tillbaka / sida :
1 2 3
Del 3 av projektet ^^
svejs, nu fortsätter ja i ny tråd igen ^^. Har nån moderator nåt emot de så snacka me mig!!!
Uppdate 3/2
Jobbat lörda-sönda nu^^. Rostskyddet blev mkt fint i bilen
, och har stoppat in inredningen nu. Har införskaffat lite nya delar, bland annat en ny sidoruta, eftersom ja hade sönder den förut xD. Damask, stödlagret ja prata om som ska sitta runt kardanaxeln
Stoppat in mattor o så ^^
blev somsagt jäklitt fint rostskyddet
, tur att de ä svart också så de matchar övriga bilen^^
Satte i denhär dörrsidan förra helgen ^^.
och har nu lyckats sätta dit den andra som gjorde mig så förbannad förra helgen xD
satt dit fönstervevarna, dom sitter fast me "klämmer", som saknades förstås xD, så fick göra nya ^^
satt tebax mellanväggen efter uppfräschning, o satte dit mattorna bak på golvet också ^^
Äntligen stoppa in min soffa igen xD, ett helvete o så på plats !!!
upp i luften igen ^^
börja ta loss kardanaxeln ^^, ett riktigt skitgöra xD, o ligga där under me armarna över huvet
.
tog bort bakre delen, den ä bara att dra ur när man lossat bak ve diffen ^^.
fick ta loss främre axeln också ( tänk om ja sluppit xD ), o ta bort gamla lagret o resten av gömmit o sätta dit nya. Sen in under bilen igen o skruva tebax allt ^^
sen har ja sprayat rostskydd undertill också, i princip på hela golvet, så långt som sprayen räckte iaf xD
ny da.... kommi lite snö ^^
plocka fram en växellåda... tror de ä en m40.. exakt samma som sitter på bilen iaf... Har en till som ligger också... Hur som helst plundra ja lite delar. Saknas hastighetsmätar wire på bilen, men de sitter inget som pluggar igen hålet där, så de har ju läck olja litegrann. Som tur va så satt de ja behöver på denhär lådan. Sitter en "mutter", som håller fast wiren, innanför muttern sitter de en "metallpip" som wiren ska sitta i, och en packbox innuti pipen också.... svårt o förklara ;S .
de ä iaf den lilla grejjen i mitten av bilden ja va ute efter
. Sen äre ju ett litet hål i mitten som ja får täta sen...
vatten i tattarmobilen.... Bild på två pluggar, har skruvat dit den lilla grejjen ja har snackat om nu... O ska tömma den olja som ä kvar o hälla i lite nytt ^^
De ä ett riktigt skitgöra o pumpa in olja i växellådan xD. Den är ju så förbannat trögflytande, och ja har bara en liten jävla handpump ( såndär oljekanna xD ), så man får ju fan ont så in i helvete i armarna xD
men tillslut så blev lådan full ^^
riktigt mysitt den gamla oljan xDDD
Har fyllt i mer glykol så de inte ska frysa, för blandningen va mest vatten innan....
satt dit andra bakdäck... Dom som satt på hade lika mycke mönster som victoria silvstedt har rynkor... Och dom nya ä på 15 tum... Lite större
..
Smutsiga som fan men får tvätta sen xD
ner på golvet igen ^^
nu ä äntligen bilen i princip helt klar
. Bara lite småfix kvar, vill klä om dörrsiderna för dom ser inte så kul ut... Tänker fräscha upp på flaket också, slipa, grundmåla eller spruta på rostskydd, o förmodligen sätta dit durkplåt....... Sen får vi se va ja kmr på för nå ^^.
Uppdate 9/3
Va ett ta sen nu ^^ . Topplockspackningen har förmodligen gått i motorn ^^. Oljepumpen ä taski o motorn tickkkar som f*nNN. Men ja tar händelserna i ordning:
Vi upptäckte att cirkulationen va taski på kylarvattnet i motorn, så dax o byta termostat
vet inte om ja nämnt de... men iaf; ja har två b20 ligger, så ja passar på o plockar lite delar från dom när de behövs xP
syns taskigt, men där sitter den iaf på en b20 ^^
så ser den lilla jäveln ut. Röck loss slangen i motorn på traktorn o bytte den, o efteråt funkade de faktiskt bättre ^^. Men ( HOST ) problemen finns fortfarande kvar xD.
Tempmätaren var cp, den va noll grader, sen efter ca en halv minut 110 grader :/ . Stämmer inte riktigt .....
så ser den ut iaf..... Plockade den här från en b20 också ^^. Röck loss den gamla, spruta glykol, skruva i den nya
. Resultat: de blev värre xD. Nu blev motorn 120 grader varm iställe ^^.
Aja, nu blev de ticket som skulle fixas ^^.
skruva ur tändstiften.
sen ventilkåpan bort
pillade lite, ställa in spel....... ticka minst lika myck efteråt xD. Ja o farsan tror de beror på dåli smörjning -----> ***taski oljepump***.
Bilen ryker dessutom vitt hela tiden (avgaserna allså), är ganska säker på att nästan alla dessa problem är p.g.a. att topplockspackningen ä pajj
Så: tick, pajj topplockspackning, temperatur, taski oljepump, tempmätare cp ( förmodligen p.g.a. packningen ) = ny motor ^^.
Ska plocka fram en B20 o fixa till
, för den här kan tamejfan ramla ihop när som helst xD
Uppdate 25/3
mm har gjort massor av tester o skit på motorn nu. Vi trodde ju topplockspackningen va broken eftersom avgaserna ä vita hela tin.. Ja o farsan gjorde kompresionsprov på motorn och den va felfri!!
Ja hittade en vacuumslang som satt löst så den skruvade ja åt. Efter de har den gått bättre och varit mer lättstartad..
Oljan vetifan, men motorn snurrar jue och gnäller inte de minsta, så de kan inte vara nå problem... Tempmätaren är garanterat trasi, för motorn kokar inte när mätaren visar att den borde göra de.......
Så kortfattat: motorn är trots allt ok...... Men mitt lilla b20 projekt fortsätter ändå ^^, kmr upp bilder när ja orkar xD
Uppdate 12/4!!
var ett ta sen så tänkte lägga upp lite om motorprojektet ;P
köpt en motorbock o skruva upp B20:in på den. ( satan va tung den va o få upp xD )
så ser aset ut ^^ typ täckt me skit xO
fina SU:n ^^ Men den verkar rätt körd så blire motorbyte så åker b18:ens förgasare på b20:in ^^
lite fräschare efter rengöring
toppen på den här o den andra b20:in ja har har blivit förväxlade av nån anledning ^^, så därför ä toppen orange ;P
plockat bort grenröret o insuget ( dom sitter ihop )
ventilkåpa bort o toppen av ^^
oljetråget ska bort så vände motorn...
slipar tråget för lack eftersom de ä plåt. Övriga motorn får en omgång me stålborste.
har också fixat till en startmotor som ja hoppas funkar. Motorblocket har ja slipat också. blir snart lack... allt för den här gången
tillbaka / sida :
1 2 3