Sida 39 av 43

Postat: 26 juni 2012, 14:45
av rasmusborg
Okej, får hoppas att en epa finns kvar när jag får pengar snart då :)

Men annars tar jag en a-traktor och glider runt i en sån. Ska ju ändå mest ha den till att drifta runt och leka med på vintern + att ha som transportmedel och svart taxi till alla brudar :D

Postat: 26 juni 2012, 14:47
av rasmusborg
Okej, får hoppas att en epa finns kvar när jag får pengar snart då :)

Men annars tar jag en a-traktor och glider runt i en sån. Ska ju ändå mest ha den till att drifta runt och leka med på vintern + att ha som transportmedel och svart taxi till alla brudar :D

Postat: 26 juni 2012, 14:57
av Wwillees
shrnare nu har jag en fråga ! är de någon som har en bromstrumma till duett liggandes innerdiametern ska vara 230mm kan ge en ganska duktig peng för denna del...

ring :0767091126 eller sms :0

Postat: 30 juni 2012, 00:48
av Pontus_PGO
är det någon som har erfarenhet av en suzuki x90 http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Vi ... ?ca=14&w=3

om de är bra eller inte

är faktiskt lite sugen på en ;)

Postat: 3 juli 2012, 16:31
av Mackanboi
Tjenare har blivit lite sugen på att skaffa epa som man kan ha o köra lite på vintern och så då de är pissvädre :)
De jag undrar är om nissan king cabs är bra att göra epor av med tanke på att de redan är dubbla lådor är de svårt attspärra växlarna tack för svar :)

Postat: 3 juli 2012, 17:34
av Derbi_MackaN
Mackanboi skrev:Tjenare har blivit lite sugen på att skaffa epa som man kan ha o köra lite på vintern och så då de är pissvädre :)
De jag undrar är om nissan king cabs är bra att göra epor av med tanke på att de redan är dubbla lådor är de svårt attspärra växlarna tack för svar :)
Ja, spärra så du har bara lågväxel besiktning sen klart

Postat: 3 juli 2012, 19:28
av YamahaMarcus
Pontus_PGO skrev:är det någon som har erfarenhet av en suzuki x90 http://www.blocket.se/halland/Suzuki_Vi ... ?ca=14&w=3

om de är bra eller inte

är faktiskt lite sugen på en ;)
Köp en pålitlig traktor istället, dom behöver inte kosta 69 000 :O Det är ju lika dyrt som en bil, du kan få en pålitlig och fin volvo för 30 000 om du har pengar kan du ju lägga ut lite mer på snyggare o bättre ;)

Postat: 3 juli 2012, 22:55
av Mackanboi
Derbi_MackaN skrev:
Mackanboi skrev:Tjenare har blivit lite sugen på att skaffa epa som man kan ha o köra lite på vintern och så då de är pissvädre :)
De jag undrar är om nissan king cabs är bra att göra epor av med tanke på att de redan är dubbla lådor är de svårt attspärra växlarna tack för svar :)
Ja, spärra så du har bara lågväxel besiktning sen klart
är de svårt att spärra högväxlarna eller? :roll:

Postat: 3 juli 2012, 23:41
av Nicke_95
rasmusborg skrev:Okej, får hoppas att en epa finns kvar när jag får pengar snart då :)

Men annars tar jag en a-traktor och glider runt i en sån. Ska ju ändå mest ha den till att drifta runt och leka med på vintern + att ha som transportmedel och svart taxi till alla brudar :D
Tänk på att om du kör med HELT laglig traktor som kommer du behöva ligga fullgas i 30 på tvåan och tro mig då varvar det rejält så massor av soppa går åt där, sedan så är snuten svin petig när det gäller traktorer.

Postat: 4 juli 2012, 00:02
av Ztraand
Det är inte värt att köra a-traktor ifall du ska köra lagligt, speciellt me dubbla lådor. Du kmr få byta lådor mer än du kmr få tanka.. Och tro mig, du kmr få tanka mke! Varvstoppet så ligger du i 28-34km/h.. Du kan ju anta att en 740 dricker runt 0.9milen på blandad körning (2-4k rpm) Tänk då när du måste ligga på 6-7k rpm konstant..

Postat: 21 juli 2012, 01:32
av P3kkl
Tjenare!

Jag är väldigt sugen på att skaffa en 740 a-traktor nu. Skulle helst vilja ha en okapad men de är så dyra.
Och jag vet ju att man inte kan registrera nya okapde. Men om man köper en okapad som har ombess går det då att besiktia om den som a-traktor igen då? För då blir det ju mycket billigare att köpa en a-traktor som har ombess... :)

Postat: 21 juli 2012, 01:37
av StylizhRazer
P3kkl skrev:Tjenare!

Jag är väldigt sugen på att skaffa en 740 a-traktor nu. Skulle helst vilja ha en okapad men de är så dyra.
Och jag vet ju att man inte kan registrera nya okapde. Men om man köper en okapad som har ombess går det då att besiktia om den som a-traktor igen då? För då blir det ju mycket billigare att köpa en a-traktor som har ombess... :)
en gång okapad alltid okapad alltså så behöver den in kapas för att gå igenom ombess om den inte är papers fuskad som okapad då måste den kapas, om du ska köpa en a-traktor med ombess så måste du vara väldigt nogrann så att ala papper stämmer om du inte vill börja om från början

http://www.epatraktor.n.nu/

där kan du läsa en hel del

Postat: 25 juli 2012, 10:25
av rasmusborg
Någon här som kan svara på mina frågor angående a-traktorer.

1. Hur mycket kostar det att försäkra en a-traktor. Hade tänkt att ha en 240 om det hjälper er på något sätt.
Ni som har en a-traktor kan ju gärna skriva vad ni behöver betala per år och vilket bolag ni har.

2. Hur mycket kostar det i bensin pengar på ett ungefär per månad. Vet att det beror på hur man kör men jag ska köra en laglig a-traktor med antingen dubbla lådor eller varvtalsregulator. Om man kör 1 timme varje dag ungefär hur mycket blir det per månad ifall man har en 240-940 som går på 95 bensin

Väldigt tacksam för svar! :)

Postat: 25 juli 2012, 10:29
av Riejuman
har länge funderat på vad det är för skillnad på en epa och a-traktor? bor i finland så det är vell därför jag inte vet, men är tacksam för svar

Postat: 25 juli 2012, 10:40
av streamjr
rasmusborg skrev:Någon här som kan svara på mina frågor angående a-traktorer.

1. Hur mycket kostar det att försäkra en a-traktor. Hade tänkt att ha en 240 om det hjälper er på något sätt.
Ni som har en a-traktor kan ju gärna skriva vad ni behöver betala per år och vilket bolag ni har.

2. Hur mycket kostar det i bensin pengar på ett ungefär per månad. Vet att det beror på hur man kör men jag ska köra en laglig a-traktor med antingen dubbla lådor eller varvtalsregulator. Om man kör 1 timme varje dag ungefär hur mycket blir det per månad ifall man har en 240-940 som går på 95 bensin

Väldigt tacksam för svar! :)
1 tror min duett kostar lite över tusingen i halv försäkring och hel år.
2 när jag åkte ca 2mil om dan låg min förbrukning på ca1000-1500kr i månaden, ska du åka lagligt får du nog dubbla de :)

Postat: 22 augusti 2012, 18:07
av Mackanboi
Tjena har börjat fundera lite på att bygga en a-tralla igen men nu funderar jag på att bygga av en 745 eller liknande billig volvo iallafall och har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på :)
1: Finns de någon begränsning hur många växlar man får ha på sin atraktor?
2:Är de svårt att få igenom en enkellåda men varvtalsregulator?
3: ni får gärna berätta några grejer som kan vara bra att tänka på om man ska bygga en a-traktor?

Tack på förhand
//Marcus

Postat: 29 augusti 2012, 18:56
av streamjr
va precis och köpte en okapad 240 med enkel låda, ägaren hävdar att den är bessad med enkellåda han har till och med kontroll bessat den i mora med enkellåda och varvregg 2010. kan man ringa nån stans och få reda på om den verkligen är besiktigad med enkel?

vore guld värt om någon visste något :)
och kom inte och säg att det ska vara dubbla för det var inte det jag frågade :)

Postat: 29 augusti 2012, 19:00
av Derbi_MackaN
streamjr skrev:va precis och köpte en okapad 240 med enkel låda, ägaren hävdar att den är bessad med enkellåda han har till och med kontroll bessat den i mora med enkellåda och varvregg 2010. kan man ringa nån stans och få reda på om den verkligen är besiktigad med enkel?

vore guld värt om någon visste något :)
och kom inte och säg att det ska vara dubbla för det var inte det jag frågade :)
har med hört att några har bessat med enkel låda t.ex han i jönköping som bygger, han bessar med enkel och varv reg. kanske olika besiktningar :)

Postat: 29 augusti 2012, 19:15
av streamjr
Derbi_MackaN skrev:
streamjr skrev:va precis och köpte en okapad 240 med enkel låda, ägaren hävdar att den är bessad med enkellåda han har till och med kontroll bessat den i mora med enkellåda och varvregg 2010. kan man ringa nån stans och få reda på om den verkligen är besiktigad med enkel?

vore guld värt om någon visste något :)
och kom inte och säg att det ska vara dubbla för det var inte det jag frågade :)
har med hört att några har bessat med enkel låda t.ex han i jönköping som bygger, han bessar med enkel och varv reg. kanske olika besiktningar :)
nej han bessar med dubbla och byter innan han säljer dom :)

Postat: 29 augusti 2012, 22:54
av zajkowski
Mackanboi skrev:Tjena har börjat fundera lite på att bygga en a-tralla igen men nu funderar jag på att bygga av en 745 eller liknande billig volvo iallafall och har lite funderingar som jag hoppas jag kan få svar på :)
1: Finns de någon begränsning hur många växlar man får ha på sin atraktor?
2:Är de svårt att få igenom en enkellåda men varvtalsregulator?
3: ni får gärna berätta några grejer som kan vara bra att tänka på om man ska bygga en a-traktor?

Tack på förhand
//Marcus
1. En a-traktor ska ha minst två växlar, sen kvittar de hur många du har om du har 2,3 eller 25.
2. Ja, det är svårt - för det kommer inte gå. En a-traktor ska gå på det varv där max effekten plockas ut - ca 5400 varv, (beroende på motor, men hade själv en 744 a-traktor och fick ombess). Varvreg får endast 10% av det varvet.
3. Konstigt nog, den frågan kan inte jag besvara (har aldrig byggt en a-traktor)
streamjr skrev:va precis och köpte en okapad 240 med enkel låda, ägaren hävdar att den är bessad med enkellåda han har till och med kontroll bessat den i mora med enkellåda och varvregg 2010. kan man ringa nån stans och få reda på om den verkligen är besiktigad med enkel?

vore guld värt om någon visste något :)
och kom inte och säg att det ska vara dubbla för det var inte det jag frågade :)
Tyvärr, nu kommer jag ändå med det "det ska va dubbla lådor".

Står det ingenting i papperna om enkellåda, så är det dubbla växellådor som gäller.
Är den nerdrevad skall detta stå i papperna.
(Undantag på framhjulsdrivna a-traktorer självklart!)

Det funkar INTE att bessa med enkellåda och varvreg (finns en volvo 245 däremot som smittet igenom med en växellåda och en växel, och en a-traktor ska ha minst två - bessgubben som begått ett tjänstefel).
streamjr skrev:
Derbi_MackaN skrev:
streamjr skrev:va precis och köpte en okapad 240 med enkel låda, ägaren hävdar att den är bessad med enkellåda han har till och med kontroll bessat den i mora med enkellåda och varvregg 2010. kan man ringa nån stans och få reda på om den verkligen är besiktigad med enkel?

vore guld värt om någon visste något :)
och kom inte och säg att det ska vara dubbla för det var inte det jag frågade :)
har med hört att några har bessat med enkel låda t.ex han i jönköping som bygger, han bessar med enkel och varv reg. kanske olika besiktningar :)
nej han bessar med dubbla och byter innan han säljer dom :)
Om inte jag minns helt fel, så kan han bessa med nerdrevad enkellåda också, men då får man be om detta annars bessar han med dubbla lådor.

Postat: 30 augusti 2012, 06:27
av streamjr
vet mycket väl att det ska vara så men han har själv kontrollbessat den med enkellåda, vet att dom inte kollar sånt då men den ska fortfarande vara laglig då :)

Postat: 19 september 2012, 22:22
av Nilsson!
Vet någon regler för fyrhjulsdrivna a-traktorer om man behöver dubbla lådor och liknande? Är tacksam för svar!:D

Postat: 21 september 2012, 19:34
av maxilarsson
moppepojk skrev:
difaren skrev:
moppepojk skrev:Jag har en Duett <33 Som Wheels magazine har byggt från början :lol:
Langa upp bilder då.
Bild

Det är ju lite och göra på den men det är ju det som är hela grejen. Vet att vingen ser äcklig ut men den ser bättre ut irl :))
hur pass mycke ser du ute genom den bakrutan? :O

Postat: 22 september 2012, 09:51
av Fuzich
Får man ha neon på epa?

Postat: 22 september 2012, 10:06
av streamjr
Fuzich skrev:Får man ha neon på epa?
ja, men man får inte se lamporna och inte använda de när man kör.

Postat: 30 september 2012, 19:20
av drd håkan
tjena ska köpa a-traktor snart till vintern och undrar vad man ska kolla på när man köper a-traktor typ rost osv:)?

Postat: 30 september 2012, 19:28
av moppepojk
maxilarsson skrev:
moppepojk skrev:
difaren skrev: Langa upp bilder då.
Bild

Det är ju lite och göra på den men det är ju det som är hela grejen. Vet att vingen ser äcklig ut men den ser bättre ut irl :))
hur pass mycke ser du ute genom den bakrutan? :O
haha, vingen är ju borta nu :P
den är även nästan färdig, total renoverad :D

Postat: 30 september 2012, 19:58
av RobinLjus
Nilsson! skrev:Vet någon regler för fyrhjulsdrivna a-traktorer om man behöver dubbla lådor och liknande? Är tacksam för svar!:D

De flesta bilarna med 4x4 har en fördelningslåda som är till fyrhjulsdriften, Fördelningslådan räknas som en växellåda, så det enda man behöver göra med en 4x4 bil t.e.x King cab är

Korta hytten
förminska flaket
och spärra växellådan/lådorna, man får också regga den med 1 och backen, så slipper man att spärra fördelningslådan (Hög/låg växeln)

Postat: 2 oktober 2012, 20:27
av zamme
HJÄLP MIG!


Det är så att jag har en a-traktor duett-60. Den har alltid gått bra tills några dar sen. problemet är att efter att jag kört en stund så dör den.. svarar inte på gasen och lägger av. är väldigt svår startad efteråt. Vad kan felet va?
Det är en b18

Provat:
Tänspole- ej felet


hoppas jag får hjälp med skrothögen!

Postat: 2 oktober 2012, 20:37
av streamjr
RobinLjus skrev:
Nilsson! skrev:Vet någon regler för fyrhjulsdrivna a-traktorer om man behöver dubbla lådor och liknande? Är tacksam för svar!:D

De flesta bilarna med 4x4 har en fördelningslåda som är till fyrhjulsdriften, Fördelningslådan räknas som en växellåda, så det enda man behöver göra med en 4x4 bil t.e.x King cab är

Korta hytten
förminska flaket
och spärra växellådan/lådorna, man får också regga den med 1 och backen, så slipper man att spärra fördelningslådan (Hög/låg växeln)
fel!
du måste ha minst två växlar och du kan inte byta mellan hög och låg i farten då en fördelningslåda är osynkad ;)

Postat: 2 oktober 2012, 20:58
av Fuzich
drd håkan skrev:tjena ska köpa a-traktor snart till vintern och undrar vad man ska kolla på när man köper a-traktor typ rost osv:)?
Det beror ju på hur mycket du orkar hålla på med rosten. :)

Postat: 2 oktober 2012, 21:03
av stunt 4 life
zamme skrev:HJÄLP MIG!


Det är så att jag har en a-traktor duett-60. Den har alltid gått bra tills några dar sen. problemet är att efter att jag kört en stund så dör den.. svarar inte på gasen och lägger av. är väldigt svår startad efteråt. Vad kan felet va?
Det är en b18

Provat:
Tänspole- ej felet


hoppas jag får hjälp med skrothögen!
kolla så att choken inte spökar... kan även vara att den kokar som den dör.
men skulle mest tro på smuts i förgasaren då en kompis hadde det å vi gjorde rent den sen gick ho fint!

Postat: 2 oktober 2012, 21:08
av zamme
stunt 4 life skrev:
zamme skrev:HJÄLP MIG!


Det är så att jag har en a-traktor duett-60. Den har alltid gått bra tills några dar sen. problemet är att efter att jag kört en stund så dör den.. svarar inte på gasen och lägger av. är väldigt svår startad efteråt. Vad kan felet va?
Det är en b18

Provat:
Tänspole- ej felet


hoppas jag får hjälp med skrothögen!
kolla så att choken inte spökar... kan även vara att den kokar som den dör.
men skulle mest tro på smuts i förgasaren då en kompis hadde det å vi gjorde rent den sen gick ho fint!
Choken är inte fel på då den inte är inkopplad xD
den kokar inte över då den ligger runt 90 grader hela tin och den dör även vid typ 50 grader..
har en förgasare jag ska sätta på i morgon och kolla om det går bättre:)
Kan det vara så att den får för lite bensin? efter som den går på tomgång och dör när jag kört typ 500m

Postat: 17 oktober 2012, 21:09
av Arkstar
Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte om de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Det som va kvar va : dubbla lådor(fås med) montera dit generatorn,byta bakhjuls sätta dit blinkers fram o fästa motorhuven.. Men kompisarna hjälper mig me de :)
Annars kan väl nån flytta? :)

Postat: 17 oktober 2012, 21:11
av littlebennyboi
Arkstar skrev:Hej!
Förmodligen på fredag skall jag kolla på en Epa (740)

Och undrar om denna är värd o köpa?
Samtidigt , vad är det jag ska vaksam över vid à traktor köp? :)

http://www.blocket.se/sodermanland/A_tr ... ?ca=12&w=1

Visste inte p, de skulle va värt de tråden eller den här tråden men jag satsar på denna..

Annars kan väl nån flytta? :)
Har kollat på den också.. Men det jobbiga är väl att du måste fixa intyg på lådorna eller köpa dubbla direkt.. Annars ser den väldigt fin ut vill ha den själv :D