanligt urpluggad som sitter på moppen när man köper den. VAd e det lixom som gör att det går mycket bättre?

Ajg har oxå bänkat moppen hoss en kille jag känner, längst upp på effektkurvan går det lix ner lite på kurvan, som den tappar effekt under ett kort ögonblick och sedan kommer tillbaka igen, typ som en liten effektpuckel fast upp och ner??

JAg skulle vara glad för svar på dessa två frågor eftersom jag har gått och funderat på detta under några dagar
//Gustav
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Derbiistheshit skrev:Hej

JAg har precis köpt ett mk rör, min fråga är då varför går det snabbare med ett sånt trimmrör än ett vanligt urpluggad som sitter på moppen när man köper den. VAd e det lixom som gör att det går mycket bättre?

Ajg har oxå bänkat moppen hoss en kille jag känner, längst upp på effektkurvan går det lix ner lite på kurvan, som den tappar effekt under ett kort ögonblick och sedan kommer tillbaka igen, typ som en liten effektpuckel fast upp och ner??

JAg skulle vara glad för svar på dessa två frågor eftersom jag har gått och funderat på detta under några dagar
de ger mer effekt, efter som det inte sitter en massa strypningar i röret till att börja med, sen är röret bättre avstämt än original= mer effekt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Yamaha_rider
Kinaraket
Inlägg: 902
Blev medlem: 21 augusti 2007, 14:36
Ort: Tranås
Kontakt:

Inlägg av Yamaha_rider »

Det kanske är för att det är ett lågvarvigt rör?
YAMAHA YZ Racing
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

Derbiistheshit skrev:Hej

JAg har precis köpt ett mk rör, min fråga är då varför går det snabbare med ett sånt trimmrör än ett vanligt urpluggad som sitter på moppen när man köper den. VAd e det lixom som gör att det går mycket bättre?

Ajg har oxå bänkat moppen hoss en kille jag känner, längst upp på effektkurvan går det lix ner lite på kurvan, som den tappar effekt under ett kort ögonblick och sedan kommer tillbaka igen, typ som en liten effektpuckel fast upp och ner??

JAg skulle vara glad för svar på dessa två frågor eftersom jag har gått och funderat på detta under några dagar
en 2-takts motor arbetar på motstånd, visst motstånd ger olik karraktär i effekten, samma med visst utformade koner som sitter i röret och vilka vinklar det är på böjarna. en 4-takts motor har kamaxlar som styr hur effekten ska komma och vid vilka varvtal den ska peaka, 2taktaren har ett avstämt avgassystem :) förstår du?
Derbiistheshit
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 december 2007, 13:45

Inlägg av Derbiistheshit »

chifen skrev:
Derbiistheshit skrev:Hej

JAg har precis köpt ett mk rör, min fråga är då varför går det snabbare med ett sånt trimmrör än ett vanligt urpluggad som sitter på moppen när man köper den. VAd e det lixom som gör att det går mycket bättre?

Ajg har oxå bänkat moppen hoss en kille jag känner, längst upp på effektkurvan går det lix ner lite på kurvan, som den tappar effekt under ett kort ögonblick och sedan kommer tillbaka igen, typ som en liten effektpuckel fast upp och ner??

JAg skulle vara glad för svar på dessa två frågor eftersom jag har gått och funderat på detta under några dagar
en 2-takts motor arbetar på motstånd, visst motstånd ger olik karraktär i effekten, samma med visst utformade koner som sitter i röret och vilka vinklar det är på böjarna. en 4-takts motor har kamaxlar som styr hur effekten ska komma och vid vilka varvtal den ska peaka, 2taktaren har ett avstämt avgassystem :) förstår du?


Nej jag förstår verkligen inte hur du menar.

Förklara lite djupare så att jag fattar.
//Gustav
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Läs en bok av graham bell, tex two-stroke performance tuning..
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

här har du en bra guide så du förstår:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/346
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Fan grabbar,
Igår så skapa vi en klistrad och låst tråd för att informera att vi vill inte ha 325346 trådar om samma ämne. Nu har Homan klistrat denna för ni bara ska sitta diskutera om avgasrör.

Vad är det för OFF TOPIC snack om powerbox ?
En Powerbox ger inte några 30km/h och inte ens 10 km/h.
En powerbox är en liten burk, Där bensingasen kommer in när du drar på och ångerna flyger in och studsar. Det ger inte ett skit med köpta och speciellt inte för orginal motor eller urpluggade. För få ut något kräver du 70cc eller värre. För att få något ut av det ska ni göra en själv följ guiden jag skrivit. Där får ni med länk till programmen för mäta ut vad för burk mått och slangmått ni ska ha till eran motor. En powerbox ökar lite i bottendrag och sägs dra ner bensinförbrukningen med 30% och det är inget jag märkt. Och jag har en avstämt som jag gjort själv.

Så nu vet ni, Håll er till avgasrör nu.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

bra att det kommer någon moderator ibland och styr upp :) men vilket rör är eran personlia favorit då grabbar? :)
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator
Inlägg: 664
Blev medlem: 4 juni 2007, 22:38
Ort: Stockholm

Inlägg av P0JKEN »

Jag har inte alls hållt på med mycket Cross/Sm moppar.
Förutom vart med och fixat vissa polares.
Körde inte för alls så länge min kusins Derbi DRD med Gianelli.
Måste säga att det gick förbannat fint och verka vara ganska högvarvigt.
Om inte varvmätarn ljög. Gillade ljudet, Fasst många tycker det låter som en kärring som fått en chokladpralin och skriker efter hjälp.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

hahahahaha xD gianelli är högvarvigt :D min favorit är iaf polini for race 3 ;) som sitter på min moppe (Derbi) går som satan
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

chifen skrev:bra att det kommer någon moderator ibland och styr upp :) men vilket rör är eran personlia favorit då grabbar? :)


Vilken klass syftar du på då?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

skit i klass.. favorit över huvudtaget
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

chifen skrev:skit i klass.. favorit över huvudtaget



haha, det är ju rätt så svårt å säga..

Sport: MHR Replica
Midrace: MHR
Hyper: PR / SCR
Kreidlermongo
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 20 november 2007, 20:36

Inlägg av Kreidlermongo »

MR_MX skrev:Eftersom Kreidlermongo frågade mig en sak i den nu låsta rör-tråden tar jag det här.


Eftersom att du formulerat dig väldigt luddigt så begriper jag inte riktigt vad du egentligen undrar. Skulle du vänligen kunna formulera dig lite tydligare så man begriper vad det är du egentligen menar?

En annan sak är att det är orimligt att en motor har max VRID vid 10 000rpm då max vrid ofta finns i det undre mellanregistret

En motor med max vrid vid 10krpm varvar säkert kring 20krpm. Dock ska du INTE blanda ihop vrid och effekt då en motor går som bäst vid det varvtal den har max effekt och inte vrid. Effekt= vrid x Varvtal.

Men formulerar du dig lite bättre svarar jag gärna på din undring.

Dock om man ska vara seriös så sköter man porttimingen efter hur man vill ha effektkurvan och inte avgasröret.
Vad finns det t.e.x för anledning att sätta ut max effekt i pipan vid ett varvtal som man inte har max effekt på i motorn? Dvs vid det varvtal motorn drar igenom MAX luft/bensinblandning per tidsenhet.

Mvh//Anton


För det första så tycker att ordet "avstämt" är lite luddigt.

Man dimensionerar alltid pipan efter max vrid

Vridet brukar vara konstant under en längre tid, och normalt sett så är max vrid och max effekt relativt sammanhängande på dom flesta motorer, dock så kan det vara en viss skillnad på högvarviga motorer med en liten cylindervolym.

HMMMMMMMM....
Du menar att man igentligen kan slänga på ett rakt rör (eller vilket skit rör som helst) på en race-motor och ändå få "rätt" karaktär på motorn? nädu.
Man förlorar inget i pipan, man vinner allt i den!

Pipan ska vara rätt dimensionerad gentimot tändkurva,durationer,tid-area och den karaktär man vill ha på motorn mm.

För det andra så hade jag ingen fråga till dig.
/F


Det FINNS motorer som kan ha max vridmoment under en längre tid DVS under ett par tusen varv!
Dock så är detta överladdade fyrtaktsmotorer med insprutningssystem där du ändrar laddtrycket efter varvtalet så att man ska få en mer jämn kurva. Vad jag egentligen menar med att du ändrar laddtrycket är att du stryper det på varvtal där du egentligen SKULLE kunna ha högre laddtryck DVS vid de varvtal som en vanlig sugmotor brukar ha max vrid och detta är självfallet någonstans i mellanregistret. BTW, hur tror du att effektkurvan blir ifall vridkurvan är helt horisontell? Vet du inte dte bör du inte uttala dig något om vridmoment/effekt mm.

Har du någon gång kollat på ett diagram med både effekt och vridkurva bredvid varandra? Jag ska säga dig att de följer inte varandra på något som helst sätt.

Här ska du få ett exempel på vad en sugmotor har för effekt vid det varvtal den har max vridmoment och vad den har för vridmoment vid det varvtal den har max effekt.

Man kan räkna ut det med följande formel. Nm(Varvtal*2*Pi/60)*1,36/1000

Exemplet jag valt är en Audi Med 3,2L-motor på 250hk.

Den har max vridmoment vid 2500 varv och då har den 320Nm vilket betyder ungefär 100% fyllnadsgrad vid detta varvtal eftersom att motorn är på 3200cc och en tumregel nämner att en motor med 100% fyllnadgrad (som iaf förbränner lika mycket soppa volymmässigt som den är stor) har 1/10 Nm av värdet av volymen angivit i kubikcentimeter.
Låt beräkningarna börja.

320(2500*2*pi/60)*1.36/1000=113,93Hk dvs ungefär 114hk vid det varvtal motorn har MAX vridmoment, tycker du änns att det liknar effektangivelsen till den motorn?

Ok, nu räknar vi på vridmomentet vid det varvtal den ska ha MAX effekt, Dvs 5600rpm.

X(5600*2*Pi/60)*1,36/1000=250
X(5600*2*Pi/60)=250*1000/1,36
X(5600*2*pi/60)=183823,5294
X(586,43)=183823,5294
X=18323,5294/586,43=249

När jag räknat färdigt detta insåg jag att just denna bil var ett mycket dåligt exempel då den har variabla kamtider och variabel insugsländ/tjocklek.
Detta mesas alltså att insugs och avgasdurationerna till en början med är ganska så snälla. Vid låga varvtal då! Dessutom så är insugsrören långa och smala vid dessa låga varvtal, sen när man varvar upp motorn så blir durationerna längre och insugen bredare i diametern. På detta sätt kan man få en ganska så jämn vridmomentkurva. Dock vill jag tillägga att det INTE finns många motorer som har ett sånt register som denna motorn som INTE är överladdade, detta är i princip den första jag sett och detta kräver som sagt MYCKET teknik och MYCKET beräkningar från ingenjörerna som konstruerat den. Och det är DETTA som jag kallar för avstämningar med att t.ex. insuget blir kortare på höga varvtal.
Anledningen till att det först är långt är pga att gaserna ska hinna studsa mot ventilen och sedan fram och tillbaka i insugsröret 3ggr innan ventilen öppnar igen. På högre varvtal har du ju givetvis högre gashastighet det är mindre tid tills insugsventilen öppnar nästa gång så därför minskar då längden på insugskanalen.

Ohh, vad var det mer jag skulle säga? Skit samma det lägger jag till sedan.

BTW, här har ni ett bänkningsdiagram på en motor som INTE har en sådan vridkurva som motorn jag räknade på. Detta är en RIKTIG motor som FINNS i RIKTIGA världen som inte har variabla avstämningar.
http://www.zex.com/Base/Images/DynoSheets/59300.gif

Ta er en titt på hur det förhåller sig med vridmomentet/effekten vid det givna varvtalet.

Fråga mig inte varför det står ett hojnamn vs ett annat. Både kurvorna tillhör iaf den först givna hojjen. Värt att tillägga är väll att det oranga är vrid och det blåa är effekt.
Vid 5600-5800 ligger vridmomentet GANSKA så jämnt vid ca 107Nm, inte jämnt men nästan, DVS att det är en RIKTIG motor för här är det inget variabelt, ni kan t.ex. jämföra denna med era mopeder.
Hur som helst så ser ni att inte motorn har max effekt vid det varvtal den har max vridmoment.

2 fakta.

1. Motorn har max vridmoment vid det varvtal den har max fyllnadsgrad/varva, DVS vid det varvtal den suger i sig mest luft/bensinblandning vid varje varv.

2. Motorn har max effekt vid det varvtal den har max effekt/varv.

Nog om effekt och vridmoment nu, nu går vi in på nästa ämne.

Citat: Man dimensionerar alltid pipan efter max vrid.
Nejdu isf är man dum i huvudet. Eftersom att vi har en fin växellåda efter vevaxeln på våra fordon så är vridmoment ointressant vilket jag hoppas att du förstår efter mitt inlägg. Vridmoment är intressant i den mån att vi får mer effekt med mer vrid. <-Kanske dumt skrivet. Men du får ju mer vridmoment vid det varvtal du har max effekt på också ifall du stämmer av pipan vid det varvtalet. Vad man vill ha är så hög fyllnadsgrad vid så högt varvtal som möjligt.

Tänk dessutom på att vridmomentet dessutom försämras varje gång du lägger i en högre växel, detta betyder att du inte har lika mycket vridmoment när du ligger och kör på 6:ans växel i 80 med din urpluggade drac som du har i 1:an.

Dock så ser effektkurvan på bakhjulet likadan ut som den från vevaxeln, bara att den har ca 5-10% mindre effekt vid alla varvtal.

Citat:Vridet brukar vara konstant under en längre tid, och normalt sett så är max vrid och max effekt relativt sammanhängande på dom flesta motorer, dock så kan det vara en viss skillnad på högvarviga motorer med en liten cylindervolym.

De första raderna i meningen har jag kanske redan diskuterat tillräckligt men även det sista du skrev i denna textbit är fel, iaf det mesta.

Vridkurvan hos en liten högvarvig motor är ganska så lik den hos en lite större högvarvig. Dett beror ju på det jag sagt innan med avstämningar, du kan ju bara ha det avstämt för max vrid vid ett varvtal och max effekt vid ett annat. Och då menar jag inte vid t.ex. 5000rpm utan kanske till och med 5376rpm. Dock skiljer ju inte sig de olika trycken och flödeshastigheterna sig jättemycket mellan t.ex. 5376 och 5377.<-- Hahah skämt. Nej men ni fattar hoppas jag.

Kom dock ihåg att du kan plocka ut mer litereffekt ur t.ex. en 50cc-motor än ur en 500-cc då du kan få den att varva mer eftersom att all svängande massa som kolv osv är lättare i förhållande till de krafter de ska hålla för. Krafterna i förhållande till materialet är helt enkelt inte propertionerliga. Dessutom så är det mindre gaser som ska accelerars/retarerderas varje gång något ska hända.

Citat: HMMMMMMMM....
Du menar att man igentligen kan slänga på ett rakt rör (eller vilket skit rör som helst) på en race-motor och ändå få "rätt" karaktär på motorn? nädu.
Man förlorar inget i pipan, man vinner allt i den!

Nej självklart kan man inte slänga på vilket jävla rör som helst på en motor och hoppas att allting går bra. Dock har jag haft ut ganska så bra effekt ur min gamle Kreidler med bara ett rakt rör som du säger, iaf tillräckligt för att få den att toppa 100km/h med 3växlar.

Vid det varvtal en 2-taktare inte är korrekt avstämd(det varvtal inte pipan fungerar bra)(tro dock inte att pipan står för alla avstämningar för då tror du fel) så släpper den igenom 30-80% av luft/bensinblandningen oförbrännt. Vid det varvtal den är avstämd på så släpper den inte igenom ett skit.

Alltså får du ju mer effekt och mer vrid vid det varvtalet du har stämt av avgasröret på. Alltså kan ju inte karaktären bli oförändrad, så där hade du rätt men det var snarare du som missuppfattade mitt inlägg.

Om vi snackar vidare om "racemotorn" som du sade så hade även denna påverkats negativt vid ett lägre varvtal för då kommer avgaserna in i cylindern igen eftersom att reflexpulsen är avtsämd för att komma precis innan kolven vänder vid det högre varvtalet där du har max effekt och då betyder detta att det kommer in dels förbrännda och dels oförbrännda gaser in i cylindern igen som gör att det inte får plats mer färskgaser så blir det helt fuckat.

Lite kort om hur en axpansionskammare fungerar.
Kolven trycks ner pga att det är övertryck i cylindern pga att du nyss antänt färskgaser som exploderat. Kolven rör sig neråt och avgasporten öppnar, När denna öppnar rör sig gaserna ut med en jävla hastighet(eftersom att de är under högt tryck) kort därefter öppnar spolkanalerna och färskgaser kommer in. Eftersom att avgasporten fortfarande är öppen så åker en del ut där(nästan allt) och eftersom att det bildas undertryck bakom avgaserna så sugs även färskgaser ut som jag nyss sagt. Efter ett tag så blir undertrycket så stort(ungefär vid stingern) att gaserna saktas ner och vänder tillbaka mot avgasporten och trycker in färskgaserna i cylindern igen.
Kom dessutom ihåg att det sugs upp luft/bensinblandning genom spolkanalern samtidigt som det är undertryck i pipan pga att gaser vill tryckutjämna.
På så sätt tar du inte bara vara mer på de gaser du får in, utan du får in mera också. Eftersom att din har lite speciella liknelser på denna hemsida(t.ex. som att en boostbottle är som en återcirkulerande dumpventil säger väll jag att expansinskammaren är som en bakåtvänd turbo som bygger på undertryck istället för övertryck).

Citat:Pipan ska vara rätt dimensionerad gentimot tändkurva,durationer,tid-area och den karaktär man vill ha på motorn mm.

Tändkurvan är ju varvtalet :) eller menar du förtändning? Utveckla isf för det har jag aldrig hört talas om. VARFÖR ska den vara anpassade efter tändkurvan? Durationer, tidarea mm har ju att göra med det jag sade ovan^^. :)

Dock det där sista du skrev är bara så jävla fel det kan bli i princip. Portning, tidarea, durationer, kompreccion mm som i sin tur styr varvtal/vridmoment ocg registret ska vara anpassat efter hur du vill ha motorkaraktären. Efter det bygger du en pipa som passar bra till denna motor. INTE tvärtom.

Citat:För det andra så hade jag ingen fråga till dig.
/F

Haha nej men du borde ha :)

Haha det var ett skämt^^
MR_MX
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 augusti 2007, 12:22

Inlägg av MR_MX »

Kreidlermongo:

Jag håller fast vid allt jag har skrivit, men det har blivit en del missuppfattningar här.., men jag fortsätter gärna disskutionen via pm, msn eller dyl, då vi inte ska smutsa ner moppepojkarnas avgasrörstråd med en massa snack som inte ens 90% fattar ett skit av..
(inget illa menat) :P

Mvh F
Skriv svar