Sida 40 av 43

Postat: 17 oktober 2012, 21:14
av Arkstar
littlebennyboi skrev:
Arkstar skrev:Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte p, de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Annars kan väl nån flytta? :)
Har kollat på den också.. Men det jobbiga är väl att du måste fixa intyg på lådorna eller köpa dubbla direkt.. Annars ser den väldigt fin ut vill ha den själv :D
Med de dubbla lådorna man får med då? :)
Måste man fixa intyg på de med :o ?

Postat: 17 oktober 2012, 21:14
av streamjr
littlebennyboi skrev:
Arkstar skrev:Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte p, de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Annars kan väl nån flytta? :)
Har kollat på den också.. Men det jobbiga är väl att du måste fixa intyg på lådorna eller köpa dubbla direkt.. Annars ser den väldigt fin ut vill ha den själv :D
intyg är inga problem bara att åka till närmaste ful mek med en påse bullar och fråga snällt om dom kan skriva under ;)

edit: du får inte med några dubbla lådor, du får med två lådor du kan BYGGA dubbla av :)

Postat: 17 oktober 2012, 21:15
av littlebennyboi
Arkstar skrev:
littlebennyboi skrev:
Arkstar skrev:Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte p, de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Annars kan väl nån flytta? :)
Har kollat på den också.. Men det jobbiga är väl att du måste fixa intyg på lådorna eller köpa dubbla direkt.. Annars ser den väldigt fin ut vill ha den själv :D
Med de dubbla lådorna man får med då? :)
Måste man fixa intyg på de med :o ?
Ja det antar jag .. Tror bara han har skaffat sig två lådor men inte gjort några spärrar eller intyg på spärrar...

Postat: 17 oktober 2012, 21:17
av Arkstar
streamjr skrev:
littlebennyboi skrev:
Arkstar skrev:Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte p, de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Annars kan väl nån flytta? :)
Har kollat på den också.. Men det jobbiga är väl att du måste fixa intyg på lådorna eller köpa dubbla direkt.. Annars ser den väldigt fin ut vill ha den själv :D
intyg är inga problem bara att åka till närmaste ful mek med en påse bullar och fråga snällt om dom kan skriva under ;)

edit: du får inte med några dubbla lådor, du får med två lådor du kan BYGGA dubbla av :)
hahah , jo får väl göra de ;)

mercedes W123 bygge

Postat: 20 oktober 2012, 11:37
av Saimon
hej har tänkt att bygga en a traktor av en w123 och det som behövs göras är att sätta dubbla lådor och så spärrar jag så den inte kommer över 30 km/h + 10% alltså 33 km/h och ett lagligt stort flak men nu det där med kapning jag har tänkt att göra det enkelt, en w123 kombi att man punktsvetsar bagageluckan så den inte går att öppna och tar bort bakrutan alltså rutan längst bak och INTE rutorna som är på sidorna. När det är gjort sätter jag en vägg precis bakom förar och passagerar stolarna så då borde den väl vara redo för besiktning eller vad tror ni jag mer jag behöver göra? jag har sett en som hade gjort så och det ser lite konstigt ut men mycket enkelt nu om besiktningsmännen godkänner det ?

Postat: 20 oktober 2012, 16:30
av zajkowski
Nej, det går inte igenom. Att kapa är ETT måste.

Postat: 20 oktober 2012, 17:25
av streamjr
måste vara pickupstuk.

Postat: 20 oktober 2012, 18:04
av will3
zajkowski skrev:Nej, det går inte igenom. Att kapa är ETT måste.
Finns ju de som är reggade med "flak under tak", eller "delvis under tak". Vissa har då gjort ett flak under taket, byggt dit mellanvägg osv (som på en kapad) men sen tagit bort bakrutan för att få det att vara öppet eller något sånt..

Som denna 740, http://www.blocket.se/gavleborg/Okapad_ ... ca=1_4&w=3 , den är reggad med flak DELVIS under tak.

EDIT: Eller som denna, http://www.blocket.se/vastmanland/Okapa ... ca=1_4&w=3 , Kopierat från transportstyrelsen: "ÖPPET BARLASTFLAK DELVIS UNDER TAK
ORGINAL BAKRUTA SAKNAS, TAKET I ÖVRIGT OFÖRÄNDRAT"

Postat: 21 oktober 2012, 14:22
av zajkowski
will3 skrev:
zajkowski skrev:Nej, det går inte igenom. Att kapa är ETT måste.
Finns ju de som är reggade med "flak under tak", eller "delvis under tak". Vissa har då gjort ett flak under taket, byggt dit mellanvägg osv (som på en kapad) men sen tagit bort bakrutan för att få det att vara öppet eller något sånt..

Som denna 740, http://www.blocket.se/gavleborg/Okapad_ ... ca=1_4&w=3 , den är reggad med flak DELVIS under tak.

EDIT: Eller som denna, http://www.blocket.se/vastmanland/Okapa ... ca=1_4&w=3 , Kopierat från transportstyrelsen: "ÖPPET BARLASTFLAK DELVIS UNDER TAK
ORGINAL BAKRUTA SAKNAS, TAKET I ÖVRIGT OFÖRÄNDRAT"
Snälla, kom inte och försök rätta mig när jag redan skrivit det som är rätt..
Jag vet vad som gäller, har själv haft två a-traktorer.

Som jag sa. Kapa är ETT måste. Okapad får man INTE bygga längre!
De som är okapade är registrerade före 2003. Numera måste man kapa.
De som redan är okapade, får man ombess på en sådan får man självklart ombesiktiga den som okapad!
En gång okapad, alltid okapad!

Postat: 4 november 2012, 22:22
av streamjr
någon som har testat lohelectronics varvregg d-version, ska kunna bryta på hastighet istället för varvtal. borde funka rätt bra där jag bor för det enda polisen gör är att varva fullt när man står still och kolla så man har dubbla :roll:

vore rätt grymt om nån visste hur den skulle kopplas och om den funkar bra :)

Postat: 5 november 2012, 03:38
av ZX
streamjr skrev:någon som har testat lohelectronics varvregg d-version, ska kunna bryta på hastighet istället för varvtal. borde funka rätt bra där jag bor för det enda polisen gör är att varva fullt när man står still och kolla så man har dubbla :roll:

vore rätt grymt om nån visste hur den skulle kopplas och om den funkar bra :)
Den funkar nog bra om det är en idiot till polis :wink:

För man känner om den har en varvregg eller en sån där.

Och om man står still och varvar spelar det ingen roll om du har dubbla eller enkel för den varvar lika mycket.

Postat: 5 november 2012, 09:17
av streamjr
jaja så långt är jag med har haft varvregg förut ;)
men tänkte mest om nån hade testa en å visste om dom funka bra :)

Postat: 23 november 2012, 21:36
av rexzo
Tjenare är denna a traktor något att ha? Bild
det är en isuzu från 1986 med 2.0 liters diesel.
25k begär han är det ett vettigt pris?
den har dubbla lådor uppe, sov och motor+kupe värmare.
finns lite rost men inte särskilt mkt.

Det jag oroar mig mest över är att när jag kom dit så hade han haft i motorvärmare så jag vet ej om den startar bra när det är kallt vad tror ni?


mata på med tips och bra saker man ska kolla upp innan ett eventuellt köp! :D

Postat: 23 november 2012, 22:06
av streamjr
känn på blocket om det är varmt bara :)
men den såg ut å vara rätt bulig så försök pruta lite men annars verkar den vettig :)

Postat: 23 november 2012, 22:11
av rexzo
streamjr skrev:känn på blocket om det är varmt bara :)
men den såg ut å vara rätt bulig så försök pruta lite men annars verkar den vettig :)
tack för svar (bra tips) ;)

Aa jag tror jag ska lägga ett bud på 20k :) Vet du om isuzu motorerna har bra driftsäkerhet? :)

Postat: 23 november 2012, 22:14
av streamjr
ingen egen erfarenhet av dom själv men har för mig dom ska vara rätt tåliga, det enda med japan pickisar är att delarna är snuskigt dyra :?

Postat: 23 november 2012, 22:17
av rexzo
streamjr skrev:ingen egen erfarenhet av dom själv men har för mig dom ska vara rätt tåliga, det enda med japan pickisar är att delarna är snuskigt dyra :?
aa det är det som är det dåliga :( Fast han sa att det följer med en fungerande extramotor så det är nog lungt :)

Postat: 22 december 2012, 10:52
av moppepojk
moppepojk skrev:
difaren skrev:
moppepojk skrev:Jag har en Duett <33 Som Wheels magazine har byggt från början :lol:
Langa upp bilder då.
Bild

Det är ju lite och göra på den men det är ju det som är hela grejen. Vet att vingen ser äcklig ut men den ser bättre ut irl :))
nu har duetten sett sitt slut, det enda som är kvar nu är innertaket sen är det bara ut å köra :)

Postat: 22 december 2012, 11:06
av 16rieju16
Någon som vet om det är något gäng eller liknande som slagit ihop sig och säljer nybyggda a-traktorer i Jönköping?

jag är ute efter en a-traktor så sitter på blocket varje dag och då kommer det nästan en nybyggd/nyregistrerad a-traktor därifrån varje dag :o
dom försvinner snabbt också på grund av sitt pris som är runt 25-27k.

Postat: 22 december 2012, 12:49
av moppenissen96
J.Lindqvist bygger traktore i jkpg. Bara googla hans namn så får du upp hans hemsida. Riktigt seriös, till och med i tv programmet grandprix. Han tar 23 000 kronor + bil för att bygga och registrera den som a-traktor, men lack får man fixa själv såklart.

Edit : Jag har med sett detta, sjukt konstigt. Hoppas skatteverket får se detta

Postat: 22 december 2012, 13:02
av will3
moppenissen96 skrev:J.Lindqvist bygger traktore i jkpg. Bara googla hans namn så får du upp hans hemsida. Riktigt seriös, till och med i tv programmet grandprix. Han tar 23 000 kronor + bil för att bygga och registrera den som a-traktor, men lack får man fixa själv såklart.

Edit : Jag har med sett detta, sjukt konstigt. Hoppas skatteverket får se detta
Vadå sjukt konstigt? Han har ett företag som bygger a-traktorer samt bygger om bilar.. är väl inte så konstigt, eller?

Postat: 22 december 2012, 13:11
av moppenissen96
De har olika namn i alla annonser.... ska man sälja på produktion så behöver man ha ett företag

Postat: 22 december 2012, 13:16
av will3
moppenissen96 skrev:De har olika namn i alla annonser.... ska man sälja på produktion så behöver man ha ett företag
Jahaaa, du menar så..

Edit: Bild på min traktor som jag haft i någon månad nu, riktigt skönt här uppe i Norrland vars vi har kallt! ;)
Bild

Postat: 22 december 2012, 15:58
av widell
ni tänkte inte på att det kanske är fler än 1 person som bygger och säljer a-traktorer i jönköping ?

Postat: 22 december 2012, 16:16
av drd håkan
16rieju16 skrev:Någon som vet om det är något gäng eller liknande som slagit ihop sig och säljer nybyggda a-traktorer i Jönköping?

jag är ute efter en a-traktor så sitter på blocket varje dag och då kommer det nästan en nybyggd/nyregistrerad a-traktor därifrån varje dag :o
dom försvinner snabbt också på grund av sitt pris som är runt 25-27k.
Henrik isaksson heter en av dem han bygger väldigt många a-traktor för att känna snabba pengar jag köpte min a-tralla av han dock så ligger den på skroten nu:( vet inte om det är några andra som har börjat bygga nu men nästan alla ligger i taberg så vet inte om det är nått gäng eller nått men det skulle jag inte tro faktiskt:)

Postat: 22 december 2012, 19:11
av 16rieju16
drd håkan skrev:Henrik isaksson heter en av dem han bygger väldigt många a-traktor för att känna snabba pengar jag köpte min a-tralla av han dock så ligger den på skroten nu:( vet inte om det är några andra som har börjat bygga nu men nästan alla ligger i taberg så vet inte om det är nått gäng eller nått men det skulle jag inte tro faktiskt:)
okej vad hände med den då? ligger taberg i jönköping eller?

widell skrev:ni tänkte inte på att det kanske är fler än 1 person som bygger och säljer a-traktorer i jönköping ?
jo men eftersom det är olika namn i annonserna så kan det ju vara ett gäng killar som slått ihop sig för att tjäna snabba pengar

moppenissen96 skrev:De har olika namn i alla annonser.... ska man sälja på produktion så behöver man ha ett företag
Det är inte lindqvist iaf, han bygger ju på beställning, inte bygger för att sedan sälja vad jag förstått :)

Postat: 26 december 2012, 15:48
av Älg
Hej!

1.
Jag har en 245:a med ganska stort flak (vilket jag gillar!).
Men nu på vintern samlas det en massa snö på flaket som inte är nå fint och jag kan inte lasta på något.
Såhär ser flaket ut, bästa bilden jag kunde hitta. Det går fälla ner lemmen.
Bild
Så någon som vet ett bra och snyggt sätt att täcka över flaket eller ska jag fortsätta skotta av flaket varje dag?

2.
Jag har dubbla lådor på den, m45 fram och m40 bak. På bakre har jag spärrat 3:an. Och har satt i varvreg. Så nu varvar den typ 2000-3000 varv i 30. (finns ingen varvräknare)
Har räknat ut att den drar typ 2 liter milen och det vill jag få ner litegrann.

Säg allt jag kan göra för att få ner bränsleförbrukningen!
(jag tänker inte spärra om lådan till 4:an, vill inte att polisen ska bli misstänksam så vill att den ska varva lite.)

Tack på förhand /simon

Postat: 26 december 2012, 15:57
av draken
Älg skrev:Hej!

1.
Jag har en 245:a med ganska stort flak (vilket jag gillar!).
Men nu på vintern samlas det en massa snö på flaket som inte är nå fint och jag kan inte lasta på något.
Såhär ser flaket ut, bästa bilden jag kunde hitta. Det går fälla ner lemmen.
Bild
Så någon som vet ett bra och snyggt sätt att täcka över flaket eller ska jag fortsätta skotta av flaket varje dag?

2.
Jag har dubbla lådor på den, m45 fram och m40 bak. På bakre har jag spärrat 3:an. Och har satt i varvreg. Så nu varvar den typ 2000-3000 varv i 30. (finns ingen varvräknare)
Har räknat ut att den drar typ 2 liter milen och det vill jag få ner litegrann.

Säg allt jag kan göra för att få ner bränsleförbrukningen!
(jag tänker inte spärra om lådan till 4:an, vill inte att polisen ska bli misstänksam så vill att den ska varva lite.)

Tack på förhand /simon
1.
lägg över en plåt eller träskiva.

2.
släng i enkelåda.

Postat: 26 december 2012, 16:47
av will3
Älg skrev:Hej!

1.
Jag har en 245:a med ganska stort flak (vilket jag gillar!).
Men nu på vintern samlas det en massa snö på flaket som inte är nå fint och jag kan inte lasta på något.
Såhär ser flaket ut, bästa bilden jag kunde hitta. Det går fälla ner lemmen.
Bild
Så någon som vet ett bra och snyggt sätt att täcka över flaket eller ska jag fortsätta skotta av flaket varje dag?

2.
Jag har dubbla lådor på den, m45 fram och m40 bak. På bakre har jag spärrat 3:an. Och har satt i varvreg. Så nu varvar den typ 2000-3000 varv i 30. (finns ingen varvräknare)
Har räknat ut att den drar typ 2 liter milen och det vill jag få ner litegrann.

Säg allt jag kan göra för att få ner bränsleförbrukningen!
(jag tänker inte spärra om lådan till 4:an, vill inte att polisen ska bli misstänksam så vill att den ska varva lite.)

Tack på förhand /simon
1. Lägg nånting över, typ en plåt eller nån "duk" eller nåt :)

2. Svårt att få ner förbrukningen om du inte vill lägga i enkellåda/växla upp bakre lådan. Min polare har en traktor med enkellåda och den drar 1,8L/mil. Du kan ju byta till en dieselmotor men det är ju bara jobbigt :)

Postat: 26 december 2012, 17:02
av streamjr
förbrukningen kan du få ner med nya stift, olja och filter :)

Söker delar till L200 -95

Postat: 29 december 2012, 01:57
av Saimon
hej har en mitsubishi L200 från -95 jag söker

*tändningslås

*skärmbreddare ( rätt storlek )

*dieselmotor ( turbo eller ej spelar ingen roll, det viktiga är att det passar G54b eller 4D56 vet inte riktigt om dom passar )

*fakta om Mitsubishi L200 ( jag söker men hittar inget, vill te.x veta vad det sitter i för motor och växellådor )

* bakljus ( både blinkers, broms och backljus )

Postat: 8 januari 2013, 16:21
av Mackanboi
Grabbar jag och några kompisar kommer kanske köpa en a-traktor ford transit med volvo b20, men iallafall de jag undrar är hur mycket försäkringen kostar på era epor/ a-trallor och vart ni har dom försäkrade :)

Postat: 8 januari 2013, 16:31
av streamjr
Mackanboi skrev:Grabbar jag och några kompisar kommer kanske köpa en a-traktor ford transit med volvo b20, men iallafall de jag undrar är hur mycket försäkringen kostar på era epor/ a-trallor och vart ni har dom försäkrade :)
på dom fordonen jag haft har det varierat en hel del men det verkar gå efter ålder...

duett: trafik 1500kr/år
okapad 240: halv 600kr/år
kapad 745: hel 500kr/år

alla var försäkrade på samma bolag och stod på mig :)

Postat: 8 januari 2013, 21:12
av Mackanboi
Tack då har man fått en liten uppfattning iallafall :)

Postat: 8 januari 2013, 22:48
av draken
hejhej. som ni vet på en växellåda (m47) så måste man dra upp som en knopp eller hylsa för att få i backen. tror ni man skulle kunna vända på den så man måste dra upp den för att få i 3 4 5? skulla vara bra om ja fick svar :)