Sida 34 av 37

Postat: 1 februari 2014, 19:35
av Jakzu
Alyzzzer skrev:Hej!

Jag funderar på att skaffa lätt mc och undrar bara lite plus och minus enligt er runt 2t eller 4t ämnet.

Har kollat mest på ktms exc 125 som verkar vara en trevlig hojj. något att säga om den?

och är teoriprovet är det mycket som moppeprovet eller svårare/lättare? hur är uppkörningen?

hur är den att åka bakhjul med förresten?

Mvh Alyzzer
Ktm är dyra och som pod sa är det dyra i drift också. Jag har själv en dt125r 03.Riktigt nöjd med den!
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0945_n.jpg

Postat: 1 februari 2014, 20:29
av p0d1
Jakzu skrev:Ktm är dyra och som pod sa är det dyra i drift också. Jag har själv en dt125r 03.Riktigt nöjd med den!
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0945_n.jpg

Var sjukligt nöjd med min DT jag också! Utmärkt hoj att pendla med som hade bra bensinförbrukning(kommer inte ihåg den nu för det..) som klarade längre körsträckor, tror jag kört 15 mil som längst på motorvägen, det enda negativa då var väl att om man skulle ligga i 120 km/h så kändes det som att man plågade den, så fick ligga runt 100 med avslag för att accelerera upp och så vidare för att inte hålla jämn gas hela vägen.

Lättstartad, bra väghållning(inte ultimat men bra) som bilden nedan enligt mig bevisar, på en gokart-bana med SMC, gick utmärkt att köra med den trots mjuk fjädring och offroad-däck fram, blå grupp, näst snabbast, det enda som begränsade mig till röd grupp(högsta) var accelerationen egentligen då det var 1000 kubikare i rödgrupp, säkerhetsskäll enligt instruktörerna.

Måste också dela en bild av min gamla för du gjorde det! :*
Bild

Postat: 1 februari 2014, 21:55
av Alyzzzer
men hur är uppkörningen och de andra kör testerna då? e de svåra att klara av?

Postat: 1 februari 2014, 22:00
av p0d1
Alyzzzer skrev:men hur är uppkörningen och de andra kör testerna då? e de svåra att klara av?
Googla på det istället så ser du hur det är.

Postat: 2 februari 2014, 14:35
av Alyzzzer
måste bara fråga... har lätta mcs några strypningar eller liknande?

Och juste skriver man teori provet sist som med moppe eller först som med bil? före eller efter uppkörningen menar jag då.

Postat: 2 februari 2014, 14:49
av Jonsson98
Alyzzzer skrev:måste bara fråga... har lätta mcs några strypningar eller liknande?

Och juste skriver man teori provet sist som med moppe eller först som med bil? före eller efter uppkörningen menar jag då.
Det beror på vilken hoj du tänker på, en orginal 2t ktm t.ex finns det strypningar som stryper en hel del, men vissa 4t är bara gjorde för den effekten som dom får ha.

Postat: 2 februari 2014, 16:58
av p0d1
Alyzzzer skrev:måste bara fråga... har lätta mcs några strypningar eller liknande?

Och juste skriver man teori provet sist som med moppe eller först som med bil? före eller efter uppkörningen menar jag då.
Alla tvåtaktare har någon form av strypning, plugg, fläns i kröken, varvtalsbegränsing på 5/6an etc.

Tror inte det finns en enda fyrtakts 125a som e lätt mc som har en riktig strypning som gör att den får mer än 15 hk.

Postat: 7 februari 2014, 07:59
av Alyzzzer
Igår var jag ich bokade riskettan och skicka körkortstillståndet. Sen fråga jag ol jag kunde övningsköra med pappa nu. Hon ba jaja. Utan att gå nån kurs. Stämmer detta?

Postat: 7 februari 2014, 08:04
av ivan97
Han måste ha ett handledartillstånd för a1 där du står som elev, ser likadant ut som det för bil och både han och du måste ha gått introduktionskursen (samma som bil)

Postat: 9 februari 2014, 21:01
av p0d1
Alyzzzer skrev:Igår var jag ich bokade riskettan och skicka körkortstillståndet. Sen fråga jag ol jag kunde övningsköra med pappa nu. Hon ba jaja. Utan att gå nån kurs. Stämmer detta?
Korrekt, dock måste ni beställa hem papper.
http://www.korkortsportalen.se/lattlast ... gskorning/
ivan97 skrev:både han och du måste ha gått introduktionskursen (samma som bil)
Fel.

Postat: 9 februari 2014, 21:04
av Alyzzzer
p0d1 skrev:
Alyzzzer skrev:Igår var jag ich bokade riskettan och skicka körkortstillståndet. Sen fråga jag ol jag kunde övningsköra med pappa nu. Hon ba jaja. Utan att gå nån kurs. Stämmer detta?
Korrekt, dock måste ni beställa hem papper.
http://www.korkortsportalen.se/lattlast ... gskorning/
ivan97 skrev:både han och du måste ha gått introduktionskursen (samma som bil)
Fel.
de va som fan! tack!

Postat: 10 februari 2014, 07:54
av adamwestman
Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?

Postat: 10 februari 2014, 08:21
av LinkanTuning
adamwestman skrev:Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?
Det är rätt mycket men fortfarande acceptabelt, när dom gått så pass mycket så är det nog mer "vem" som har ägt den, när den servades sist om kolvbyten skett som det ska mm.

Postat: 10 februari 2014, 08:23
av derbi_pöjk
adamwestman skrev:Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?
Har hört att runt 180 timmar ska man göra ett kolvbytte (om inte tidigare), byta olja och göra rent luftfiltret på ktm! Men som sagt att det beror på hoj till hoj. I vissa fall kanske man måste byta tidigare eller senare, körsättet spelar även roll.

Rätta mig om jag har fel :oops:

Postat: 10 februari 2014, 08:43
av adamwestman
[quote="Derbi_pöjk"][quote="adamwestman"]Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?[/quote]

Har hört att runt 180 timmar ska man göra ett kolvbytte, byta olja och göra rent luftfiltret på ktm! Men som sagt att det beror på hoj till hoj. I vissa fall kanske man måste byta tidigare eller senare, körsättet spelar även roll.

Rätta mig om jag har fel :oops:[/quote]

Man ska byta mycket tidigare. Runt 40 timmar tror jag. Byta olja och göra runt luftfiltret är runt 10 timmar. Sen spelar nog roll om den har blivit renoverad på senaste tiden.

Postat: 10 februari 2014, 08:48
av guddingalex
finns inget som säger exakt hur många timmar man måste byta efter de får man känna efter hur många. kolla på kolven etc. dreven kan man se en del på också.

Postat: 10 februari 2014, 08:50
av guddingalex
adamwestman skrev:
Derbi_pöjk skrev:
adamwestman skrev:Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?
Har hört att runt 180 timmar ska man göra ett kolvbytte, byta olja och göra rent luftfiltret på ktm! Men som sagt att det beror på hoj till hoj. I vissa fall kanske man måste byta tidigare eller senare, körsättet spelar även roll.

Rätta mig om jag har fel :oops:
Man ska byta mycket tidigare. Runt 40 timmar tror jag. Byta olja och göra runt luftfiltret är runt 10 timmar. Sen spelar nog roll om den har blivit renoverad på senaste tiden.

finns inget som säger exakt hur många timmar man måste byta efter de får man känna efter hur många. kolla på kolven etc. dreven kan man se en del på också.

man kan bar hålla efter luftfiltret. göra rent de lite då och då. du ska ju ge lite kärlek på cykeln också.

sorry för dubbelpost vet inte hur man ändrar.

Postat: 10 februari 2014, 08:52
av Alyzzzer
adamwestman skrev:
Derbi_pöjk skrev:
adamwestman skrev:Tjena! Jag tittar efter en ktm exc, mm. Men jag undrar när det är för höga timmar på en sån? Är 180 timmar mycket?
Har hört att runt 180 timmar ska man göra ett kolvbytte, byta olja och göra rent luftfiltret på ktm! Men som sagt att det beror på hoj till hoj. I vissa fall kanske man måste byta tidigare eller senare, körsättet spelar även roll.

Rätta mig om jag har fel :oops:
Man ska byta mycket tidigare. Runt 40 timmar tror jag. Byta olja och göra runt luftfiltret är runt 10 timmar. Sen spelar nog roll om den har blivit renoverad på senaste tiden.
detta är ju korrekt om du kör typ på bana eller svinar ner i skogen och så. men har du den som lätt mc och kör lite på vägarana kan du skjuta upp dessa saker rejält.

Airsal 70cc hjälp

Postat: 10 februari 2014, 09:00
av TriqnTPH
Tjena! Har en 70cc airsal hemma som jag inte använder eftersom jag inte haft tid att byta så tänker jag göra det nu, hassse666 säger att man inte får ett topplock och går bra med orginal topplock?! Är det verkligen så

Re: Airsal 70cc hjälp

Postat: 10 februari 2014, 09:31
av LinkanTuning
TriqnTPH skrev:Tjena! Har en 70cc airsal hemma som jag inte använder eftersom jag inte haft tid att byta så tänker jag göra det nu, hassse666 säger att man inte får ett topplock och går bra med orginal topplock?! Är det verkligen så
Skriv i cylindertråden istället.

Postat: 10 februari 2014, 09:54
av adamwestman
Alyzzzer skrev:
adamwestman skrev:
Derbi_pöjk skrev: Har hört att runt 180 timmar ska man göra ett kolvbytte, byta olja och göra rent luftfiltret på ktm! Men som sagt att det beror på hoj till hoj. I vissa fall kanske man måste byta tidigare eller senare, körsättet spelar även roll.

Rätta mig om jag har fel :oops:
Man ska byta mycket tidigare. Runt 40 timmar tror jag. Byta olja och göra runt luftfiltret är runt 10 timmar. Sen spelar nog roll om den har blivit renoverad på senaste tiden.
detta är ju korrekt om du kör typ på bana eller svinar ner i skogen och så. men har du den som lätt mc och kör lite på vägarana kan du skjuta upp dessa saker rejält.
Jag vet inte riktigt heller men hoppas någon med mer erfarenhet eller kunskap kan skriva här med sen :)

Edit det här är hojen jag tittat lie på. http://www.blocket.se/vasternorrland/KT ... 2.htm?sa=1

Postat: 10 februari 2014, 11:22
av LinkanTuning
adamwestman skrev:
Alyzzzer skrev:
adamwestman skrev: Man ska byta mycket tidigare. Runt 40 timmar tror jag. Byta olja och göra runt luftfiltret är runt 10 timmar. Sen spelar nog roll om den har blivit renoverad på senaste tiden.
detta är ju korrekt om du kör typ på bana eller svinar ner i skogen och så. men har du den som lätt mc och kör lite på vägarana kan du skjuta upp dessa saker rejält.
Jag vet inte riktigt heller men hoppas någon med mer erfarenhet eller kunskap kan skriva här med sen :)

Edit det här är hojen jag tittat lie på. http://www.blocket.se/vasternorrland/KT ... 2.htm?sa=1
Om den har gått 180 timmar så är den lite överprisad enligt mig, den är ju inte direkt ny, men man får ju samtidigt tänka på att dom blir värda mer med motarddäck. Jag tycker 25k vore mer realistiskt även om det är mycket det med.

Postat: 10 februari 2014, 13:57
av adamwestman
Det var det jag trodde. Men var lite nyfiken på hur långt som är långt på en sån här hoj. Har 45 mil till just den den där så den blir det inte förmodligen. Sen är alla lv-reggade 125 crossar med motardsulor överprisade.. :( hitta en gasgas 125 för 25k och en gasgas 450 för 18k som var mycket fräschare och båda var med motdardsulor.

Postat: 10 februari 2014, 15:37
av LinkanTuning
adamwestman skrev:Det var det jag trodde. Men var lite nyfiken på hur långt som är långt på en sån här hoj. Har 45 mil till just den den där så den blir det inte förmodligen. Sen är alla lv-reggade 125 crossar med motardsulor överprisade.. :( hitta en gasgas 125 för 25k och en gasgas 450 för 18k som var mycket fräschare och båda var med motdardsulor.
Eftersom 125:orna är så pass "ovanliga" så tar ju folk ut mycket kräm för dom. Men ligg o vaka lite på blocket o vänta tills du hittar en fin för ett bra pris, annars blir det lätt att man ångrar köpet i efterhand.

Postat: 10 februari 2014, 16:53
av adamwestman
[quote="LinkanTuning"][quote="adamwestman"]Det var det jag trodde. Men var lite nyfiken på hur långt som är långt på en sån här hoj. Har 45 mil till just den den där så den blir det inte förmodligen. Sen är alla lv-reggade 125 crossar med motardsulor överprisade.. :( hitta en gasgas 125 för 25k och en gasgas 450 för 18k som var mycket fräschare och båda var med motdardsulor.[/quote]

Eftersom 125:orna är så pass "ovanliga" så tar ju folk ut mycket kräm för dom. Men ligg o vaka lite på blocket o vänta tills du hittar en fin för ett bra pris, annars blir det lätt att man ångrar köpet i efterhand.[/quote]

Absolut.. första bästa är inte alltid så bra. (Dock köpte jag moppen så och ångra inte en sekund på den ;))

Postat: 10 februari 2014, 17:09
av suzukiwheelier
börjar snart bli dags för mig också och största problemet är lättviktar valet :) Kan nån ge lite ingående förklaringar på dessa olika cyklar och vilka - och + de har? :)

Ktm ecx 125 (nyare)
Husqvarna sm (2takt)
aprilia sx 125

Den jag köper kommer jag stunta med och lägger på dubbla bromsok. Också skulle det ju va rolit med en som går i terrängen och som man kan lägga enduro dubb på när de är vinter.

Ktm är mest lockande eftersom den passar bäst in på alla dessa krav men den är också dyrast, i finland ligger de på 5000e (50 000kr) om du ska ha en -10 och nyare.

Postat: 10 februari 2014, 20:03
av p0d1
suzukiwheelier skrev:börjar snart bli dags för mig också och största problemet är lättviktar valet :) Kan nån ge lite ingående förklaringar på dessa olika cyklar och vilka - och + de har? :)

Ktm ecx 125 (nyare)
Husqvarna sm (2takt)
aprilia sx 125

Den jag köper kommer jag stunta med och lägger på dubbla bromsok. Också skulle det ju va rolit med en som går i terrängen och som man kan lägga enduro dubb på när de är vinter.

Ktm är mest lockande eftersom den passar bäst in på alla dessa krav men den är också dyrast, i finland ligger de på 5000e (50 000kr) om du ska ha en -10 och nyare.
Varför ska du ha en såpass ny EXC när du själv inser att priset blir mycket högre?

Minus på EXC är dess serviceintervaller och bensinförbruking, samt fjädringen är till för skogen om man inte får motardfjädring.
Plus är effekten och snygghetsfaktorn.


Plus på Husqvarnan är längre serviceintervaller eftersom den är gatanpassad om jag minns rätt, men dock resulterar det i mindre hästar än EXCn.

Postat: 11 februari 2014, 16:35
av suzukiwheelier
p0d1 skrev:
suzukiwheelier skrev:börjar snart bli dags för mig också och största problemet är lättviktar valet :) Kan nån ge lite ingående förklaringar på dessa olika cyklar och vilka - och + de har? :)

Ktm ecx 125 (nyare)
Husqvarna sm (2takt)
aprilia sx 125

Den jag köper kommer jag stunta med och lägger på dubbla bromsok. Också skulle det ju va rolit med en som går i terrängen och som man kan lägga enduro dubb på när de är vinter.

Ktm är mest lockande eftersom den passar bäst in på alla dessa krav men den är också dyrast, i finland ligger de på 5000e (50 000kr) om du ska ha en -10 och nyare.
Varför ska du ha en såpass ny EXC när du själv inser att priset blir mycket högre?

Minus på EXC är dess serviceintervaller och bensinförbruking, samt fjädringen är till för skogen om man inte får motardfjädring.
Plus är effekten och snygghetsfaktorn.


Plus på Husqvarnan är längre serviceintervaller eftersom den är gatanpassad om jag minns rätt, men dock resulterar det i mindre hästar än EXCn.
Om man köper nån äldre ktm hamnar man ofta att totalrenovera maskin för samma pris som man köpt den :) skulle helst vill ha en nyrenoverad så den håller länge. Inte för att jag inte kan men tänker mest på priset för renoveringen. Skulle helst vilja ha såpass så vevstaken håller tills jag är 17 och får sommarbeta pånytt och renovera nedre delen på maskin då :)


Hört mycket om att husqvarna skär förj*vligt lätt, och tycker inte effekten är ''tillräcklig'' om jag köper husqvarna blir det 38mm förgasare och Vforce och ett villt trimrör så bränsleförbrukningen kommer ändå ligga ganska hög.

Oavsett vilken hojj jag köper kan jag säga att jag kommer åka trimmat :)

Men hur är det, ungefär hur mycket tar dessa två när man kör och stuntar och bränner däck o.s.v 1.0-1.5L på 10 ungefär?

Postat: 11 februari 2014, 17:50
av Alyzzzer
Okej fortsätter duke tråden här! dukeen tycker jag har allt, snygg, bra underhåll osv men den ska tydligen va SJUKT SLÖ och då är de inte aktuellt att köpa den. ktm exc är alldeles för dyr! med sm kit osv blir det upp till 80-90 k sammanlagt! dt vill jag helst inte ha då den har inga najs saker som ktmarna har. usd tex. plus att de ser förjävliga ut!

så efter ni har läst detta har ni någon hojj att tipsa om?

Postat: 11 februari 2014, 20:25
av adamwestman
Alyzzzer skrev:Okej fortsätter duke tråden här! dukeen tycker jag har allt, snygg, bra underhåll osv men den ska tydligen va SJUKT SLÖ och då är de inte aktuellt att köpa den. ktm exc är alldeles för dyr! med sm kit osv blir det upp till 80-90 k sammanlagt! dt vill jag helst inte ha då den har inga najs saker som ktmarna har. usd tex. plus att de ser förjävliga ut!

så efter ni har läst detta har ni någon hojj att tipsa om?
En dtx är helt okej faktiskt.. Tittar själv efter dom men e sjukt svåra att hitta.. Men måste finnas billigare exc.. ;) Gasgas kanske?

Postat: 11 februari 2014, 20:29
av LinkanTuning
Alyzzzer skrev:Okej fortsätter duke tråden här! dukeen tycker jag har allt, snygg, bra underhåll osv men den ska tydligen va SJUKT SLÖ och då är de inte aktuellt att köpa den. ktm exc är alldeles för dyr! med sm kit osv blir det upp till 80-90 k sammanlagt! dt vill jag helst inte ha då den har inga najs saker som ktmarna har. usd tex. plus att de ser förjävliga ut!

så efter ni har läst detta har ni någon hojj att tipsa om?
Måste du köpa en ny då?

Postat: 11 februari 2014, 22:34
av Alyzzzer
Nej! Men måste kolla tycker ni att jag ska köpa de äldre dt modellerna eller de nya? Typ denna?

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter ... quality=75

Postat: 11 februari 2014, 22:48
av LinkanTuning
Alyzzzer skrev:Nej! Men måste kolla tycker ni att jag ska köpa de äldre dt modellerna eller de nya? Typ denna?

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter ... quality=75
Ärlig talat så tycker inte (jag) att dom där är särskilt snygga, en exc är redigt mycket snyggare!

Postat: 11 februari 2014, 22:55
av Alyzzzer
LinkanTuning skrev:
Alyzzzer skrev:Nej! Men måste kolla tycker ni att jag ska köpa de äldre dt modellerna eller de nya? Typ denna?

http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter ... quality=75
Ärlig talat så tycker inte (jag) att dom där är särskilt snygga, en exc är redigt mycket snyggare!
Håller helt med men dubbla priset på dom ju. Plus att de e 2 takt

Postat: 12 februari 2014, 09:44
av saile96
ser att de e många som funderar på ktm exc 125!

ni som ska pendla me dom kan sluta läsa nu om du inte har väldigt rika päron....


fördelar:
ingen moped kommer någonsin köra om dig, spelar ingen roll hur mycket dom ha trimmat.
en grymt skön hoj
snyggast på gatan
mycket reservdelar
lättskruvade (klöv motorn på 10 minuter)
extremt hållbara för crachar mm


nakdelar:
dyra i inköp
täta servicintervaller
lätt att få fortkörningsböter :roll:
drar mycket bensin
svag vevaxel

me crosskolven så har man en toppfart på ungefär 150 och så gör den 0-100 på 4-5 sekunder me rätt förare

me endurokolven så går den ungefär 125-130 och gör 0-100 på ungefär 7 sec.

man ska absolut inte stirra sig blind på hur många timmar den har gått utan man ska gå efter hur den e servad.

servisintervaller:
luftfilter och olja vid 5h
kolv, crosskolv 40h endurokolv 50h
vevstake 100h

lager, p,boxar, bussningar mm byter man eftersom.

så har du råd me att på 100 timmar körning så kostar de 6450 i bara service så tveka inte en sekund att köpa en exc för du kommer inte bli besviken på hojen!


edit: jag fick lägga ner 10 000 på min och då är inte oljor inräknat :roll:
vill man va på topp så smakar de va de så kostar de!